Blower doet vreemd

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
hendrik1987

Blower doet vreemd

Bericht door hendrik1987 » 12 jun 2015, 16:57

Beste forumgenoten,

ik heb het volgende probleem met mijn climatronic.

Als ik ochtends naar mijn werk rijd werkt alles prima, Aanjager/airco alles werkt top.
kom ik middags thuis van mijn werk. Dan doet de aanjager het eerst niet, pas na kilometer of 10/15 begint de aanjager dan te blazen, Airco pomp slaat gelijk aan zodra je knop in drukt. Dus dat werkt, prima, gaat echt om de aanjager. Iemand een idee wat dit kan zijn? je zou bijna zeggen dat er een vloek op mijn werklocatie heerst. :bang:
Alvast bedankt voor het meedenken!

mikespek

Re: Blower doet vreemd

Bericht door mikespek » 15 jun 2015, 21:05

is je kachel weerstand, is een bekende kwaal

hendrik1987

Bericht door hendrik1987 » 17 jun 2015, 21:50

Bedankt Mike!
daar was ik inmiddels zelf ook achter gekomen :) onderdeel besteld. deze week binnen en dan vervangen. hopelijk darmee opgelost

hendrik1987

Bericht door hendrik1987 » 01 jul 2015, 22:17

Even een update.
probleem is opgelost, was zoals gezegd idd de kachelweerstand.
besteld bij Offenga, gister besteld vandaag per pakketdienst al in huis. Vlotte service! :duimen:
vanavond in de warmte gemonteerd en probleem opgelost. :driving:

hendrik1987

Re: Blower doet vreemd* nog steeds problemen

Bericht door hendrik1987 » 07 jul 2015, 16:54

Kachel weerstand is vervangen, daarmee is helaas probleem zoals eerder gemeld nog niet opgelost.
zeker afgelopen dagen met die warmte, is het wel beter geworden. maar ik moet nog steeds 10-15 kilometer rijden voor dat de airco koude lucht blaast door de uitstroomroosters.
Toen heb ik geprobeerd een gereviseerde climatetronic module, dacht misschien zit het in de aansturing. Maar dit is het ook niet. Dit is getest met een nieuwe module van Offenga, hun conclusie was dat mijn eigen climatronic module goed is. Dus dat kan ik ook uitsluiten.
Het lijkt er dus op dat de Kleppen, niet open gezet worden, deze niet aangestuurd worden. Nu dus de vraag aan jullie.
Weet iemand van jullie wat dit kan zijn, of wat ik moet vervangen?
Heb lokale dealer al gebeld, maar die hebben pas halverwege juli tijd voor diagnose & Offenga pas begin aug.
Kortom dat is te laat, ik beschik zelf over de nodige kennis en een compleet ingerichte werkplaats, alleen de expertise op dit gebied mist helaas.
Ik hoor het graag!

Alvast bedankt! :duim:

Naalroc

Bericht door Naalroc » 03 nov 2015, 17:52

Hoe is dit verder gelopen?

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn 328 combi; (eigenlijk die van m'n vrouw ;) ) en dat kwam eigenlijk pas naar voren bij de APK: de voorruit demister moet werken en dat deed hij niet.
De goede man heeft hem desondanks goedgekeurd, en op weg naar huis gin de blower dus gewoon aan.
De knopjes voor de fan werken wel, en het grafiekje op de display gaat ook mooi omhoog en omlaag, alleen er is geen 'wind'.
Dit is onafhankelijk van de rest van de settings, dus voorruit, midden, voeten e.d.
Enig commentaar?
En wat is het probleem als de voorschakelweerstanden defect zijn?
Dan doet hij het toch nooit?
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 04 nov 2015, 11:43

Als de kachelweerstand kapot is, blaast de blower niet meer, of alleen bij bepaalde standen. Blaast hij wel, dan is de weerstand (en motor) goed.
Ik vermoed dat bij Hendrik de kleppen in z'n verwarmingshuis dicht blijven zitten door vuil. Daar bij komen is een kleine uitdaging (understatement!!!), als je pech hebt moet namelijk het hele dashboard uit de auto.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Naalroc

Bericht door Naalroc » 04 nov 2015, 13:03

Dus bij mij zijn de weerstand een de motor goed. De display ook, maar die geeft dit dan af-en-toe niet door aan de motor?
Dus? :s

Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

hendrik1987

Bericht door hendrik1987 » 22 nov 2015, 22:14

oeps! niet zo heel actief laatste tijd.
Maar dit is eigenlijk zonder grote problemen afgelopen, Kachelweerstand vervangen & daarna een temperatuurvoeler. Deze was niet goed bevestigd. Zit in een soort buisje met klein ijzerdraadje eraan. Ik noem dit de temperatuurvoeler, omdat ik de officiële benaming niet weet. is eigenlijk vlak na plaatsen van dit topic ook opgelost en sindsdien probleemloos.

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 24 nov 2015, 19:08

Top, evengoed opgelost..... :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”