Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Ola,
Ik merk sinds kort een lichte 'dieselratel', uitsluitend tussen de 1400-1600 toeren in alle versnellingen. Daarboven hoor ik niets meer.
Als hij koud is, is het geluid merkbaar harder dan wanneer hij warm is, maar het is er altijd. Het klinkt alsof ik een oudere dieselmotor in het vooronder heb zitten. Daarnaast heb ik het gevoel, maar durf dat niet met zekerheid te beweren, dat hij bij een koude motor iets lijkt te schudden. Maar dat kan aan mij liggen aangezien ik er nu met een kritisch oog/oor op loop te letten.
Ik heb reeds gecontroleerd op loszittende hitteschilden en andere zaken die eventueel een resonantie kunnen veroorzaken. Die zitten allemaal goed vast en zitten nergens tegen bewegende delen aan.
Wanneer ik de auto uitlees zie ik geen enkele storing. Alles staat op OK.
Nu geeft een kennis van mij aan, die monteur is, dat het mogelijkerwijs een van de diesel injectoren kan zijn, die bijvoorbeeld vervuild/verstopt is.
Zou dat de symptomen mogelijk kunnen verklaren?
Gr,
Tom
Ik merk sinds kort een lichte 'dieselratel', uitsluitend tussen de 1400-1600 toeren in alle versnellingen. Daarboven hoor ik niets meer.
Als hij koud is, is het geluid merkbaar harder dan wanneer hij warm is, maar het is er altijd. Het klinkt alsof ik een oudere dieselmotor in het vooronder heb zitten. Daarnaast heb ik het gevoel, maar durf dat niet met zekerheid te beweren, dat hij bij een koude motor iets lijkt te schudden. Maar dat kan aan mij liggen aangezien ik er nu met een kritisch oog/oor op loop te letten.
Ik heb reeds gecontroleerd op loszittende hitteschilden en andere zaken die eventueel een resonantie kunnen veroorzaken. Die zitten allemaal goed vast en zitten nergens tegen bewegende delen aan.
Wanneer ik de auto uitlees zie ik geen enkele storing. Alles staat op OK.
Nu geeft een kennis van mij aan, die monteur is, dat het mogelijkerwijs een van de diesel injectoren kan zijn, die bijvoorbeeld vervuild/verstopt is.
Zou dat de symptomen mogelijk kunnen verklaren?
Gr,
Tom
Laatst gewijzigd door BMW530xdrive op 29 nov 2015, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Eerst injectoren controleren.Heb je misschien smooth running controler test in ista/d(rheingold)uitgevoerd?
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Ik heb zover ik kan zien geen beschikking over de Rheingold software. Ik gebruik Ediabas Tool32 om foutmeldingen uit te lezen en eventueel te resetten. Kan ik daarmee ook die smooth running test uitvoeren?
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Nee met tool32 kan het niet.Rheingold draaid ook op ediabas,als je hem nodig pm me.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Ik heb de Rheingold software erbij gezet. Ik kan hem starten via ISTAGUI.exe, maar kan nog niet verifiëren of het daadwerkelijk werkt met de F10. Daar heb ik vanavond pas tijd voor.
Moet ik eerst een connectie leggen via E-Sys, zodat de auto verbonden is? En vervolgens Rheingold starten?
Moet ik eerst een connectie leggen via E-Sys, zodat de auto verbonden is? En vervolgens Rheingold starten?
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Nee enkel Rheingold starten.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
In rheingold bij vci confing heb je ediabas aangefinkt?
Dat is belangrijk.
Dat is belangrijk.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Die instructies had ik al gevonden, heb hem aan de praat.
Heb de test 'Smooth Running' test uitgevoerd. De waardes van de inspuiting lijken OK te zijn. Weet niet of deze test dat afdoende bewijst.
Nog andere tests die ik kan uitvoeren met bovenstaande symptomen in het achterhoofd?
Heb de test 'Smooth Running' test uitgevoerd. De waardes van de inspuiting lijken OK te zijn. Weet niet of deze test dat afdoende bewijst.
Nog andere tests die ik kan uitvoeren met bovenstaande symptomen in het achterhoofd?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 20 okt 2014, 11:44
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Bekend probleem, er is een testmoduul van in rheingold. Als je deze uitvoert dan vertelt hij welke injectors niet goed zijn. Misschien beter even naar dealer gaan, kan een coulance regeling zijn.
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Zoals je aan de screenshots kan zien laat de Rheingold test zien dat de injectoren in principe goed functioneren.
De resultaten van bovenstaande test zijn bij warme motor uitgevoerd (~93 graden). Vanmorgen te test nog eens gestart bij koude motor (8 graden). Ook daar laten de resultaten geen problemen zijn. Geen afwijkende waardes bij 1 van de injectoren. Ook alle waardes in het groen.
De resultaten van bovenstaande test zijn bij warme motor uitgevoerd (~93 graden). Vanmorgen te test nog eens gestart bij koude motor (8 graden). Ook daar laten de resultaten geen problemen zijn. Geen afwijkende waardes bij 1 van de injectoren. Ook alle waardes in het groen.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 20 okt 2014, 11:44
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Bovenstaande waardes zijn een draaistabiliteitsmeting van de 6 injectoren, wat los staat van de meting die ik bedoel... Geloof me nu maar, er is een testmoduul in rheingold voor je probleem... Ik ken het probleem, heb het testmoduul zelf diverse keren voor deze klacht doorlopen....
Ik weet niet waar je ergens vandaan komt, anders kan ik het voor je doen...
Ik weet niet waar je ergens vandaan komt, anders kan ik het voor je doen...
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Weet je waar ik deze test in Rheingold kan vinden? Hoe heet de test?
Ik woon zelf in zuid-Limburg maar ben doordeweeks in regio Eindhoven te vinden.
Ik woon zelf in zuid-Limburg maar ben doordeweeks in regio Eindhoven te vinden.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Op advies van Patrick de injectortest uitgevoerd. Resultaten hieronder.
We verdenken Cylinder 6, aangezien die buiten de fouttolerantie zit (-6,3). Alhoewel de 'zero quantity adaption' van cylinder 1 ook flink afwijkte ten opzichte van de rest, maar wel nog ruim binnen de tolerantie.
We verdenken Cylinder 6, aangezien die buiten de fouttolerantie zit (-6,3). Alhoewel de 'zero quantity adaption' van cylinder 1 ook flink afwijkte ten opzichte van de rest, maar wel nog ruim binnen de tolerantie.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Heb eindelijk de verstuiver binnengekregen. Werd vanuit Berlijn geleverd. Vanavond hopelijk tijd om de defecte te vervangen. Ben nog steeds aan het twijfelen tussen cilinder 1 en 6. Ik verdenk 1, aangezien de ' zero-quantity' waarde afwijkt vergeleken met de rest. Cilinder 6 zit duidelijk buiten de tolerantie waarde. Ik denk dat ik proefsgewijs 6 en dan 1 vervang, mocht het euvel bij het vervangen van #6 niet opgelost zijn. De verstuiver die ik eruit haal laat ik reviseren, zodat ik daarmee de volgende kandidaat kan vervangen.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: Lichte 'dieselratel' bij ~1400 toeren
Laten reviseren is geen optie blijkbaar. Je kunt ze uitsluitend gereviseerd kopen, of nieuw. Bosch geeft de revisie-onderdelen nog niet vrij.
En de gereviseerde injectoren zijn bij Bosch niet leverbaar, uitsluitend nieuw a 325,- ex btw.
En de gereviseerde injectoren zijn bij Bosch niet leverbaar, uitsluitend nieuw a 325,- ex btw.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm