E39 oud, E61 nieuw (bijna weer zoals 't hoort)
Re: Oud en nieuw, letterlijk! ... 1e foto
Is er iets met het VANOS dan? Koppelomvormer leek goed toen. De bak leek alleen heel traag te reageren als je normaal weg reed. Bij plank gas was de bak wel snel. Wellicht een oliebeurt dn je bent weer het heertje!
E34 525i M5 replica (verkocht)
E34 520i (verkocht)
E39 523i touring (verkocht)
E61 523i LCI
E34 520i (verkocht)
E39 523i touring (verkocht)
E61 523i LCI
Re: Oud en nieuw, letterlijk!
zijn alle kabels matchend met de bestaande kabels, dus verschillende diktes??hj2 schreef: Ik heb deze set gekocht:
http://www.sencom-kabeltechnik.de/shop# ... p/42745095
Laatst gewijzigd door Bart70 op 10 jan 2016, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast voor het overzicht, onnodige quote er uit gehaald
Reden: quote aangepast voor het overzicht, onnodige quote er uit gehaald
Re: Oud en nieuw, letterlijk! ... 1e foto
@Maarte, Nee, VANOS lijkt goed, ik dacht dat ik dat al schreef omdat de vermogensafgifte mooi lineair is Binnenkort maar eens testen bij gelegenheid. Schakelen gaat na de reset nog steeds zijdezacht, maar ik geef toe dat ik verwacht te weinig KM's te hebben gereden voor het volledige inleerproces.
De aarzeling bij het wegrijden is minder, maar niet weg, dus daar moet ik wat mee.
@Vintiem: Ja, de kabels hebben de juiste diameter, anders was ik er niet aan begonnen. Komt ook van een gerenommeerde kabelfabrikant af Mooie siliconen mantels en heel veel soepele kernen om herhaling van dit debacle te voorkomen :-)
IK heb me ook even ingelezen over de resonantie bij stationairloop. Het blijkt dat er een modificatie is geweest m.b.t. de ophanging van de uitlaat (er is een demper met een andere karakteristiek) en als dat niet werkt kun je het stationair toerental een stukje hoger coderen. Eerst maar eens naar de ophanging kijken dan maar, ik pak de zaken graag bij de bron aan :-)
"Service Bulletin 18 02 08
Customer may complain of a slight vibration and/or droning noise when the vehicle is idling in park, neutral, drive and reverse when engine is at operating temperature.
CAUSE
Insufficient vibration dampening of the exhaust system.
PROCEDURE
1.Verify the complaint. Vibration/droning is most prevalent when engine is at operating temperature.
2.Remove the lower bracket for the exhaust system. If droning/vibration is gone, proceed to step three. If vibration/droning still exists with the lower bracket removed; continue troubleshooting exhaust/driveline for other causes or conditions
3.Remove complete bracket assembly and replace it with the bracket (1) PN 18 20 7 521 346 using two new ASA bolts (PN 07 12 9 905 417. Tighten to 21Nm.
Install front pipe bracket (1) PN 18 20 7 521 347 with four rubber bushings (2) (PN 18 20 7 546 579) to the new 346 bracket with two ASA bolts (PN 07 12 9 904 559) and two nuts (PN 07 12 9 904 580). Tighten down to 21Nm
After performing this procedure the vehicle will exhibit the same amount of normal driveline vibration as a comparably equipped E60 with a M54 or N52 engine."
De aarzeling bij het wegrijden is minder, maar niet weg, dus daar moet ik wat mee.
@Vintiem: Ja, de kabels hebben de juiste diameter, anders was ik er niet aan begonnen. Komt ook van een gerenommeerde kabelfabrikant af Mooie siliconen mantels en heel veel soepele kernen om herhaling van dit debacle te voorkomen :-)
IK heb me ook even ingelezen over de resonantie bij stationairloop. Het blijkt dat er een modificatie is geweest m.b.t. de ophanging van de uitlaat (er is een demper met een andere karakteristiek) en als dat niet werkt kun je het stationair toerental een stukje hoger coderen. Eerst maar eens naar de ophanging kijken dan maar, ik pak de zaken graag bij de bron aan :-)
"Service Bulletin 18 02 08
Customer may complain of a slight vibration and/or droning noise when the vehicle is idling in park, neutral, drive and reverse when engine is at operating temperature.
CAUSE
Insufficient vibration dampening of the exhaust system.
PROCEDURE
1.Verify the complaint. Vibration/droning is most prevalent when engine is at operating temperature.
2.Remove the lower bracket for the exhaust system. If droning/vibration is gone, proceed to step three. If vibration/droning still exists with the lower bracket removed; continue troubleshooting exhaust/driveline for other causes or conditions
3.Remove complete bracket assembly and replace it with the bracket (1) PN 18 20 7 521 346 using two new ASA bolts (PN 07 12 9 905 417. Tighten to 21Nm.
Install front pipe bracket (1) PN 18 20 7 521 347 with four rubber bushings (2) (PN 18 20 7 546 579) to the new 346 bracket with two ASA bolts (PN 07 12 9 904 559) and two nuts (PN 07 12 9 904 580). Tighten down to 21Nm
After performing this procedure the vehicle will exhibit the same amount of normal driveline vibration as a comparably equipped E60 with a M54 or N52 engine."
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Oud en nieuw, letterlijk! ... 1e foto
Ok thanks.
Heb jij 1 set betseld met daarin 4 kabelbomen? Er zijn er namelijk 4 in/op je achterklep
Heb jij 1 set betseld met daarin 4 kabelbomen? Er zijn er namelijk 4 in/op je achterklep
Re: Oud en nieuw, letterlijk! ... 1e foto
Ja, ik heb alle 4 de kabelbomen besteld, en ga ze ook alle 4 doen.
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met de kabelbomen vervangen.
Gelukkig kon ik de wagen binnen zetten, want ik vind 't best koud!
In de boekjes staat dat het 5 uur duurt om de kabelboom te vervangen. Dat is exact zo lang als het heeft geduurd om de meest rechter kabelboom te vervangen. De overige 3 moeten dus nog!
Ik heb maar weinig vertrouwen in die krimp bussen, dus ik heb alles old-school gesoldeerd en afgeschermd met krimpkousjes met lijm aan de binnenzijde. Zo krijg je ook een dunnere kabelboom ter plekke van de reparatie.
Ik vond het wel een takke werk tot nu toe, hoewel alles van een leien dakje ging. Er is slechts 1 tabje van een stukje trim afgebroken bij de demontage. Verder valt het op hoeveel beter de kwaliteit is van de vervangende kabelboom. Mooie soepele siliconen mantels, Soepele koperkernen met heel veel dunne adertjes (die veel minder snel stuk gaan) en een mooie teflon sleeve om de kabels bij elkaar te houden. Had BMW dat af fabriek maar gedaan
De sleutels doen het in elk geval weer, morgen de rest doen. Dat zal een stukje sneller gaan nu alle trim er al vanaf is :-) Wordt vervolgd dus, met foto's.
Oh ja, mijn nieuwe gaspedaal zit er ook in! (en dat is een paar minuutjes werk gelukkig) ik heb 'm nog niet kunnen vergelijken met de oude, maar rijden doet ie
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met de kabelbomen vervangen.
Gelukkig kon ik de wagen binnen zetten, want ik vind 't best koud!
In de boekjes staat dat het 5 uur duurt om de kabelboom te vervangen. Dat is exact zo lang als het heeft geduurd om de meest rechter kabelboom te vervangen. De overige 3 moeten dus nog!
Ik heb maar weinig vertrouwen in die krimp bussen, dus ik heb alles old-school gesoldeerd en afgeschermd met krimpkousjes met lijm aan de binnenzijde. Zo krijg je ook een dunnere kabelboom ter plekke van de reparatie.
Ik vond het wel een takke werk tot nu toe, hoewel alles van een leien dakje ging. Er is slechts 1 tabje van een stukje trim afgebroken bij de demontage. Verder valt het op hoeveel beter de kwaliteit is van de vervangende kabelboom. Mooie soepele siliconen mantels, Soepele koperkernen met heel veel dunne adertjes (die veel minder snel stuk gaan) en een mooie teflon sleeve om de kabels bij elkaar te houden. Had BMW dat af fabriek maar gedaan
De sleutels doen het in elk geval weer, morgen de rest doen. Dat zal een stukje sneller gaan nu alle trim er al vanaf is :-) Wordt vervolgd dus, met foto's.
Oh ja, mijn nieuwe gaspedaal zit er ook in! (en dat is een paar minuutjes werk gelukkig) ik heb 'm nog niet kunnen vergelijken met de oude, maar rijden doet ie
Laatst gewijzigd door hj2 op 16 jan 2016, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (Kabelboom vervangen)
Goed bezig! Succes morgen met de rest and keep posting..
E34 525i M5 replica (verkocht)
E34 520i (verkocht)
E39 523i touring (verkocht)
E61 523i LCI
E34 520i (verkocht)
E39 523i touring (verkocht)
E61 523i LCI
Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (Kabelboom vervangen)
Old-school rules. Maar wel pokke werk. Weet je, al die uren ben je zo vergeten als alles 100% werkt
Succes met de andere drie
Succes met de andere drie
Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (Kabelboom vervangen)
Zo dan, wat een werk zeg ! Maar je pakt het wel heel goed aan, ook mooi te lezen dat de nieuwe kabelboom een stuk beter is !
Nu ik lees dat het zoveel werk is laat ik dat maar niet bij de garage doen
Of de dealer/specialist moet die 5 uur aanhouden, maar dat verwacht ik niet...
Nu ik lees dat het zoveel werk is laat ik dat maar niet bij de garage doen
Of de dealer/specialist moet die 5 uur aanhouden, maar dat verwacht ik niet...
Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (Kabelboom vervangen)
Nou... De Dealer rekent iets van 2600 Euro voor de klus. Een onafhankelijke garage 800 - 900 Euro (!)
Vanmiddag dus de andere kant gedaan. (links) Was even wat meer werk omdat ik de kabelboom had doorgeknipt en er toen achter kwam dat er aan deze zijde 3 dezelfde kleur kabeltjes in zat... Welke moet nu waar? Afijn, alles doorgemeten en weer door. Toch ging deze kantal weer een stuk sneller (ca. 1.5 uur, maar de trim was er al af)
Nou, de achterklep is nu gedaan, de verbinding van de kabelbomen is afgewerkt met met automotive linnen tape, en alle kabelbomen en trim zit weer op zijn plek. Zelfs lijkt alles te werken! Wat zit er toch een hoop functionaliteit in zo'n klepje...
Nu moet ik dus nog alle meuk in de achterspoiler doen, alle aansluitingen naar de diversity module. Gelijk een modificatie doen zodat er niet zoveel water in de module kan komen. Nou ja, alles werkt goed, van de zomer zien we weer verder!
Vanmiddag dus de andere kant gedaan. (links) Was even wat meer werk omdat ik de kabelboom had doorgeknipt en er toen achter kwam dat er aan deze zijde 3 dezelfde kleur kabeltjes in zat... Welke moet nu waar? Afijn, alles doorgemeten en weer door. Toch ging deze kantal weer een stuk sneller (ca. 1.5 uur, maar de trim was er al af)
Nou, de achterklep is nu gedaan, de verbinding van de kabelbomen is afgewerkt met met automotive linnen tape, en alle kabelbomen en trim zit weer op zijn plek. Zelfs lijkt alles te werken! Wat zit er toch een hoop functionaliteit in zo'n klepje...
Nu moet ik dus nog alle meuk in de achterspoiler doen, alle aansluitingen naar de diversity module. Gelijk een modificatie doen zodat er niet zoveel water in de module kan komen. Nou ja, alles werkt goed, van de zomer zien we weer verder!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (Kabelboom vervangen)
Oefening baart kunst....
Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (Kabelboom vervangen)
En op de valreep net even een winterset gescored.
Morgen maar monteren. Nu eerst naar Star Wars!
Morgen maar monteren. Nu eerst naar Star Wars!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
- jwbakkenes
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:47
Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (Kabelboom vervangen)
Goed bezig, beun de haas. Scheelt weer veel dukaten die je weer kan spenderen aan andere leuke dingen.
Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (Winterwieltjes!)
Tadaaaaa! .... Winterwieltjes geplaatst:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolink verewijderd
Reden: Niet werkende fotolink verewijderd
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (Winterwieltjes!)
Liggen bij mij nog steeds opgeslagen, dezelfde geloof ik hahahaha
Bimmertje is al drie weken niet van zijn plek geweest en komt waarschijnlijk volgende week pas van zijn plek af, ik gok het nog heel even…
Bimmertje is al drie weken niet van zijn plek geweest en komt waarschijnlijk volgende week pas van zijn plek af, ik gok het nog heel even…
Re: E61 Oud en nieuw, letterlijk! (Winterwieltjes!)
Heb eveneens deze set liggen, 17" 245 breed dacht ik. Alleen de winterbandjes zijn versleten dus sla deze winterperiode maar even een keertje over.