Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
Hallo ,
Ik zit met het volgende: vandaag een controlle uitgevoerd op onze net aangeschafte bmw 525i high executive omdat deze weer gekeurd moest worden. Omdat men bij een apk altijd op speling controleerd van de wiellagers en stuurinrichting heb ik dit ook gecontroleerd. Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat er speling is. Na verder te hebben gezocht zit deze speling in het stuurhuis. Het gaat niet om het kogelstuk maar echt in het huis waar de stang uit komt. Verder geen gekraak of andere dingen. Nu is mijn vraag hoeveel zou zoiets bij een bmw garage kosten. Of zelf 2e hands kopen en waar men op moet letten. Heb wel ervaring met andere auto's ook bmw maar geen e60 type.
Ik zit met het volgende: vandaag een controlle uitgevoerd op onze net aangeschafte bmw 525i high executive omdat deze weer gekeurd moest worden. Omdat men bij een apk altijd op speling controleerd van de wiellagers en stuurinrichting heb ik dit ook gecontroleerd. Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat er speling is. Na verder te hebben gezocht zit deze speling in het stuurhuis. Het gaat niet om het kogelstuk maar echt in het huis waar de stang uit komt. Verder geen gekraak of andere dingen. Nu is mijn vraag hoeveel zou zoiets bij een bmw garage kosten. Of zelf 2e hands kopen en waar men op moet letten. Heb wel ervaring met andere auto's ook bmw maar geen e60 type.
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
Ik zou me eerst even voorstellen.
Wel zo netjes, doen we allemaal op het forum
Wel zo netjes, doen we allemaal op het forum
- twanheering
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
Ik weet niet hoe erg de Speling is? Maar voor de apk mag er speling in het stuurhuis zitten.
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
Binnenste kogels van de stuurstangen? Die dingen haal je zo los.
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
Dat staat er toch niet mk2Niels
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
Bedankt voor de reacties maar jammergenoeg is het niet de kogel. Er zit zijdelingse speling op de uitgaande assen bij het stuurhuis voor het kogelgewricht zelf. Hij is bij de garage geweest om te controleren of de speling boven de 15 graden was dit is niet het geval. Hij kraakt ook niet of andere dingen.
Bij 4 verschillende garages een offerte laten opmaken. Waarvan 3 bij bmw garages. De niet bmw garage was het goedkoopste met 1500 euro de duurtste was de bmw garage in tongeren met 3000 euro. Zij gaven als achtergrond informatie dat de bouten vervangen moeten worden ? De olie van de stuurbekrachteging en dat hij uitgelijnd moet worden. Kan me niet voorstellen dat dit zoveel meer gaat kosten.
Nu heb ik de vraag hoe kan ik het juiste stuurhuis vinden er zijn namelijk genoeg verschillende op de markt met servo zonder servo met sensor en zonder. Ik zag hoe ik de plaat onder de auto verwijderde noet direct een onderdeelnummer staan.
Dit is meer omdat ik toch denk dat het in de toekomst vervangen moet worden.
Bij 4 verschillende garages een offerte laten opmaken. Waarvan 3 bij bmw garages. De niet bmw garage was het goedkoopste met 1500 euro de duurtste was de bmw garage in tongeren met 3000 euro. Zij gaven als achtergrond informatie dat de bouten vervangen moeten worden ? De olie van de stuurbekrachteging en dat hij uitgelijnd moet worden. Kan me niet voorstellen dat dit zoveel meer gaat kosten.
Nu heb ik de vraag hoe kan ik het juiste stuurhuis vinden er zijn namelijk genoeg verschillende op de markt met servo zonder servo met sensor en zonder. Ik zag hoe ik de plaat onder de auto verwijderde noet direct een onderdeelnummer staan.
Dit is meer omdat ik toch denk dat het in de toekomst vervangen moet worden.
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
na een tijdje met de auto gereden te hebben (na goedkeuring apk) toch nog steeds hoekerig gedrag.
Het volgende heb ik tot nu geconstateerd.
Stuurinrichting draaid wat stroever.
Komt zodra er met het stuur rondgedraaid word een licht irritant geluid. Wel pas als de motor warm is.
Hiervoor heb ik lubrizol aangeschaft. dit zou als tijdelijke oplossing voor het geluid toegedient kunnen worden ( geen ervaring( additief van uit bmw voorgeschreven voor atf stuurbekrachtigings olie)
de wielen zijn uitgelijnd om er toch zeker van te zijn dat de stuurcorrecties die ik moet maken tijdens het rijden ( miniem) niet daaraan konden liggen.
Omdat ik nog steeds niet weet welk stuurhuis er in mijn auto zit ga ik vandaag een oem nummer proberen te ondekken op het stuurhuis en of kijken of het om een active steering stuurhuis gaat of eentje zonder.
Verder vraag ik me af als ik zelf een nieuw stuurhuis ga monteren of ik problem ga krijgen met de contacthoek sensor van het stuurwiel.
Zal jullie op de hoogte proberen te houden van mijn bevindingen die ik bij de bmw constateer
Het volgende heb ik tot nu geconstateerd.
Stuurinrichting draaid wat stroever.
Komt zodra er met het stuur rondgedraaid word een licht irritant geluid. Wel pas als de motor warm is.
Hiervoor heb ik lubrizol aangeschaft. dit zou als tijdelijke oplossing voor het geluid toegedient kunnen worden ( geen ervaring( additief van uit bmw voorgeschreven voor atf stuurbekrachtigings olie)
de wielen zijn uitgelijnd om er toch zeker van te zijn dat de stuurcorrecties die ik moet maken tijdens het rijden ( miniem) niet daaraan konden liggen.
Omdat ik nog steeds niet weet welk stuurhuis er in mijn auto zit ga ik vandaag een oem nummer proberen te ondekken op het stuurhuis en of kijken of het om een active steering stuurhuis gaat of eentje zonder.
Verder vraag ik me af als ik zelf een nieuw stuurhuis ga monteren of ik problem ga krijgen met de contacthoek sensor van het stuurwiel.
Zal jullie op de hoogte proberen te houden van mijn bevindingen die ik bij de bmw constateer
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
Als je active steering hebt zit er geen ATF in en mag lubrizol niet.
Roep je optie lijst op en je weet of je deze optie hebt.
Google op bmw vin decoder en je vind er zeker eentje.
De dealer kan je ook zeker helpen met het juiste type.
Roep je optie lijst op en je weet of je deze optie hebt.
Google op bmw vin decoder en je vind er zeker eentje.
De dealer kan je ook zeker helpen met het juiste type.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
Als je geen Active front steering (dit is wat anders dan servotronic!!) hebt dan kan je je stuurhuis laten reviseren. Kost max €500,- en dan de kosten van het uitbouwen en inbouwen. Dit moet door een ervaren persoon echt in 4 uurtjes wel gedaan zijn. Kortom voor max €900,- rijdt je weer rond met een stuurhuis als nieuw.
Wat betreft het geluid bij sturen, check je spanrol van je multiriem maar eerst eens. En dat check je door de multiriem eraf te halen. Meeste mensen vervangen deze niet want deze kost compleet €160,- en is een vervelend klusje omdat je dynamo eraf moet om erbij te kunnen.
Of je krukaspoelie is slecht en daardoor op heel korte momenten iets minder spanning op je multiriem en daar houd je stuurbekrachtigingspomp niet van
ik durf te beweren dat het geluid en de speling toevalling nu samen aanwezig zijn maar niets met elkaar te maken hebben
Wat de BMW dealer overigens wel terecht aangeeft is dat de auto uitgelijnd moet worden.
Mvg,
Vincent
Wat betreft het geluid bij sturen, check je spanrol van je multiriem maar eerst eens. En dat check je door de multiriem eraf te halen. Meeste mensen vervangen deze niet want deze kost compleet €160,- en is een vervelend klusje omdat je dynamo eraf moet om erbij te kunnen.
Of je krukaspoelie is slecht en daardoor op heel korte momenten iets minder spanning op je multiriem en daar houd je stuurbekrachtigingspomp niet van
ik durf te beweren dat het geluid en de speling toevalling nu samen aanwezig zijn maar niets met elkaar te maken hebben
Wat de BMW dealer overigens wel terecht aangeeft is dat de auto uitgelijnd moet worden.
Mvg,
Vincent
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
hallo allemaal bedankt voor de reacties,
voor ik kon bekijken welk type stuurhuis er in de auto zat eerst het volgende moeten doen
onderplaten verwijderen voor en achter en subframe plaat erafhalen.
toen zag ik een paar nummers staan
7852501924 nu weet ik niet of dit het oem nummer is
alvorens ik de Lubrizol in de olie heb gegooid heb ik eerst gecontroleerd of er active steering aanwezig was.
dit is een extra blok op het stuurhuis met een overbregging (planitair stelsel) en een electromotor.
bij mij zat het er niet op.
er zat zelfs geen sensor op dus ik denk ook geen servotronic?
heb de optielijst bekeken en had geen opties die betrekking hadden op stuursysteem.
Jammergenoeg komt het geluid uit het stuurhuis.
de stuurstang heeft speling in het huis zodra ik de stuurstang aan de bestuurderszijde volledig uitdraai .
het vet was ingedroogd op het tandheugel.
als ik een kleine beweging maakte in de uiterste slag horde ik gekraak.
dit tijdelijk gesmeerd tot ik het nieuwe stuurhuis heb.
heb een filmje gemaakt maar weet nog niet wat ik moet doen om deze te uplaoden.
daarna heb ik pas Lubrizol toegepast omdat er volgens mij geen active steering op zit.
waar in de omgeving van Maastricht Is een revisie bedrijf voor stuurhuizen
alvast bedankt
voor ik kon bekijken welk type stuurhuis er in de auto zat eerst het volgende moeten doen
onderplaten verwijderen voor en achter en subframe plaat erafhalen.
toen zag ik een paar nummers staan
7852501924 nu weet ik niet of dit het oem nummer is
alvorens ik de Lubrizol in de olie heb gegooid heb ik eerst gecontroleerd of er active steering aanwezig was.
dit is een extra blok op het stuurhuis met een overbregging (planitair stelsel) en een electromotor.
bij mij zat het er niet op.
er zat zelfs geen sensor op dus ik denk ook geen servotronic?
heb de optielijst bekeken en had geen opties die betrekking hadden op stuursysteem.
Jammergenoeg komt het geluid uit het stuurhuis.
de stuurstang heeft speling in het huis zodra ik de stuurstang aan de bestuurderszijde volledig uitdraai .
het vet was ingedroogd op het tandheugel.
als ik een kleine beweging maakte in de uiterste slag horde ik gekraak.
dit tijdelijk gesmeerd tot ik het nieuwe stuurhuis heb.
heb een filmje gemaakt maar weet nog niet wat ik moet doen om deze te uplaoden.
daarna heb ik pas Lubrizol toegepast omdat er volgens mij geen active steering op zit.
waar in de omgeving van Maastricht Is een revisie bedrijf voor stuurhuizen
alvast bedankt
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
Voor revisie moet je niet een beun pakken omdat die nu toevallig lekker dichtbij zit.
onbegrijpelijk maar zal wel aan mij liggen, probeer zelf eens google en je komt er een aantal tegen.
onbegrijpelijk maar zal wel aan mij liggen, probeer zelf eens google en je komt er een aantal tegen.
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
hier is de url van het filmpje https://youtu.be/izw9jpR3GTc
Re: Speling stuurhuis e60 525 high executive bj 2004
Onlangs zelf het stuurhuis vervangen. Was een klus opzich. Met 2 assteunen onder de krikpunten kreeg je de auto voor ver genoeg omhoog. Stuurhuis zat tussen het sub frame en de motor in dus het subframe moest gedemonteerd worden.
Dit wel in de draagarmen laten hangen. De motor hoog gehouden door een krik. Olie afgelaten en de leidingen voor het zakken van het subrame gedemonteerd. Stuurhuis ook losgemaakt aan de stuurkogels. Na het demonteren van het stuurhuis alle delen over gezet van het oude stuurhuis naar het nieuwe stuurhuis wat ik bij vos parts gekocht heb.
Ging om een gereviseerd stuurhuis het was daar gewoon het goedkoopste. Tip. Vervolgens eerst de pomp gespoeld met nieuwe stuurbekrachtigings olie. Vervolgens stuurhuis gemonteerd alle bouten op moment aangetrokken.
En vervolgems ook het stuurhuis gespoelt met bekrachtigingsolie. En alles weer gemonteerd.
Natuurlijk na de reparatie de auto laten uitlijnen.
1 ding is zeker bmw is een fijne auto voor werkzaamheden aan uit te voeren
Dit wel in de draagarmen laten hangen. De motor hoog gehouden door een krik. Olie afgelaten en de leidingen voor het zakken van het subrame gedemonteerd. Stuurhuis ook losgemaakt aan de stuurkogels. Na het demonteren van het stuurhuis alle delen over gezet van het oude stuurhuis naar het nieuwe stuurhuis wat ik bij vos parts gekocht heb.
Ging om een gereviseerd stuurhuis het was daar gewoon het goedkoopste. Tip. Vervolgens eerst de pomp gespoeld met nieuwe stuurbekrachtigings olie. Vervolgens stuurhuis gemonteerd alle bouten op moment aangetrokken.
En vervolgems ook het stuurhuis gespoelt met bekrachtigingsolie. En alles weer gemonteerd.
Natuurlijk na de reparatie de auto laten uitlijnen.
1 ding is zeker bmw is een fijne auto voor werkzaamheden aan uit te voeren