Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
yuriy
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2015, 11:30

Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Bericht door yuriy » 24 okt 2015, 11:43

Hallo iedereen , ik wil wat vragen ..

Ik rij met een BMW 520d F10, bouwjaar 11/2010 met een E47 motor.
Met nu 148.000 km op. Nu is mijn vraag , wanneer moet ik mijn distributieketting vervangen ? Wordt die wel vervangen? Als ja , wanneer weet ik dat ik die moet vervangen? Aan bepaalde geluiden uit de motor? Of wordt dat bepaald aan de hand van de km ? Heeft er iemand al ervaring met distributieketting en zou een antwoord kunnen geven op mijn vraag.
Ik heb ook een ratelend geluid rechts van mijn motor , ik zet een filmpje op dat jullie het zelf kunnen horen.

Alvast Bedankt , Yuriy . ;)

https://m.youtube.com/watch?v=MoXh1Xlx7CA

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Bericht door avdakker » 25 okt 2015, 08:37

Ik hoor te slecht om hier onderscheid in te kunnen maken. Ik heb wel begrepen dat de 2 liters bij redelijke km standen ketting problemen kunnen hebben. Bij gerede twijfel zou je eens langs 2 garages kunnen rijden en hen om een mening vragen. Indien beide zeggen dat het bijvoorbeeld een kettingspanner is heb je een redelijk betrouwbaar antwoord.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2928
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Bericht door Source » 25 okt 2015, 09:57

E47 moet N47 zijn en daarachter staat nog een letter.
De 2010 modellen hebben nog last van het ketting probleem maar wel in mindere mate. Volg het advies op van hierboven en we horen graag de uitkomst.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Gebruikersavatar
yuriy
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2015, 11:30

Re: Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Bericht door yuriy » 25 okt 2015, 11:59

Heel hartelijk bedankt ! Ik moet binnenkort 1000km om onderhoud en laat het zeker aan jullie weten ;)

Groetjes Yuriy.

Gebruikersavatar
yuriy
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2015, 11:30

Re: Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Bericht door yuriy » 18 nov 2015, 13:43

Goeiedag iedereen sorry voor het lange wachten , maar ik moest wachten tot het groot onderhoud.

Dus er is gebleken dat het ratel geluid die uit de motor kwam , een oliepomp was . Als de auto koud staat en wordt gestart , dan hoort men altijd dit soort geratel uit de oliepomp , omdat de olie nog niet warm is en niet genoeg door de pomp loopt..
Als het al warm staat dan verdwijnt het geratel.
Als het bij koude temperaturen bij "min -1 , -2" dan ga je het meer horen zei de BMW dealer..
Dus de BMW dealer zegt dat ik me geen zorgen moet maken.

Allemaal goed , maar na 2 dagen te rijden na mijn groot onderhoud en dat probleem , ben ik een raar geluid beginnen horen soort geschuur, direct naar de dealer gereden en die heeft vastgesteld dat het hoogstwaarschijnlijk de "distributie ketting" is .
Waarbij hij nog zei , als het geluid harder begint te worden dan breng je hem is binnen en dan gaan we beginnen kijken om mischien de ketting spanner te vervangen , als het dan bij het openen van de motor blijkt dat het erger is dan volledig de ketting..

Ik vind het heel bizar , omdat ik er heel rustig mee rij , "de auto niet verkracht" elke onderhoud gebeurt om de 15.000km " klein dan groot" enzovoort. 30.000 km vindt ik veel te veel . Dus ik doe men onderhoud veel vroeger .. voila , dat is verlopig wat ik kan zeggen daarover. Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte ;)

Mijn excuses als er iets niet duidelijk was.
Vriendelijke groeten Yuriy. :zwaai:

Gebruikersavatar
jvdheuvel
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 dec 2014, 06:34
Locatie: Usa

Re: Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Bericht door jvdheuvel » 20 nov 2015, 07:15

Ben benieuwd…. en misschien in de tussentijd jezelf even voorstellen in het daarvoor bestemde topic ? ;)

Gebruikersavatar
yuriy
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2015, 11:30

Re: Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Bericht door yuriy » 23 nov 2015, 13:30

Dat is al gedaan , in daarvoor bestemde topic.
Alleen is er nog geen foto geplaatst van de wagen ;)

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2928
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Bericht door Source » 24 nov 2015, 17:14

Het gaat niet goedkomen als je het negeert. Ik zou de motor open laten maken.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Patrick11021979
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 okt 2014, 11:44

Re: Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Bericht door Patrick11021979 » 26 nov 2015, 19:48

Laat je dealer de kettingrek opmeten, weet je meteen of het geluid door de ketting of door de geleiders veroorzaakt wordt.

Luciano
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2010, 08:28

Re: Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Bericht door Luciano » 12 mar 2016, 19:26

Onlangs is in mijn 520D (02-2011) beide distributiekettingen vervangen bij 98.000 km. Er was blijkbaar bij het koudstarten heel kort een ratel te horen. Ik hoorde niets maar de dealer wel toen ik de auto voor een beurt bracht. De dealer besloot alles te vervangen. Auto drie dagen kwijt en volledig onder garantie. Voor de duidelijkheid, het gaat hier om de 24 maanden garantie van de BMW dealer toen ik de auto vorig jaar kocht! Blij dat het is gebeurt en ik niet voor de kosten had moeten opdraaien :duimen:

welderke
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2014, 00:46

Re: Distributieketting BMW 520d f10 - 11/2010

Bericht door welderke » 12 mar 2016, 19:53

als je da geratel begint te horen is het teken dat er rek op je ketting staat en dat kan catastrofale gevolgen hebben

het is een welbekende ziekte dat dees jaartallen een zwakke ketting hebben is een erkend probleem dus tussenkomst van bmw is verzekerd het hoeft zelfs geen hoge km standen e hebben is al voor gekomen rond de 30 a 40.000km

grz

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”