Zwakke prestaties
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 27 mar 2016, 21:44
Zwakke prestaties
Hallo iedereen,
Ik ben in het bezit van een 525d met automaat. Deze presteert echter niet
zoals zou moeten.
Een paar symptomen:
* 0-100 duurt meer dan tien seconden ipv de opgegeven acht (komma...).
* Hernemingen op de autosnelweg waarbij de auto in zesde blijft zorgen er
beschamend genoeg voor dat antiekere diesels (Opels met 1.7 diesels) me
gewoon kunnen bijhouden. Dit zou niet mogen.
* Als ik een stoplichtsprintje uitvoer, dan gaat gebeurt er de eerste meters
niet veel. Volgens mij gaat daar flink wat tijd verloren om de 0-100 af te leg-
gen. Eens de 2000 toeren bereikt worden, gaat het plots wel vooruit.
De turbo is "slechts" 120.000 km oud. Op en tijd en stond wordt er doorge-
kacheld als ook een additief gebruikt dat alle vastgekoekte roet losmaakt,
verstuivers reinigt enzomeer.
Een vervelend symptoom is ook de aanwezigheid van een trilling rond 1500 rpm.
Deze is opgetreden na het vervangen van de motorsteunen en automaatsteun
met OEM BMW spul. De trilling is zowel stilstaand als rijdend voelbaar. De trilling
verzwakt wel sterk na het rijden van een 40 tal km.
Ik heb de auto uitgelezen met een degelijk uitleesprogramma. Daar kwamen
fouten uit als de gloeistiften. Die laatste lijkt me niet de veroorzaker, want
zelfs na een rit van een paar honderd km blijven de symptomen van het gebrek-
kige vermogen.
Eveneens kwam er een fout uit van het gasklephuis alsook de luchtmassameter.
De fout van de luchtmassameter heeft als commentaar dat de signaalafwijking
te groot is bij vollast.
Mijn eerste gevoel zegt dat ik al de bovenvermelde onderdelen dien te vervangen,
maar mijn tweede gevoel zegt dat het wel eens zou kunnen dat dit het probleem
niet zal oplossen en het misschien wel gevolgfouten zijn ipv oorzaken.
Wie heeft een idee?
Met vriendelijke groet,
Ik ben in het bezit van een 525d met automaat. Deze presteert echter niet
zoals zou moeten.
Een paar symptomen:
* 0-100 duurt meer dan tien seconden ipv de opgegeven acht (komma...).
* Hernemingen op de autosnelweg waarbij de auto in zesde blijft zorgen er
beschamend genoeg voor dat antiekere diesels (Opels met 1.7 diesels) me
gewoon kunnen bijhouden. Dit zou niet mogen.
* Als ik een stoplichtsprintje uitvoer, dan gaat gebeurt er de eerste meters
niet veel. Volgens mij gaat daar flink wat tijd verloren om de 0-100 af te leg-
gen. Eens de 2000 toeren bereikt worden, gaat het plots wel vooruit.
De turbo is "slechts" 120.000 km oud. Op en tijd en stond wordt er doorge-
kacheld als ook een additief gebruikt dat alle vastgekoekte roet losmaakt,
verstuivers reinigt enzomeer.
Een vervelend symptoom is ook de aanwezigheid van een trilling rond 1500 rpm.
Deze is opgetreden na het vervangen van de motorsteunen en automaatsteun
met OEM BMW spul. De trilling is zowel stilstaand als rijdend voelbaar. De trilling
verzwakt wel sterk na het rijden van een 40 tal km.
Ik heb de auto uitgelezen met een degelijk uitleesprogramma. Daar kwamen
fouten uit als de gloeistiften. Die laatste lijkt me niet de veroorzaker, want
zelfs na een rit van een paar honderd km blijven de symptomen van het gebrek-
kige vermogen.
Eveneens kwam er een fout uit van het gasklephuis alsook de luchtmassameter.
De fout van de luchtmassameter heeft als commentaar dat de signaalafwijking
te groot is bij vollast.
Mijn eerste gevoel zegt dat ik al de bovenvermelde onderdelen dien te vervangen,
maar mijn tweede gevoel zegt dat het wel eens zou kunnen dat dit het probleem
niet zal oplossen en het misschien wel gevolgfouten zijn ipv oorzaken.
Wie heeft een idee?
Met vriendelijke groet,
Re: Zwakke prestaties
Je moet toch echt heg bouwjaar vermelden, er is een verschil tussen de pre-lci en LCI 525dA.
Begin met de lmm te vervangen, die is zeer belangrijk.
Ook de gasklep is zeker niet in onbelangrijk.
Begin met de lmm te vervangen, die is zeer belangrijk.
Ook de gasklep is zeker niet in onbelangrijk.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 27 mar 2016, 21:44
Re: Zwakke prestaties
Dank voor de repliek.
Ik ben zeer zeker bereid om de onderdelen te vervangen. Het gaat hem om een 525d uit 2004,
de prefacelift.
Moeten die onderdelen OEM zijn? Ik weet dat bij Mercedes je de voelers van de lmm apart kan
vervangen of zou dit bij BMW ellende opleveren?
Ik ben zeer zeker bereid om de onderdelen te vervangen. Het gaat hem om een 525d uit 2004,
de prefacelift.
Moeten die onderdelen OEM zijn? Ik weet dat bij Mercedes je de voelers van de lmm apart kan
vervangen of zou dit bij BMW ellende opleveren?
Re: Zwakke prestaties
Het kost even wat maar ik zou gewoon voor OEM gaan en dat is Bosch. Je hoeft deze niet perse bij de dealer te kopen want deze zijn gelijk aan de Bosch exemplaren via andere kanalen. Zolang je maar het juiste type neemt
Re: Zwakke prestaties
Ik heb een keer een scheur in een van de turboslangen gehad. Bij mij was het scheurtje eerst klein, zodat het verlies in vermogen geleidelijk steeds meer werd totdat het echt beschamend was. Was toen geen bmw, maar het principe is hetzelfde. Na montage van een nieuwe slang ging hij weer als de brandweer, was echt een mega verschil. Dit zou je gemakkelijk moeten kunnen checken.
Anders zou ik ook zeggen de LMM.
Succes,
Anders zou ik ook zeggen de LMM.
Succes,
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 27 mar 2016, 21:44
Re: Zwakke prestaties
Dank aan allen voor de uitleg.
Ik zie in het turboslangengedeelte niet onmiddellijk scheurtjes of dergelijke. Uiteraard
zou er wel een minuscuul barstje in pakweg de intercooler kunnen zitten, alleen weet
ik niet goed hoe je zoiets opspoort. Ik hoor in ieder geval geen blazend geluid. Het
inlaatspruitstuk is ook al "ontklept" en dichtgestopt met stopjes van op eBay.
Het uitlaatspruitstuk is ook al vervangen, daar ik zowel een blazend geluid bij koude
motor als een permanente dieselrookgeur waarnam. (Tip aan de mensen die twijfelen
tussen een gescheurde flexibel of een gescheurd uitlaatspruitstuk: bij mij was het zo
dat de dieselrook bij het openen van de kap een zeer scherpe geur had die zelfs je neus
vanbinnen irriteerde alsof het iets zwaar chemisch was). Dit is ondertussen al opgelost.
Ik denk dat ik ga beginnen met het plaatsen van een nieuwe luchtmassameter. Zou dit
ingeleerd moeten worden?
Ik zie in het turboslangengedeelte niet onmiddellijk scheurtjes of dergelijke. Uiteraard
zou er wel een minuscuul barstje in pakweg de intercooler kunnen zitten, alleen weet
ik niet goed hoe je zoiets opspoort. Ik hoor in ieder geval geen blazend geluid. Het
inlaatspruitstuk is ook al "ontklept" en dichtgestopt met stopjes van op eBay.
Het uitlaatspruitstuk is ook al vervangen, daar ik zowel een blazend geluid bij koude
motor als een permanente dieselrookgeur waarnam. (Tip aan de mensen die twijfelen
tussen een gescheurde flexibel of een gescheurd uitlaatspruitstuk: bij mij was het zo
dat de dieselrook bij het openen van de kap een zeer scherpe geur had die zelfs je neus
vanbinnen irriteerde alsof het iets zwaar chemisch was). Dit is ondertussen al opgelost.
Ik denk dat ik ga beginnen met het plaatsen van een nieuwe luchtmassameter. Zou dit
ingeleerd moeten worden?
Re: Zwakke prestaties
Nee, een lmm hoeft niet ingeleerd te worden maar je moet wel de adaptiewaarden van de lmm wissen. Anders werkt de nieuwe nog op oude waarden en die zijn niet correct
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 27 mar 2016, 21:44
Re: Zwakke prestaties
Ik heb ondertussen de lmm eens uitgetrokken. De auto reageert precies even snel of traag.
0-100 tijden zijn exact hetzelfde. Het stationair toerental schommelt nog steeds een weinig uitgesproken iets.
Is deze lmm zeker stuk?
0-100 tijden zijn exact hetzelfde. Het stationair toerental schommelt nog steeds een weinig uitgesproken iets.
Is deze lmm zeker stuk?
Re: Zwakke prestaties
Een goede test, als het aan de LMM ligt zou de auto zeker anders moeten reageren.
Edit 02-04-2016: foutieve informatie gegeven. Post hieronder van Mikkie sluit ik mij bij aan.
Woon je in de buurt van Dordrecht dan heb ik wel een specialist waar je even langs kan rijden. Eerste snelle diagnose kan direct gesteld worden en kost je niet gelijk de wereld aan arbeid
Edit 02-04-2016: foutieve informatie gegeven. Post hieronder van Mikkie sluit ik mij bij aan.
Woon je in de buurt van Dordrecht dan heb ik wel een specialist waar je even langs kan rijden. Eerste snelle diagnose kan direct gesteld worden en kost je niet gelijk de wereld aan arbeid
Laatst gewijzigd door Vintiem op 02 apr 2016, 06:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Zwakke prestaties
Zoals ik het lees heeft het verwijderen van LMM niet geleid tot ander gedrag, terwijl dat wel zou moeten. Hij heeft er niets voor in de plaats geprikt. Dus dan kan de LMM wel eens de boosdoener zijn.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 27 mar 2016, 21:44
Re: Zwakke prestaties
Helaas woon ik een flink eindje van Dordrecht, anders was ik wel even langsgereden.Vintiem schreef:Een goede test, als het aan de LMM ligt zou de auto zeker anders moeten reageren.
Edit 02-04-2016: foutieve informatie gegeven. Post hieronder van Mikkie sluit ik mij bij aan.
Woon je in de buurt van Dordrecht dan heb ik wel een specialist waar je even langs kan rijden. Eerste snelle diagnose kan direct gesteld worden en kost je niet gelijk de wereld aan arbeid

-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 27 mar 2016, 21:44
Re: Zwakke prestaties
Zou ik dan best de LMM gewoon vervangen?Mikkie schreef:Zoals ik het lees heeft het verwijderen van LMM niet geleid tot ander gedrag, terwijl dat wel zou moeten. Hij heeft er niets voor in de plaats geprikt. Dus dan kan de LMM wel eens de boosdoener zijn.
Re: Zwakke prestaties
Ik weet niet wat ie kost en of het daarom loont om 'm 'zomaar' te vervangen. Beetje jammer als het een berg geld kost en dat ding is het niet. Wat je zou kunnen proberen, is op de sloop zoeken naar een goed exemplaar (maar hoe weet je dat die niet ook rot is?), of je zoekt iemand met een identieke auto waarvan de LMM goed is en wisselt dan even LMM's uit. Optie 1 is waarschijnlijk het minste werk, maar ook het meest duur.
Re: Zwakke prestaties
D-parts verkoopt ook gebruikte lmm's, kosten 50 Euro met garantie.
Re: Zwakke prestaties
Financieel misschien aantrekkelijk maar dit zou ik zelf nooit doen. Hoe goed is zo'n exemplaar?