Turbo's kapot 535d??

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Rachid-abu

Turbo's kapot 535d??

Bericht door Rachid-abu » 08 dec 2015, 23:30

Hallo allemaal,

Ik heb 2 weken geleden op de snelweg het volgende meegemaakt, ik reed ongeveer 120km/h met iets minder dan 2000 tpm toen ik wou optrekken om in te halen op het gemakje. Merkte ik op dat mijn gaspedaal geen reactie meer kreeg precies bij de 2000 toeren even later kwam er weer reactie en gebeurde het weer zodra ik vanaf de 2000 toeren weer wou versnellen. Toen ik het einde van de snelweg naderde heb probeerde ik het nog een keer maar viel het me op dat er rook uit de uitlaat kwam op de snelweg. Het was donker dus dit viel me op door de verlichting van me achterligger. Op den duur deed ik automaat op neutraal en gaf ik een beetje gas tijdens het uitrollen om te kijken of er rook kwam. Maar voor ik het wist sloeg de motor op hol en schoot hij naar het maximale toerental. Ik twijfelde geen moment en zette de motor uit en liet de auto uitrollen naar een tankstation. Ik starte de auto later weer en er gebeurde niks. Onderweg naar huis viel me wel op dat ik bij 70km/h een schommelend toerental had opeens.

Een week later precies op hetzelfde stukje kreeg ik het zelfde probleem met het inhouden van me motor echter liet ik na het verlaten van de snelweg een enorme witte rookwolk achter. Ik merkte niks aan het vermogen van de auto maar zelfs bij 30km/h rookte heel de straat. Ik heb de auto bij me werk geparkeerd 500m verderop en deed de motorkap open met draaiende motor en zag ik rook bij me turbo's vandaan komen. De ANWB heeft de getakeld naar mijn monteur. Hij heeft de kleine turbo eraf gehaald en laten weten dat deze olie lekte naar de uitlaat en dat dit het probleem zou zijn.

Ik vraag me nu alleen af is de turbo echt de oorzaak of zou het iets anders kunnen zijn? Ik heb niks gemerkt kwa vermogensverlies al heb ik natuurlijk na dit incident niet met flink gas geven me weg vervolgt naar me werk. Maar de auto had naar mijn mening geen moeite met optrekken. Iemand die hier ervaring mee heeft of enig idee?

Ovanjole

Re: Turbo's kapot 535d??

Bericht door Ovanjole » 09 dec 2015, 00:19

Klinkt inderdaad als een turbo probleem.... Als je monteur zegt dat deze olie lekt is de rook verklaarbaar.
Als je turbo niet meer lekker is kan dit natuurlijk storingen geven.

Heb je de auto al eens uitgelezen? Misschien kom je dan wat meer info te achterhalen.

Rijd de auto inmiddels al weer?

Rachid-abu

Bericht door Rachid-abu » 09 dec 2015, 00:27

Nee de auto staat sinds vrijdag stil ik heb nog geen tijd gehad om langs te gaan en te kijken pas Donderdag helaas. Er was na het eerste incident inderdaad een storing voor de kleine turbo met de turbodruk regeling. Toevallig wel 3 weken geleden de roetfilter laten leeghalen zodat de motor juist meer kon ademen. Maar misschien was dit dan net te laat en had de turbo al wat schade opgelopen. Al was ik voor de interval langs geweest.

HarkoB

Bericht door HarkoB » 09 dec 2015, 10:53

Klinkt ook een beetje als een te hoog oliepeil....dat op hol slaan van de motor kan komen door het te hoge oliepeil.

gk5

Bericht door gk5 » 09 dec 2015, 11:11

Roetfilter regeneratie is wel van DDE weg gecodeerd?
Carterventilatie heb je ooit vervangen?
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

Rachid-abu

Bericht door Rachid-abu » 09 dec 2015, 18:49

Oliepeil was zoiezo niet te hoog die had ik nog gecontroleerd voor en na de verwijdering van het roetfilter. Gk5 hun zouden als het goed is ook software matig de regeneratie etc weggeschreven moeten hebben. Zou dit een oorzaak kunnen zijn als het niet gebeurd is?

rens914

Bericht door rens914 » 09 dec 2015, 20:22

klinkt idd als teveel olie maar als je dat gecontroleerd hebt....
turbo kun je ook controleren.
slang eraf en voelen.
wieltje moet geen speling kennen (links rechts) en als je er met een spiegeltje in kunt kijken moeten de schoepen gaaf zijn.
als hij uit z'n lager gelopen is dan hebben de schoepen de behuizing geraakt en zitten die nu via je kleppen in je motor
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”