F11 Nokkenas Timing

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Koppers
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 dec 2015, 20:35

F11 Nokkenas Timing

Bericht door Koppers » 18 dec 2015, 10:03

Heren, sinds vorige week eigenaar van 520D F11 (210.000 km). Helaas na de koop geconstateerd dat de motor slecht start, hij hapert even voordat hij aanslaat. Tevens bij hogere versnellingen en lage toeren houd hij in. Het is net alsof hij geen diesel krijgt.

Van de week bij BMW dealer de auto laten uitlezen en conclusie was dat het een mechanisch probleem is. Ze stellen voor om de nokkenas timing te controleren en slechtste geval moet de distributie ketting vervangen worden a 2k.

Ook vertelde ze me dat de roetfilter op het einde van zijn leven zit, deze kunnen ze wel gelukkig schoonmaken ipv vervangen. Na 210.000km is dit te verwachten.

Dit is mijn eerste BMW en baal natuurlijk van dit probleem. Iemand ervaring met dit euvel?
Gr Peter

Gebruikersavatar
vijfje
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 sep 2011, 19:13

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door vijfje » 18 dec 2015, 11:52

Slecht starten zouden ook de gloeispiralen kunnen zijn. Hogere versnelling en inhouden bij lage toeren: hoe laag bedoel je dan? Bij 1000 rpm in de 5 of 6 is iets inhouden niet ongewoon. Is de bmw dealer ook het bedrijf waar je de auto hebt gekocht?
F11 535i & F33 430ix & i4 35

Koppers
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 dec 2015, 20:35

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door Koppers » 18 dec 2015, 13:41

Heb hem gekocht bij particulier dus nop garantie ofzo inhouden tot 2500 rpm in 4,5,6 de versnelling

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door de Wolf » 18 dec 2015, 16:59

Als het slecht aanslaan van de motor voornamelijk bij warme motor is dan zou ik de verstuivers eens laten controleren. Gloeispiralen kan zeker ook het probleem zijn bij het niet direct aanslaan van de motor maar hebben niets te maken met het inhouden/onregelmatig lopen tijdens het rijden vandaar dat ik denk dat het de verstuivers zijn. Let wel, dit is mijn ervaring bij Volvo......over de BMW verstuivers bij de F10/F11 ben ik nog niet eerder iets tegengekomen.......maar jij bent dan ook misschien de eerste met een hogere km-stand.

Heb je tijdens de proefrit niets gemerkt? Zou ook even de onderhoudsgeschiedenis bij de dealer opvragen. Misschien was dit wel al een bekende klacht bij deze auto?

Gebruikersavatar
BMW530xdrive
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door BMW530xdrive » 18 dec 2015, 19:39

Ik zou ook de verstuivers controleren. Kan met een simpele test met Rheingold (weet ik dankzij Patrick van het forum). Bij mij zit 1 van de verstuivers buiten de marges en ik hoop dat ik morgen de nieuwe binnenkrijg. Die zet ik er dan dit weekend in.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm

Koppers
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 dec 2015, 20:35

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door Koppers » 18 dec 2015, 19:58

Slecht starten is ook bij koude motor, hij hapert net even voordat hij start.

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door de Wolf » 18 dec 2015, 23:04

Goedkoopste oplossing is alle gloeibougies (€25 per stuk) vervangen maar ik weet niet of dit makkelijk te doen is bij deze motoren. Als dat het niet is dan kan je naar een diesel specialist gaan en kunnen zij e.e.a. testen.

Maar voordat je iets gaat vervangen zou ik de dealer die de auto in onderhoud heeft gehad (boekjes aanwezig?) vragen of zij misschien onlangs al de gloeibougies of iets anders hebben vervangen.

Edgar1234

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door Edgar1234 » 19 dec 2015, 07:00

Roetfilter van mijn F11 zat bij die KMstand ook vol, ik heb hem leeg laten halen en softwarematig laten uitschakelen.

Koppers
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 dec 2015, 20:35

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door Koppers » 19 dec 2015, 18:30

Helaas vandaag denk ik mijn distributie ketting gebroken, tijdens rijden (80km) in eens enorme geratel wat op een ketting leek over een tandwiel. Motor viel uit en ANWB gebeld, daarna weg gesleept naar BMW dealer.

Ben bang voor het ergste dat ketting breuk meer schade veroorzaakt heeft. Mijn dealer heeft dus afspraak met me gemaakt om nokkenas timing te controleren en melde me dat ik gerust door kon rijden met dit als resultaat.

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door de Wolf » 19 dec 2015, 18:59

O nee! Dat is vreselijk balen!!

Ik hoop dat de dealer (welke dealer?) je enigszins tegemoet gaat komen.....zij hebben je immers weer de weg op laten gaan.

Koppers
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 dec 2015, 20:35

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door Koppers » 19 dec 2015, 19:17

BMW Alkmaar was hij geweest, staat nu bij BMW Den Haag aangezien ik in Leiden woon en ze hem niet zonder betaling naar Alkmaar wilde brengen. ANWB vergoed enkel transport maximaal naar je eigen adres.
Ik had hem in Alkmaar gebracht aangezien ik daar naast werk wel
zo makkelijk dacht ik toen.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2928
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door Source » 20 dec 2015, 00:41

Dat klinkt niet best.
Wat is trouwens het bouwjaar van de auto?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Koppers
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 dec 2015, 20:35

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door Koppers » 20 dec 2015, 01:07

Zeker niet best, hou jullie op de hoogte.
02-2011

Koppers
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 dec 2015, 20:35

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door Koppers » 23 dec 2015, 20:09

Nou zeer slecht nieuws de distributieketting was nog heel echter wel versprongen, voor controle de cilinderkop gedemonteerd en conclusie was dat er wat kleppen waren gebroken. Zie fotos hieronder. Advies is dat er een nieuw motorblok in moet :( :(

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
de Wolf
Berichten: 201
Lid geworden op: 12 dec 2015, 21:15

Re: F11 Nokkenas Timing

Bericht door de Wolf » 23 dec 2015, 20:26

Dat is heel slecht nieuws! Heb je het al met de dealer gesproken die je een paar dagen daarvoor doodleuk vertelde dat je gewoon verder kon rijden?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”