Welkom in m'n nieuwe Showroom!
De achtergrond:
- Spoiler: Laat zien
- Na vorig jaar zomer de 330i verkocht te hebben omdat ik een auto van de zaak ging rijden, begon de zoektocht naar mijn droomauto "voor erbij": een E46 M3. Vanwege mijn lengte moest het er 1 zonder schuifdak worden, waardoor meteen 70-80% van de M3's met wat leuke opties af vielen. Daarnaast wilde ik eigenlijk gewoon een blauwe , alleen de standaard blauwe kleur waarin de M3 is geleverd (Topas) vond ik niet mooi. Al snel wist ik dat het ofwel een indivual in LeMans blauw moest worden (42 linksgestuurd van gemaakt in europa...), of een competition in Interlagos Blauw (84 linksgestuurd van gemaakt en 3 individual in die kleur).
Vooraf was de vraag of ik er ook maar 1 zou tegenkomen in goede staat, maar ik bleef optimistisch! Vorig jaar einde zomer was ik dichtbij: in Luxemburg werd een individual LeMans Blauw met een Zimmt interieur verkocht, maar ik was net te laat (en hij was ook nog wel een klein beetje buiten budget). De prijzen bleven echter stijgen dus ik wist dat het dit jaar waarschijnlijk nu of nooit zou worden (het LeMans blauwe exemplaar staat op het moment weer te koop in NL voor 8000,- meer dan toen...). Ik denk dat ik het afgelopen jaar elke dag 3x alle europese autosites heb zitten bekijken hahahaha.
De aanloop:
- Spoiler: Laat zien
- Tijdens de zoektocht kwam er een paar maanden geleden een blauwe M3 langs op mobile.de. Na de verkoper gebeld te hebben bleek ook dit een topas blauw exemplaar te betreffen. Wat dit me echter wel opleverde is de link naar een griekse autosite: http://www.car.gr (dit stond namelijk op de foto's op mobile.de, eerste keer mazzel). Aangezien ik wist dat ik een speld in de hooiberg zocht, ging ik daar maar eens kijken (lang leve google translate ). Daar kwam ik deze M3 tegen. Nog nergens anders in Europa geadverteerd, rook ik mijn kans. Andere interessante M3's in Duitsland, Nederland of Frankrijk zijn het laatste jaar vaak binnen een uur besproken geweest en vaak daarmee verkocht.
Ik nam contact op met de Griek in de hoop dat er in het Engels gecommuniceerd kon worden. Gelukkig voor mij schreef/sprak de 15 jarige zoon van de eigenaar best goed Engels (tweede keer mazzel), werd er informatie uitgewisseld en in grote lijnen onder voorwaarden een prijs overeen gekomen. Toen kwam de eerste uitdaging: verlof krijgen... Ik werk voor een snel groeiende start-up en het is knetterdruk op het moment, dus ik kon met goed fatsoen pas 8 weken later verlof krijgen Gelukkg beloofde de verkoper de auto tot dan vast te houden als ik hem bewijs van mijn vlucht/boeking opstuurde (derde keer mazzel). Ik kocht een retourtje met Ryanair voor als de auto niks was. De meeste mensen in m'n omgeving verklaarden me voor gek, maar ik redeneerde dat het me hooguit een paar dagen kon kosten en minimaal een reisje Griekenland zou opleveren. Toen begon het wachten...
De reis:
- Spoiler: Laat zien
- Vorige week dinsdag was het dan zo ver: 's avonds vlogen we (m'n vriendin ging mee) naar Thessaloniki, bleven daar overnachten en namen de ochtend erna de trein naar Larissa, waar we door de eigenaar van het station werden opgehaald. Dinsdag bleek pas dat het kantoor waar we de auto moesten uitschrijven als ik hem wilde kopen al om 13u dicht ging, dus we moesten opeens om 6.40u de trein hebben. Het zou een lange dag worden...
Om half 9 werden we op het station in de M3 opgepikt en reden we meteen naar de lokale BMW dealer, waar ik een afspraak had gemaakt voor een aankoopkeuring. Daar werd ik geweldig geholpen. In alle rust werd de auto van top tot bodem bekeken, en kon ik zelf meekijken. Alle bekende punten (subframe etc) bleken helemaal goed te zijn, en de bmw adviseur was onder de indruk van de staat van de auto. Technisch helemaal 100%. Wat wel een beetje tegenviel was het uiterlijk: rondom wat kleine deukjes en krassen en over de gehele auto enorm veel poetskrassen. Niet heel schokkend allemaal, maar toch niet echt zoals beschreven. Na een proefrit, wat getwijfel en een telefoontje naar m'n spuiter toch besloten de auto te kopen!
Nu kan ik een enorm verhaal schrijven over de 36 uur die daar op volgden, maar ik ga het even kort houden: 5 uur griekse bureaucratie om de papierwinkel geregeld te krijgen en de dag erna de ene blunder na de andere van mijn eigen bank die de spoedoverboeking hadden tegengehouden, mij pas 21 uur later hiervan op de hoogte stelden en vervolgens 4 uur bezig waren om een oplossing te bedenken , waardoor we al in de trein terug naar het vliegveld zaten om weer zonder auto naar huis te vliegen toen het verlossende telefoontje kwam dat de Griek het geld had.
De 48 uur daarna waren echter heerlijk en maakten alles goed! De 3 reed als een droom en presteerde vlekkeloos de hele terugreis: eerst 250 km naar de Griekse kust, daarna 's nachts met de Ferry naar Italië. De dag erna van 940 km van Bari naar Como, overnachten en de laatste dag 860 km door Zwitserland en Duitsland. De Griekse dealer had geen woord gelogen, technisch is de auto in topconditie! Een heerlijke roadtrip met heel veel tunnels Bijna de hele rit stralend weer en maar 1 file in 2000km!
De auto:
BMW M3 Competition
Bouwjaar 05-2005
Interlagos Blauw (A30) op Grijs Leer (N5TT)
SMG
Kilometerstand nu: 106.000 km
Standaard: Elektrische ramen voor en achter, elektrische stoelen met Memory, antraciete hemelbekleding, dimmende binnenspiegel (en dan vergeet ik vast nog wat)
Opties: 16/9 navi, Harmon Kardon hifi, volle knoppenbalk, bluetooth, cd-wisselaar, xenon, regensensor, alarm, bmw assist en natuurlijk het Competion pakket
Aanpassingen: schroefset Bilstein PSS10, einddemper Active Autowerke Gen 4
Ik ben de derde eigenaar. De auto is origineel in Duitsland geleverd en rond de 55000km in 2008 aan de Griek verkocht.
Ik heb zelf nog geen fatoenlijke foto's dus eerst een paar van de verkoper:
Onderweg:
na 1200 km:
Hier komt ie nog vaker...
Thuis meteen in bad:
En veilig opgeborgen:
Vrijdag naar de RDW om in te voeren, nog even geduld en dan