kachel ventilatormoter vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
rvs
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2010, 21:27

kachel ventilatormoter vervangen

Bericht door rvs » 25 jan 2016, 22:43

ik heb een 318 touring uit 2004 met een N46 velftronic motor. De kachelmotor loopt zo zwaar, dat hij niet meer draait. Heeft iemand ervaring met het uitbouwen van deze motor?? De opening in het schutbord achter de motor is te klein om de kachelmotor te verwijderen, dus dan zou het dashboard uitgebouwd moeten worden. Klopt dit??? Of is er een makkelijkere manier? Ik hoor graag jullie reactie!

rob75
Berichten: 994
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: kachel ventilatormoter vervangen

Bericht door rob75 » 26 jan 2016, 19:05

Volgens TIS is het voor de N42 (en dus N46?) nodig om de cilinderkop uit te bouwen om de fan eruit te krijgen.

Er is een redding: het schutbord heeft een apart uitneembaar schot met de naam "heater bulkhead". Als je deze ook demonteert moet het ook kunnen.

Ook handig: http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... _Motor.htm

Je weet zeker dat het niet de "egel", ofwel elektronische snelheidsregelaar is?

Succes,
Rob

rvs
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2010, 21:27

Re: kachel ventilatormoter vervangen

Bericht door rvs » 26 jan 2016, 22:35

bedankt voor je reactie. De egel is het niet. Bij 6 cilindermodellen lukt het wel om hem via dat luik te verwijderen, maar niet bij een N46 4 cilinder. Zaterdag ga ik kijken als ik het ruitenwissermechanisme verwijder of ik dan genoeg ruimte heb om de ventilator te verwijderen.

Gebruikersavatar
jheritterbeeks
Berichten: 116
Lid geworden op: 12 mei 2011, 16:04
Locatie: Limburg

Re: kachel ventilatormoter vervangen

Bericht door jheritterbeeks » 30 jan 2016, 19:40

Kijk ff op YouTube er staan instructiefilmpjes op. Is vrij eenvoudig te vervangen, is inderdaad erg, erg krap. Wordt uitgewisseld door luchtfilter te verwijderen. Ff zoeken op e46 blower motor replacement
http://www.mijnalbum.nl/Album-ZK8TWPGY-Foto's-van-Auto's-Bmw.html#IZCIHFXD

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”