///M5 E60 VRKOCHT
Re: ///M5 E60
De laatste fraaie atmosferische V8 zat in de voorlaatste M3 (e90) maar een twinturbo v8 is toch wel erg lekker hoor.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
Re: ///M5 E60
De vanosleiding is gelijk met de lagers vervangen. Heb de oude lagers met de oude vanosleiding los meegekregen. De V10 is echt een geweldige motor, 8250 toeren met een 5 liter V10, wie verzint dat...... Mijn vrouw heeft een Seat Leon ST FR met een 1.4 turbo en DSG. Vandaag nog even mee weggeweest, prima voor daily, maar zo'n turbo-blok heeft een totaal andere beleving. Ook de DSG is briljant voor dagelijks, maar geef mij de klappen van een SMG maar. Zou na de M5 V10 eens heel goed na moeten denken wat ik dan eens voor de hobby zou willen rijden...... Het moet een beetje ongepolijst en met karakter zijn. Maar voorlopig ga ik eerst eens genieten van de M5.EricM5 schreef:Mooi herkenbaar verhaal Ron ! Mooie plaatje van de vanos druk test. Echt super fijn dat jou auto zo goed gedocumenteerd was.
De vanos pomp is toch niet zozeer het probleem maar de vanosleiding. Met een slechte leiding kunnen naar verloop van tijd leuke klachten voorbij komen. Preventief vervangen dat ding tegelijk met de lagers.
Zo jammer dat de v10 dood is. Las laatst nog dat Honda vrijwel klaar was met een v10 nsx om o.a. Dat lexus overprized gebakje tegenstand te bieden. Van mij mocht de f10 m5 best een V8 hebben maar dan moet hij wel atmosferisch zijn en minstens net zo lekker klinken als de e39 V8. Die overigens maar een beetje opgekalefaterde 540 was. Dus zo moeilijk kon dat toch niet zijn. Hadden ze al hun tijd kunnen besteden aan wat pk's en ijsberen eruit te toveren. Ipv die stofzuiger
Gr Ron
Re: ///M5 E60
Hahaah weet zeker dat dat je wel gaat lukken Ron.
Em bedankt voor de tip van Procar
Em bedankt voor de tip van Procar
///M POWER
BMW M3 E92 jerezschwarz
BMW M5 E60 silbergrau
BMW 645CI S stratusgrau
BMW M3 E46 titansilber
BMW M3 e46 carbonblack
BMW M3 E36 black
BMW M3 E92 jerezschwarz
BMW M5 E60 silbergrau
BMW 645CI S stratusgrau
BMW M3 E46 titansilber
BMW M3 e46 carbonblack
BMW M3 E36 black
Re: ///M5 E60
Wat een machtige machine blijft zo'n E60 M5 toch! geniet er maar van
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: ///M5 E60
EricM5 schreef:Van mij mocht de f10 m5 best een V8 hebben maar dan moet hij wel atmosferisch zijn en minstens net zo lekker klinken als de e39 V8. Die overigens maar een beetje opgekalefaterde 540 was. Dus zo moeilijk kon dat toch niet zijn. Hadden ze al hun tijd kunnen besteden aan wat pk's en ijsberen eruit te toveren. Ipv die stofzuiger
Beetje kort door de bocht om een icoon zo te betitelen. Ook jouw e60 is maar een afgeleidde van, alleen ontbreekt daar het echte M karakter en zal ook nooit de status van de e39 //M kunnen evenaren.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: ///M5 E60
EricM5 heeft gelijk, de E39 M5 is inderdaad een opgepompte 540i. De kenmerken van een ///M ontbreken immers:
-Motorblok niet van ///M
-Is niet hoogtoerig [zoals de S54, S65, en S85 dat wel zijn]
-PK/Liter verhouding is veel lager
-DSC kan niet volledig uit
Begrijp me niet verkeerd, het is een goede auto, als daily driver nog steeds zeer goed bruikbaar door z'n koppel en ook als reisauto zeer geschikt. Maar het is de minste ///M in het lijstje van atmo ///M modellen.
-Motorblok niet van ///M
-Is niet hoogtoerig [zoals de S54, S65, en S85 dat wel zijn]
-PK/Liter verhouding is veel lager
-DSC kan niet volledig uit
Begrijp me niet verkeerd, het is een goede auto, als daily driver nog steeds zeer goed bruikbaar door z'n koppel en ook als reisauto zeer geschikt. Maar het is de minste ///M in het lijstje van atmo ///M modellen.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 23 feb 2016, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
2010 ///M6 V10 Competition Edition nr.54/63 (current)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
2006 ///M6 V10 Sapphire Black (ex.)
2005 ///M6 V10 Silverstone II (ex.)
2001 ///M3 Topas Blue (ex.)
Re: ///M5 E60
Super Ron !
Sorry Marcel rsd. Ik weet bijna alles van de e39 m5. Heb er zelf een jarenlang gehad en toen na veel twijfel en pessimisme overgestapt in de e60.
Mee eens, een opgepimpte 540 is kort door de bocht. Maar het is wel zo ! Geen slechte basis hoor !!! Briljante auto begrijp me niet verkeerd. Heerlijke V8, prachtige lijnen, goed onderstel (beetje nose heavy).
A90. Klopt. De e90 m3 is een s85 minus 2 cilinders, prima blok/auto. F10 is een beest, altijd snel en makkelijk. En dat past niet in mijn plaatje van een m5. Meer in het Audi plaatje, gelukkig is het onderstel onvervalst BMW.
Een echte m is lastig definieerbaar.
Immers e30 m3 was een 4 pitter turbo. Is een cult auto, maar rijd er in en je bent een illusie armer.
De e39 vind ik een m. Misschien dan niet omdat het een echte m is maar omdat hij briljant is in heel veel opzichten.
Sorry Marcel rsd. Ik weet bijna alles van de e39 m5. Heb er zelf een jarenlang gehad en toen na veel twijfel en pessimisme overgestapt in de e60.
Mee eens, een opgepimpte 540 is kort door de bocht. Maar het is wel zo ! Geen slechte basis hoor !!! Briljante auto begrijp me niet verkeerd. Heerlijke V8, prachtige lijnen, goed onderstel (beetje nose heavy).
A90. Klopt. De e90 m3 is een s85 minus 2 cilinders, prima blok/auto. F10 is een beest, altijd snel en makkelijk. En dat past niet in mijn plaatje van een m5. Meer in het Audi plaatje, gelukkig is het onderstel onvervalst BMW.
Een echte m is lastig definieerbaar.
Immers e30 m3 was een 4 pitter turbo. Is een cult auto, maar rijd er in en je bent een illusie armer.
De e39 vind ik een m. Misschien dan niet omdat het een echte m is maar omdat hij briljant is in heel veel opzichten.
Re: ///M5 E60
Correct me if I'm wrong maar de M3 E30.was volgens mij een viercilinder atmo. Wel een gaaf rauw zaaggeluid maakte dat blok. Blijft een erg mooi icoon.
De hierboven gestelde stelling dat de M5 E60 nooit de icoonstatus van een M5 E39 gaat bereiken zal ietwat door een E39 bril zijn geconstateerd. Een sedan met een V8 is niet echt heel bijzonder, een sedannetje met een V10 is aanmerkelijk exclusiever. De M5 E39 is eigenlijk juist precies het tegenovergestelde van de M5 E60. Koppel versus toeren. Met beide niets mis, kwestie van smaak. Ik ben fan van de SMG en naast het feit dat ik geen oudere auto dan mijn 2004 M3 wilde, spreken toeren mij meer aan. Dat maakt voor mij de E60 net wat meer bijzonder. Eigenlijk kan ik elke ///M wel waarderen, van de E30 t/m de huidige M's. ze hebben allemaal een eigenzinnige bijzondere uitstraling, de één wat meer dan de ander, maar dat is een kwestie van smaak.
Had als BMW M afdeling alleen een meer bijzondere auto neergezet als ik door de bomenknuffelmaffia werd gedwongen tot de turbo-motoren. Een M5 van 1945 kg ? Kijk eens naar de Alfa Romeo Giulia QV........... Minder dan 1500kg met 510 PK. Als Alfa dat lukt moet het BMW zeker lukken een M5 neer te zetten van 1600 kg en een M4 van 1300 Kg. Plak er dan een M2 van 1150kg tegenaan en je hebt een mooie lijn van goed sturende auto's die zich onderscheiden van de Mercedes en de Audi. En ik ben nog zo'n ouderwetse petrolhead dat nagemaakt geluid van de motor uit de luidsprekers wat mij betreft echt niet kan......................... Bij een ///M ?
Gr Ron
De hierboven gestelde stelling dat de M5 E60 nooit de icoonstatus van een M5 E39 gaat bereiken zal ietwat door een E39 bril zijn geconstateerd. Een sedan met een V8 is niet echt heel bijzonder, een sedannetje met een V10 is aanmerkelijk exclusiever. De M5 E39 is eigenlijk juist precies het tegenovergestelde van de M5 E60. Koppel versus toeren. Met beide niets mis, kwestie van smaak. Ik ben fan van de SMG en naast het feit dat ik geen oudere auto dan mijn 2004 M3 wilde, spreken toeren mij meer aan. Dat maakt voor mij de E60 net wat meer bijzonder. Eigenlijk kan ik elke ///M wel waarderen, van de E30 t/m de huidige M's. ze hebben allemaal een eigenzinnige bijzondere uitstraling, de één wat meer dan de ander, maar dat is een kwestie van smaak.
Had als BMW M afdeling alleen een meer bijzondere auto neergezet als ik door de bomenknuffelmaffia werd gedwongen tot de turbo-motoren. Een M5 van 1945 kg ? Kijk eens naar de Alfa Romeo Giulia QV........... Minder dan 1500kg met 510 PK. Als Alfa dat lukt moet het BMW zeker lukken een M5 neer te zetten van 1600 kg en een M4 van 1300 Kg. Plak er dan een M2 van 1150kg tegenaan en je hebt een mooie lijn van goed sturende auto's die zich onderscheiden van de Mercedes en de Audi. En ik ben nog zo'n ouderwetse petrolhead dat nagemaakt geluid van de motor uit de luidsprekers wat mij betreft echt niet kan......................... Bij een ///M ?
Gr Ron
Re: ///M5 E60
Wat in vergelijking met de E60 het meeste opviel bij de F10 is toch wel de bak. De DSG is echt briljant te noemen en eigenlijk verdient de V10 beter dan de SMG, hoe goed die in zijn tijd ook was.
Volgens mij hebben ze bij de laatste productierun er zelfs een paar E60 zo uitgevoerd.
Volgens mij hebben ze bij de laatste productierun er zelfs een paar E60 zo uitgevoerd.
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
Re: ///M5 E60
Ik heb nog nooit met een DSG/DCT bak gereden in combinatie met een hoogtoerige atmosferische motor. Alleen met turbo-motoren. Zou wel een keer in de M3 V8 met DCT willen rijden kan ik kijken of dat wat aansprekender is. Van de M3 E46 SMG weet ik dat aanpassen van de software de SMG compleet veranderd (CSL SW) Geen idee of dat bij een DCT ook kan ? BMW zet altijd wat extremere uitvoeringen op de markt, kijk maar naar de M4 GTS. Als die software van de GTS op een "gewone" M3/4 gezet kan worden maakt dat de beleving van de auto wellicht wat beter/meer hardcore. Voorlopig is dat nog geen issue, maar in de toekomst is een combinatie van verschillende SW-pakketten misschien een optie om de M toch een beetje op maat te krijgen. Zal bij de M5 wellicht wat minder makkelijk zijn, daar is meestal geen CSL/GTS achtige variant van. De DSG met turbo-motoren werkt perfect, voor dagelijks heerlijk om mee te rijden. Voor de hobby geef ik meer de voorkeur aan een auto waar je wat meer in moet werken en die wat nukkiger is. Als ik de binnenstad in moet met de auto neem is de daily wel.
Meteen nog een vraag van mij, de M3 E46 die ik had was voorzien van aangepaste SW voor de SMG. Rev-matching en CSL SW. Bestaat zoiets ook voor de M5 E60 ? Kan er op het M5Board eigenlijk niet veel over vinden. Ik zou eigenlijk stand 5 wel als stand 3 willen hebben en stand 5 mag van mij extremer. Ook zou ik wel SW willen hebben die automatisch in stand 3 begint. Stand 1 en 2 gebruik ik niet en ik wil in de eerste versnelling wegrijden.
gr Ron
Meteen nog een vraag van mij, de M3 E46 die ik had was voorzien van aangepaste SW voor de SMG. Rev-matching en CSL SW. Bestaat zoiets ook voor de M5 E60 ? Kan er op het M5Board eigenlijk niet veel over vinden. Ik zou eigenlijk stand 5 wel als stand 3 willen hebben en stand 5 mag van mij extremer. Ook zou ik wel SW willen hebben die automatisch in stand 3 begint. Stand 1 en 2 gebruik ik niet en ik wil in de eerste versnelling wegrijden.
gr Ron
Re: ///M5 E60
Oeps haal de e30 door elkaar met de 2002.
ik had graag gezien dat BMW had in gezet op gewichtbesparing. Dan kan Audi lekker olifanten blijven bouwen met heel veel pk's.
Er is 1 e60 m5 gebouwd met dsg.
Volgens mij bleek bij het ontwikkelen van de e60 m5 dat de dsg bak niet bij de motor paste kwa karakter.
Effe 2 of 3 tandjes terug gaat super met de smg. Niet met dsg. Ook haalt dsg emotie van het rijden eruit. F10 is net een trein.
Inmiddels is dsg sterk verbeterd en rijd het eigenlijk perfect. Ik vind het de perfecte vorm van schakelen voor dagelijks en licht sportief gebruik. Wil je hardcore moet je smg achtige bakken hebben. In de racetij rijd niemand met dsg. Is de e60 m5 dan zo hardcore ? Nee zeker niet maar als hobby auto vind ik de combi v10 Smg perfect. Bij dagelijks gebruik zou het me wel gaan storen.
ik had graag gezien dat BMW had in gezet op gewichtbesparing. Dan kan Audi lekker olifanten blijven bouwen met heel veel pk's.
Er is 1 e60 m5 gebouwd met dsg.
Volgens mij bleek bij het ontwikkelen van de e60 m5 dat de dsg bak niet bij de motor paste kwa karakter.
Effe 2 of 3 tandjes terug gaat super met de smg. Niet met dsg. Ook haalt dsg emotie van het rijden eruit. F10 is net een trein.
Inmiddels is dsg sterk verbeterd en rijd het eigenlijk perfect. Ik vind het de perfecte vorm van schakelen voor dagelijks en licht sportief gebruik. Wil je hardcore moet je smg achtige bakken hebben. In de racetij rijd niemand met dsg. Is de e60 m5 dan zo hardcore ? Nee zeker niet maar als hobby auto vind ik de combi v10 Smg perfect. Bij dagelijks gebruik zou het me wel gaan storen.
Re: ///M5 E60
Vandaag de M5 eens onder handen genomen, auto in de Collinite gezet, kan ie er weer een tijdje tegen. Meteen aan de slag om de groene aanslag uit de randen van de achterlichten weg te halen. Achterlicht eruit, blijkt het in de lamp te zitten..... Dat betekend of een goede tip hoe de lamp schoon te maken of er aan wennen.....
Gr Ron
Gr Ron
Re: ///M5 E60
Of een nieuw exemplaar kopen ...
Re: ///M5 E60
Kan natuurlijk altijd nog nieuwe kopen. Wil geen LCI maar de originele exemplaren. Heb zitten googelen, Kan niet 123 verschil vinden met de M5 achterlichten. Aan de andere kant, waar het groen is zit vocht in dat komt erin op de één of andere manier.... Dan kan er ook iets in om het te ontgroenen.....
Gr Ron
Gr Ron