Arie 3-serie compact

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Arie Kabaalstra
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jan 2016, 13:30

Arie 3-serie compact

Bericht door Arie Kabaalstra » 23 jan 2016, 13:36

Beste Mede BMW liefhebbers,

'k ben hier Kersvers lid, 3 seconden geleden mijn account geactiveerd.

Waarom kom ik hier?.. 'k ben niet echt een autogek.. maar wel een liefhebber.. verschillende auto's gehad in mijn leven.. momenteel heb ik mijn 9de auto, de 3de BMW 316i Compact, en de 7de achterwielaandrijver.. alleen koetsen worden getrokken tenslotte..
de twee "misstappen" waren mijn eerste auto, een '88er Toyota Starlet, en 2 BMW's geleden een peugeot 106 Quicksilver.. (autootje voor nood.. moest weg kunnen, moest "wheels" hebben..

'k heb een "droomauto".. en dat is geen BMW, maar daar moet ik nog even voor sparen.. 'k heb ooit zo'n auto gehad.. en verkocht met mijn stomme kop.. 'k wil 'r terug.. maar tot die tijd... heb ik toch wel lekker een BMW onder mijn achterste..

matheeuwissen
Berichten: 3712
Lid geworden op: 11 jan 2010, 18:23
Contacteer:

Re: Ook Goeiemorgen

Bericht door matheeuwissen » 23 jan 2016, 13:56

Welkom hier, misschien ook vermelden wat dan je droomauto is..
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Arie Kabaalstra
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jan 2016, 13:30

Re: Ook Goeiemorgen

Bericht door Arie Kabaalstra » 23 jan 2016, 15:19

nou... vooruit.. :).. 't is geen BMW.. hoop niet dat ik meteen verketterd wordt.. maar ik heb in de periode 2003-2008 een Matra Murena 2.2 gehad.. en die heb ik het langst van al mijn auto's gehad.. de MR2 die ik daarna reed.. Wat een Barrel.. slechte wegligging.. ABS(op een sportwagen?) greep veel te vroeg in.. en't ding verbruikte meer olie dan benzine..

Nee.. dan die Matra.. gebruikte nagenoeg geen olie.. zeker gezien de leeftijd van het blok... lag als een blok op de weg.. 't enige "aandachtspuntje.. de rembalans mocht wel een pietsje naar achter...

Misschien ook leuk om te vertellen wat ik in't dagelijks leven doe.. 'k ben horlogemaker.. ik repareer niet.. ik bouw horloges.. met Titanium kasten.. RVS is voor keukengerei ;)

dat werk moet me over een poosje in staat gaan stellen om mijn droom weer te verwezenlijken.. een Matra voor de deur.. maar.. ik denk dat ik de 3er er wel bij hou.. als "winterauto".. of als ik spullen mee moet nemen.. een sjorknobbel onder een Matra is geen pan natuurlijk.. :)

Ovanjole
Berichten: 931
Lid geworden op: 22 jan 2014, 15:22

Re: Ook Goeiemorgen

Bericht door Ovanjole » 23 jan 2016, 15:54

hallo Arie!

welkom op het forum! mooie uitspraak ja, "alleen koetsen worden getrokken" haha! helaas heeft BMW tegenwoordig oo voorwielaandrijvers, iets waar niet elke liefhebben van het merk blij mee is :gek:

Maar over die Matra gesproken, dat is dan gelijk een van de enige franse wagens die echt goed is haha! unieke auto, heb ze nog nooit in het echt gezien. grappig trouwens dat je dat over de MR2 zegt, weet niet welke versie je hebt gereden, maar sommigen zeggen dat het ook wel de cheap mans ferrari word genoemd omdat hij zo goed was...

als je het leuk vind kan je een showroom can je compact aanmaken! vinden we altijd leuk, sowieso houden we van foto's!

gelijk wil ik je uitnodigen voor onze zomerwielen meet, deze vind plaats op 17 april! kan jij misschien ook wat van je horloges showen! erg gaaf beroep! heb je ook een website waar je op verkoopt? ben benieuwd hoe het er allemaal uit ziet!

mocht je nog vragen hebben over iets kan je altijd terecht bij een van de moderators, zoek je iets specifieks, probeer dan de zoekfunctie eens, die zit rechtsboven!


PS heb je topictitel even aangepast voor het overzicht.

Arie Kabaalstra
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jan 2016, 13:30

Re: Arie 3-serie compact

Bericht door Arie Kabaalstra » 23 jan 2016, 16:16

'k moet even zien waar ik zit met mijn agenda voor die meeting.. maar meetings zijn vaak heel leuk om mensen te ontmoeten..

had ik nog niet verteld hier.. ik rij ook motor.. en op dat vlak kan ik me gelukkig wel een echte italiaan veroorloven.. sterker nog.. 'k heb er 2.. 2 Ducati's.. een 750 Sport uit 1990 en een 851 Strada uit 1992... Mijn vader rijdt dan "hardnekkig" wel 2wielige BMW's.. zijn eerste Motor was een K100RS.. met :///m: striping.. dat model had ook een Close-ratio versnellingsbak.. geweldige machine.. tegenwoordig rijdt ie een R1100 S, sportboxer..

ik had de een-na laatste versie van de MR.. de SW 20.. Rampending.. de Matra was veel beter in zijn Handling.. de MR had wel 40 Pk meer.. maar je had er niets aan..

BMW's hebben achterwielaandrijving.. iets met voorwielaandrijving is geen BMW.. netzomin dat de "mini" een Mini is..Punt Uit!...

Als het weer het toelaat.. ga ik wel wat plaatjes schieten van mijn "Pedaalemmer".. maar.. voor nu alvast een teasertje..

Afbeelding

Mijn eerste Titanium Horloge, aan boord van mijn eerste BMW 316i Compact..

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: Arie 3-serie compact

Bericht door mieske90 » 24 jan 2016, 15:13

Welkom Arie,

Je hebt een heel mooi beroep, zeer benieuwd naar meer werk van je.

Foto's van je bmw zijn hier altijd welkom ;)

vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je E36 een keer op één van onze meetings/events.
dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events :driving:
Afbeelding
Volgende evenement:


Arie Kabaalstra
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jan 2016, 13:30

Re: Arie 3-serie compact

Bericht door Arie Kabaalstra » 24 jan 2016, 16:22

tja.. ik heb van mijn werk mijn hobby gemaakt.. hoef dus nooit meer te werken..
met mijn bedrijf wil ik in mijn levensonderhoud gaan voorzien.. en de vooruitzichten zijn positief..

Vorig jaar heb ik een Limited Edition gemaakt van 52 stuks voor een horlogeforum.:

Afbeelding

Rendering van het ontwerp.. de kast , opwindkroon en gesp zijn gemaakt van Titanium.. RVS is voor kookgerei tenslotte...

Afbeelding

Hier staat de eerste kast op de freesbank.. die had er "goed moeite mee".. 't duurde ruim 50 minuten om één kast uit te frezen..

Afbeelding

en als dan ook de deksels klaar zijn.. en de wijzerplaten.. en het glas is ingeperst.. dan ga je Assembleren..

om uiteindelijk DIT: te krijgen..

Afbeelding

niet gek.. helemaal niet gek.. :gekdoen:

Kort daarna kreeg ik de vraag om een reeks kasten te maken voor een Titanium Duikhorloge

Afbeelding

..en een oplage van 25 stuks van een nieuw Nederlands Horlogemerk..

Afbeelding

een 24 uurs horloge met maar één wijzer.. uiteraard.. weer met een titanium kast. maar dit keer gestraald, om de kast mooi "donker" te maken..

Mijn BMW tenslotte.. foto even "gejat" van de site van de verkoper.. maar.. 't is nu MIJN auto.. dus mag ik dat.. :)

Afbeelding

ze is in redelijk nette staat.. er zit een scheurtje in de stoelbekleding links voor.. de ramen willen niet goed open en dicht.. maar voor de rest is ze Ok.. :amen:

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: Arie 3-serie compact

Bericht door mieske90 » 24 jan 2016, 20:54

Wauw wat een werk doe jij :amen:
Hoe maak jij de wijzerplaten, worden deze ook gefreesd of worden deze gelaserd?
Afbeelding
Volgende evenement:


Arie Kabaalstra
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jan 2016, 13:30

Re: Arie 3-serie compact

Bericht door Arie Kabaalstra » 25 jan 2016, 00:33

Prototype wijzerplaten worden gefreesd.. ik heb freesjes vanaf 0.5 mm diameter.. dunnere moet ik weer eens bestellen..
als 't tot seriewerk komt.. laseren is een optie.. maar Etsen kan ook..

Afbeelding

soms moet de draaibank er ook nog aan te pas komen.. bij dat Piloten horloge moest de wijzerplaat ter hoogte van de secondenwijzer 0.15 mm dieper uitgedraaid worden.. ( de wijzerplaat is 0.3 mm dik.. ) anders zou de secondenwijzer aanlopen tegen of.. de wijzerplaat.. of tegen de urenwijzer..

Dat Horloge heeft trouwens een zogenaamde "Sandwich" wijzerplaat.. de onderste plaat is voorzien van lichtgevend materiaal.. en de bovenste wijzerplaat heeft de cijfers en indexen uitgeëtst, zodat het lichtgevende materiaal zichtbaar wordt..

Afbeelding

Hier is dat goed zichtbaar.. het secondenwijzerdeel is hier nog niet uitgedraaid..

bij dit horloge heb ik het weer anders gedaan..

Afbeelding

ook weer een wijzerplaat in 2 lagen.. de onderste laag is van Titanium, 1 mm dik.. maar op de indexen na 0.7 mm afgefreesd zodat er nog maar 0.3 mm overblijft.. toen een aluminium wijzerplaat gefreesd met gaatjes voor de indexen.. die steken nu 0.4 mm door de plaat heen.. slijpen, blauw lakken.. klaar!

Arie Kabaalstra
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jan 2016, 13:30

Re: Arie 3-serie compact

Bericht door Arie Kabaalstra » 25 jan 2016, 12:46

OHja.. ook nog een plannetje voor de toekomst.. Carbon spiegelcovers.. momenteel zitten er chroom covers op.. en dat is niet echt mijn stijl...

ik heb gelukkig genoeg ervaring met Carbon..

Afbeelding

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: Arie 3-serie compact

Bericht door mieske90 » 25 jan 2016, 20:14

Wow dat is echt serieus nauwkeurig werk :amen:
Afbeelding
Volgende evenement:


Arie Kabaalstra
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jan 2016, 13:30

Re: Arie 3-serie compact

Bericht door Arie Kabaalstra » 26 jan 2016, 01:22

wat?.. die klompen?.. nee... viel wel mee.. :).. en die wijzerplaten.. tja.. 0.15 mm lijkt zo weinig.. ehh.. 150µm.. zo!.. dan lijkt het al heel wat meer!.. :)

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: Arie 3-serie compact

Bericht door mieske90 » 26 jan 2016, 09:32

Haha ik had het over je horloges.
Voor mij is 150µm nog weinig, ik zit zelf ook in de metaal vandaar ;)
Afbeelding
Volgende evenement:


Arie Kabaalstra
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jan 2016, 13:30

Re: Arie 3-serie compact

Bericht door Arie Kabaalstra » 26 jan 2016, 12:21

tja.. ik ben gereedschapmaker van huis uit...
met de juiste machines.. maakt het geen moer uit of je nou 15 mm of 0.015 mm moet afnemen.. :)

Gebruikersavatar
lennootje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 okt 2015, 19:31

Re: Arie 3-serie compact

Bericht door lennootje » 26 jan 2016, 15:41

Hallo Arie,

Ook welkom namens mij, ook een BMW liefhebber en horlogefan, je bent me vast wel tegen gekomen op het horlogeforum, ik heb daar ook het topic over motoren gestart.
Ben zelf ook weer sinds een paar maandjes lid van dit BMW forum omdat ik na wat omzwervingen op autogebied altijd weer terug kom op BMW de echte rijdersauto naar mijn smaak, exoten niet meegerekend natuurlijk.
Leuk dat ik je hier ook tegenkom.
Even een vraagje,
Wat is voor jou het mooiste movement voor een auto, dus geen automerk maar motorconfiguratie.

groetjes Lenno

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”