motorolieniveau onstabiel

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Eyupov

motorolieniveau onstabiel

Bericht door Eyupov » 23 mar 2016, 15:13

Beste forumleden,

Ik heb een vraagje over de motorolieniveau in de bmw e90 pre lci.
Ik kan de olie niet handmatig peilen, dus de enige optie die de olieniveau aangeeft is de idrive en de via de BC knop.

Nu was het zo dat de motorolieniveau een tijd geleden net iets boven de minimum aangaf in de BC en tevens ook in de Idrive menu. Vervolgens heb ik een week gehad dat de olieniveau op de maximum stond zowel op de BC als de Idrive. En nu is het weer op de niveau als voorheen, dus net boven de mimimum.

Hoe kan het zijn dat dit niet constant is? Ik wil namelijk voorkomen dat ik een verkeerde indicatie krijg als ik olie moet bijvullen.

De olie was tevens ook verwisseld toen ik de auto kocht en stond op max. Ik heb er maar 2000km mee gereden sindsdien en hij is bijna naar de minimum toe als ik de BC moet geloven natuurlijk. PS: geen lekkage of dergelijke onder de auto.

Alvast bedankt.

Groeten,
Eyup

JensE46

Re: motorolieniveau onstabiel

Bericht door JensE46 » 23 mar 2016, 16:47

heb hetzelfde probleem.
erg voorzichtig zijn met het bijvullen.
vanmorgen stond die op 1/4e en na beetje gas geven op de autosnelweg stond die op 3/4e

N53 motor?

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 23 mar 2016, 17:09

Je moet de olie pijlen als deze goed op temperatuur is.
Ik heb de 335 met olietemperatuurmeter. Voor andere motoren zonder deze meter is het natuurlijk lastiger in te schatten wanneer de olie goed warm is.
Daarom zou ik de olie pijlen na een goede rit, liefst minstens 30 km, om een goede meting pijl.

Eyupov

Bericht door Eyupov » 23 mar 2016, 17:38

@Jens: Het is een N52 motor (330i). Is echt irritant zeg. Beste lijkt me pas bijvullen wanneer het echt een melding geeft?

@Niels: Ik maak meestal korte ritten, maar ik weet niet of dat de oorzaak is. Ik dacht namelijk dat het pas de oliepijl weergeeft wanneer de olie op temperatuur is. Dit omdat bij het starten van de auto, de meting niet gelijk kan worden gedaan.

Groet,
Eyup

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 24 mar 2016, 09:23

Klopt, duurt even voor het gedaan kan worden. Ik merk alleen dat als ik meet zodra het kan, de resultaten altijd lager zijn dan wanneer ik langer wacht voor de meting,

Eyupov

Bericht door Eyupov » 24 mar 2016, 22:08

Bedankt Niels. Ik zal even in het weekend een langere trip afleggen en kijken of er verandering in de waarde is. Bedankt nogmaals! Groet

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”