Ik heb in totaal wel meer gedaan om het dipje op te lossen, maar ik merkte toch echt het meeste verschil met de dynamo en accu. De DISA, CVV en VANOS heb ik daarna pas gedaan, en dat was meer preventief dan nodig.
Voor het dipje opgelost was heb ik het volgende gedaan, met tussen haakjes een geschat percentage aan oplossing ervan;
- Gasklephuis gereinigd en pakking daarvan vervangen (10%)
- Stationairklep gereinigd en stationair verhoogd naar 750 rpm (25%)
- Bougies vervangen (15%)
- Dynamo en accu vervangen nadat ik langs de weg was komen te staan (50%)
Het werd dus naar mate ik dingen ging vervangen beter, maar de accu en dynamo hebben toch het meeste opgelost. Echter was dit wel een grapje van om en nabij de €500.-, dus ik zou, als je je er niet aan stoort, die ook pas vervangen wanneer ze stuk zijn. Daarna dus de DISA, CVV en VANOS vervangen en mijn wagen spint als nieuw. Ook heb ik een K&N 57i luchtfilter geplaatst en dat, in combinatie met de preventieve dingen heeft de wagen gevoelsmatig misschien wel 25% meer vermogen gegeven. Het is dus niet alleen het dipje wat opgelost is, maar de wagen loopt ook daadwerkelijk beter.
Die irritante stationair dip weer...
Re: Die irritante stationair dip weer...
Ik heb het dipje ook nog steeds, ergens ga ik het misschien maar accepteren. Ik heb de accu en vanos al vervangen, bougies ook, carterventilatie nagekeken, inlaat, etc.
misschien nog wel een keer de dynamo/spanningsregelaar vervangen/reviseren, hopende dat ook mijn knipperende xenon opgelost gaat worden
misschien nog wel een keer de dynamo/spanningsregelaar vervangen/reviseren, hopende dat ook mijn knipperende xenon opgelost gaat worden
Re: Die irritante stationair dip weer...
Uitgaande van alle informatie in dit topic, denk ik dat de dynamo de grootste boosdoener is zoals Jeremy zegt. Zeker omdat het erger wordt met meerdere verbruikers ingeschakeld.
Knipperende xenon zou ik eerder in ballast zoeken..
Knipperende xenon zou ik eerder in ballast zoeken..
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: Die irritante stationair dip weer...
daar lijkt het idd wel op. gister 500 km gereden en vandaag nergens last van. zal bij mij ook wel combinatie accu dynamo zijn. stationair toerental staat bij mij nu op 780 en dat scheelt ook echt wel.
Re: Die irritante stationair dip weer...
balast al 2x vervangen, lampjes ook 2x (1x goedkope, 1x dure phillips). Extra massadraad aangelegd echt alles geprobeerd. Heb ook het idee dat het erger word met wisselen van touren en met name op afremmen van de motor. Op de snelweg heb ik er vaak vrijwel geen last van. Op een duits forum had iemand de oplossing met het reviseren van de dynamo. Dus hopelijk valt dat probleem ook gelijk weg.Knipperende xenon zou ik eerder in ballast zoeken..
Denk dat ik eens een offerte ga opvragen hier in de buurt bij een specialist
Re: Die irritante stationair dip weer...
We zijn nog geen maand verder maar je raad het nooit, mijn dynamo is twee weken geleden overleden. Het was een langzame pijnlijke dood die resulteerde in een spannend ritje van mijn werk naar huis (56 km).
Enfin, ik heb dus de dynamo vervangen en tot mijn spijt moet ik mededelen dat de stationair dip vandaag gewoon weer terug kwam.
Enfin, ik heb dus de dynamo vervangen en tot mijn spijt moet ik mededelen dat de stationair dip vandaag gewoon weer terug kwam.