Vervangen halogeen voor OEM Xenon

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
alxwin

Vervangen halogeen voor OEM Xenon

Bericht door alxwin » 16 mei 2016, 22:47

Beste forummers,

Volgens mij is dit mijn eerste bericht hier. Heb al wel eerder topics gelezen maar nooit iets geplaatst.
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik actief was op een BMW forum. In het verleden wel heel actief geweest. Mijn naam is Arjen, 29 jaar en ik rijd al ruim drie jaar in een fijne 320Ci uit 2004.

Al enige tijd was ik mij aan het verdiepen in een upgrade naar xenon. Hierover zijn op diverse fora talloze topics te vinden zoals jullie weten. Zowel ten aanzien van aftermarket sets tot OEM. Nu heb ik via Marktplaats een mooie OEM set van AL kunnen bemachtigen. In de diverse topics zag ik verschillende problemen en oplossingen naar voren komen. Knipperen, uitvallen, helemaal niet werken. Oplossingen konden zijn: een nieuwe LCM module, de LCM module programmeren voor xenonlampen, nieuwe xenon lampen, nieuwe of zwaardere balasten, een extra weerstand, massakabel vervangen, tussenkabels etc etc.

Uiteindelijk besloten de gok te wagen. De eerste lamp eerst los aangesloten. Deze deed het direct zonder problemen! Ik was verbaast gezien alle verhalen, maar prijsde mijzelf gelukkig. Ook de tweede deed het zonder problemen. Daarna overgegaan tot vervanging en ook daarna werkten beide lampen.

Totdat ik de volgende dag mijn motor startte... Door de lichtsensor startte de lampen direct op (het was schemer) om kort daarna te gaan knipperen. Contact uitgedaan en nogmaals geprobeerd met lopende motor. Nu gingen de lampen zelfs helemaal niet aan. De volgende dag nogmaals geprobeerd, maar dan zonder lopende motor. De lampen brandden ineens zonder problemen...

Ik begrijp er niks van. Waarom werken de lampen alleen bij niet draaiende motor? Ik heb geen idee welke remedie nu het beste is. Mijn garage vraagt 90 euro ex voor het programmeren van de LCM, maar geeft geen enkele garantie dat dit voldoende zal zijn. Volgende stap zou een nieuwe/andere LCM zijn, welke natuurlijk ook weer geprogrammeerd moet worden. Ik lees dat hier ook diverse andere data in wordt opgeslagen.

Wat adviseren jullie mij?
Alvast bedank voor jullie reacties!

Groet,
Arjen

BMWe46Mike

Re: Vervangen halogeen voor OEM Xenon

Bericht door BMWe46Mike » 17 mei 2016, 06:43

Ik ga er van uit dat je originele koplampen ook de ballasten hebben wat er allemaal bij de koplamp hoort.

Is dat zo dan moet je een nieuwe lcm module aanschaffen welke xenon ondersteund, xenon heeft namelijk een andere wattage dan halogeen.
Deze lcm moet dan geprogrammeerd worden in je auto, je vin moet erin komen en je kmstand, heb je dit gedaan dan werken je xenon lampen zoals het hoort. Op zich niet zo een heel moeilijk klusje voor een programmeur.

Als je beetje rond snuffelt op marktplaats vind je er vast wel eentje.

alxwin

Bericht door alxwin » 28 mei 2016, 11:34

Hoi BMWe46Mike,

Bedankt voor je reactie. Helaas zie ik deze nu pas...
Mijn lampen hebben inderdaad de ballasten die erbij horen. Gisteren is mijn (niet-xenon) LCM omgezet naar xenon, helaas werken de lampen nog niet naar behoren. In eerste instantie werken ze wel, maar na een tijdje begint links te knipperen. Een xenon LCM is dus de enige optie? Het probleem kan niet elders liggen?

alxwin

Bericht door alxwin » 04 jun 2016, 15:42

Goed, we zijn een stapje verder. De LCM vervangen voor eentje met xenon. En, ja ja; de lampen doen het nu! :gekdoen: Nu treed echter het volgende probleem op; het is een LCM van een touring en deze heeft geen led achterlampen. Waardoor ik nu een melding krijg dat mijn achterlichten kapot zijn. Hoe los ik dit op? Kan dit aangezet worden in de LCM?

alxwin

Bericht door alxwin » 24 jun 2016, 21:46

Stip en foutmeldingen op achterlichten opgelost middels BMW scanner 1.4. Topic kan dicht.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”