Motor loopt onrustig

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
kevelamj

Motor loopt onrustig

Bericht door kevelamj » 19 mei 2016, 21:54

LS,
Ik heb een BMW 520d 2009 LCI met de N47 motor. Wanneer ik tussen de 20 en 90km/h rijdt dan gaat de auto harder en langzamer. Het is heel lichtjes voelbaar maar heel irritant als je het door hebt... Ik heb inmiddels de EGR dichtgezet, de injectoren vervangen, de brandstofdrukregelaar van de common rail en lees geen foutcodes uit met INPA. Bij vol optrekken geen enkele last en ook de maximale snelheid is zonder problemen haalbaar. Boven de 130km/h probleem geheel weg, in elk geval niet meer voelbaar. Stationair hoor je ook dat de motor zweeft'. Heeft iemand enig idee wat dit effect kan veroorzaken?

Mdbeetje

Re: Motor loopt onrustig

Bericht door Mdbeetje » 20 mei 2016, 06:13

Welkom bij de club!
Ik ga er even vanuit dat je een automaat hebt, zoniet, dan heb ik niks gezegd....
Heeft je automaat al eens onderhoud gehad?
Een powerflush wil wel eens helpen voor deze kwaal, zoek maar eens op flushen of powerflush(en)

Mdbeetje

Bericht door Mdbeetje » 20 mei 2016, 06:14

Oh jee, zie nu dat het wel een erg oud bericht was....

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 20 mei 2016, 07:27

Een dag oud vind ik nog niet zo heel oud hoor ;)

Zie je ook dat de toerenteller lichtjes schud? Ik heb hier en daar gelezen dat dat met je koppelomvormer te maken kan hebben. Ik weet niet wat de KMstand is en of de automaat weleens een beurt heeft gehad (liefst bij ZF) maar daar zou ik dan mee beginnen :)

Degids

Bericht door Degids » 20 mei 2016, 10:39

Als het toerental fluctueert bij een stationair draaiende motor is het niet de koppelomvormer.
520d heeft ook niet veel koppel, die houdt de koppelomvormer meestal wel heel.

Ik zou eerder denken aan een luchtmassameter en/of vacuüm lekjes, misschien gloeibougies die aan vervanging toe zijn.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”