mijn naam is Klaas (Klaas Vaak -> Dustman, vandaar..), bouwjaar 1981, en ik ben de kersverse trotse bezitter van een E39 523i Touring uit 05-2000, met 148k op de klok. Oorspronkelijk geleverd aan ene heer Hans-Georg B (uit 1933) in Duitsland. Jawel, een regelrecht Rentnerfahrzeug dus. De beste man vond het enkele weken geleden wel welletjes met zijn prachtige BMW, en besloot hem weer in te leveren bij de dealer waar hij hem had gekocht, en smetteloos had laten onderhouden. Beurt voor beurt. Via een tussenhandelaar kwam deze wagen op mijn pad, nadat ik al tijden op zoek was naar een E39 Touring. Ik overwoog al sterk om zelf te gaan importeren, totdat ik een push-bericht van Autoscout ontving en daarop een exemplaar kreeg te zien dat geheel voldeed aan mijn eisen. Direct gebeld, direct langsgegaan. Goed bekeken, bereden, twee dagen later teruggekomen met een ervaringsdeskundige, nogmaals gereden en langsgebreacht voor een autokeuring, en uitlezing, bij een vakidioot (BMW garagist Albert Koudijs in Soest, een aanrader). Die had moeite om gaten te schieten in het verhaal van de verkoper. Afgezien van het bekende puntje mbt roest op de achterruit kon hij met moeite 1 puntje vinden: een 'snuffelaar' die op basis van de luchtkwaliteit eventueel de interne circulatie van de ventilatie inschakelt. 9,-, waar hebben we het over.. Hij ziet ze zelden nog in deze staat voorbij komen, en stak niet onder stoelen of banden dat dit een no-brainer was. De meegereisde 'ervaringsdeskundige' (lees: iemand met meerdere E39 Tourings in zijn autohistorie) was al lang daarvoor om.
Lang verhaal kort: een zeer gave, mooie BMW E39 waar ik nog veel kilometers mee hoop te rijden. Uiteraard mezelf gelijk hier geregistreerd, want ik ben een type dat z'n auto zo volledig mogelijk wil 'begrijpen'.

Enkele foto's: (bijlagequota was bereikt blijkbaar. Dus even elders geüpload en gelinkt.)