rumoerige auto
rumoerige auto
beste forumleden,
De laatste tijd valt het me heel erg op dat de auto heel erg rumoerig is.
hiermee bedoel ik dat als bv een stuk weg nieuw gemaakt is en de asfalt nog ruw is, dat ik bijna het idee heb dat ik een een vliegtuig zit dat aan het opstijgen is.
ook ieder kuiltje hoor ik duidelijk in de auto.
Mijn gedachte gaat richting versleten rubbers ergens waardoor het contact van de wielen met het wegdek erg doorgegeven word aan de carrosserie.
Mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft of het soort gelijke? en of iemand tips heeft waar ik moet gaan zoeken.
Het gaat om een bmw e46 316i bouwjaar 1999
gr mike
De laatste tijd valt het me heel erg op dat de auto heel erg rumoerig is.
hiermee bedoel ik dat als bv een stuk weg nieuw gemaakt is en de asfalt nog ruw is, dat ik bijna het idee heb dat ik een een vliegtuig zit dat aan het opstijgen is.
ook ieder kuiltje hoor ik duidelijk in de auto.
Mijn gedachte gaat richting versleten rubbers ergens waardoor het contact van de wielen met het wegdek erg doorgegeven word aan de carrosserie.
Mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft of het soort gelijke? en of iemand tips heeft waar ik moet gaan zoeken.
Het gaat om een bmw e46 316i bouwjaar 1999
gr mike
-
- Contacteer:
Re: rumoerige auto
Kan ook heel goed aan je banden liggen. Goedkope banden hoor je vaak meer. Niet toevallig een raam dat op een klein kiertje staat of het kofferdeksel dat niet goed sluit? Waardoor je een geluids lek hebt.
Mijn ervaring met (draagarm)rubbers is, dat je dat niet hoort, maar voelt in het stuur. Ik zou het inderdaad eerder in je banden zoeken als je die recent vervangen hebt.
Het vliegtuiggeluid zit denk ik in je banden. Ga eens met je vlakke hand over het loopvlak. Doe dit in de rijrichting en tegen de rijrichting in. Je voelt dan een verschil. Cuppen heet dat ook wel.
Het geluid van ieder kuiltje zal waarschijnlijk van de ophangingsrubbers van de stabilisator komen. Die op de vooras is verdacht. Je kunt dit uitzoeken door aan de stang te voelen of deze spelling heeft in zijn rubbers. Ook de verbindingsstangetjes naar de draagarmen zijn verdacht.
Succes,
Rob
Het geluid van ieder kuiltje zal waarschijnlijk van de ophangingsrubbers van de stabilisator komen. Die op de vooras is verdacht. Je kunt dit uitzoeken door aan de stang te voelen of deze spelling heeft in zijn rubbers. Ook de verbindingsstangetjes naar de draagarmen zijn verdacht.
Succes,
Rob
De banden zijn van het merk Michelin dus hier mag ik van uit gaan dat het niet aan ligt. Kofferklep en ramen heb ik gecontroleerd maar dit is allemaal in orde. Kan het misschien ook liggen aan een deur rubber?Robbrand89 schreef:Kan ook heel goed aan je banden liggen. Goedkope banden hoor je vaak meer. Niet toevallig een raam dat op een klein kiertje staat of het kofferdeksel dat niet goed sluit? Waardoor je een geluids lek hebt.
Zelfde antwoord als ik gaf aan Robbrand89 : Banden zijn van merk Michelin dus hier hoop ik goed mee te zitten.NielZ schreef:Mijn ervaring met (draagarm)rubbers is, dat je dat niet hoort, maar voelt in het stuur. Ik zou het inderdaad eerder in je banden zoeken als je die recent vervangen hebt.
Ik heb wel de auto een paar weken geleden laten uitlijnen omdat hij erg na een kant trok. Kan inderdaad zijn dat ze hierdoor gecupt zijn. Ik kan het eens proberen met een ander paar banden of dit verbeterd. Bedankt voor de tip.rob75 schreef:Het vliegtuiggeluid zit denk ik in je banden. Ga eens met je vlakke hand over het loopvlak. Doe dit in de rijrichting en tegen de rijrichting in. Je voelt dan een verschil. Cuppen heet dat ook wel.
Succes,
Rob
Het probleem met de kuiltjes in de weg heb ik misschien niet helemaal goed uitgelegd. Het is niet direct dat ik ijzer op ijzer hoor in de auto doordat inderdaad ophangingsrubbers versleten zijn. Maar meer het gevoel dat ik geen vering in de auto heb, waardoor ieder kuiltje echt als ik dreun door de auto gaat. En het lijkt wel of het geluid het meest van de achteras af komt. Dus als ik door een kuil rij dan hoor ik dit aan de achterkant duidelijker.
Ik heb wel een maand of 4 geleden alle schokdempers vervangen van de auto. Nu weet ik niet of hier misschien iets verkeerd is kunnen gaan waardoor alle geluiden van de straat zo goed doorgegeven worden aan de carrosserie.
Misschien de wiellagers die helemaal versleten zijn of denk ik nu de verkeerde kant op?
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Mike
Ik heb het in het verleden gehad met een andere auto dat me banden achter aan het cuppen waren dat gaf hetzelfde geluid. Het waren banden van Good Year daar zou je het ook niet van verwachten.
En dit was verholpen door de banden te wisselen of heb je nog verdere acties ondernomen zoals uitlijnen etc?Suurtje schreef:Ik heb het in het verleden gehad met een andere auto dat me banden achter aan het cuppen waren dat gaf hetzelfde geluid. Het waren banden van Good Year daar zou je het ook niet van verwachten.