E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
MarcelN
Berichten: 122
Lid geworden op: 25 jul 2015, 21:16
Locatie: Westland thv A20

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door MarcelN » 08 dec 2015, 22:58

tom_il schreef:Ze gaan nooit helemaal weg. Best je temp checken met het geheime menuutje
Of met de Carly app 8) dat menuutje snapte ik niet zo en als dat mis gaat... :gek:

hereliti
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2015, 23:05
Locatie: Emmen, Drenthe

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door hereliti » 08 dec 2015, 23:17

heb wel een torque app. eens kijken of die ook werkt.

hereliti
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2015, 23:05
Locatie: Emmen, Drenthe

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door hereliti » 12 dec 2015, 21:50

De torque app werkt ook (via een bluetooth adapter)
De temperatuur loopt redelijk snel op naar 60 graden (binnen 10 kilometer) en daarna loopt hij langzaam op naar 80 graden ( dit alles wel op een 100 km weg, dus de auto heeft het niet heel moeilijk)
De streepjes gaan naar de 4600 toeren.
Is dit een normaal beeld?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door tom_il » 12 dec 2015, 22:20

Dat is vrij normaal, als je de hoofd thermostaat vervangt ga je hem tot 90°c zien gaan.
525d E61 2007 pre-LCI

hereliti
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jan 2015, 23:05
Locatie: Emmen, Drenthe

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door hereliti » 13 dec 2015, 00:24

Hoofdthermostaat is reeds vervangen. (half jaar geleden)
Ik ga ervan uit dat de auto dus naar behoren werkt.
Ik vroeg me af of de streepjes normaal reageren maar dat lijkt dus wel zo te zijn.
Bedankt voor de info.

bepekel
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 dec 2014, 20:17
Locatie: Noord-Nederland

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door bepekel » 11 jan 2016, 11:14

Ik heb nog een paar keer getest en de motor wordt inderdaad niet warm genoeg. 65gr. is max. ongeveer.
Het lijkt mij dat ik alleen de hoofdthermostaat hoef te vervangen aangezien de EGR is weggeschreven en geen functie meer heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee of toch maar gewoon beide vervangen?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door tom_il » 11 jan 2016, 11:43

Beide vervangen. EGR koeler is nog steeds actief na wegschrijven EGR. Jouw hoofdprobleem is trouwens de EGR thermostaat. Alternatief is EGR koelcircuit afdoppen.
En daarbij is de EGR meestal nog beperkt actief na wegschrijven.
525d E61 2007 pre-LCI

bepekel
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 dec 2014, 20:17
Locatie: Noord-Nederland

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door bepekel » 11 jan 2016, 17:39

Volgens mij was deze al afgedopt bij aanschaf. Beide maar proberen dan, zijn de kosten niet.
Kan rauw lopen hier ook mee te maken hebben? Daarnaast heb ik nog de gloeiplug storing maar die staat hier los van dacht ik zo.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door tom_il » 11 jan 2016, 18:23

Zo een lage temp heb ik nog niet tegengekomen bij een kapotte hoofd thermostaat.
Waarom zou hij afgedopt zijn ? Er is geen rede toe dat ze dit doen en word bijna nooit gedaan.
Die thermostaat is eenvoudig te testen, doe hem eraf en blaas er door. Gaat dit dan is hij stuk.
525d E61 2007 pre-LCI

Kuupertie
Berichten: 776
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door Kuupertie » 11 jan 2016, 19:07

Mijne werd ook maar 69 met een kapotte hoofd
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door tom_il » 11 jan 2016, 20:40

Met een goed werkende EGR thermo ?
Anyway verschil tussen falen van beide zie je aan de snelheid van opwarmen van de motor. Zeer traag opwarmen -> EGR thermo is stuk.
525d E61 2007 pre-LCI

bepekel
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 dec 2014, 20:17
Locatie: Noord-Nederland

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door bepekel » 12 jan 2016, 13:24

Heb ze beide besteld, laat het wel even weten.

Beide thermostaten vervangen, loopt weer snel op en naar 90gr
Daarnaast wordt de kachel ook weer een stuk warmer. Hulde voor de TS :gekdoen:

mitglied007
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 dec 2015, 18:26
Locatie: Niedersachsen, Heimat

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door mitglied007 » 15 jan 2016, 17:32

bepekel schreef:Heb ze beide besteld, laat het wel even weten.

Beide thermostaten vervangen, loopt weer snel op en naar 90gr
Daarnaast wordt de kachel ook weer een stuk warmer. Hulde voor de TS :gekdoen:
Heb vandaag ook mijn beide thermostaten vervangen, nadat de temperatuur op gemiddeld 71 gr. bleef hangen.
Na vervanging een korte proefrit en voilà, met deze omstandigheden (1 gr. buitentemp) loopt de temperatuur naar een keurige 89 gr.

Sluit mij aan bij medelid bepekel, hulde aan de topicschrijver!

Als opmerking heb ik overigens nog wel, dat je de luchtfilterbuis (benoemd in punt 10) na enig wrikken kunt verwijderen, zodat je de torx bouten (benoemd onder punt 11) redelijk goed met de handen kunt benaderen. Maakt de kans op wegvallen van deze essentiële bouten enigszins minder....

Deze aanvoerbuis van het luchtfilterhuis naar de turbo zit bij de turbo niet vast middels een slangklem o.i.d., waardoor je deze eigenlijk moeiteloos kunt verwijderen. Enig nadeel is wel dat de turbo bloot komt te liggen, waarbij dus de nodige voorzichtigheid geboden is, opdat er geen vuil of rotzooi in de turbo komt....
viewtopic.php?f=120&t=48143

mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress

Gebruikersavatar
bord4kop
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jul 2015, 17:14
Locatie: Grol

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door bord4kop » 01 feb 2016, 10:48

Ahh, fantastisch dat er zoveel tijd en moeite in is gestoken om een mooie duidelijke DIY te maken!
:amen: :duimen: :amen: :duimen: :amen: :duimen:

Kan iemand mij vertellen welke ik nodig heb?
Als ik hierkijk zie ik 23 verschillende keuzes :leip:

De temp. loopt niet goed op, mijn 525D blijft op 50-60 graden hangen -_-
116i
525dA E60
320iA E91
320iA F30
316iA F31
535da F11 (huidig)

Gebruikersavatar
d123456
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2013, 16:21
Locatie: Almere

Re: E6X - Thermostaten vervangen dieselmotoren

Bericht door d123456 » 03 feb 2016, 14:25

Haal 'm gewoon bij BMW dealer. kost ook iets van 55 euro en je hebt meteen de juiste. Effe bellen en evt laten bestellen. Bellen ze je terug. Ga vooral voor de hoofdthermostaat en dan de EGR. Alleen de EGR vervangen deed bij mij niets! Ik ga snel de hoofdthermostaat vervangen met hulp van een forumlid.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”