Vpzeeman's E61 535d - te koop
Re: Vpzeeman's E61 535d
Gisteren toen ik naar huis reed was het 15,5gr...zonde van de winterbandjes .
Je zou denken dat het nog wel kouder zal worden + eind jan. naar DLD dus ik laat ze nog maar ff eronder...
Je zou denken dat het nog wel kouder zal worden + eind jan. naar DLD dus ik laat ze nog maar ff eronder...
Re: Vpzeeman's E61 535d
Als je niet naar Duitsland hoeft in de winter, dan zou ik helemaal niet meer wisselen naar winterbanden. Ik kan me de tijd niet heugen dat ik met sneeuw gereden heb. Heerlijk milde winters!
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: Vpzeeman's E61 535d
Ik ben begin december al even wezen skiën, vlak daarvoor had ik ze erop gezet. Ik heb er gelukkig wel lol van gehad.
In maart gaan we 2 weken in Noorwegen rond kijken en skiën. Daarvoor gaan ze er natuurlijk weer op. Even de compressor aan en een half uurtje later is het gefixed.
In maart gaan we 2 weken in Noorwegen rond kijken en skiën. Daarvoor gaan ze er natuurlijk weer op. Even de compressor aan en een half uurtje later is het gefixed.
Re: Vpzeeman's E61 535d
Afgelopen maand had ik een klein beetje koelvloeistof verlies, maar kon geen lekkage vinden. Afgelopen week ineens de eerste paar km een dikke witte pluim erachter en veel water verlies. Slik.....
Na even puzzelen blijkt m'n EGR-koeler lek te zijn. Tijdens het stil staan lekt er water het uitlaatspruitstuk in. Dit verdampt bij de eerste km's ineens wat de witte rook veroorzaakt.
Dus de slangen op de EGR-koeler los gehaald en provisorisch in beide slangen een dopje gedaan. Toen weer water vullen en testen. Olé! Hij is weer waterdicht!
Ik heb meteen een afspraak bij VVT gemaakt om de EGR-koeler geheel te verwijderen en mooie alu dopjes in de slangen te maken. Dan kan dat ding geen ellende meer geven in de toekomst.
Gister ook maar even een olie-beurtje gegeven. Was ook nodig
Na even puzzelen blijkt m'n EGR-koeler lek te zijn. Tijdens het stil staan lekt er water het uitlaatspruitstuk in. Dit verdampt bij de eerste km's ineens wat de witte rook veroorzaakt.
Dus de slangen op de EGR-koeler los gehaald en provisorisch in beide slangen een dopje gedaan. Toen weer water vullen en testen. Olé! Hij is weer waterdicht!
Ik heb meteen een afspraak bij VVT gemaakt om de EGR-koeler geheel te verwijderen en mooie alu dopjes in de slangen te maken. Dan kan dat ding geen ellende meer geven in de toekomst.
Gister ook maar even een olie-beurtje gegeven. Was ook nodig
- jwbakkenes
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:47
Re: Vpzeeman's E61 535d
Hoi Vincent,
Misschien een domme vraag, maar kan je dit onderdeel zomaar verwijderen? Heeft het geen belangrijke functie?
Zit dit onderdeel specifiek op de diesel motoren? Dit onderdeel heeft toch als functie om te koelen?
Ben wel benieuwd.
Misschien een domme vraag, maar kan je dit onderdeel zomaar verwijderen? Heeft het geen belangrijke functie?
Zit dit onderdeel specifiek op de diesel motoren? Dit onderdeel heeft toch als functie om te koelen?
Ben wel benieuwd.
Re: Vpzeeman's E61 535d
Hier een andere Vincent, je kan best zonder alleen ik zou de auto wel origineel laten. Dus tussen intercooler en spruitstuk een afdekplaatje en dopje op de koelwaterslang en niet in z'n geheel verwijderen
Re: Vpzeeman's E61 535d
De EGR is bij mijn auto al buiten gebruik gesteld bij het tunen. Dus hij zit er bij mij eigenlijk alleen als ballast.
De EGR laat bij deellast een beetje uitlaatgas bij de inlaat in om de uitlaatgastemperatuur te laten dalen. Hierdoor zakt de NOx uitstoot. Een nadeel van dit systeem is dat er roet aankoekt in de inlaat. Dit is natuurlijk onwenselijk en geeft op termijn storing. Dit is diesel-specifiek.
De warmtewisselaar is bij mij dus lek/stuk en kan dus niet meer gebruikt worden. Hij gaat er dus compleet af en alles wordt netjes afgedopt.
De EGR laat bij deellast een beetje uitlaatgas bij de inlaat in om de uitlaatgastemperatuur te laten dalen. Hierdoor zakt de NOx uitstoot. Een nadeel van dit systeem is dat er roet aankoekt in de inlaat. Dit is natuurlijk onwenselijk en geeft op termijn storing. Dit is diesel-specifiek.
De warmtewisselaar is bij mij dus lek/stuk en kan dus niet meer gebruikt worden. Hij gaat er dus compleet af en alles wordt netjes afgedopt.
Re: Vpzeeman's E61 535d
Gister met de 535d naar VVT geweest. De EGR-koeler is er vanaf. Er zijn uit een stuk aluminium 2 dopjes gedraaid om de waterslangen af te dichten en 2 plaatjes gemaakt om het uitlaatspruitstuk en de inlaat af te dichten.
Daarnaast zijn er nog 2 regelklepjes voor de turbo's vervangen voor nieuwe. Ik had eerder eentje vervangen omdat er wat koppel miste. Het vervangen van een "goed werkende" had dit opgelost. Dus de andere ook vervangen. Het voelt nu net wat preciezer/scherper aan. Goede actie dus.
Daarnaast zijn er nog 2 regelklepjes voor de turbo's vervangen voor nieuwe. Ik had eerder eentje vervangen omdat er wat koppel miste. Het vervangen van een "goed werkende" had dit opgelost. Dus de andere ook vervangen. Het voelt nu net wat preciezer/scherper aan. Goede actie dus.
Re: Vpzeeman's E61 535d
De achterklep gaat de laatste tijd erg stram open en dicht. Toen ik m'n kop flink aan de klep stootte was de maat vol . Er zijn dus 2 nieuwe gasdrukveren onderweg. Hopelijk gaat hij hiermee weer heerlijk smeuïg open en dicht.
Wordt vervolgd
Wordt vervolgd
Re: Vpzeeman's E61 535d
heb jij toen toevallig foto's gemaakt van oa de dopjes en afdekplaatjes?vpzeeman schreef:Gister met de 535d naar VVT geweest. De EGR-koeler is er vanaf. Er zijn uit een stuk aluminium 2 dopjes gedraaid om de waterslangen af te dichten en 2 plaatjes gemaakt om het uitlaatspruitstuk en de inlaat af te dichten.
Daarnaast zijn er nog 2 regelklepjes voor de turbo's vervangen voor nieuwe. Ik had eerder eentje vervangen omdat er wat koppel miste. Het vervangen van een "goed werkende" had dit opgelost. Dus de andere ook vervangen. Het voelt nu net wat preciezer/scherper aan. Goede actie dus.
En heb je een foto van hoe het er nu uitziet?
Ben er wel nieuwsgierig naar, mijn koeler lekt namelijk ook een heeeel klein beetje en allicht dat ik toch iets overweeg in deze richting
Re: Vpzeeman's E61 535d
Ik heb geen foto's gemaakt, maar ik kan wel het een en ander uitleggen.
Van Vught Tuning heeft de werkzaamheden voor me uitgevoerd. De water aansluitingen zijn nagemaakt uit een massief stukje aluminium. Dit dicht het koelwater af. Eén slang zit aan de onderkant van de koeler en één op de EGR-thermostaat.
De aansluiting op het uitlaatspruitstuk is van de EGR-koeler af geslepen en met een plaatje dicht gelast.
De aansluiting van de EGR-koeler op de inlaat is er ook vanaf geslepen en met een plaatje dicht gelast.
Het is allemaal handwerk omdat voor onze motor geen kant en klaar setje te koop is.
Van Vught Tuning heeft de werkzaamheden voor me uitgevoerd. De water aansluitingen zijn nagemaakt uit een massief stukje aluminium. Dit dicht het koelwater af. Eén slang zit aan de onderkant van de koeler en één op de EGR-thermostaat.
De aansluiting op het uitlaatspruitstuk is van de EGR-koeler af geslepen en met een plaatje dicht gelast.
De aansluiting van de EGR-koeler op de inlaat is er ook vanaf geslepen en met een plaatje dicht gelast.
Het is allemaal handwerk omdat voor onze motor geen kant en klaar setje te koop is.
Re: Vpzeeman's E61 535d
Zoiets dus: http://www.ebay.nl/itm/BMW-E46-318d-320 ... 1553660506, correct???
Alleen de afdichting voor de waterslangen ontbreekt hier
Alleen de afdichting voor de waterslangen ontbreekt hier
Re: Vpzeeman's E61 535d
Dat klopt. Let wel op, deze heb je nodig:
http://www.ebay.nl/itm/BMW-5-SERIES-E60 ... SwsB9V~pGr
Dan inderdaad nog 2 doppen voor in koelwaterslangen.
http://www.ebay.nl/itm/BMW-5-SERIES-E60 ... SwsB9V~pGr
Dan inderdaad nog 2 doppen voor in koelwaterslangen.
Re: Vpzeeman's E61 535d
Gister zijn de 2 gasdempers voor de achterklep binnen gekomen. Meteen aan de slag en binnen 10 minuten was het klusje klaar.
Wat een heerlijkheid! Dit had ik eerder moeten doen! Werkt weer zoals het hoort. Zalig.
Wat een heerlijkheid! Dit had ik eerder moeten doen! Werkt weer zoals het hoort. Zalig.