316 Geen compressie

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
JCK
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2015, 00:24

Re: 316 Geen compressie

Bericht door JCK » 07 dec 2015, 23:50

Zou eerst het koelsysteem onderdruk zetten, meter erop en eens kijken wat hij in een nacht terugloopt.
Kop opnieuw lichten kan altijd nog, ik weet niet hoeveel koelvloeistof je kwijt geraakt bent en hoeveel het oliepeil is gestegen, als je na een nacht stilstand olie aftapt en er komt eerst een plens koelwater, is het duidelijk en heb je weinig keus. Een tijdje op druk laten staan schept wat meer duidelijkheid.
Uitlaatklep van 4 is aardig heet geweest, hij heeft zijn warmte niet af kunnen voeren, of de klep heeft niet voldoende speling gehad of de koeling was achterin te weinig (lucht in het systeem) scheurtje sluit ik dan ook niet direct uit.

JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: 316 Geen compressie

Bericht door rob75 » 08 dec 2015, 20:52

Er komen twee dingen bij me op:

- kop is niet meer recht, heb je dit gecontroleerd?
- oude kopbouten gebruikt? dit zijn rekbouten en moeten vervangen worden.

Succes,
Rob

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 08 dec 2015, 21:51

Uiteraard nieuwe kopbouten gebruikt, kop heb ik zelf nagekeken met een rij maar heb hier niet erg veel zorg aan besteed. Doorgaans laat ik ze vlakken, maar ik zat in tijd nood voor de APK. (Achteraf altijd spijt van natuurlijk).

Maarrr.. Vanmorgen toch de motor nogmaals geflushed en nieuwe olie erin, en de olie blijft op peil en blijft netjes blank. Dan toch nog steeds resten van het wisselen geweest denk ik, waarom het peil steeg blijft mij nog wel een raadsel maar dat zal dan toch wel met warm/koud worden van het water te maken hebben.

Koelvloeistof verliezen kwam door de thermostaat, ontluchten ging slecht en de koelvloeistof uit het blok raakte aan de kook. Thermostaat stond vast: Klein beetje open maar ging niet meer verder open of helemaal dicht. (Denk dat mijn verbrande klep hier ook last van kreeg).

Wat ik nog wel apart vind is dat mijn temperatuur meter nooit voorbij de helft is gekomen, zelfs niet na het slecht ontluchten of met een halfgesloten thermostaat. Temperatuur meter op de kop is nieuw.

Alles nu nog eens na gelopen. Compressie op alle cilinders was super, geen lek in koelwatersysteem (Geen drukverlies) en heel het spulletje loopt eigenlijk weer fantastisch. Toch zit het koelwatersysteem me nog niet echt lekker, bij de meeste koppelingen zijn die keringen uitgebroken en gefikst met o ringen, koelwaterpeil stick doet maar wat (drijft niet, zinkt niet) ontluchtingsnippel brak uiteraard. Dus ik heb alle slangen en expansievat maar nieuw bestelt.

Na ik er een paar dagen aan bezig ben geweest heb ik het idee dat hij gewoon een beetje mishandeld is, en slecht onderhoud heeft gehad. Wat ik erg spijtig vind, aangezien er een complete onderhoud historie van de dealer bij zit. Heb er best de pest in, tis niet dat je nou voor je plezier een blok uit een 316 gaat lepelen om van onder tot boven op te frissen. Hij was bedoeld als ''tussen de 6 cilinders door'' auto. Maar ach.. :jack:

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Robbrand89 » 09 dec 2015, 09:06

Nou hopen dat het goed blijft nu dan. De temperatuursensor zal ook geen goede waarde aangeven op het moment dat de sensor niet in de vloeistof zit dus dan is je meting niet betrouwbaar. Als er lucht in gestaan heeft bij cilinder 4 kan het inderdaad zijn dat de koeling daardoor niet voldoende was en de boel verbrand is.

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 09 dec 2015, 17:17

Nou, ik raak er nu wel klaar mee.

Vandaag voor de herkeur: viergasmeting nog te hoog, C0 was 2% ... Niet te misselijk.
Lamdawaarde lag op 0,9, dus zou inprincipe te rijk lopen.

Ook spoegde hij z'n koelvloeistof weer uit de dop. :bang:

Iemand nog briljante ideeën?

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: 316 Geen compressie

Bericht door rob75 » 09 dec 2015, 18:34

Lijkt mij dat je nu systematisch te werk moet gaan. Co waardes kunnen ook komen door een foute temperatuursensor. Het spugen uit de dop kan ook komen door een slechte dop. Hier zit een drukventiel in en een aantal o-ringen.
Zet het koelsysteem eens onder druk. Er zitten nogal wat kunstofdelen in het systeem die allemaal verouderen en kapot gaan. De radiator kan ook dichtzitten of lekken waardoor je op andere plaatsen ellende krijgt.
Daarnaast, als de 4-gas meting deze waardes aanwijst, dan is het ook interessant om te kijken wat alle waardes van de ecu aangeven. Bij de door jou gepostte waardes zou het EML lampje zo ongeveer uit je dashboard moeten komen van genot....

Succes,
Rob

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 09 dec 2015, 19:56

Er brand niks.

Maar weer ff gekeken en ik zag nu dat mijn vaccuum slangetje in de inlaat los hing, ik hoop enorm dat dit ook het geval was bij de vorige gasmeting, zou het te rijke mengsel ook kunnen verklaren.

Desalniettemin ben ik nog niet verder met koelsysteem. En zonder dat dit systeem goed werkt, kan ik het ander niet oplossen. Net weer ff getest heel de boel weer ontlucht en nu merkte ik dat hij het niet rondpompt, koelslang op de thermostaat bleef koud terwijl de slang uit het blok op koken stond. (nu is er ook een gaatje in m'n expansievat gesprongen. Niet heel erg, had al een nieuwe bestelt) Radiateur blijft ook gewoon geheel koud, maar als ik koelvloeistof bijvul met de onderste slang los, loopt de koelvloeistof er wel gewoon uit. Thermostaat is net nieuw, maar zal hem morgen toch maar weer even testen. En wat meet hij op de thermostaat? dat stekkertje wat er opzit?

En wat ik nog steeds niet kan begrijpen is dat de temperatuur meter dan nog steeds netjes op 12 uur blijft staan, kan natuurlijk nooit zonder koelvloeistof bij een warme motor. Dus ik betwijfel ook zijn werking, ondanks hij ook nieuw is.
Want is de temperatuur meter die op de kop zit de enigste sensor die in verbinding staat met je meter op de klok?
Wat doet die temperatuur meter de onderste radiateur slang dan?

JCK
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2015, 00:24

Re: 316 Geen compressie

Bericht door JCK » 10 dec 2015, 00:06

Temperatuurmeter in het dashboard krijgt zijn signaal van de sensor op het blok, stekkertje tegen het blok houden meter moet MAX aangeven stekker los is 0. De temperatuursensor in de radiator slang is volgens mij degene die de fan stuurt, als er te weinig rijwind is zal de temperatuur van het retour water te hoog zijn en moet er extra wind komen (fan) heb je geen bel lucht in het thermostaathuis want dan werkt deze niet.

JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 10 dec 2015, 00:16

Oke, bedankt!

Hoe bedoel je het stekkertje tegen het blok aan houden? en tegen een koude motor?
Fan gaat overigens ook niet aan.

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Robbrand89 » 10 dec 2015, 09:52

Als je de stekker die op je temp sensor gaat tegen het blok aan houd dan verbind deze met massa en krijg je een weestandswaarde van 0, dat is de zelfde waarde die de temp sensor aan weerstand heeft bij maximale temperatuur. dus zou je meter in dat geval naar maximaal moeten lopen. Maar volgens mij steken die pinnetjes niet uit dus die zul je ff door moeten verbinden met een draadje en dan zou je temp meter op dashboard dus maximaal aan moeten geven. trek je m los dan moet ie minimaal aangeven.

rob75
Berichten: 992
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: 316 Geen compressie

Bericht door rob75 » 10 dec 2015, 13:25

Dat slangetje op het spruitstuk kan heel goed een arm mengsel genereren.

Je hebt drie temperatuursensoren:
- onderaan de radiator, uitstroomtemperatuur, gebruikt door de ECU
- op de themrmostaat (niet altijd), je hebt dan een kenveldthermostaat. Deze kan naast de normale werking ook elektrisch worden geopend.
- in de kop onder het spruitstuk, sensor voor ECU van motortemperatuur.

Het metertje wordt aangestuurd door de ECU en niet direct door een sensor. Je kijkt alleen naar een representatie van wat de ECU vindt dat de motor op dat moment doet.

Ik vermoed in jouw geval een waterpomp of thermostaat die niet werkt.

Groet,
Ron

Pieterpost
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 nov 2015, 22:04

Re: 316 Geen compressie

Bericht door Pieterpost » 11 dec 2015, 17:15

Bedankt voor de info! :duim:


Nog even een kleine update. Toch nogmaals een compressie test gedaan, was eigenlijk helemaal niks op aan te merken, verchillen waren heel klein en allemaal een kleine 13 bar.
Vertrouwde het toch niet helemaal, dus besloot de cilinders toch maar op de druk te zetten, en jawel, na een klein beetje geduld belletjes in het koelwater van cilinder nummero 3.

Vermoede ging eigenlijkuit naar een gescheurde kop nu. Maar kop er weer afgehaald, en hier het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

Aanhaal momenten en volgorde heb ik netjes gedaan, dus blijf het apart vinden.
Dus de ene keer dat ik een kop niet heb laten vlakken, gaat het ook gelijk mis. :whistle:

Vanavond als nog onder de vlakker en voor de zekerheid toch nog even afpersen en hopen dat het ditmaal allemaal WEL voor elkaar is. :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”