Biodiesel? Commonrail, DPF, regen?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Dutchlincoln

Biodiesel? Commonrail, DPF, regen?

Bericht door Dutchlincoln » 03 jan 2016, 20:25

Hallo,

Voor ik mijn auto kocht was ik mij al aan het inlezen op het maken van biodiesel.
Nu heb ik inmiddels een mooie tuut gekocht, en naar wat ik inmiddels lees, zou deze niet op biodiesel kunnen rijden?
Wie weet hier meer van?

Wat ik er over lees, is dat fabrikanten een oplossing hebben gevonden om de NOx te reduceren, door middel van het roetfilter. Om deze te regenereren, wordt er een kleine hoeveelheid diesel in de uitlaat gespoten om dit filter schoon te branden. Een enkel merk doet dit dmv een extra injector in de uitlaat, echter de meesten schijnen dit te doen door de injectoren heel even te openen na het openen van de uitlaatklep, waardoor diesel verstuifd wordt en in het roetfilter terechtkomt en regenereert.

Biodiesel is iets dikker, en heeft een iet hoger brandpunt, waardoor het regenereren niet goed gaat (en door de hogere viscositeit het verstuiven moeilijker plaatsvindt). Bovendien zijn de roetfilters erg gevoelig voor zwavel, vandaar ook ultra-low sulphur diesels tegenwoordig. Biodiesel heeft een verhoogd zwavelgehalte.

Wat ik mis, is of biodiesel gebruikt kan worden wanneer bovengenoemde nadelen niet zouden spelen. (Lees:roetfilter leeghalen en regeneratie uitcoderen.) Kan biodiesel dan toegepast worden, icm de hoge commonrail drukken?

Wie heeft er meer verstand van? :amen:

Ps. Bron: http://www.popularmechanics.com/cars/hy ... 6/4311498/

JCK

Re: Biodiesel? Commonrail, DPF, regen?

Bericht door JCK » 03 jan 2016, 20:56

Op het moment is de dieselprijs dusdanig laag, dat als je zelf bio diesel aangaat maken en de tijd rekent dat je beter een krantenwijk kunt nemen of aardbeien kunt gaan plukken.
Wat ik er van begrepen heb is dat biodiesel het beste gebruikt kan worden in "oudere" indirect ingespoten diesels.
De commonrail systemen zijn er niet voor geschikt, de oudere diesels lopen op alles wat vloeibaarder is dan kolen, maar bij de commonrail systemen moet de brandstof aan een hoop eisen voldoen.

JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.

MarcelN

Bericht door MarcelN » 03 jan 2016, 21:17

Dan is hij vast vannacht bij mij in de straat geweest, mijn tankklep stond open en bij anderen lagen brandstofvlekken op de grond. Jammer he dat mijn wagen dat lastige extra klepje heeft in het vulgat :tong:
Maar effe zonder gekheid, waarom wil/zou je nu met biobrandstof je wagen verzieken :s

Dutchlincoln

Bericht door Dutchlincoln » 03 jan 2016, 21:34

Prijs...

20cent per liter versus 100 cent... Scheelt toch 80%, maal 3000 liter/euro, is 2400 euro, oftewel ruim mijn wegenbelasting.

Tijd? Dat kost het, maar daarom wil ik ook niet rotzooien met batches van 40 liter ofzo, maar in 1x 250 liter per batch maken. Dan ben ik elke 6 weken een keer aan de hobby bezig :)
Tijd is grofweg hetzelfde, volume maakt niet zoveel uit, het zijn de handelingen.

MarcelN

Bericht door MarcelN » 03 jan 2016, 21:39

Tjeetum en daar wordt niet op gecontroleerd?
Bij mijn busje willen ze soms wel eens een monster nemen voor het kleurtje.
Maar als je zo biologisch bezig bent heb je je wagen zeker ook met plantjes gefinancierd?

Dutchlincoln

Bericht door Dutchlincoln » 03 jan 2016, 21:50

Whahaha, leuk opgemerkt!!

Neuh, het gaat mij om de knaken. Millieu is mooi meegenomen.
En daar mogen ze op controleren hoor, is volkomen legaal.
Maar... Het is toch geen opmerking van afgunst hoop ik?

JCK

Bericht door JCK » 03 jan 2016, 22:40

MarcelN schreef:Tjeetum en daar wordt niet op gecontroleerd?
Bij mijn busje willen ze soms wel eens een monster nemen voor het kleurtje.
Maar als je zo biologisch bezig bent heb je je wagen zeker ook met plantjes gefinancierd?
Dat controleren loopt wel los, vanaf 2013 mag rode diesel niet meer gebruikt worden in het wegtransport alleen voor schepen (niet zijnde pleziervaartuigen) is het nog toegestaan, het aantal punten waar je het kunt tanken is sindsdien ook minder.

JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.

MarcelN

Bericht door MarcelN » 03 jan 2016, 23:53

Dutchlincoln schreef: Maar... Het is toch geen opmerking van afgunst hoop ik?
Welnee man, beetje dollen hoor, moet kunnen.
Al rennen anderen snel weg of lopen rood aan en verdwijnen naar een F500 forum :rolf:
Ik wist niet dat dat mocht, maar het kan dus ook niet met die biodiesel.
Ouwe benz kopen dus :duim:

Dutchlincoln

Bericht door Dutchlincoln » 04 jan 2016, 18:25

Oefff, okay.
Sommigen zijn zo snel op de tenen....
Bovendien is schrijven toch vaak lastig; geen intonatie, lichaamstaal, en gezichtsuitdrukking... :)

Mercedennys

Bericht door Mercedennys » 05 jan 2016, 09:44

Ooit met een oude Benz W124 diesel zo'n 5.000km op zonnebloemolie gereden. Rijdt goed en motor is zelfs iets rustiger. Helaas vond ik het teveel gedoe om telkens 40 flessen zonnebloemolie erin te knijpen naast de supermarkt ;-)
Wel een keer in Frankrijk wat 5 liter flessen kunnen kopen en toen met 130km/h vrolijk naar huis gereden.
Houd rekening dat degene die achter je rijdt, trek gaat krijgen in oliebollen.... ;-)

bij nieuwere autos is het inderdaad moeizamer vanwege de hoge inspuiting van 150Bar, Regeneratie had ik nog niet over nagedacht maar dat klinkt logisch dat dat lastig wordt.
Groet,
Mercedennys
Showroom: viewtopic.php?f=120&t=40425

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”