Voor ik mijn auto kocht was ik mij al aan het inlezen op het maken van biodiesel.
Nu heb ik inmiddels een mooie tuut gekocht, en naar wat ik inmiddels lees, zou deze niet op biodiesel kunnen rijden?
Wie weet hier meer van?
Wat ik er over lees, is dat fabrikanten een oplossing hebben gevonden om de NOx te reduceren, door middel van het roetfilter. Om deze te regenereren, wordt er een kleine hoeveelheid diesel in de uitlaat gespoten om dit filter schoon te branden. Een enkel merk doet dit dmv een extra injector in de uitlaat, echter de meesten schijnen dit te doen door de injectoren heel even te openen na het openen van de uitlaatklep, waardoor diesel verstuifd wordt en in het roetfilter terechtkomt en regenereert.
Biodiesel is iets dikker, en heeft een iet hoger brandpunt, waardoor het regenereren niet goed gaat (en door de hogere viscositeit het verstuiven moeilijker plaatsvindt). Bovendien zijn de roetfilters erg gevoelig voor zwavel, vandaar ook ultra-low sulphur diesels tegenwoordig. Biodiesel heeft een verhoogd zwavelgehalte.
Wat ik mis, is of biodiesel gebruikt kan worden wanneer bovengenoemde nadelen niet zouden spelen. (Lees:roetfilter leeghalen en regeneratie uitcoderen.) Kan biodiesel dan toegepast worden, icm de hoge commonrail drukken?
Wie heeft er meer verstand van?

Ps. Bron: http://www.popularmechanics.com/cars/hy ... 6/4311498/