Auto uitgelezen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BMW-318i
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jul 2015, 16:57

Auto uitgelezen

Bericht door BMW-318i » 20 nov 2015, 10:13

Hallo iedereen!

De auto is inmiddels bij een BMW gespecialiseerd bedrijf (geen dealer) geweest en uitgelezen met ISTA software.
Er stonden een aantal fouten in. Na het wissen bleef de excentrieke referentie sensor staan.

-AUC sensor
- Spoelen stappenmotor defect
- tank-hefboom-opnemer 1
- Sensor buitentempratuur
- Tank hefboom-opnemer 2
- can identificatie ontbreekt (ASC)
- Multiplicatieve mengseladaptie bank 1 regelgrens 1 bereikt
- Multiplicatieve mengseladaptie bank 2 regelgrens 1 bereikt
- Variabele klepbediening referentie sensor (excentrieke referentie sensor)

Dit bedrijf had nog een goede 2e hands sensor liggen die ze voor weinig hebben gemonteerd.
Deze storing is er nu ook uit. Ook is de auto gereset zodat hij niet meer in limp mode loopt. Dat deed hij namelijk.

Na een tijdje stationair gedraaid te hebben aan de computer, is de auto later uitgezet.
En dit is een vaak voorkomend probleem bij onze E46: dan wil hij niet meer starten.
Het duurt dat heel lang voordat hij eindelijk aanslaat. Als hij dan eenmaal aanslaat dan bokt en schud hij heel erg.
Ergens in het blok hoor ik dan een tik of een klik en en dan loopt hij ineens goed. Echt goed zoals het hoort.
Ook de garage houder vind dit echt een uitdaging en wil dit graag verhelpen.
De garage heeft ook een 4 gas meting gedaan en de waarden waren perfect volgens de garage houder.
Met ISTA zijn er nieuwe waarden in de ECU geprogrammeerd. Dit had vooral betrekking op de VANOS.

Ondanks dat de storing eruit is heeft de auto nog minder trekkracht dan toen hij in limp mode liep.
Als ik flink optrek met warme motor, bokt hij af en toe. Dit is iets nieuws, dat deed hij eerder niet.

Vandaag ben ik naar mijn werk gereden (max 100 km/u) 42 KM lang. Op plaats van bestemming ging de motorstoring (gelukkig) weer branden. Want nu kunnen we met ISTA weer zien wat er loos is.
Direct toen de motorstoring ging branden reageerde de auto ook weer goed het gaspedaal en schakelt de automaat bak sneller.
Ik vermoed dat hij weer limp draait.

Voor een tijd terug zijn de klepseals vervangen, waardoor een deel van het blok open is gehaald.
- De garagehouder vermoed dat hij misschien van tijd is gesprongen.
- Of dat de uitlaat dichtzit (hij heeft erg veel olie verbruikt 1 liter op 600KM, zie eerdere post)
- De garagehouder vind dat de motor gesmoord klinkt. Net of hij zijn lucht niet krijgt.

De auto gaat wel hoog in de toeren, maar de weg er naar toe duurt te lang.

Specs zijn: E46, BMW318i, N42B20A, 2.0l, bouwjaar mrt 2002.

Vanavond was ik weer welkom bij deze garage om te vertellen wat de ervaringen zijn van vandaag en dan wil hij hem weer uitlezen met de software. Ben heel benieuwd wat er uit komt. De garagehouder gaat vanmiddag bellen met een bevriende BMW chef werkplaats in Duitsland, om het probleem voor te leggen.

Volgens ISTA waren gisteren alle waarden goed. Daarom vermoed de monteur iets mechanisch.
Hebben jullie misschien nog een idee wat het zou kunnen zijn?

Sorry voor de indeling van het bericht. Moest dit hele verhaal snel in de pauze typen, ik hoop dat het duidelijk is.
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van de uitkomst van vanavond!

Gr Herman

Gebruikersavatar
BartS
Berichten: 678
Lid geworden op: 25 dec 2013, 17:15

Re: Auto uitgelezen

Bericht door BartS » 20 nov 2015, 10:25

Misschien een beetje offtopic maar welke garage heeft je auto uitgelezen? ik zoek ook nog een garage die m uitlezen met ISTA. en wat waren de kosten hiervan?
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

BMW-318i
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jul 2015, 16:57

Re: Auto uitgelezen

Bericht door BMW-318i » 20 nov 2015, 10:50

Hoi! Geen probleem dat je offtopic gaat, hoor.

Ik ben zelf woonachtig in Drenthe, ik ben naar Van Veggel in Klazienaveen gegaan.
Hij heeft uitgelezen met de software en een sensor meegegeven. Ik kon hem zelf monteren.
Na montage moest ik terugkomen om de adaptiewaarden te laten programmeren.
In totaal zou het dan 90 euro gekost hebben, inclusief sensor. (een nieuwe sensor zit op €225)

Helaas heeft de sensor alleen het probleem niet opgelost en heeft een monteur van hem er 4 uren in gestoken,
die hij gaat afronden naar 3 uren en zelf heeft hij er 2 uren in zitten (waar ikzelf ook bij was) waar hij ook 1 uur van maakt.
Zijn letterlijke woorden waren dat hij het belangrijker vond dat die auto weer goed aan de loop kwam dan heel veel geld er heel veel geld voor te vragen. Hij vind de motor stationair zo goed lopen, dat hij het heel graag klaar wil maken.

BMW-318i
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jul 2015, 16:57

Re: Auto uitgelezen

Bericht door BMW-318i » 23 nov 2015, 10:31

Hoi allen,

Afgelopen vrijdag avond weer naar de garage geweest en de auto aan de computer gehad.
Dit keer kwam er een melding over de katalysator naar voren.
De motor heeft veel olie staan te verdampen dus dat er resten zijn aangekoekt in de kat is heel goed mogelijk.

Volgens de monteur kan dit veel verklaren.
- Niet starten met warme motor, na een tijdje stationair
- Geen goed benzine mengsel (too lean)
- Geen vermogen tijdens optrekken (gesmoord)

Morgen kan ik de auto wegbrengen en komt er een andere kat onder. Die hadden ze nog liggen.
Als de kat het probleem is, kan dit dus óók de melding system too lean geven.

Gr Herman

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”