E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Mitslol

Re: E46 of E36? Aankoopadvies gevraagd!

Bericht door Mitslol » 29 apr 2016, 14:12

bartolio schreef:Ik hoop echt dat je weet wat je doet, want koop je een oude bmw voor minder dan 10% van de aankoopprijs, ga je gewoon echt veel in onderhoud betalen. Tenzij je alles zelf kan of gewoon accepteert wat je hebt gekocht en gewoon en wacht tot die verrot is en een andere haalt.

Je zegt wel dat je binnenkort een net inkomen krijgt, ik zou dan echt ff wachten tot je een mooi bedrag hebt en een goede auto kopen daar ga je veel meer plezier van krijgen.
Dat je een auto koopt voor minder dan 10% van de aanschafprijs zegt op zich natuurlijk helemaal niks, dure wagens schrijven gewoon heel snel af. En als je eventjes het topic doorleest zie je dat ik zelf wel ervaring heb met sleutelen en dat mijn vader een eigen garage heeft.

Ik verdien inmiddels een heel mooi bedrag en ik woon nog thuis dus ik heb nagenoeg geen onkosten, daarbij is het gewoon een hobby en dat mag geld kosten, toch? :)

Bedankt voor alle tips, 330's kijk ik inderdaad ook naar maar een beige interieur vind ik echt super tof en dat hebben die 330's niet die er te koop staan. Daarbij is de 328ci waarnaar ik volgende week ga kijken gewoon echt super strak en klopt (op papier) gewoon alles.

Waar ik op moet letten;

- onderhoud historie aantoonbaar
- vanos geratel
- synchromesh in de bak
- roest op de dorpels
- alles werkt (nog specifieke dingen die vaak stuk gaan?)
- alle oliën controleren
- banden controleren op profiel en merk

Als er nog meer tips zijn hoor ik het graag! :D

Garra432

Bericht door Garra432 » 29 apr 2016, 14:21

Specifieke dingen die heel vaak stuk gaan bij de E46's is de GM5 module. Deze zorgen dat je sleutel met de wagen communiceert (het openen en sluiten), kan knap irritant zijn als je sleutel het ene keer wel doet en de andere keren weer niet. En daarbij activeert het alarm van een E46 alleen als je de auto met het knopje op de sleutel vergrendeld. Een nieuwe kost als ik het mij nog goed herinner 600 euro, maar tegenwoordig kan je zo een GM5 module laten repareren voor 180 euro.
Navigatie als je die erin hebt wil het wel eens begeven, nieuwe lazer in dat MK4 of MK3 module en hij kan weer voorruit voor 60 a 80 euro reparatie kosten. In het ergste gevallen moet je de loopwerk vervangen en die kost 120 excl, makkelijk zelf te vervangen.

Veel voorkomende euvel bij de grotere motoren E46 zijn scheuren in de subframe. Kan je checken door eronder te kijken of in de kofferbak de reserve wiel eruit halen en checken op scheuren.

En check even of de auto tijdens bezichtiging een hele mooie opgepoetste motorruimte heeft. Lijkt te mooi om waar te zijn, maar meestal hebben ze dan iets te verbergen, zoals een olielekkage of zo... Dus na testrit even alles na checken of er echt geen lekkage te zien/ruiken is en rijdt hem goed warm zodat je 100% weet dat de motor goed draait en niet zomaar ineens symptomen geven wat bij een koude motor niet voorkomt.

Hopelijk heb je er wat aan. :zwaai:
Laatst gewijzigd door Garra432 op 29 apr 2016, 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Mitslol

Bericht door Mitslol » 29 apr 2016, 14:26

Hier heb ik zeker wat aan, navigatie zit er niet in dus daar hoef ik niet op te letten.

Dus als de GM5 module kapot is, dan doet de afstandbediening op de sleutel het niet meer? Maar kan je de auto dan nog wel handmatig op slot gooien met centrale deurvergrendeling en de auto gewoon starten? Of werkt het allemaal niet meer? :roll:

Garra432

Bericht door Garra432 » 29 apr 2016, 14:28

De auto kan je dan wel op slot draaien, maar dan activeert het alarm zich niet. De auto zal wel starten. De sleutel van de E46 bestaat uit 2 dingen die contact kunnen leggen met de auto. En wat de auto start staat los van de GM5 module.

Mitslol

Bericht door Mitslol » 29 apr 2016, 14:40

Ah oké, ik had namelijk op youtube gezien dat de sleutel elke keer een andere code opslaat tijdens het starten en als de code's niet overeen komen dat hij dan niet start.

Maar bedankt voor de tips ik zal er zeker op letten! :)

bartolio

Bericht door bartolio » 03 mei 2016, 09:47

Mitslol schreef:
Dat je een auto koopt voor minder dan 10% van de aanschafprijs zegt op zich natuurlijk helemaal niks, dure wagens schrijven gewoon heel snel af. En als je eventjes het topic doorleest zie je dat ik zelf wel ervaring heb met sleutelen en dat mijn vader een eigen garage heeft.

Ik verdien inmiddels een heel mooi bedrag en ik woon nog thuis dus ik heb nagenoeg geen onkosten, daarbij is het gewoon een hobby en dat mag geld kosten, toch? :)

Bedankt voor alle tips, 330's kijk ik inderdaad ook naar maar een beige interieur vind ik echt super tof en dat hebben die 330's niet die er te koop staan. Daarbij is de 328ci waarnaar ik volgende week ga kijken gewoon echt super strak en klopt (op papier) gewoon alles.

Waar ik op moet letten;

- vanos geratel
- synchromesh in de bak
- roest op de dorpels
- alle oliën controleren

Waarom denk je dat een auto snel in waarde zakt? Er zijn ook genoeg e46's van twee of drie keer de prijs die jij wilt uitgeven, en daar is vaak een goede reden voor.

BMWBoii

Bericht door BMWBoii » 03 mei 2016, 20:04

We zijn inmiddels vijf maanden verder. Hoe gaat de zoektocht, al wat aangeschaft?

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 03 mei 2016, 21:15

Garra432 schreef:De auto kan je dan wel op slot draaien, maar dan activeert het alarm zich niet. De auto zal wel starten. De sleutel van de E46 bestaat uit 2 dingen die contact kunnen leggen met de auto. En wat de auto start staat los van de GM5 module.
Je kunt gewoon programmeren dat het alarm activeert met de sleutel ;)
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Mitslol

Bericht door Mitslol » 03 mei 2016, 21:41

Oké ik heb vandaag gekeken, wat een prachtige auto! Werkelijk niks mis mee, geen roest, draagarmen vervangen, zijscherm vervangen, alle elektrische functies werken ook de GM5 module. Remblokjes en schijven jaar geleden nog vervangen, voldoende profiel op de banden. Allemaal aantoonbaar! Enige puntje is dat als hij in een versnelling staat je die pook een beetje ken bewegen. Er zit dus wat ruimte op maar geen rare geluidjes. Ik heb er ook niet zo veel ervaring mee dus ik weet ook niet of dat normaal is.

Ik heb hem (helaas) nog niet kunnen meenemen omdat hij hem nog nodig had om naar het werk te kunnen, maar nu kan hij serieus gaan kijken naar een E92. Dus hopelijk kan ik hem binnenkort ophalen. :)

Mitslol

Bericht door Mitslol » 03 mei 2016, 21:51

bartolio schreef:
Mitslol schreef:

Waar ik op moet letten;

- vanos geratel
- synchromesh in de bak
- roest op de dorpels
- alle oliën controleren

Waarom denk je dat een auto snel in waarde zakt? Er zijn ook genoeg e46's van twee of drie keer de prijs die jij wilt uitgeven, en daar is vaak een goede reden voor.
Er staan maar liefst 6 e46 modellen te koop die voor meer als 9000 euro te koop staan op AutoScout24. Allemaal omdat de kilometerstand relatief laag is voor de leeftijd van de auto, of omdat de auto's helemaal aangepast/gemod zijn.

De reden waarom die (vooral) luxe/snelle modellen zo snel afschrijven is omdat de markt vrijwel alleen bestaat uit liefhebbers. Voor de meeste mensen is zo'n wagen namelijk 'te duur'. En als de vraag klein is zakt te prijs. ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”