Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Wat blijft het een plaatje! Mis gelijk mijn 330d touring weer, die was als twee druppels water met deze! Ook zonder dakrails, idd het mooist, en oranje knippers.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Ik blijf dit met veel interesse lezen en volgen.
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Eigenlijk niet veel bijzonders te melden en misschien wel een beetje saai.....
Inmiddels zijn we na mijn laatste APK keuring van Januari 2015, 1 jaar en 5000 kilometer. Kilometerstand is inmiddels 207.000 KM. Vandaag de jaarlijkse oliebeurt en APK keuring door Jonkers Waardenburg uit laten voeren. Tevens was de remolie na 2 jaar weer aan de beurt. Allemaal goed verlopen en verder geen bijzonderheden. Vandaag weer eens een lange zakelijke rit gemaakt met de 330i, en wat rijd zo een auto toch nog fantastisch.
Inmiddels zijn we na mijn laatste APK keuring van Januari 2015, 1 jaar en 5000 kilometer. Kilometerstand is inmiddels 207.000 KM. Vandaag de jaarlijkse oliebeurt en APK keuring door Jonkers Waardenburg uit laten voeren. Tevens was de remolie na 2 jaar weer aan de beurt. Allemaal goed verlopen en verder geen bijzonderheden. Vandaag weer eens een lange zakelijke rit gemaakt met de 330i, en wat rijd zo een auto toch nog fantastisch.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Je hebt het tot nu toe mooi bijgehouden. Ik las op een gegeven moment dat je de motorkabelboom hebt laten vervangen, mogelijk vanwege 'krimp'. Later geef je aan dat dit onnodig bleek. Kun je je ervaring daar omheen delen?
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Graag Tom V, geen probleem.
Probleem was dat de 330i soms in het "noodloop programma" ging. Dat gebeurde alleen als ik vanuit stationair loop van de motor gas wilde rijden. Dus bij wegrijden vanuit stilstaande positie. Auto van contact af en weer starten en probleem was weer weg. Cruise Control werkte dan ook niet en er brandde nog 2 lampjes op het dashboard. Het traction control lampje brandde in ieder geval kan ik mij herinneren, 2e lampje weet ik niet meer.
De BMW dealer heeft de auto toen aan de computer aangesloten. De monteur gaf aan "krimp op de kabelboom". Wat ik mij kon herinneren wilde dat zoveel zeggen als dat door het warmte van de motor de motorkabelboom iets uitzet en krimp waardoor er na langere tijd slecht contact kan ontstaan. Tja en als de dealer dat zegt, geloof je dat best met een rit naar Spanje voor de boeg. Dus laten vervangen. € 700,00 Inclusief BTW
Goed in Spanje kwam het probleem 2 x terug. Dus niet opgelost. Daarna overgestapt ban de BMW dealer naar Jonkers Waardenburg. Die gaven direct aan dat dat het door de Gasklep kwam. Die kon gaan plakken. Opties waren schoonmaken of vervangen. Ik heb gekozen voor vervangen. Probleem was daarna opgelost en het is nooit meer terug gekomen. Kosten gasklep exclusief montage en inclusief BTW € 291,00.
Mocht je nog vragen hebben laat het even weten.
Probleem was dat de 330i soms in het "noodloop programma" ging. Dat gebeurde alleen als ik vanuit stationair loop van de motor gas wilde rijden. Dus bij wegrijden vanuit stilstaande positie. Auto van contact af en weer starten en probleem was weer weg. Cruise Control werkte dan ook niet en er brandde nog 2 lampjes op het dashboard. Het traction control lampje brandde in ieder geval kan ik mij herinneren, 2e lampje weet ik niet meer.
De BMW dealer heeft de auto toen aan de computer aangesloten. De monteur gaf aan "krimp op de kabelboom". Wat ik mij kon herinneren wilde dat zoveel zeggen als dat door het warmte van de motor de motorkabelboom iets uitzet en krimp waardoor er na langere tijd slecht contact kan ontstaan. Tja en als de dealer dat zegt, geloof je dat best met een rit naar Spanje voor de boeg. Dus laten vervangen. € 700,00 Inclusief BTW
Goed in Spanje kwam het probleem 2 x terug. Dus niet opgelost. Daarna overgestapt ban de BMW dealer naar Jonkers Waardenburg. Die gaven direct aan dat dat het door de Gasklep kwam. Die kon gaan plakken. Opties waren schoonmaken of vervangen. Ik heb gekozen voor vervangen. Probleem was daarna opgelost en het is nooit meer terug gekomen. Kosten gasklep exclusief montage en inclusief BTW € 291,00.
Mocht je nog vragen hebben laat het even weten.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het kan erg handig zijn om een probleem en de oplossing zo uitgebreid beschreven te zien zijn.
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Moet toch eerder deze pagina bijwerken. Afgelopen week ging van de raam rechtsachter het raammechanisme kapot. Dochter deed raam naar beneden en raam ging niet meer omhoog. Ik denk dat de ruit, door weinig gebruik, wat bleef plakken in de sponning waardoor er iets afbrak. Normaal kan ik dit soort dingen zelf maar met de regen van afgelopen dagen had ik daar geen zin in. Met plastic voor de kapotte ruit op zaterdagmorgen naar Gerrit Jonkers Waardenbrug gereden. Nieuw raammechanisme er in. Inclusief arbeidsloon en BTW € 180,00. Het raampje doet het weer. Ik heb direct alle raamgeleiders met een beetje WD40 in laten spuiten. Zal ook alle 4 de ramen af en toe maar eens gebruiken. Geleider insmeren met WD40 ga ik ook jaarlijks doen. Till next time
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Even weer een update:
Mijn vrouw en dochter klaagde dat de auto aan de voorzijde nogal zoekt bij oneffenheden op de weg, sporen en dergelijke. Ik dacht nog vrouwen..... maar goed, toch na een tijdje maar weer een keer in de beamer gereden. Ze hadden gelijk moet ik bekennen. Ik had hem nog nooit laten uitlijnen. Mijn bandenspecialist gaf aan dat het uitlijnen niet ging lukken omdat de draagarm rubbers voor slap waren, en dit na 3 jaar en 45000 KM. Bij mijn BMW specialist de draagarmrubber voor weer vervangen ((weer Lemförder)en daarna 4 punts uitlijnen. Bleek geen overbodige luxe, hij moest zowel voor als achter worden bijgesteld. Maar hij stuur weer perfect en het zoekerige gedrag is verdwenen.
Mijn vrouw en dochter klaagde dat de auto aan de voorzijde nogal zoekt bij oneffenheden op de weg, sporen en dergelijke. Ik dacht nog vrouwen..... maar goed, toch na een tijdje maar weer een keer in de beamer gereden. Ze hadden gelijk moet ik bekennen. Ik had hem nog nooit laten uitlijnen. Mijn bandenspecialist gaf aan dat het uitlijnen niet ging lukken omdat de draagarm rubbers voor slap waren, en dit na 3 jaar en 45000 KM. Bij mijn BMW specialist de draagarmrubber voor weer vervangen ((weer Lemförder)en daarna 4 punts uitlijnen. Bleek geen overbodige luxe, hij moest zowel voor als achter worden bijgesteld. Maar hij stuur weer perfect en het zoekerige gedrag is verdwenen.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Zo, we hebben weer iets te melden.
Afgelopen jaar 6000 kilometer gereden. Omdat er weinig met de auto wordt gereden laat ik ieder jaar een oliebeurt uitvoeren. Daarnaast was het weer tijd voor de APK. Overigens zonder problemen door de APK keuring gekomen.
Tijdens de controle beurt bleek wel dat de achterste regelstang en voorste winkelgewricht voor de hoogte regeling xenon vast zat. Beide laten vervangen. Effect is dat ik nu ‘s-avonds inderdaad de lichten tijdens het rijden en remmen weer automatisch de hoogte zie regelen. Was me niet opgevallen dat dit niet meer werkte. Wellicht was dit ook APK afkeur.
Ik heb tevens, net als vele andere, de kleppendekselpakking laten vervangen. Ik had som een olielucht in de auto bij stilstaan omdat de olie op het plaatje boven het spruitstuk drupte.
Wat moet er nog gebeuren:
Thermostaat is weer kapot. De temperatuurmeter viel soms iets terug als de motor op temperatuur was. Na een minuut of zo steeg de temperatuur meter weer automatisch. Afgelopen week kwam de meter niet verder als het eerste streepje voor het midden, een kwart dus. Die laat ik deze week nog snel vervangen. Gek is wel dat de thermostaat 33000 kilometer terug ook al vervangen is, dat is 3 jaar geleden. Heeft iemand ook al meegemaakt dat de thermostaat weer zo snel kapot gaan….
Het 2e puntje is dat er een nieuwe voorruit in moet. Ben wel WA+ verzekerd maar dan zonder dekking ruit. Dat heb ik tot 2 jaar terug wel gehad maar omdat we zo weinig rijden dacht ik dat het risico dat de ruit kapot zou gaan klein is. Maar goed, die gaan we in April vervangen, kosten € 735,00. Dure ruit omdat hij is uitgevoerd extra zonwerend, met groen band regensensor en lichtsensor. Maar ja, is niet anders.
Voor de rest rijden we lekker verder
Afgelopen jaar 6000 kilometer gereden. Omdat er weinig met de auto wordt gereden laat ik ieder jaar een oliebeurt uitvoeren. Daarnaast was het weer tijd voor de APK. Overigens zonder problemen door de APK keuring gekomen.
Tijdens de controle beurt bleek wel dat de achterste regelstang en voorste winkelgewricht voor de hoogte regeling xenon vast zat. Beide laten vervangen. Effect is dat ik nu ‘s-avonds inderdaad de lichten tijdens het rijden en remmen weer automatisch de hoogte zie regelen. Was me niet opgevallen dat dit niet meer werkte. Wellicht was dit ook APK afkeur.
Ik heb tevens, net als vele andere, de kleppendekselpakking laten vervangen. Ik had som een olielucht in de auto bij stilstaan omdat de olie op het plaatje boven het spruitstuk drupte.
Wat moet er nog gebeuren:
Thermostaat is weer kapot. De temperatuurmeter viel soms iets terug als de motor op temperatuur was. Na een minuut of zo steeg de temperatuur meter weer automatisch. Afgelopen week kwam de meter niet verder als het eerste streepje voor het midden, een kwart dus. Die laat ik deze week nog snel vervangen. Gek is wel dat de thermostaat 33000 kilometer terug ook al vervangen is, dat is 3 jaar geleden. Heeft iemand ook al meegemaakt dat de thermostaat weer zo snel kapot gaan….
Het 2e puntje is dat er een nieuwe voorruit in moet. Ben wel WA+ verzekerd maar dan zonder dekking ruit. Dat heb ik tot 2 jaar terug wel gehad maar omdat we zo weinig rijden dacht ik dat het risico dat de ruit kapot zou gaan klein is. Maar goed, die gaan we in April vervangen, kosten € 735,00. Dure ruit omdat hij is uitgevoerd extra zonwerend, met groen band regensensor en lichtsensor. Maar ja, is niet anders.
Voor de rest rijden we lekker verder
Laatst gewijzigd door pnbmw op 13 feb 2020, 21:13, 3 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Voorruit vervangen bij vorige e46 was veel minder, dacht 450 euro zelfde ruit zoals jij omschrijft.
Bij kwik-fit, moest ik heen van verzekering koste mij 0 euro.
Overigens was de extra kosten voor glas bij WA+ niet heel veel extra.
Heb ook al x een achterruit moeten vervangen.
Bij kwik-fit, moest ik heen van verzekering koste mij 0 euro.
Overigens was de extra kosten voor glas bij WA+ niet heel veel extra.
Heb ook al x een achterruit moeten vervangen.
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Bedankt, ik zal daar ook eens informeren. Het was een gok om geen ruitverzekering af te sluiten.... En verkeert gegokt....zal inderdaad nog eens informeren naar de premie. Dank Zeevang.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Heb de bon denk ik niet meer kon niet zo gauw vinden, denk dat de ruit tussen de 200-250 was en de rest arbeidsloon, dus als ze 735 vragen werken ze of heel langzaam of een heel hoog uurloon ;-)
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Zo, weer terug van de garage. Ik had de thermostaat inmiddels wel laten vervangen maar het probleem met de temperatuur weergave was niet opgelost. Blok bleek wel gewoon op temperatuur te komen. Thermostaat was dus niet kapot, zou ook een beetje gek zijn na 3 jaar en zo een korte tijd. De temperatuur sensor achter op het motorblok bleek kapot. Die laten vervangen en de temperatuur loopt weer netjes op tot het midden. Daarnaast bleek de Visco koppeling van de fan voor koeling van de radiator niet meer te werken. Was ook een beetje vettig. Blijkbaar is de vloeistof er uit gelopen. Die ook direct laten vervangen. Klaar voor de zomer zullen we maar zeggen.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Vandaag de voorruit laten vervangen. De scheur was inmiddels over de hele breedte van de ruit. Ik had geen ruitverzekering, dus privé betalen. Uiteindelijk na wat onderhandelen € 661,00 betaald. Ruit met regensensor, lichtsensor, groen band en extra warmte werend, soort paarse gloed in de ruit.
Voor
Als laatste staat er voor de volgende keer de reparatie van de geleiders van het stoffen schuifraam onder schuif / kantel dak op het programma. 1 van de geleiders is afgebroken en wil ze direct alle 4 vervangen. Voor de rest alles dan weer op orde.
Voor
Als laatste staat er voor de volgende keer de reparatie van de geleiders van het stoffen schuifraam onder schuif / kantel dak op het programma. 1 van de geleiders is afgebroken en wil ze direct alle 4 vervangen. Voor de rest alles dan weer op orde.
Laatst gewijzigd door pnbmw op 13 feb 2020, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Hoe vergaat het mijn 330I touring automaat uit 2002
Kwam toch nog iets anders tussendoor. Sproeierpomp van de rechter xenon lamp lekte waardoor ruitensproeier tankje leeg liep. Links 2 jaar geleden zelf vervangen. Deze ook zelf vervangen.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002