DISA(aansturing) probleem?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BMW325Ci
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2016, 20:13

DISA(aansturing) probleem?

Bericht door BMW325Ci » 23 apr 2016, 20:42

.
Laatst gewijzigd door BMW325Ci op 25 sep 2016, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

BMW325Ci
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2016, 20:13

Re: DISA(aansturing) probleem?

Bericht door BMW325Ci » 30 apr 2016, 16:29

.
Laatst gewijzigd door BMW325Ci op 25 sep 2016, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

yope
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 nov 2015, 13:38

Re: DISA(aansturing) probleem?

Bericht door yope » 01 mei 2016, 09:36

Hallo. Ik heb onlangs met de DISA geworsteld, en weet er nu alles van ;)
Waarschijnlijk heeft jouw DISA een vacuum-lek. Als je de DISA uitbouwt, kan je de "fingertest" doen. Dat gaat zo:
Houd de DISA in een hand en met de ander hand sluit de klep (duw hem dicht) en houd hem zo. Vervolgens leg je een vinger op het luchtbuisje aan de onderkant tegenover de stekker. Als je nu de klep loslaat, dan moet deze op minder dan een kwart-slag blijven hangen tot dat je de vinger van het buisje weghaalt, dan pas moet hij helemaal open gaan.
Als hij niet goed vasthoud op een kwart-slag, dan is hij lek en moet worden vervangen.
Als je een mogelijkheid hebt om de DME uit te lezen, kan je de mengselwaardes bij stationair bekijken. Ik vermoed dat door dit lek ook een beetje valse lucht naar binnen komt en hij mogelijk een beetje arm loopt.
Het feit dat je hem met kunstmatig vacuum kan laten werken, betekend niet dat hij met de onderdruk in de inlaat ook keurig dicht blijft. Daarom zag je hem ook even open en dicht gaan denk ik... soms is de druk toereikend, maar door dat lek in het diafragma heeft hij meer nodig. De vingertest kan hier uitsluitsel over geven.

BMW325Ci
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2016, 20:13

Re: DISA(aansturing) probleem?

Bericht door BMW325Ci » 01 mei 2016, 10:16

.
Laatst gewijzigd door BMW325Ci op 25 sep 2016, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

yope
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 nov 2015, 13:38

Re: DISA(aansturing) probleem?

Bericht door yope » 01 mei 2016, 11:43

Ok, vingertest is ok, vaccum test ook. Dan wordt het lastig.
Als je vacuum in de inlaat niet sterk genoeg was, dan zal je zo een gigantisch vacuum lek moeten hebben dat jouw auto helemaal beroerd loopt, detoneert en afslaat. Dat is dus niet aan de hand.
Als je iemand kent met een BMW uitleesapparaat (dus niet alleen OBD2), dan kan je zien of er een storing in de aansturing van de DISA zit. Je krijgt dan BMW code 0x7c (124) "Variable Jet System". Ik vermoed dat van deze storing je motor-management lampje niet gaat branden, je zal hem dus echt uit moeten lezen.
Let wel, als je de stekker los haalt, dan kan het zijn dat je altijd netjes 13V meet, maar dat wil niet zeggen, dat onder belasting (met de DISA eraan) ook 13V staat. Je zal kunnen proberen om een verloopje van de draden te maken, zodat je gelijktijdig de multimeter en de DISA aan kan sluiten. Wees wel voorzichtig met sluitingen... het is mogelijk dat je de DME op kan blazen als je iets fout doet!
Je kan ook proberen de stekker los halen, motor starten (dan krijg je zeker storing 0x7c (124)), en direct 12V op de DISA aansluiting te zetten, en zien of hij netjes sluit en dicht blijft.
Ik zelf gebruik Carly van ivini-tech om BMW codes uit te lezen, maar deze app is erg duur en heeft ondanks dat toch een hoop gebreken... maar hij leest wel zowat alle ECU's uit uit mijn e46... dat dan weer wel. Ik heb het USB kabel erbij besteld, met 20-pin adapter, omdat ik ook nog een E36 heb. Voor niet BMW-specifiek werk, is OBD-fusion met een simpele bluetooth-ELM327 adapter de goedkoopste oplossing... voor rond een tientje heb je adapter en app.

BMW325Ci
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2016, 20:13

Re: DISA(aansturing) probleem?

Bericht door BMW325Ci » 01 mei 2016, 14:25

.
Laatst gewijzigd door BMW325Ci op 25 sep 2016, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

BMW325Ci
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2016, 20:13

Re: DISA(aansturing) probleem?

Bericht door BMW325Ci » 01 mei 2016, 15:02

.
Laatst gewijzigd door BMW325Ci op 25 sep 2016, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

yope
Berichten: 152
Lid geworden op: 01 nov 2015, 13:38

Re: DISA(aansturing) probleem?

Bericht door yope » 01 mei 2016, 17:34

Dan vrees ik dat het aan de kabel, stekker of DME ligt... De foutcode resetten zal niet veel helpen denk ik, maar je kan het altijd proberen... :nee:
Even voor de duidelijkheid, bij contact aan (sleutel stand 2) wordt de DISA bekrachtigd. Als er dan nog vacuum in zit, zal hij dicht bewegen. Hij hoort dicht te blijven zolang de toerental onder 3750rpm blijft. Boven de 3750 RPM zal de klep open moeten gaan (onbekrachtigt).
Ik zal even proberen de contacten van de DISA en de stekker schoon te maken. Als je een bus contactreiniger bij de hand hebt, is dat een uitkomst.

BMW325Ci
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2016, 20:13

Re: DISA(aansturing) probleem?

Bericht door BMW325Ci » 02 mei 2016, 12:06

.
Laatst gewijzigd door BMW325Ci op 25 sep 2016, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

BMW325Ci
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2016, 20:13

Re: DISA(aansturing) probleem?

Bericht door BMW325Ci » 02 mei 2016, 18:46

.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”