Driecilinders
Driecilinders
Ik heb in mei dit jaar een nieuwe 118 I gekocht ( LCI ), als ik nu kijkt is de 118 I ook een driecilinder geworden. Bijzonder dat ze de LCI na zo'n korte tijd met een viercilinder uitbrengen, dan nu zonder er echt veel ruchtbaarheid aan te geven met een driecilinder ( overigens wel met net zoveel pk/koppel ).
Iemand al ervaring met de driecilinder ?
Gr Arie
Iemand al ervaring met de driecilinder ?
Gr Arie
- EliasEliasElias
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 12 nov 2015, 15:55
Re: Driecilinders
Ik dacht dat ze vanaf begin van de LCI in 116i en 118i driecilinders leverden, maar niet dus! Wel vreemd...
Ervaring met driecilinders heb ik niet, maar van wat ik heb gelezen zouden dit heel leuke blokjes zijn!
Nog nét iets zuiniger als een 4 cilinder maar blijkbaar met wat meer charisma. Het is overigens een 6-in-lijn in twee gekapt (volgens de mooie BMW praat).
Ervaring met driecilinders heb ik niet, maar van wat ik heb gelezen zouden dit heel leuke blokjes zijn!
Nog nét iets zuiniger als een 4 cilinder maar blijkbaar met wat meer charisma. Het is overigens een 6-in-lijn in twee gekapt (volgens de mooie BMW praat).
F20 - Glaciersilber - 16i - Styling 385
Re: Driecilinders
Een driecilinder zal mooier rondlopen (net als alle motoren waar het cilinderaantal een veelvoud van 3 is)
Bij een viercilinder gaan alle cilinders tegelijkertijd door het dode punt (2 boven en 2 beneden) bij een 3 cilinder is er altijd 1 zuiger op snelheid als er een zuiger door het dode punt gaat.
Voordeel is minder interne wrijving, minder onderdelen, nadeel is een duurdere krukas om dat de big ends niet meer in 1 vlak liggen, maar op 120 graden moeten worden gemaakt.
JCK
Bij een viercilinder gaan alle cilinders tegelijkertijd door het dode punt (2 boven en 2 beneden) bij een 3 cilinder is er altijd 1 zuiger op snelheid als er een zuiger door het dode punt gaat.
Voordeel is minder interne wrijving, minder onderdelen, nadeel is een duurdere krukas om dat de big ends niet meer in 1 vlak liggen, maar op 120 graden moeten worden gemaakt.
JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.
Re: Driecilinders
@ jck, vergeet niet dat er wel een joekel van een balans as in moet om het mooi rond te laten draaien....
Re: Driecilinders
Is waarschijnlijk om de puntjes op de i te zetten, zelf diverse motorfietsen gehad met 2 en 4 takt driecilinders en dat liep mooi rond. Had ook niet verwacht dat ze hem bij BMW zouden toepassen, maar op het net stond een exploded view plaatje en hij zit er echt in, weer wat geleerd.
JCK
JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.
Re: Driecilinders
ik haal ze uit elkaar. dus ik weet precies hoe het zit lang verhaal maar het is er voor dat de motor geen kantelende beweging om de motorsteun te maken. De zuiger van cilinder 1 of 3 krijg geen tegen werking zoals normaal bij een 4 clinder het geval is.
Re: Driecilinders
Als het dezelfde driecilinder is als in de 2-serie, heeft de auto nu dus ook voorwielaandrijving waarschijnlijk. Zal het veel invloed hebben op de wegligging en is de cardantunnel achterin nu weg?
Ik blijf het bijzonder vinden dat het zo geruisloos gaat, net alsof BMW er zelf niet heel veel vertrouwen in heeft dat het geaccepteerd wordt
Ik blijf het bijzonder vinden dat het zo geruisloos gaat, net alsof BMW er zelf niet heel veel vertrouwen in heeft dat het geaccepteerd wordt
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: Driecilinders
Gewoon achterwielaandrijving, de volgende 1 zal naar alle waarschijnlijkheid wel voorwielaandrijving hebben.
- JeroenBMW1
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 okt 2015, 16:47
Re: Driecilinders
Ik heb een 118i LCI wat een 3 cilinder is.
Vorig jaar heb ik de 118iA 4 cilinder geprobeerd en ben erg blij dat ik een 3 cilinder heb.
De wastegate / blow-off valve hoor je minder (bij de 4 cilinder was dat enorm, vond het geweldig), het normale geluid was oke.
Maar als je met de 3 cilinder 4-7k toeren maakt is het geluid zo ongelofelijk vet, klinkt echt ergens als de 6-in-lijn.
Qua comfort is het ook heerlijk, op de snelweg hoor je de motor niet, met lange ritten is dat fijn!
Vorig jaar heb ik de 118iA 4 cilinder geprobeerd en ben erg blij dat ik een 3 cilinder heb.
De wastegate / blow-off valve hoor je minder (bij de 4 cilinder was dat enorm, vond het geweldig), het normale geluid was oke.
Maar als je met de 3 cilinder 4-7k toeren maakt is het geluid zo ongelofelijk vet, klinkt echt ergens als de 6-in-lijn.
Qua comfort is het ook heerlijk, op de snelweg hoor je de motor niet, met lange ritten is dat fijn!
Coming soon:
BMW 118i F20 2016
BMW 118i F20 2016
Re: Driecilinders
Wat voor geluid maakt de wastegate/ blow off valve ( of komt dit pas bij "rode gebied " )
- JeroenBMW1
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 12 okt 2015, 16:47
Re: Driecilinders
Ik kan bij de 3 cilinder niet overduidelijk een blow-off valve horen of de wastegate.
Nou moet ik je ook eerlijk vertellen dat ik de auto ook nog niet volledig naar de rode lijn heb getrapt met de radio uit & me raam open om de motor te horen.
Maar nu het weer wat beter wordt zal ik dat wel doen!
Nou moet ik je ook eerlijk vertellen dat ik de auto ook nog niet volledig naar de rode lijn heb getrapt met de radio uit & me raam open om de motor te horen.
Maar nu het weer wat beter wordt zal ik dat wel doen!
Coming soon:
BMW 118i F20 2016
BMW 118i F20 2016
- EliasEliasElias
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 12 nov 2015, 15:55
Re: Driecilinders
Bij die viercilinders hoor je de blow off bijna altijd als je optrekt in sport modus. Erg leuk om met je raam een klein beetje open te rijden en dan heel de tijd gas-pshh-gas-pshhh-gas-pshhh
F20 - Glaciersilber - 16i - Styling 385
Re: Driecilinders
Ik heb dus inderdaad die blow-off valve de laatste tijd die ik iets meer hoor dan in het begin dat ik de 118i LCI net had. klinkt erg leuk met het dakje open! Vind de 3 cylinder een erg mooi blokje, het is geen 4.0 V8 ... maar klinkt wel erg leuk en sportief én gaat voor de meeste mensen hard zat!
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine
Re: Driecilinders
Recentelijk heb ik met een Golf leenauto gereden. Met de kinderen in de auto even doorgetrokken op de A50. Hij ging vrij vlot naar 180 km/u terwijl de koek nog niet op was. Ik vroeg mijn zoontje even op RDW te kijken welke motor in de auto lag. Bleek een 3 cilinder 1 liter blok te zijn. 115 pk's en een top van 204 km/u. Als ik niet beter wist dacht ik dacht dat gewoon een viercilinder in lag! Dus op dat vlak heeft de 3 cilinder mij verrast.
Ik sluit niet uit dat BMW een nog mooier blok heeft gemaakt. Maar ... of het geluid echt is durf ik niet te zeggen. Laatst had ik een Z4 2.8i als leenauto mee. En in de sportstand kwam er een mooier geluid uit. Vervolgens ging ik beter luisteren. Het sportieve geluid bleek uit de speakers te komen. Wat een afknapper .. Ik weet zeker dat ik geen viercilinder in zo'n auto wil. Dus voor mij wordt het dan (helaas) gauw de 3.5 ..
Verder hebben de Smart's grote problemen met de duurzaamheid van de 3 cilinders gehad. Na 80.000 km's moesten de motoren bijna allemaal gereviseerd worden. Dat is wel iets waar ik nog wel bang voor ben bij de nieuwe 3 pitters. Relatief veel vermogen uit een klein blok. Ik ben bang dat dit ten kostte gaat van de duurzaamheid. Vroeger had Mazda wankelmotoren in de RX series. Als de bestuurders elkaar tegenkwamen groeten ze met 1, 2, 3 of meer vingers. Daarmee gaven ze aan hoevaak die motoren gereviseerd waren .... na 50.000 km's moesten die blokken gereviseerd worden. Ze klonken wel erg leuk.
Ik sluit niet uit dat BMW een nog mooier blok heeft gemaakt. Maar ... of het geluid echt is durf ik niet te zeggen. Laatst had ik een Z4 2.8i als leenauto mee. En in de sportstand kwam er een mooier geluid uit. Vervolgens ging ik beter luisteren. Het sportieve geluid bleek uit de speakers te komen. Wat een afknapper .. Ik weet zeker dat ik geen viercilinder in zo'n auto wil. Dus voor mij wordt het dan (helaas) gauw de 3.5 ..
Verder hebben de Smart's grote problemen met de duurzaamheid van de 3 cilinders gehad. Na 80.000 km's moesten de motoren bijna allemaal gereviseerd worden. Dat is wel iets waar ik nog wel bang voor ben bij de nieuwe 3 pitters. Relatief veel vermogen uit een klein blok. Ik ben bang dat dit ten kostte gaat van de duurzaamheid. Vroeger had Mazda wankelmotoren in de RX series. Als de bestuurders elkaar tegenkwamen groeten ze met 1, 2, 3 of meer vingers. Daarmee gaven ze aan hoevaak die motoren gereviseerd waren .... na 50.000 km's moesten die blokken gereviseerd worden. Ze klonken wel erg leuk.
F31 320DA en E88 120i cabrio
Re: Driecilinders
De 1-serie heeft geen motorgeluid uit de speakers, dat is wel 'echt' (nog steeds is alles door engineering aangepast, uitlaat, inlaat, etc.) en geen speaker geluid. Ik vind zelf de 6 cylinder van BMW wel duidelijk veel mooier, maar helaas moeten er offers gemaakt worden en een nieuwe BMW met 6 cylinder ... dat zou dan meteen een 140i worden, groot verschil in prijs! Een 118i kan je doormiddel van chiptuning veel leuker maken, iets dat met de (non-turbo) 6 cylinders dan weer niet kan. Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine