Mijn naam is Sander, en ik heb BIJNA een 120d. Voordat ik hem ga halen, heb ik eerst wat vragen erover en hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen

Alereest een kleine intro:
Ik ben Sander, 28jr (vanaf a.s. maandag), werkzaam in de IT als afdeling coördinator in Veldhoven. Ik woon zelf in Goirle (onder TIlburg), dus elke dag 40-50km enkele reis in files of binnendoor (leuke wegen om door te rijden). Ik maak al ruim 1.5 jr gebruik van mijn huidige auto, een VW Polo Bluemotion. Leuk, maar met 75pk rijd het niet erg lekker eerlijk gezegd. Dat hij zuinig is, dat is dan wel een voordeel.. Laatste tijd, 140km/h met 1:24 is toch best leuk

Anywho, mijn historie:
- Seat Ibiza 1995 (-12pk?)
- Citroen Saxo 1.4 8v VTS (65pk?)
- Citroen Saxo 1.6 16v VTS (120pk > 137pk op wielen)
- Yamaha FZ6N 2008 (600cc, 110pk op 190kg)
- Peugeot 206 GTI, 2.0, 2002 (138pk)
- Volkswagen Polo Bluemotion, 1.2 3cyl TDI 2011 (75pk)
Nu heb ik een luxere auto in vergelijking met mijn oudere auto's maar mis ik het vermogen. Ik ben er pas later achter gekomen dat een VW Polo 1.6 TDI net zo zuinig rijd (an sich) als de 1.2 3cyl, dus ik wil me niet 2keer aan dezelfde steen stoten. Vandaar dat ik wat vragen heb over de E87 alvorens ik hem ga importeren uit Duitsland. NL prijzen zijn namelijk erg hoog en in Duitsland zijn ze allemaal zo gek dat ze auto's met veel opties hebben staan

Mijn vragen:
Ik twijfel tussen automaat en handgeschakeld;
- Wat zijn de ervaringen met de automaat? Is dit sterk genoeg wanneer ik de 120d laat chippen? (200pk/430nm-ish?)
- wat voor type automaat is het? Ik kijk naar model vanaf 2005 ongeveer. Is dit al een DSG?
- Hoe zit het met het onderhoud en de kosten van een automaat ivm een handbak?
- Ik neig meer naar automaat vanwege luxe en het feit dat ik 45K per jaar rij

OEM retrofit;
- Is het makkelijk om bepaalde opties OEM te retrofitten? Dingen als Xenon, interieur, stoelverwarming, radio's/mp3 interface, navigatie, pdc voor etc.? Ik heb heel wat ingelezen, en vele mensen hebben heel wat aan de praat gekregen, maar ik vraag mij de moeilijkheidsgraad van dit werk af.
Motorisch;
Er zit of een N47 of een M47 motor in (correct me if I'm wrong), maar dit ligt aan welk model het is. De N47 is het oudere model met 163PK, en de M47 met 177 pk. De M47 heeft "last" van ketting probleem, maar ik las op het BabyBMW form dat de recall van de ketting gestopt was, omdat er geen verbetering in zat, en het probleem hem eerder bij de spanner ligt, als bij de ketting zelf?
- Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken?
- Zijn er bepaalde dingen waar ik naar kan kijken/luisteren als ik voor een auto ga kijken?
- Dit is alleen van toepassing op de M47, maar lijkt me een goed idee om bij de N47 ook te controleren?
Overige:
- ZIjn er andere dingen waar ik op moet letten bij de controle/aanschaf? Ik las dat het beste wat je kunt doen na aanschaf, de bak en diff olie vervangen, aangezien dit niet in elke beurt word gedaan?
- Kan ik beter voor een 2007+ model gaan, of is een -2007 model ook prima in orde?
Sorry voor al die vragen, en alvast bedankt

Ik hoop snel hier terug te kunnen komen met mijn E87

Gr Sander