Probleem (Montage) Gasveren Achterklep E39

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Stebane

Probleem (Montage) Gasveren Achterklep E39

Bericht door Stebane » 09 jan 2016, 15:55

Hallo allemaal,

Ik heb recent twee nieuwe gasveren aan de garage meegegeven om deze te vervangen in de achterklep van mijn mooie E39 Touring uit 1997. Besteld bij DParts 'Gasdrukveer FEBI 29364 per stuk 49.80.

Nu is er na montage een probleem ontstaan. Bij het openen van de klep, klonk een hard metalen geluid, en verloor 1 of meer gasveren zijn werking waardoor de loodzware klep zonder tegengas naar beneden valt. Bij het openen ging de klep ook halverwege wat moeilijker, maar niet bijzonder zwaar.

Garage gaf aan dat bij montage weinig fout kon zijn gegaan, en heeft het nogmaals geprobeerd. Maar helaas...

Vanmiddag weer hetzelfde probleem. Bij boodschappen inladen, viel zware klep op mijn achterhoofd. Daar heb ik dus hoofdpijn van (in twee opzichten). Het lijkt of de linker gasveer is los geschoten. Maar misschien ook wel verkeerd gemonteerd? En misschien is deze nu ook niet goed meer. Geen idee.

Ik ben op zoek naar iemand die hier specifieke kennis over heeft. Misschien ook iemand die het mogelijk tegen een schappelijke kan repareren.

Als ik het voor de derde keer laten repareren moet het nu wel goed zijn.

Alvast dank voor jullie reactie en het meedenken!

Groeten,

Stebane

JCK

Re: Probleem (Montage) Gasveren Achterklep E39

Bericht door JCK » 10 jan 2016, 10:59

Staat een hele uitgebreide How To op het Forum van een E39:
viewtopic.php?f=109&t=38292&p=512401&hi ... ep#p512401
Snap niet dat je gebruikte gasveren gebruikt, nieuw zijn ze nauwelijks duurder dan je er gebruikt voor hebt betaald en ze worden in de loop der tijd niet beter, je merkt het als eerste met koud weer dat de klep wat slechter bovenin blijft.

JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.

Stebane

Bericht door Stebane » 10 jan 2016, 20:58

Dank voor jouw reactie JCK. De veren waren gloednieuw hoor, ik had ze gewoon zelf online besteld. De mooie handleiding van het forum zag ik ook al terug. Ik ben alleen zelf niet zo technisch, dat ik een idee heb waar het misgegaan kan zijn. Vooral om er voor te zorgen dat derde montage succesvol is. Anders wordt het echt een lijdensweg ben ik bang..

Stebane

JCK

Bericht door JCK » 10 jan 2016, 21:38

Zag nu ook dat het nieuwe waren, die van de ruit zijn die nog goed??
Voor de complete klep moeten ze alle vier goed zijn, dus blijft alleen de ruit uit zichzelf wel op hoogte?
Die knal klinkt alsof er eentje niet meer in de bevestiging zit en op 1 veer lukt het niet.

JCK
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.

Stebane

Bericht door Stebane » 10 jan 2016, 21:44

Die van de ruit zijn ook niet meer zo goed, soms blijft de ruit open staan en soms valt hij naar beneden. Redelijk versleten dus. Voor zover ik het kan beoordelen als leek, is het de nieuwe linker gasveer van de klep. Die knalt eruit. Vraag is dan, wat gaat er nu telkens mis bij de montage? Of is bij de eerste montage de gasveer wat verbogen, of speelt er iets anders waarom die linker gasveer het niet houdt? Als je goed kijkt dat zie je ook dat het spoiler gedeelte boven de ruit wat lager ligt, dus niet helemaal is lijn aansluit bij de carrosserie. Wellicht dat het er iets mee te maken heeft. Zou ook benieuwd zijn of er dus iemand te vinden is die dit voor een schappelijke prijs kan doen, mocht mijn garage het niet (meer) lukken. Stebane

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”