100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat ons favoriete merk dit jaar officieel 100 jaar bestaat. Sommige kenners zullen overigens zeggen dat het jubileum drie jaar geleden was, omdat in 1913 de beginselen zijn gelegd. BMW hanteert zelf echter 1916 als het jaar waarin ze startte. Vele succesvolle, maar ook minder succesvolle jaren zijn voorbij gegaan en de uiteindelijke roots gaan terug naar de BMW 303 serie. Dit was de eerste "echte" BMW, met een heuse zes-in-lijn voorin en gekenmerkt door de grill in de vorm van de "nieren".
Een BMW, met een zes-pitter. Wordt het nog beter? Oh ja, hij heeft 30 pk...
Andere hoogtepunten zijn de BMW 507, maar ook de 700-serie. De 507 is wellicht de bekendste klassieker, we praten hier overigens niet over Peugeot. Dit is een wagen met een open dak, een dikke V8 voorin en ontzettend mooie lijnen. Helaas waren de kosten voor ontwikkeling en productie dermate hoog dat het BMW bijna de kop kostte. Zo erg zelfs dat de overweging werd gemaakt om aan te sluiten bij Daimler-Benz, wat nu bekend staat als Mercedes. Ik hoef niet te vertellen dat wij allemaal erg blij zijn dat dit nooit gebeurd is en we nu gewoon kunnen genieten van onze moderne(re) BMW's!
BMW 507 V8 - Een werkelijk prachtige dame, welke BMW bijna de afgrond heeft ingejaagd..
Deze bovengenoemde wagens zijn de beginselen van ons hedendaags rijplezier, waarvan de 3-serie (vanaf 1975) en de 5-serie (introductie in 1972) toch wel de meest voorkomende en bekendste modellen zijn. Inmiddels zijn deze wagens aangevuld met onder andere de 1-serie, de 7-serie, de Z3/Z4's en de X-series. Omdat BMW eigenlijk nooit stil heeft gezeten is er ook tegenwoordig geen tekort aan innovatie. Ze zijn niet de eerste in de hybride-markt, in onze ogen wel één van de betere. De i3 heeft een exterieur en interieur dat veel gemengde reacties opbrengt, maar de acceleratie van 0-100 in 7,2 seconden is toch bijzonder voor zo'n schattig ogend wagentje. Ook de i8 heeft liefhebbers en haters, echter maakt een gecombineerd vermogen van 362 pk en een theoretisch verbruik van minder dan 2,5 liter per 100 kilometer toch veel goed!
BMW i3 en i8 - Geen dikke blokken meer, wel veel rijplezier en dit maakt elektrisch rijden toch interessanter!
In de 100 jaar dat BMW auto's maakt zijn er veel geweldige modellen uitgekomen en heeft BMW een vaste plek gekregen in de premium- en sportieve markt. De 3- en 5-series kunnen toch beschouwd worden als de benchmark in de dynamische gezinswagens en met de komst van verschillende hybrides ziet de toekomst er ook goed uit. We kijken nu echter terug op het verleden van BMW, daarom zijn wij benieuwd wat jouw favoriete model- en uitvoering is en waarom!
Ik trap zelf af met de E46 M3 coupé. Het concept van luxe maar vlotte, goed sturende en -klinkende wagens met een tijdloos design heeft mij vanaf kleins af aan aangesproken. Ben je op zoek naar bovenstaande, dan kun je de E46 eigenlijk niet links laten liggen. Ook hierin is de fijne, soepele en doorontwikkelde zes-in-lijn van BMW in ruime maat te vinden, met een vermogen van 150 tot 360 pk. Voor mij is de ultieme E46 echter de "normale" E46 M3 coupé, omdat ik de CSL te hardcore vind. Ik hou namelijk ook van luxe en goed uitgeruste wagens, en het gebrek van o.a. een dakraam en cruise control is voor mij een no-go. Mijn perfecte E46 M3 zou er eentje zijn in de kleur Ruby Rot, met een lichte kleur interieur, en zoveel mogelijk opties. Wat ik er sowieso wél op zou wil hebben is dus een dakraam, maar ook lederen bekleding, stoelverwarming en een goede geluidsinstallatie. Gelukkig rijd ik momenteel een volle E46 met bovenstaande opties en meer, maar de ultieme optie mist toch wel, de felle 3,2 liter S54! "Helaas" beschikt mijn E46 over een M54 2,5 liter met 192 pk, welke toch eigenlijk niet traag te noemen is.
In mijn ogen is dit pure perfectie!
Ik ben benieuwd naar jullie droom-BMW! Alle meningen zijn welkom!
Een BMW, met een zes-pitter. Wordt het nog beter? Oh ja, hij heeft 30 pk...
Andere hoogtepunten zijn de BMW 507, maar ook de 700-serie. De 507 is wellicht de bekendste klassieker, we praten hier overigens niet over Peugeot. Dit is een wagen met een open dak, een dikke V8 voorin en ontzettend mooie lijnen. Helaas waren de kosten voor ontwikkeling en productie dermate hoog dat het BMW bijna de kop kostte. Zo erg zelfs dat de overweging werd gemaakt om aan te sluiten bij Daimler-Benz, wat nu bekend staat als Mercedes. Ik hoef niet te vertellen dat wij allemaal erg blij zijn dat dit nooit gebeurd is en we nu gewoon kunnen genieten van onze moderne(re) BMW's!
BMW 507 V8 - Een werkelijk prachtige dame, welke BMW bijna de afgrond heeft ingejaagd..
Deze bovengenoemde wagens zijn de beginselen van ons hedendaags rijplezier, waarvan de 3-serie (vanaf 1975) en de 5-serie (introductie in 1972) toch wel de meest voorkomende en bekendste modellen zijn. Inmiddels zijn deze wagens aangevuld met onder andere de 1-serie, de 7-serie, de Z3/Z4's en de X-series. Omdat BMW eigenlijk nooit stil heeft gezeten is er ook tegenwoordig geen tekort aan innovatie. Ze zijn niet de eerste in de hybride-markt, in onze ogen wel één van de betere. De i3 heeft een exterieur en interieur dat veel gemengde reacties opbrengt, maar de acceleratie van 0-100 in 7,2 seconden is toch bijzonder voor zo'n schattig ogend wagentje. Ook de i8 heeft liefhebbers en haters, echter maakt een gecombineerd vermogen van 362 pk en een theoretisch verbruik van minder dan 2,5 liter per 100 kilometer toch veel goed!
BMW i3 en i8 - Geen dikke blokken meer, wel veel rijplezier en dit maakt elektrisch rijden toch interessanter!
In de 100 jaar dat BMW auto's maakt zijn er veel geweldige modellen uitgekomen en heeft BMW een vaste plek gekregen in de premium- en sportieve markt. De 3- en 5-series kunnen toch beschouwd worden als de benchmark in de dynamische gezinswagens en met de komst van verschillende hybrides ziet de toekomst er ook goed uit. We kijken nu echter terug op het verleden van BMW, daarom zijn wij benieuwd wat jouw favoriete model- en uitvoering is en waarom!
Ik trap zelf af met de E46 M3 coupé. Het concept van luxe maar vlotte, goed sturende en -klinkende wagens met een tijdloos design heeft mij vanaf kleins af aan aangesproken. Ben je op zoek naar bovenstaande, dan kun je de E46 eigenlijk niet links laten liggen. Ook hierin is de fijne, soepele en doorontwikkelde zes-in-lijn van BMW in ruime maat te vinden, met een vermogen van 150 tot 360 pk. Voor mij is de ultieme E46 echter de "normale" E46 M3 coupé, omdat ik de CSL te hardcore vind. Ik hou namelijk ook van luxe en goed uitgeruste wagens, en het gebrek van o.a. een dakraam en cruise control is voor mij een no-go. Mijn perfecte E46 M3 zou er eentje zijn in de kleur Ruby Rot, met een lichte kleur interieur, en zoveel mogelijk opties. Wat ik er sowieso wél op zou wil hebben is dus een dakraam, maar ook lederen bekleding, stoelverwarming en een goede geluidsinstallatie. Gelukkig rijd ik momenteel een volle E46 met bovenstaande opties en meer, maar de ultieme optie mist toch wel, de felle 3,2 liter S54! "Helaas" beschikt mijn E46 over een M54 2,5 liter met 192 pk, welke toch eigenlijk niet traag te noemen is.
In mijn ogen is dit pure perfectie!
Ik ben benieuwd naar jullie droom-BMW! Alle meningen zijn welkom!
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
Mijn absolute favoriete BMW is e30 3.
In mijn ogen mooiste BMW ooit gemaakt.
In mijn ogen mooiste BMW ooit gemaakt.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
Ik sluit me voor 99% aan bij jouw keuze Jeremy
Doe mij maar een E46 M3 (Competition) in Interlagos of Le Mans Blauw, zonder schuifdak en met een handbak:
Doe mij maar een E46 M3 (Competition) in Interlagos of Le Mans Blauw, zonder schuifdak en met een handbak:
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
Ook erg dik Jordy! Als het een blauwe zou "moeten" worden zou ik denk ik toch liever een Estoril-blauwe willen hebben. Maar mijn favoriet is toch die Ruby rode.. Al vind ik huis-tuin-en-keuken zilver met een pornorood interieur ook nog steeds erg mooi.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
Uit de gouden tijden dat je met een BMW nog iedereen ver achter je kon laten. Er was niks snellers te krijgen. Tegenwoordig plakt er gewoon een japanner achter op je bumper.
De BMW e12.
Had als ultieme uitvoering de B7 Turbo S met 330 Pk (!) al in het jaar 1982. Maar deze 528i gaf al meer dan genoeg plezier met zijn gooi- en smijtwerk.
Beetje verlagen, mooie velgen, zo min mogelijk toeters en bellen en ramen gaan met een slinger omlaag. Traction control, ABS, katalysator, het was er allemaal niet. Je was al blij met de 5e versnelling. En een echte sharknose.
De BMW e12.
Had als ultieme uitvoering de B7 Turbo S met 330 Pk (!) al in het jaar 1982. Maar deze 528i gaf al meer dan genoeg plezier met zijn gooi- en smijtwerk.
Beetje verlagen, mooie velgen, zo min mogelijk toeters en bellen en ramen gaan met een slinger omlaag. Traction control, ABS, katalysator, het was er allemaal niet. Je was al blij met de 5e versnelling. En een echte sharknose.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
Voor mij is dat toch de E39 M5, waarom?
Het is eigenlijk de ultieme auto om als zakenman mee rond te rijden en in het weekend met de kids op stap te gaan. Het zakelijke uiterlijk komt prima over bij de collega's, echter in het weekend kan je lekker gaan sturen en de Heerlijke 5.0 Liter V8 laten brullen. Onderin genoeg koppel om rustig te kunnen rijden en bovenin genoeg vermogen om te kunnen scheuren.
Daarnaast is en blijft de E39 een tijdloos model door de strakke toch soepele lijnen. Ik hoop er zelf ooit een aan te kunnen schaffen in de Kleur Petrol mica of Le mans blue met een mooi licht interieur.
Ook was de E39 een van de eerste auto's waarvan het chassis door BMW ontwikkeld werd met behulp van computers. Zo konden de zwakke punten gevonden worden en daar worden versterkt enkel waar nodig was. Dit zorgde ervoor dat het Chassis van de E39 40% stijver was dan de E34 terwijl het gewicht niet heel erg steeg.
Daarnaast zorgde BMW er bij de E39 voor dat de eigen frequentie van het chassis buiten het bereik lag van de motor vibraties waardoor torsie en dergelijken niet versterkt werd door de aandrijflijn.
Mede door deze ontwikkelingen is de E39 een geweldige rijders auto geworden.
Ook de afwerking en kwaliteit van het interieur is zelfs naar huidige maatstaven prima, ik rij zelf een E39 uit 2002 en ik heb nog geen rammeltje of kraakje als ik over een klinkerweg rijd. Dit zorgt voor een solide gevoel.
Daarom hoop ik ooit zelf nog een E39 M5 ooit te kunnen rijden en hoop ik er ooit een te bezitten.
Het is eigenlijk de ultieme auto om als zakenman mee rond te rijden en in het weekend met de kids op stap te gaan. Het zakelijke uiterlijk komt prima over bij de collega's, echter in het weekend kan je lekker gaan sturen en de Heerlijke 5.0 Liter V8 laten brullen. Onderin genoeg koppel om rustig te kunnen rijden en bovenin genoeg vermogen om te kunnen scheuren.
Daarnaast is en blijft de E39 een tijdloos model door de strakke toch soepele lijnen. Ik hoop er zelf ooit een aan te kunnen schaffen in de Kleur Petrol mica of Le mans blue met een mooi licht interieur.
Ook was de E39 een van de eerste auto's waarvan het chassis door BMW ontwikkeld werd met behulp van computers. Zo konden de zwakke punten gevonden worden en daar worden versterkt enkel waar nodig was. Dit zorgde ervoor dat het Chassis van de E39 40% stijver was dan de E34 terwijl het gewicht niet heel erg steeg.
Daarnaast zorgde BMW er bij de E39 voor dat de eigen frequentie van het chassis buiten het bereik lag van de motor vibraties waardoor torsie en dergelijken niet versterkt werd door de aandrijflijn.
Mede door deze ontwikkelingen is de E39 een geweldige rijders auto geworden.
Ook de afwerking en kwaliteit van het interieur is zelfs naar huidige maatstaven prima, ik rij zelf een E39 uit 2002 en ik heb nog geen rammeltje of kraakje als ik over een klinkerweg rijd. Dit zorgt voor een solide gevoel.
Daarom hoop ik ooit zelf nog een E39 M5 ooit te kunnen rijden en hoop ik er ooit een te bezitten.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
Leuk onderwerp, de E46 M3 en E39 M5 zijn absoluut M-modellen die ik kan waarderen
En de E12 is een erg mooie klassieker uit een ander tijdperk waar in ik zelf een poosje heb mogen sturen in een E21 323i waar je ook regelmatig de E28 5 series voorbij zag komen......
Mijn eerste echte eigen BMW was een twee deurs E30 325i, zoals ik al vaker op dit forum heb geschreven, "die had ik nooit moeten verkopen". Maar ik heb deze dan ook verruild voor een echte 4 deurs M-techII E30 325i die in mijn ogen met zijn 6-cilinder veel mooier is dan de E30 M3. Een E36 vind ik op dat moment geen alternatief
Mijn tweede BMW, ook op de tweede plaats als favoriet
Maar dan gaat het leven verder en zie ik BMW met de komst van de E46 weer steeds mooiere modellen maken. Maar als ik zelf dan toch overstap naar de E36 modellen ga ik deze ook steeds meer waarderen. Vooral wat rij-eigenschappen en hele fijne mix tussen de E30 en de E46, vooral dan de 6 cilinders.
Een van de varianten die ik juist helemaal niet mooi vond waren de E36 Z3 modellen, maar ook die vind ik steeds mooier. Vooral Estoril blauw de kleur voor een E36 en zeker voor de Z3.
Dan komen we hoe vreemd het misschien ook klinkt op mijn favoriet terecht...... de Z3 coupe. Nemen we daar dan de M variant van dan ben ik helemaal om.
Mijn huidige favoriet
Ben benieuwd naar de andere favorieten hier
En de E12 is een erg mooie klassieker uit een ander tijdperk waar in ik zelf een poosje heb mogen sturen in een E21 323i waar je ook regelmatig de E28 5 series voorbij zag komen......
Mijn eerste echte eigen BMW was een twee deurs E30 325i, zoals ik al vaker op dit forum heb geschreven, "die had ik nooit moeten verkopen". Maar ik heb deze dan ook verruild voor een echte 4 deurs M-techII E30 325i die in mijn ogen met zijn 6-cilinder veel mooier is dan de E30 M3. Een E36 vind ik op dat moment geen alternatief
Mijn tweede BMW, ook op de tweede plaats als favoriet
Maar dan gaat het leven verder en zie ik BMW met de komst van de E46 weer steeds mooiere modellen maken. Maar als ik zelf dan toch overstap naar de E36 modellen ga ik deze ook steeds meer waarderen. Vooral wat rij-eigenschappen en hele fijne mix tussen de E30 en de E46, vooral dan de 6 cilinders.
Een van de varianten die ik juist helemaal niet mooi vond waren de E36 Z3 modellen, maar ook die vind ik steeds mooier. Vooral Estoril blauw de kleur voor een E36 en zeker voor de Z3.
Dan komen we hoe vreemd het misschien ook klinkt op mijn favoriet terecht...... de Z3 coupe. Nemen we daar dan de M variant van dan ben ik helemaal om.
Mijn huidige favoriet
Ben benieuwd naar de andere favorieten hier
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
- niels 323i
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 16 sep 2013, 14:39
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
alle modellen. daar ben ik echt fan van.
the most powerful letter in the world
the most powerful letter in the world
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
D'r komen mooie exemplaren voorbij inderdaad! De Z3(M) coupé sprak me vroeger ook er gaan, al werd dit wel minder met de jaren. Maar ik moet wel zeggen dat ie inmiddels weer bij me begint te groeien haha. Vooral in Estoril is het een lekkere andere verschijning dan 'normale' auto's!
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
de e39 M5 en de e46 M3 dat zijn echte pareltjes in mijn ogen. tijdloze modellen die echte klassiekers in wording zijn!
- mieske90
- BimmerPortal Team
- Berichten: 5559
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
Mijn favoriete BMW is toch wel de E92 :///m:3.
Gewoon een gruwelijke wagen.
Maar ook de 1M zou ik graag in mijn garage willen hebben. Dit ook omdat dit een redelijke unieke wagen is die je niet vaak tegen komt.
Gewoon een gruwelijke wagen.
Maar ook de 1M zou ik graag in mijn garage willen hebben. Dit ook omdat dit een redelijke unieke wagen is die je niet vaak tegen komt.
- EliasEliasElias
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 12 nov 2015, 15:55
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
F20 - Glaciersilber - 16i - Styling 385
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
Mijn voorkeur gaat naar de BMW 2002. Dit voertuig heeft geen unieke uitstraling, maar het was de eerste bmw turbocharged in productie. De BMW 02 was geen succes door de olie crisis van 1973.
Klasse 4 alarm beste auto beveiliging: Klik voor informatie
Re: 100 jaar BMW auto's... Wat is jouw favoriet?!
Ook geen uitleg voor nodig.
E30 327i
E30 327i
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport