camber pin mod
Re: camber pin mod
Een andere oplossing om meer negatief camber te creeren is om bmw M3 onderdraag armen op de vooras te monteren...maarja,dan wordt het wel erg gecompliceerd,dan is het nog beter om die advertentie van Maikel hierboven serieus te overwegen...
Spy.
Spy.
mijn album : viewtopic.php?f=134&t=47790
Re: camber pin mod
Wordt vervolgd dus
Oke, dan ben ik dus niet de enige die er last van heeft.
Laat in ieder geval m'n ophanging controleren (113.xxx kilometers op de teller)
Mocht daar iets verkeerds mee zijn dan overweeg ik die set van Maikel.
Ga proberen dat de uitlijner de camber pin mod gaat uitvoeren (zelf niet heel erg handig met dit soort dingen).
Oke, dan ben ik dus niet de enige die er last van heeft.
Laat in ieder geval m'n ophanging controleren (113.xxx kilometers op de teller)
Mocht daar iets verkeerds mee zijn dan overweeg ik die set van Maikel.
Ga proberen dat de uitlijner de camber pin mod gaat uitvoeren (zelf niet heel erg handig met dit soort dingen).
Re: camber pin mod
Ja dat is natuurlijk ook een goede optie,hopen dat jou uitlijner dat voor je kan doen...die van mij iig niet,maar dat kan per monteur verschillen ...
De beste (van horen en zeggen) bmw uitlijner van nederland zit voor mij ver weg in Dokkum : http://uitlijnspecialist.nl/
Die schijnt het iig wel te doen.Ook kan hij je wagen afstellen precies zoals jij dat wilt,dus meer onderstuurt,neutraal of juist meer overstuurt...
Maar het moet niet zo moeilijk zijn om dit zelf uit te voeren...maar begrijp je zeker
wordt vervolgd
Spy.
De beste (van horen en zeggen) bmw uitlijner van nederland zit voor mij ver weg in Dokkum : http://uitlijnspecialist.nl/
Die schijnt het iig wel te doen.Ook kan hij je wagen afstellen precies zoals jij dat wilt,dus meer onderstuurt,neutraal of juist meer overstuurt...
Maar het moet niet zo moeilijk zijn om dit zelf uit te voeren...maar begrijp je zeker
wordt vervolgd
Spy.
mijn album : viewtopic.php?f=134&t=47790
Re: camber pin mod
Ik weet niet hoe jou Duits is ,maar hier heeuulll veeuulll info..
http://1er-online.de/motor-und-fahrwerk ... t5000.html
Spy.
zo,nu aan de champagne
http://1er-online.de/motor-und-fahrwerk ... t5000.html
Spy.
zo,nu aan de champagne
mijn album : viewtopic.php?f=134&t=47790
Re: camber pin mod
Alle giganten, ik heb leesvoer voor morgen!
Re: camber pin mod
Vandaag de camber pin mod uitgevoerd !
Heb uiteindelijk de aluminium pinnen eruit geboord met een 9mm metaalboor,want loswrikken ging lastig,en wou niet de omliggende delen beschadigen als ik uit zou schieten...
Dit ging super eenvoudig,2 minuutjes per pin en je bent er doorheen.
Daarna de 3 moeren van de veerpoot losgeschroefd tot vlak bij het einde van de bout,zie hier de fotos:
Hier is de pin die is uitgeboord,en verschoven.
Hier is de bout dus van het midden zo ver mogelijk richting motor verschoven en dus meer negatief camber gecreeerd!!
Daarna(na gelezen te hebben op zowel duitse als engelse forum)eerst het rechtervoorwiel heel zachtjes met buitenkant wiel een lage stoep(met schuine rand)opgereden,de veerpoot ging meteen vanzelf richting binnenkant ,dus richting de motor!! hoefde daarna alleen nog even tegen bovenkant wiel te duwen,en toen zat hij zo ver richting motor als mogelijk.
Ik hoefde dus niet de auto op te krikken zoals in verschillende forum te lezen is!!!!
Daarna hetzelfde met linkervoorwiel,bij elkaar 10 minuten werk!!
Wel de moeren van de veerpoot weer goed vast zetten,maar niet overdreven vast...het zijn immers geen dragende bouten!!
Het verschil in wegligging is subtiel maar zeker te voelen,minder onderstuur,en ook iets directer bij insturen bocht!!
Helaas was het de hele dag nat,dus echt kunnen knallen en het verschil voelen zal binnenkort een keer moeten gebeuren...maar het verschil is er,niet veel maar zeker merkbaar!!
Nu zullen de voorbanden dus ook minder hard slijten aan de buitenkant als het goed is...maar dat weet ik natuurlijk pas over een tijdeje...
Van buiten zie je dat de voorwielen dus iets negatief camber hebben,het is maar weinig,maar toch zie je het..tenminste ik wel
Zal snel meer rijervaringen delen
Spy.
Heb uiteindelijk de aluminium pinnen eruit geboord met een 9mm metaalboor,want loswrikken ging lastig,en wou niet de omliggende delen beschadigen als ik uit zou schieten...
Dit ging super eenvoudig,2 minuutjes per pin en je bent er doorheen.
Daarna de 3 moeren van de veerpoot losgeschroefd tot vlak bij het einde van de bout,zie hier de fotos:
Hier is de pin die is uitgeboord,en verschoven.
Hier is de bout dus van het midden zo ver mogelijk richting motor verschoven en dus meer negatief camber gecreeerd!!
Daarna(na gelezen te hebben op zowel duitse als engelse forum)eerst het rechtervoorwiel heel zachtjes met buitenkant wiel een lage stoep(met schuine rand)opgereden,de veerpoot ging meteen vanzelf richting binnenkant ,dus richting de motor!! hoefde daarna alleen nog even tegen bovenkant wiel te duwen,en toen zat hij zo ver richting motor als mogelijk.
Ik hoefde dus niet de auto op te krikken zoals in verschillende forum te lezen is!!!!
Daarna hetzelfde met linkervoorwiel,bij elkaar 10 minuten werk!!
Wel de moeren van de veerpoot weer goed vast zetten,maar niet overdreven vast...het zijn immers geen dragende bouten!!
Het verschil in wegligging is subtiel maar zeker te voelen,minder onderstuur,en ook iets directer bij insturen bocht!!
Helaas was het de hele dag nat,dus echt kunnen knallen en het verschil voelen zal binnenkort een keer moeten gebeuren...maar het verschil is er,niet veel maar zeker merkbaar!!
Nu zullen de voorbanden dus ook minder hard slijten aan de buitenkant als het goed is...maar dat weet ik natuurlijk pas over een tijdeje...
Van buiten zie je dat de voorwielen dus iets negatief camber hebben,het is maar weinig,maar toch zie je het..tenminste ik wel
Zal snel meer rijervaringen delen
Spy.
mijn album : viewtopic.php?f=134&t=47790
Re: camber pin mod
Zo dat is wel erg makkelijk zeg! bedankt voor je uitleg!
Moet dit volgend weekend toch ook maar eens zelf proberen!
Ja vandaag helaas slecht weer om te testen, ik hoor graag je bevindingen.
Moet dit volgend weekend toch ook maar eens zelf proberen!
Ja vandaag helaas slecht weer om te testen, ik hoor graag je bevindingen.
Re: camber pin mod
Graag gedaan!
Was echt supermakkelijk,wel ff oppassen als je gaat boren dat je niet uitschiet...
Bij de moeren onder de strutbar kom je moeilijk bij,maar met een 13mm steekringsleutel is het prima te doen
zodra het droog is hoor je meer
Spy.
Was echt supermakkelijk,wel ff oppassen als je gaat boren dat je niet uitschiet...
Bij de moeren onder de strutbar kom je moeilijk bij,maar met een 13mm steekringsleutel is het prima te doen
zodra het droog is hoor je meer
Spy.
mijn album : viewtopic.php?f=134&t=47790
Re: camber pin mod
Hoop dat ik toch niet hoef te boren haha!
Heb even snel een foto gemaakt, de pins zitten er in ieder geval nog dus dat is altijd goed, want dan kan ik ze nog weghalen
Had jij dezelfde pins? of de kleinere versie ervan, las dat er 2 versies in omloop zijn blijkbaar!
Heb even snel een foto gemaakt, de pins zitten er in ieder geval nog dus dat is altijd goed, want dan kan ik ze nog weghalen
Had jij dezelfde pins? of de kleinere versie ervan, las dat er 2 versies in omloop zijn blijkbaar!
Re: camber pin mod
Ik heb(of had dus...haha)precies dezelfde pinnen!
Ik heb eerst geprobeerd om met een inbus sleutel ze eruit te wrikken/draaien,maar de pinnen zijn van zo'n zacht meteriaal dat dat dus absoluut niet werkte...
Ook kreeg ik er geen grip op met een tang of wat dan ook,dus besloten om ze eruit te boren,zoals je ook op die verschillende links die ik gepost had kan lezen.
er zijn dus ook gasten die met een schroevendraaier of beitel en een hamer het hebben gedaan,maar dan maak je zeker schade!!
Zou voor het zekere gaan en ze eruit boren,gewoon zeer voorzichtig en met geduld doen,je hoeft zodra je op gelijke hoogte bent met het strut hoofd,maar 2 a 3 millimeter door te boren,dan kan je de veerpoot al verschuiven...je hoeft ze dus niet helemaal uit te boren!!
Ohja,pas bij de pin aan de rechterkant(passagierskant)op met de strutbar,ik kwam er met de boor tegenaan en zit nu klein krasje op... had ik dus ff moeten afplakken ofzo...grrrrrrrrr!!!
Maar je moet natuurlijk zelf weten wat je gaat doen,ik heb het zo gedaan en dat ging prima
Spy.
Ik heb eerst geprobeerd om met een inbus sleutel ze eruit te wrikken/draaien,maar de pinnen zijn van zo'n zacht meteriaal dat dat dus absoluut niet werkte...
Ook kreeg ik er geen grip op met een tang of wat dan ook,dus besloten om ze eruit te boren,zoals je ook op die verschillende links die ik gepost had kan lezen.
er zijn dus ook gasten die met een schroevendraaier of beitel en een hamer het hebben gedaan,maar dan maak je zeker schade!!
Zou voor het zekere gaan en ze eruit boren,gewoon zeer voorzichtig en met geduld doen,je hoeft zodra je op gelijke hoogte bent met het strut hoofd,maar 2 a 3 millimeter door te boren,dan kan je de veerpoot al verschuiven...je hoeft ze dus niet helemaal uit te boren!!
Ohja,pas bij de pin aan de rechterkant(passagierskant)op met de strutbar,ik kwam er met de boor tegenaan en zit nu klein krasje op... had ik dus ff moeten afplakken ofzo...grrrrrrrrr!!!
Maar je moet natuurlijk zelf weten wat je gaat doen,ik heb het zo gedaan en dat ging prima
Spy.
mijn album : viewtopic.php?f=134&t=47790
Re: camber pin mod
Haha mooi dat je dezelfden had!
Ik zorg dat de boormachine in ieder geval klaar staat, probeer ze er eerst uit te halen, mocht dat niet lukken, boren.
Schade maken wil ik zeker niet en dank voor de tip, ga de strutbar inderdaad even afplakken, want het is erg krap daar!
De manier die jij gehanteerd hebt is denk ik ook de makkelijkste, gewoon zachtjes schuin een oprit oprijden of iets dergelijks, heb zelf ook geen as steunen en je moet toch wel wat kracht zetten om de veerpoot te verschuiven, dat doe ik liever niet met een krik
Ik zorg dat de boormachine in ieder geval klaar staat, probeer ze er eerst uit te halen, mocht dat niet lukken, boren.
Schade maken wil ik zeker niet en dank voor de tip, ga de strutbar inderdaad even afplakken, want het is erg krap daar!
De manier die jij gehanteerd hebt is denk ik ook de makkelijkste, gewoon zachtjes schuin een oprit oprijden of iets dergelijks, heb zelf ook geen as steunen en je moet toch wel wat kracht zetten om de veerpoot te verschuiven, dat doe ik liever niet met een krik
Re: camber pin mod
Ja die veerpoten schoven nagenoeg vanzelf de goede richting op nadat ik dat schuine stoeprandje met de buitenkant van de band opreed,het wiel wordt dan al de goede richting opgeduwd en ik hoefde alleen maar even na te duwen zodat ik zeker wist dat hij maximaal naar binnen stond!
heb er nauwelijks kracht op moeten zetten
Spy.
heb er nauwelijks kracht op moeten zetten
Spy.
mijn album : viewtopic.php?f=134&t=47790
Re: camber pin mod
Zojuist ook de camper pin mod uitgevoerd!
Heb het net zoals jij gedaan Spy
Had wel even moeite om ze er uit te boren, maar uiteindelijk toch gelukt (bleek dat ik te voorzichtig was haha!)
De strutbar heb ik afgedekt! bedankt voor de tip!
Qua rijden merk ik weinig, misschien iets zwaarder sturen op lage snelheid (pluspunt!)
en voor mijn gevoel iets meer ''bite'' aan de voorkant! En beter bandenslijtage op den duur natuurlijk!
Heb het net zoals jij gedaan Spy
Had wel even moeite om ze er uit te boren, maar uiteindelijk toch gelukt (bleek dat ik te voorzichtig was haha!)
De strutbar heb ik afgedekt! bedankt voor de tip!
Qua rijden merk ik weinig, misschien iets zwaarder sturen op lage snelheid (pluspunt!)
en voor mijn gevoel iets meer ''bite'' aan de voorkant! En beter bandenslijtage op den duur natuurlijk!
Re: camber pin mod
Top! goed gedaan...ja het zal geen wereld van verschil maken,maar voor een gratis mod...prima
Ik denk dat we pas echt weten hoe de wegligging veranderd is wanneer we weer op de zomerset gaan rijden...kan niet wachten daarop
Spy.
Ik denk dat we pas echt weten hoe de wegligging veranderd is wanneer we weer op de zomerset gaan rijden...kan niet wachten daarop
Spy.
Laatst gewijzigd door spy op 09 jan 2016, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn album : viewtopic.php?f=134&t=47790
Re: camber pin mod
Die cherokee op je 2de foto heeft ook spacers gemonteerd zie ik
Spy.
Spy.
mijn album : viewtopic.php?f=134&t=47790