vliegwiel en koppeling
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 mar 2015, 23:19
vliegwiel en koppeling
Hallo allemaal,
Ik moet me nog even voorstellen, zeker na een tijdje al mee lezen hier.
Mijn 328 Schakeld niet lekker, of eigenlijk koppelt niet echt vloeiend. Cdv is al weg. Na wat tijd gestoken te hebben om het een en ander uit te zoeken over de E46 maar het een ander gechecked aan de auto. Daarbij weergenomen dat het subframe al eens gerepareerd is maar verder goed in de rubber zit en het bonken bij het overschakelen van het dubbelmassa vliegwiel vandaan komt ofwel flinke speling (meer dan normaal) in de aandrijflijn als de motor uit is en in de versnelling staat en wielen los staan. Licht getik bij uitzetten. De auto heeft ca.210k km gelopen.. Aantal punten wat er op wijst dat het vliegwiel op zn eind loopt. Bovendien koppellen de platen ook niet lekker meer.
Nu wil ik de koppeling en vliegwiel vervangen maar twijfel nog tussen de set van valeo met vast vliegwiel en veren in de koppelingsplaat of het dubbelmassavliegwiel en koppeling van sachs. Ik heb ook gekeken naar een alu vliegwiel etc maar dat word me te prijzig voor zover ik kon achterhalen en lichter vliegwiel heeft opzich geen voorkeur.
Uiteraard hier al het een en ander uitgezocht over de 2 mogelijkeheden, uitgekomen op dat de valeo set wat minder van kwaliteit is en over de sachs vrij weinig eigenlijk.
Ik gebruik de bmw als daily en heb er met enige regelmaat een aanhanger achter met een Honda CRX erop naar het circuit.
Ik ga er vanuit dat er hier het een en ander met ervaringen meelezen en zou het leuk vinden als deze ervaringen en tips gedeeld worden met enige toelichting.
Groeten!
Ik moet me nog even voorstellen, zeker na een tijdje al mee lezen hier.
Mijn 328 Schakeld niet lekker, of eigenlijk koppelt niet echt vloeiend. Cdv is al weg. Na wat tijd gestoken te hebben om het een en ander uit te zoeken over de E46 maar het een ander gechecked aan de auto. Daarbij weergenomen dat het subframe al eens gerepareerd is maar verder goed in de rubber zit en het bonken bij het overschakelen van het dubbelmassa vliegwiel vandaan komt ofwel flinke speling (meer dan normaal) in de aandrijflijn als de motor uit is en in de versnelling staat en wielen los staan. Licht getik bij uitzetten. De auto heeft ca.210k km gelopen.. Aantal punten wat er op wijst dat het vliegwiel op zn eind loopt. Bovendien koppellen de platen ook niet lekker meer.
Nu wil ik de koppeling en vliegwiel vervangen maar twijfel nog tussen de set van valeo met vast vliegwiel en veren in de koppelingsplaat of het dubbelmassavliegwiel en koppeling van sachs. Ik heb ook gekeken naar een alu vliegwiel etc maar dat word me te prijzig voor zover ik kon achterhalen en lichter vliegwiel heeft opzich geen voorkeur.
Uiteraard hier al het een en ander uitgezocht over de 2 mogelijkeheden, uitgekomen op dat de valeo set wat minder van kwaliteit is en over de sachs vrij weinig eigenlijk.
Ik gebruik de bmw als daily en heb er met enige regelmaat een aanhanger achter met een Honda CRX erop naar het circuit.
Ik ga er vanuit dat er hier het een en ander met ervaringen meelezen en zou het leuk vinden als deze ervaringen en tips gedeeld worden met enige toelichting.
Groeten!
Re: vliegwiel en koppeling
In juni heb ik bij mijn 325ci de complete koppeling incl. platen, vliegwiel en drukgroep laten vervangen. Het probleem is precies wat jij omschrijft en dit was ook om en nabij die kilometerstand. Ook heb ik last van de bonk tijdens het schakelen en deze is helaas nog steeds aanwezig, vermoedelijk komt dit uit het differentieel. Echter heb ik een maandje een 130i gehad en ook deze had de bonk, ook weliswaar bij een stand van 170.000.
Nu de hele zooi is vervangen bij de 325ci koppelt deze een heel stuk beter, vloeiender en met meer gevoel en souplesse. Ik heb ervoor gekozen om een originele LUK set te monteren omdat ik van OEM spullen hou en omdat de prijs van deze set best meeviel.
Alles inclusief, met een grote beurt was ik €1250.- kwijt. Ik had dit veel eerder moeten doen, aangezien ik ook last had van een klapperend vliegwiel met trillingen tijdens het aangrijpen als gevolg. Zoals ik al zei, de bonk is niet verdwenen maar dit werd in 50.000km ook niet erger. Echter hoor je mijn vliegwiel nog steeds heel licht rammelen als ik 'm in z'n vrij uitzet, terwijl deze er nog maar 10.000km in zit, waarbij 85-90% snelweg kilometers zonder koppelen zijn. Ik vermoed dus dat dit gewoon een eigenschap van dit systeem is.
Mocht je plannen de auto nog voor een lange(re) tijd te houden en/of je er nog veel kilometers mee wilt maken, zou ik het (laten) vervangen. Mijn wagen is (op die bonk na) weer fantastisch om te rijden, alsof ie nieuw is.
Nu de hele zooi is vervangen bij de 325ci koppelt deze een heel stuk beter, vloeiender en met meer gevoel en souplesse. Ik heb ervoor gekozen om een originele LUK set te monteren omdat ik van OEM spullen hou en omdat de prijs van deze set best meeviel.
Alles inclusief, met een grote beurt was ik €1250.- kwijt. Ik had dit veel eerder moeten doen, aangezien ik ook last had van een klapperend vliegwiel met trillingen tijdens het aangrijpen als gevolg. Zoals ik al zei, de bonk is niet verdwenen maar dit werd in 50.000km ook niet erger. Echter hoor je mijn vliegwiel nog steeds heel licht rammelen als ik 'm in z'n vrij uitzet, terwijl deze er nog maar 10.000km in zit, waarbij 85-90% snelweg kilometers zonder koppelen zijn. Ik vermoed dus dat dit gewoon een eigenschap van dit systeem is.
Mocht je plannen de auto nog voor een lange(re) tijd te houden en/of je er nog veel kilometers mee wilt maken, zou ik het (laten) vervangen. Mijn wagen is (op die bonk na) weer fantastisch om te rijden, alsof ie nieuw is.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
Re: vliegwiel en koppeling
Bonken in de aandrijflijn kunnen ook gewoon rubbers zijn. Check bij bonken altijd de hardyschijf en het differentieel ophangrubber.
Re: vliegwiel en koppeling
Hoi
Ik heb met mijn 320d uit 2000 die ik nu krap een half jaar heb iets vergelijkbaars en vraag me af wat jullie met het bonken bedoelen.. ik heb als enige issue met mijn wagen dat ik het schakelen lastig vind, en vooral bij stilstand naar z'n 1 of van 1 naar 2 en heel soms bij de 3 en 4 voel ik meer een soort weerstand.
Naarmate ik langer rij en de boel warm is lijkt het soepeler te gaan maar lang niet altijd... is hiermee de koppeling ook aan vervanging toe of zou dit echt in de bak zitten?... ik heb geen praktische auto kennis; ik ben van de bits & bytes, dus ik hoor graag wat jullie ervan vinden
Ik heb met mijn 320d uit 2000 die ik nu krap een half jaar heb iets vergelijkbaars en vraag me af wat jullie met het bonken bedoelen.. ik heb als enige issue met mijn wagen dat ik het schakelen lastig vind, en vooral bij stilstand naar z'n 1 of van 1 naar 2 en heel soms bij de 3 en 4 voel ik meer een soort weerstand.
Naarmate ik langer rij en de boel warm is lijkt het soepeler te gaan maar lang niet altijd... is hiermee de koppeling ook aan vervanging toe of zou dit echt in de bak zitten?... ik heb geen praktische auto kennis; ik ben van de bits & bytes, dus ik hoor graag wat jullie ervan vinden
Re: vliegwiel en koppeling
Op hoeveel km staat je 320D?
Een diesel heeft namelijk een twee massa vliegwiel, waar tussen de 150 en 200 k km speling op ontstaat.
Bij mij waren de klachten oa: trillende koppeling bij optrekken (auto schud) en lastig vanuit neutraal naar 1 schakelen, soms ging eerst in 2 en dan in 1 wel soepel
Ik heb zelf de boel vervangen, maar alleen de onderdelen waren al niet goedkoop, volgens mij was ik incl motorsteunen zon 900 euro kwijt.
Mocht je meer vragen hebben hoor ik het wel
Ciao
Een diesel heeft namelijk een twee massa vliegwiel, waar tussen de 150 en 200 k km speling op ontstaat.
Bij mij waren de klachten oa: trillende koppeling bij optrekken (auto schud) en lastig vanuit neutraal naar 1 schakelen, soms ging eerst in 2 en dan in 1 wel soepel
Ik heb zelf de boel vervangen, maar alleen de onderdelen waren al niet goedkoop, volgens mij was ik incl motorsteunen zon 900 euro kwijt.
Mocht je meer vragen hebben hoor ik het wel
Ciao
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
Re: vliegwiel en koppeling
Hier haak ik ook even in
Mijn 320ci (m54B22) heeft de symptomen ook, alleen niet altijd.
Schudden bij het op laten komen van de koppeling. Iets meer gas tijdens het koppelen maakt het minder voelbaar.
De koppeling slipt niet en kameraden (tevens E46 rijders) zeggen dat het een producteigenschap is.
De CDV zit nog in de koppelingsleiding, maar wordt volgende week verwijderd. Ook wordt dan de remvloeistof vervangen.
Ik vrees dat het vliegwiel/koppeling de boosdoener is. Is er een vast vliegwiel leverbaar voor de M54B22?
Mijn 320ci (m54B22) heeft de symptomen ook, alleen niet altijd.
Schudden bij het op laten komen van de koppeling. Iets meer gas tijdens het koppelen maakt het minder voelbaar.
De koppeling slipt niet en kameraden (tevens E46 rijders) zeggen dat het een producteigenschap is.
De CDV zit nog in de koppelingsleiding, maar wordt volgende week verwijderd. Ook wordt dan de remvloeistof vervangen.
Ik vrees dat het vliegwiel/koppeling de boosdoener is. Is er een vast vliegwiel leverbaar voor de M54B22?
Re: vliegwiel en koppeling
Ik zou eerst eens kijken of een 320CI geen vast vliegwiel heeft.. volgens mij waren tweemassa vliegwielen in de tijd van de e46 vooral een diesel dingetje...
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
Re: vliegwiel en koppeling
De 320ci heeft volgens internet en de automaterialenzaak een tweemassavliegwiel.
Het rare is dat de automaterialenzaak voor mijn coupé geen vast vliegwiel kan vinden, maar voor een sedan met M54B22 wel
Het rare is dat de automaterialenzaak voor mijn coupé geen vast vliegwiel kan vinden, maar voor een sedan met M54B22 wel