vraag over non runflat banden

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Rene Harley

vraag over non runflat banden

Bericht door Rene Harley » 31 jan 2016, 05:44

Hallo, ik heb een e92 uit 2007 en bij normaal weer geen last van zwalken over de weg, stuurt gewoon strak, gisterennacht toen ik naar huis reed bij stevige wind, 7 bft voelde de auto wat zweverig, zijwindgevoelig dus, heb geen runflats maar 18 inch Michelin Pilot Sport 3 banden. Voor op 2.3 bar en achter 2.7!
Het voelde toch wat vervelend tijdens het rijden. Is dit normaal of komt het door de non runflats ? Ik heb de auto pas gekocht.
Zou het helpen als de banden harder opgepompt worden?

Groet René

P.S. heb nog wat rondgekeken op Internet en zag dat Michelin aanbeveeld, 2.6 voor en 3.1 achter! ;-) welliswaar bij volle belading maar misschien even uitproberen dus! Ik laat nog wel weten of dit scheelt!

Beamer AR15

Re: vraag over non runflat banden

Bericht door Beamer AR15 » 31 jan 2016, 10:00

Zelfde banden, zelfde spanning, het zelfde gevoel.

Zal wel normaal zijn.
BMW 3.18i E30
BMW 3.25i Cabrio E30
BMW M3 E36
BMW 3.28i Cabrio E36
BMW 3.18D E46
BMW 3.20i E90
BMW 3.20I F30 Lux. Line
BMW 2.20i F23 M-sport

Mikkie

Bericht door Mikkie » 31 jan 2016, 14:00

Je kunt nog wat met de bandenspanning spelen maar als het hard genoeg waait gaat elke auto een beetje deinen natuurlijk. Ik heb normaal ook nergens last van, maar met de forse wind van de afgelopen dagen voel ik wel dat de auto wat meer zwabbert.

Rene Harley

Bericht door Rene Harley » 01 feb 2016, 03:51

Hallo, bedankt voor de reacties,
heb vannacht voordat ik naar huis ging de bandenspanning voor op 2.6 en achter 3.1 gezet.
Het waaide iets minder hard, maar had toch het idee dat het iets scheelt met "zwabberen" om het zo maar te noemen.
Vanavond op weg naar mijn werk waaide het best wel stevig en had ik minder last dan de dag ervoor...voor mijn gevoel heeft de extra bandenspanning verschil gemaakt.
By the way, auto is onlangs nog uitgelijnd omdat ik het idee had dat het daar aan lag! Was wel een kleine afwijking voor en achter, dus heeft wel zin gehad gelukkig.
Voor iedereen is het gevoel in zijn of haar auto natuurlijk weer anders en inderdaad bij echte storm heb je bij iedere auto last van de wind, daar ben ik het helemaal mee eens!
Ik had het alleen iets minder verwacht bij zo'n "zware" BMW.
Zie inmiddels op verschillende fora, dat er veel discussie gaande is over runflats of non runflats....het is misschien niet zo'n goed keuze van BMW geweest om voor runflats te gaan!

Rene Harley

Bericht door Rene Harley » 01 mar 2016, 23:38

Hallo, ik heb nog een vraag over BMW rijders met non runflatbanden, is er iemand op het forum die hetzelfde problem had/heeft met non runflatbanden, maar die bijvoorbeeld nieuwe schokbrekers of iets anders aan het onderstel heeft laten doen, waardoor dit zwabberen verdwijnt? Ik lees wel eens positieve dingen over een schroefset of koni FSD schokbrekers.....
of andere stabilisatie stangen. Maar ben gewoon benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben en of dit daadwerkelijk zorgt dat de auto dan weer als "een mes door de boter gaat!" ;-) Het zou zonde zijn om bijv een schroefset te laten plaatsen en het problem blijft! Alvast bedankt voor de reacties!

Cooler2013

Bericht door Cooler2013 » 08 apr 2016, 22:35

Zelf rij ik een E61 en die is ook heel windgevoelig. Ik heb van alles geprobeerd. Laten uitlijnen en er zat heel iets in, het probleem bleef echter. Later heeft de dealer hem nagekeken maar niks gevonden. Het is een hele windgevoelige auto. Als er een redelijke wind staat en je rijd rond de 130 km/h en passeert dan bv een vrachtwagen wordt ik soms een meter opzij gezet.
Ik had eerder een Peugeotje 406. Nooit geen last gehad van wind. Valt me zwaar tegen van BMW.

Rene Harley

Bericht door Rene Harley » 18 apr 2016, 00:54

Een meter opzij? Als dat waar is is dat echt extreem......of is dat meer een gevoel?

Angelo-V

Bericht door Angelo-V » 02 mei 2016, 16:18

Topic verplaatst naar juiste sub-forum

Mvg,

Angelo
BimmerPortal Team

d123456

Bericht door d123456 » 04 mei 2016, 17:58

Geen E9x bezitter hier
Ik heb Pilot Super Sports op mijn E60 en die banden zijn gewoon heel zwabberig, maar wel extreem veel grip zelfs op een nat wegdek.
Hiervoor had ik Vredestein Sport Trac XL oid. Die voelden strakker aan en zwabberder minder maar die hadden lang niet zoveel grip als de PSS.
Het gevoel van de PSS is niet zo heel lekker, maar ja BMW heeft ze ook onder de nieuwe M2 gemonteerd! Dat zegt ook wel iets.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”