E46 Hikt met wegrijden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BMWRoland
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2015, 22:48

E46 Hikt met wegrijden

Bericht door BMWRoland » 22 nov 2015, 11:37

Goedendag,

Ik ben sinds 3 maanden eigenaar van een 325 Touring uit 2002. Nu heb ik het volgende: Bij rustig wegrijden volgt er een soort hik, de motor valt weg. Dit met name als de motor warm is. Ook met voorzichtig achteruit rijden slaat de auto gauw af. Ik heb de auto laten uitlezen maar daar kwam niets uit behalve dat de LMM een te lage lucht/brandstof verhouding weergaf. Ik heb de LMM vervangen. Ook heb ik het gasklephuis gereinigd. Ook heb ik het soort ventiel bij de koppelingscilinder verwijderd. Het euvel is nu stukken minder maar nog niet helemaal weg. Je moet echt met een fluwelen voet rijden en dan schokt de motor nog. :( Waar moet ik zoeken?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 07 dec 2015, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topictitel aangepast

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door Robbrand89 » 23 nov 2015, 08:50

Dit is geen makkelijke om te achterhalen ben ik bang, ik heb een 325 coupe en ik herken een aantal symptomen, bij mij was het met de LMM en reinigen van het gasklephuis grotendeels gefixed, maar ik verdenk nog wel een bobine of dat mn Vanos niet helemaal lkkr werkt. Heb je al gecontroleerd of je geen vacuum lekkage hebt? En wanneer zijn je bougies voor het laatst vervangen?

BMWRoland
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2015, 22:48

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door BMWRoland » 23 nov 2015, 23:45

Ha Rob, bedankt voor je reactie. Ik heb ook al aan een slechte penbobine zitten denken. Bougies vind ik een goede. Ik zal eens bij de oude eigenaar informeren hoelang die dingen er in zitten. En ik heb mij voorgenomen om de beschermplaat onder de motor weg te schroeven en alle vacuumleidinkjes na te lopen. Als ik daar niks kan ontdekken moet inderdaad dat Vanos systeem maar nagekeken worden.

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 428
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door Joostb » 24 nov 2015, 08:43

Ik heb het ook met mijn auto, vanos is bij mij al gereviseerd en alle vaccum leidingingen gelijk gecontroleerd toen de boel los lag (is zo niet snel te checken namelijk)

alles in orde, Bougies zitten er ook kersvers in maar heb het zelfde nog steeds. Een oud BMW monteur zei dat ze dat van nature ook al een beetje hebben. Koppelingen en handbakken bij BMW's zijn niet altijd een lekkere smeuige combinatie, aldus die oud BMW monteur. Inmiddels kan ik redelijk soepel wegrijden maar je voelt het nog steeds. Enige wat ik nog niet heb gedaan is dat cilinder dingetje bij de koppeling weghalen, staat nog op de to-do lijst.

BMWRoland
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2015, 22:48

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door BMWRoland » 02 dec 2015, 19:44

Inmiddels ook de penbobines nagekeken. (laten doormeten) Er zaten er twee in die wat minder presteerden. Dus twee penbobines vervangen maar het euvel is even hard aanwezig. De bougies (Bosch) zijn recent vervangen en gaan 100.000 km mee. Ik ga een ander gasklephuis proberen. Ik hoop dat hier het probleem zit. Het valt mij overigen op dat bij een beetje vlot optrekken in de eerste versnelling het gas een beetje blijft hangen. Net alsof ik te vroeg de koppeling intrap. Dus het lijkt mij goed mogelijk dat die klep de oorzaak is. Overigens vertelde de magazijnmederwerker van de BMW dealer dat hij regelmatig gasklephuizen verkoopt. Nu kan ik ook bij een automaterialenzaak een VDO gasklephuis kopen. Dit een stuk goedkoper dat die bij de dealer. :| Iemand hier ervaring mee? Wordt vervolgt.

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door Robbrand89 » 03 dec 2015, 07:30

Gaskleppenhuizen zijn best duur, als je aan de zelfde als bij de dealer kunt komen voor een andere prijs moet je dat doen naar mijn idee. Misschien dat er op Ebay Duitsland ook nog wel een mooie deal te maken valt. Verder kun je die dingen bij ACtronics ook laten reviseren, maar daar heb ik geen ervaring mee.
2e hands aanvragen via de Onderdelenlijn.nl is ook een goede optie, dan kun je voor 60-70 euro ook een gaskleppenhuis hebben en dan weet je iig of het wat oplost. Anders kost het je in 1 klap 400-500 euro, excl. inbouw.

Ik heb met mijn vorige auto (Opel Astra) een kapotte gasklep gehad en die was ook op toeren niet stabiel, net of iemand constant met het gaspedaal aan het spelen was, toen allerlei dingen gerepareerd en op de gok de gasklep vervangen... toen was het opgelost.

Suc6 ermee iig.

upschur
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 mar 2010, 21:44

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door upschur » 05 dec 2015, 21:28

gasklephuis vanos of bobines
anders een automaat nemen...

whehe

tom3853
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2014, 20:34

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door tom3853 » 12 dec 2015, 09:45

Mijne heeft het ook. Het enige wat helpt is met gas geven corrigeren en de koppeling iets laten slippen. Dit laatste doe ik liever niet teveel...

Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 86
Lid geworden op: 01 jul 2014, 07:06
Locatie: Oss

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door Joep » 12 dec 2015, 09:55

Kun je hem niet uitlezen ergens en de waardes bekijken van bijv de lmm en ontsteking

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door streamline » 14 dec 2015, 11:04

Grote kans dat dit de Vanos is. Ik had een soortgelijk probleem en dat was na revisie over.

rondje
Berichten: 480
Lid geworden op: 19 dec 2014, 14:50

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door rondje » 14 dec 2015, 17:39

Moet een gasklephuis helemaal gesloten zijn?

Ik heb een e46 318ci M43 motor en als ik erin kijk zie ik wel speling en sluit die niet aan... ik heb problemen met oppakken en terugvallen van de motor met inhouden en dipjes af en toe

Disaklep heb ik al besteld
Nieuwe NGK bougies al geplaatst
Nieuwe vacuumslangetjes en slangen
Nieuwe lmm
Nieuwe ccv
Geen storingen

Probleem nog merkbaar

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 428
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door Joostb » 01 jan 2016, 19:53

BMWRoland schreef:Inmiddels ook de penbobines nagekeken. (laten doormeten) Er zaten er twee in die wat minder presteerden. Dus twee penbobines vervangen maar het euvel is even hard aanwezig. De bougies (Bosch) zijn recent vervangen en gaan 100.000 km mee. Ik ga een ander gasklephuis proberen. Ik hoop dat hier het probleem zit. Het valt mij overigen op dat bij een beetje vlot optrekken in de eerste versnelling het gas een beetje blijft hangen. Net alsof ik te vroeg de koppeling intrap. Dus het lijkt mij goed mogelijk dat die klep de oorzaak is. Overigens vertelde de magazijnmederwerker van de BMW dealer dat hij regelmatig gasklephuizen verkoopt. Nu kan ik ook bij een automaterialenzaak een VDO gasklephuis kopen. Dit een stuk goedkoper dat die bij de dealer. :| Iemand hier ervaring mee? Wordt vervolgt.

al een update hierover? :)

BMWRoland
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2015, 22:48

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door BMWRoland » 08 feb 2016, 21:13

Ha Joost,

Sorry voor mijn late reactie. Nee, ik heb nog geen gasklephuis vervangen. Iemand die naar mijn motor keek, draaide bij lopende motor de olievuldop eraf. Dan hoort de motor anders gaan lopen maar dat deed mijn motor dus niet. Vervolgens een rookgastest uit laten voeren. Wij kwamen tot de conclusie dat de carterventilatie niet goed functioneerde. Ik heb toen het gehele carterontluchtingssysteem (scrabble woord) vervangen. Ik ontdekte toen wel twee verteerde slangetjes. Eén achteraan het blok naar een vacuumklep aan de rechterzijde van het blok, en een bij het benzinefilter onder de auto. Maar het resultaat is nog steeds niet goed. :( Ik heb toen even de moed verloren. Daarbij heb ik het met mijn werk erg druk. Dus erger ik mij nog steeds aan het hikken. Woensdag heb ik een afspraak bij Arnoud van Wijk, van Van Wijk tuning uit Alphen a/d Rijn. Dit is een echte BMW man. Ik hoop dat hij het euvel voor mij oplost. Tot zover mijn update.

Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 428
Lid geworden op: 10 sep 2013, 11:15
Locatie: Twente

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door Joostb » 08 feb 2016, 21:16

Ben benieuwd, hopelijk kan hij jou verder helpen

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: E46 Hikt met wegrijden

Bericht door Robbrand89 » 09 feb 2016, 08:00

Ben benieuwd, denk wat dat dit wel eens het gene kan zijn dat het hikken veroorzaakt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”