Bericht
door AdE39 » 25 feb 2016, 12:59
Goede middag beste forum leden,
Ik heb het verhaal met gefronste wenkbrauwen gelezen!
De rook uit de uitlaten.
Ik heb dus precies dezelfde mening als Jos, goede morgen beste Jos.
Ik zelf rijd een E39 met de M54B25 motor een 6 cilinder met 2.5 liter inhoud.
het duurt dus bij grotere motoren een beetje langer, nou ja een beetje langer.
Zeg gerust lang, voor dat de condens verdwenen is aan de achterzijde bij de uitlaat!
En als het condens verdwenen is, en je staat weer even stil in een file of voor het rode licht, dan is het condens er weer!
Het heeft dus allemaal te maken met de lage temperatuur en de hoge lucht vochtigheid.
Dus echt geen defecte of door geslagen koppakking!
Een defecte of doorgeslagen koppakking, dat is altijd merkbaar!
Als men ritten maakt van 50 km of meer, dan is de bedrijf temperatuur zeker bereikt.
Rijd men ritjes van 10 km. dan bereikt de motor niet de bedrijf temperatuur, en dan zit er vaak sludge onder de olievuldop.
Stel dat er een lekke koppakking aanwezig is, dan zal er ongetwijfeld KVS in de olie aanwezig zijn.
Wetende dat de druk op het koelsysteem langer aanwezig is dan op de olie smeer kanalen, deze ebt immers veel sneller weg.
Dus er zou dan KVS in de olie aanwezig moeten zijn.
Dat is heel erg gemakkelijk te controleren.
Neem een aansteker, haal de olie peilstok uit de peilbuis.
Houd de tip van de oliepeilstok van u af, en naar beneden.
Houd de brandende aansteker met het vlammetje onder de tip van de peilstok.
Zorg dat uw vingers niet in het bereik zijn van de druppelende hete olie!!
Gaat de tip waar de hete olie is nu spetteren, dan zit er inderdaad KVS in de olie.
gebeurt er nu niets, zoals het spetteren van de hete olie, wees dan gerust, er is niets aan de hand met de koppakking van uw BMW, bij de V8 in dit geval Koppakkingen!
Ik ga er dus gewoon van uit, dat het te maken heeft met de lage temperatuur, en de hoge lucht vochtigheid.
doordat de motor veel lucht naar binnen zuigt om een goede meng verhouding te verkrijgen, zuigt de motor voldoende lucht naar binnen.
Deze lucht is erg koud en zeer vochtig.
Dat vocht, dat verbrand dus echt niet, en komt er weer aan het einde van de uitlaat weer uit als condens.
Een erg simpele uitleg van de natuurwetten.
Het niveau van de koelwater reservoir!
Als het koelsysteem koud is, dan staat het altijd lager, dan wanneer het koelsysteem warm is, heel normaal dus.
Ik ga er van uit, dat wanneer het koelsysteem bij de dealer op peil staat dat het dan ook zo is.
Ik zelf bekijk het vloeistof peil bij een koude motor, zodat ik geen hete vloeistof in mijn gelaat krijg.
Alle vloeistoffen van de motor dienen echt in koude toestand gecontroleerd worden! Niet in warme toestand.
Als men KVS verliest, dan moet er gewoon een lek aanwezig zijn.
Soms is dat lek moeilijk op te sporen, doordat dit verdampt op de warme delen!
Echter zal men dan wel altijd een zoete geur ruiken van de KVS onder de motorkap!
Soms kan men ook de kleur waarnemen van de KVS op de metalen delen van de motor, waar het lek aanwezig is!
Ook kan men een lek test uitvoeren, zet het koelsysteem onder druk, en laat dan de druk een hele nacht op het koelsysteem staan!
Is de druk nog gelijk, dan is er geen lek.
Is de druk gezakt, er is en lek aanwezig.
Doordat men het koelsysteem op druk brengt, dan kan men soms het lek zo zien, doordat er vloeistof uit het lek spuit!
Als u alles heeft gecontroleerd, dan zal er zeker iets te voorschijn komen, gebeurt dit niet, dan is er niets aan de hand. Aan de hand van alle uitgevoerde controles.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad