Hoog olieverbruik en blauwe rook
Hoog olieverbruik en blauwe rook
Hallo,
Ik heb sinds kort een BMW 318i uit 2002. Heerlijke auto om in te rijden.
Het is mijn eerste duitse auto.
Tijdens de proefrit bleek dat de remmen niet goed functioneren. Als je remde dan kwam het pedaal weer omhoog en remde daardoor erg slecht. Door de garage is de hoofdrem cilinder vervangen en daarbij ook de vacuüm pomp.
Verder niks geks gezien. Auto liep verder goed.
Toen ik na een paar dagen de auto kon ophalen, begon hij dezelfde avond ineens grijs blauwe rook uit te spuwen!
Meteen de garage gebeld en die vertelden dat er injector cleaner door de benzine zat. dat zou wel eens die grijs/blauwe walm kunnen geven. Advies van de garage was om even door te rijden tot de volgende tankbeurt.
Na even een stukje op de snelweg te hebben gereden, was het roken voorbij.
Nu blijkt dat als de auto een tijdje stationair staat de draaien, dat er een beetje grijzige rook met een sterke katalysator lucht vrij komt. Als ik dan weg rijdt, komt er een blauwe pluim uit de uitlaat. Hoe langer de auto stationair staat te draaien, of laag in de toeren draait, hoe meer blauwe rook er uit de uitlaat komt.
Na even doorrijden is dit weer verdwenen. De ene keer doet hij het wel met optrekken en de andere keer komt er niks uit de uitlaat.
Ik heb de auto bij een vriend uit laten lezen. Er stonden een aantal storingen in:
2852 - Vanos; referentiesensor
2738 - Katalysator Cilinderrij 1
2760 - Secundair Luchtinjectiesysteem ( cilinderrij 1)
272A - Meervoudige mengaanpassing, Blok 1: regelgrens 1 bereikt
Na een reset bleef de vanos senor staan. De rest is niet meer terug gekomen. Motorstorings lampje brandde niet!
Besloten om een nieuwe referentie sensor te bestellen. Deze was nog niet binnen gekomen.
Gewoon woon werk verkeer gereden. Ongeveer 80 kilometer op een dag. gemiddelde snelheid van 90 km/h. Na 2 dagen brandde het motorstorings lampje. Na de garage gegaan waar deze auto gekocht is en die heeft hem uitgelezen. Hier kwam de melding kleppen sensor en lamda sonde. De laatst genoemde heeft de computer getriggerd. De computer is weer gereset en toen bleef de kleppen sensor weer staan. Daarna nog gevraagd over de blauwe rook die ook nog steeds niet verdwenen was. Advies was waarschijnlijk nog een restje injector cleaner.
Na een paar dagen rijden lichtte het motorstorings lampje weer op. Dit keer P0171 melding.
Na de derde tankbeurt rookt de auto helaas nog steeds blauw. Het olieverbruik is 1L op ongeveer 600 kilometer...
Het betreft een N42 B20A motor met net 200.000 km op de teller. En een automatische versnellingsbak.
Heeft iemand advies?
Groet Herman
Ik heb sinds kort een BMW 318i uit 2002. Heerlijke auto om in te rijden.
Het is mijn eerste duitse auto.
Tijdens de proefrit bleek dat de remmen niet goed functioneren. Als je remde dan kwam het pedaal weer omhoog en remde daardoor erg slecht. Door de garage is de hoofdrem cilinder vervangen en daarbij ook de vacuüm pomp.
Verder niks geks gezien. Auto liep verder goed.
Toen ik na een paar dagen de auto kon ophalen, begon hij dezelfde avond ineens grijs blauwe rook uit te spuwen!
Meteen de garage gebeld en die vertelden dat er injector cleaner door de benzine zat. dat zou wel eens die grijs/blauwe walm kunnen geven. Advies van de garage was om even door te rijden tot de volgende tankbeurt.
Na even een stukje op de snelweg te hebben gereden, was het roken voorbij.
Nu blijkt dat als de auto een tijdje stationair staat de draaien, dat er een beetje grijzige rook met een sterke katalysator lucht vrij komt. Als ik dan weg rijdt, komt er een blauwe pluim uit de uitlaat. Hoe langer de auto stationair staat te draaien, of laag in de toeren draait, hoe meer blauwe rook er uit de uitlaat komt.
Na even doorrijden is dit weer verdwenen. De ene keer doet hij het wel met optrekken en de andere keer komt er niks uit de uitlaat.
Ik heb de auto bij een vriend uit laten lezen. Er stonden een aantal storingen in:
2852 - Vanos; referentiesensor
2738 - Katalysator Cilinderrij 1
2760 - Secundair Luchtinjectiesysteem ( cilinderrij 1)
272A - Meervoudige mengaanpassing, Blok 1: regelgrens 1 bereikt
Na een reset bleef de vanos senor staan. De rest is niet meer terug gekomen. Motorstorings lampje brandde niet!
Besloten om een nieuwe referentie sensor te bestellen. Deze was nog niet binnen gekomen.
Gewoon woon werk verkeer gereden. Ongeveer 80 kilometer op een dag. gemiddelde snelheid van 90 km/h. Na 2 dagen brandde het motorstorings lampje. Na de garage gegaan waar deze auto gekocht is en die heeft hem uitgelezen. Hier kwam de melding kleppen sensor en lamda sonde. De laatst genoemde heeft de computer getriggerd. De computer is weer gereset en toen bleef de kleppen sensor weer staan. Daarna nog gevraagd over de blauwe rook die ook nog steeds niet verdwenen was. Advies was waarschijnlijk nog een restje injector cleaner.
Na een paar dagen rijden lichtte het motorstorings lampje weer op. Dit keer P0171 melding.
Na de derde tankbeurt rookt de auto helaas nog steeds blauw. Het olieverbruik is 1L op ongeveer 600 kilometer...
Het betreft een N42 B20A motor met net 200.000 km op de teller. En een automatische versnellingsbak.
Heeft iemand advies?
Groet Herman
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Hoog olieverbruik en blauwe rook
Heb je garantie?
Het kunnen meerdere dingen zijn, van simpele dingen als cartenventilatie tot moeilijkere zaken als lekkende klepsteelrubbers.
Er is hier wel meer over te vinden voor dit type blok. Is helaas geen zeldzaamheid dat deze olie verbruiken en gaan roken.
Het kunnen meerdere dingen zijn, van simpele dingen als cartenventilatie tot moeilijkere zaken als lekkende klepsteelrubbers.
Er is hier wel meer over te vinden voor dit type blok. Is helaas geen zeldzaamheid dat deze olie verbruiken en gaan roken.
Re: Hoog olieverbruik en blauwe rook
Hoi streamline,
bedankt voor je reactie.
Ik ben vanmiddag terug gegaan naar de garage en heb ze verteld dat de auto een hoog olie verbruik heeft.
Nu krijg ik op kosten van de garage een andere motor in de auto
Nu maar hopen dat de ellende dan voorbij is en ik echt kan gaan genieten van deze auto.
Groet Herman
bedankt voor je reactie.
Ik ben vanmiddag terug gegaan naar de garage en heb ze verteld dat de auto een hoog olie verbruik heeft.
Nu krijg ik op kosten van de garage een andere motor in de auto
Nu maar hopen dat de ellende dan voorbij is en ik echt kan gaan genieten van deze auto.
Groet Herman
- ruudje2015
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 21:27
Re: Hoog olieverbruik en blauwe rook
Welke garage is dat? Als mijne olie gaat verbruiken ga ik ook mooi naar hun voor een ander blok
Wie een BMW niet eerd, is het rijden niet weerd!
Re: Hoog olieverbruik en blauwe rook
haha je kan het altijd proberen natuurlijk.
Re: Hoog olieverbruik en blauwe rook
Dat is niet verkeerd!!! Ik heb bij mij alles vervangen op de klepseals na, wat uiteindelijk ook het probleem zal zijn..
Neem het dus op de koop toe (liter per 1500 a 2000 km).
Veel plezier met je bimmer!
Neem het dus op de koop toe (liter per 1500 a 2000 km).
Veel plezier met je bimmer!
Re: Hoog olieverbruik en blauwe rook
Hallo,
Sorry voor de lange afwezigheid, maar eindelijk naar lang wachten is de auto klaar! Er is geen andere motor in gekomen. Dat werd toch te duur... Dus is besloten om de klepseals te vervangen. De cilinderkop is eraf geweest en alle klepseals waren helemaal hard geworden. Er zijn nieuwe in gezet en met een nieuwe koppakking, kleppendeksel pakking 4 nieuwe bougies en nieuwe olie rijdt hij weer!
Heb alweer aardig wat km's gereden en het olie pijl blijft goed! geen blauwe rook meer.
Nu dan toch eindelijk genieten van deze auto! Ik zal wat foto's plaatsen.
Groet Herman
Sorry voor de lange afwezigheid, maar eindelijk naar lang wachten is de auto klaar! Er is geen andere motor in gekomen. Dat werd toch te duur... Dus is besloten om de klepseals te vervangen. De cilinderkop is eraf geweest en alle klepseals waren helemaal hard geworden. Er zijn nieuwe in gezet en met een nieuwe koppakking, kleppendeksel pakking 4 nieuwe bougies en nieuwe olie rijdt hij weer!
Heb alweer aardig wat km's gereden en het olie pijl blijft goed! geen blauwe rook meer.
Nu dan toch eindelijk genieten van deze auto! Ik zal wat foto's plaatsen.
Groet Herman
Re: Hoog olieverbruik en blauwe rook
Top service van de garage! Veel plezier van je bempie!
Re: Hoog olieverbruik en blauwe rook
Welke garage ben je geweest en wat hefet dit jou gekost heb namelijk exact dezelfde probleem !BMW-318i schreef:Hallo,
Sorry voor de lange afwezigheid, maar eindelijk naar lang wachten is de auto klaar! Er is geen andere motor in gekomen. Dat werd toch te duur... Dus is besloten om de klepseals te vervangen. De cilinderkop is eraf geweest en alle klepseals waren helemaal hard geworden. Er zijn nieuwe in gezet en met een nieuwe koppakking, kleppendeksel pakking 4 nieuwe bougies en nieuwe olie rijdt hij weer!
Heb alweer aardig wat km's gereden en het olie pijl blijft goed! geen blauwe rook meer.
Nu dan toch eindelijk genieten van deze auto! Ik zal wat foto's plaatsen.
Groet Herman