[OPGELOST] portier bijrijder wil niet meer open..

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
WdeJ

[OPGELOST] portier bijrijder wil niet meer open..

Bericht door WdeJ » 17 apr 2016, 16:20

Beste forumleden,

In mijn voorstel bericht kunnen jullie mijn introductie lezen. Dit bericht plaats ik omdat ik tegen een technisch mankement aanloop dat zich herhaald. Het gaat over de portiergreep aan de buitenzijde van de passagiersdeur. Enige tijd geleden werkte deze niet en is toen vervangen bij de lokale garage. Waarschijnlijk was een clipje/haakje (?) afgebroken en werkte het mechanisme niet meer. Van binnenuit was de deur nog wel te openen. De hele deurgreep is inclusief zadel en trekstang vervangen en werkte tot vandaag prima.

Helaas gaat de deur nu niet meer open van buiten en het lijkt heel erg op het eerdere probleem. Voordat de deurgreep weer vervangen wordt ben ik benieuwd of er mensen zijn die dit euvel kennen of tips hebben. Het zou zonde zijn als het over een week 4 weer kapot is.

Is dit een bekend probleem en hebben jullie tips? ik hoor het graag! Ik kan eventueel foto/video plaatsen of aanvullende info geven.

Groeten,
WdeJ
Laatst gewijzigd door WdeJ op 30 apr 2016, 13:38, 3 keer totaal gewijzigd.

Garra432

Re: e46 coupe 2001 - portiergreep buiten bijrijder kapot

Bericht door Garra432 » 18 apr 2016, 08:28

Misschien moet je je portieren afstellen?

zie de tweede en vierde reactie in deze forum post: http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=31733

WdeJ

Re: e46 coupe 2001 - portiergreep buiten bijrijder kapot

Bericht door WdeJ » 25 apr 2016, 16:54

Bedankt voor je antwoord! Ik zag dat topic inderdaad ook maar was benieuwd of meer ervaringen waren met dit probleem. Als het weer wat beter is ga ik eerst de deur en kabel maar eens bekijken. Als dat niet gebroken is sluit ik de kabel weer aan. Daarna kan ik die portier instelling proberen!

WdeJ

[Udate] passagiersdeur wil niet meer open, help!

Bericht door WdeJ » 28 apr 2016, 19:26

Vandaag had ik gelegenheid om te kijken naar de mogelijke oplossingen. Alleen nu wilde de passagiersdeur ook niet meer van binnen open (!!!) Ik kan dus niet bij de kopse kant van de deur en het deurpaneel wil er waarschijnlijk ook niet af met de deur dicht. Weet iemand hoe ik de deur open krijg vanbinnen uit? Moet ik dan het deurpaneel slopen??

Overigens gaat het palletje van het slot wel op en neer met de deurvergrendeling en het slot klinkt ook alsof het werkt. Het lijkt dus echt in de bediening met de portiegrepen te zitten.

Hopelijk week iemand raad!

WdeJ

Re: [OPGELOST] portier bijrijder wil niet meer open..

Bericht door WdeJ » 30 apr 2016, 13:52

Hallo allemaal,

Inmiddels is het gelukt het probleem op te lossen. De handgreep werkt weer. De kabel was uit het zadel van de portiergreep gekomen door een gebroken stuk plastic. Hieronder een kleine beschrijving van de oplossing:

Stap 1 - deurpaneel loshalen (zie beschikbare tutorials/youtube)
Stap 2 - handgreep loshalen (zie beschikbare tutorials/youtube)
Stap 3 - Zadel loshalen (zie beschikbare tutorials/youtube)
Stap 4 - Kabel terug steken in de houder. Hiervoor moet je enorm prutsen in de deur maar het is me gelukt zonder het zadel uit de deur te halen.

Stap 5 - Tiewrap om de kabel en het zadel + een beetje lijm erop (voor de zekerheid)
Stap 6 ev. - terugmonteren van zadel, handgreep en deurpaneel. (EERST EVEN TESTEN!!)

Het lastig was werken in en kleine ruimte om de overige onderdelen heen. Met veel geduld en prutsen kom je een heel eind. Als je dat niet wil kun je de raameenheid etc. verwijderen en het zadel uit de deur halen. Ik had het geluk dat ik nog een los zadel had liggen dus ik kon de werking en oplossing 'droog' oefenen.

Een aantal foto's:

Droog oefenen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de deur:
Afbeelding
Afbeelding

Buitenkant na demontage:
Afbeelding

Demontage buitenkant halverwege:
Afbeelding

Heerlijk gevoel!
https://www.youtube.com/watch?v=-eHC3Hc ... e=youtu.be
Laatst gewijzigd door WdeJ op 15 mei 2016, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

rondje

Bericht door rondje » 04 mei 2016, 19:32

Hopen dat et nu goed zit dan :)

Filmpje werkt niet op mobiel, miss kun je even een zetten :)

WdeJ

Bericht door WdeJ » 15 mei 2016, 17:26

Werkt prima! Link gefixed.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”