En weer tijd voor een update, namelijk een nieuwe DAB+ radio en het inbouwen van Cruise Control.
De antenne van de 328 is belabberd en ik gok ook dat er ooit mee geklooid is. daarbij denk ik ook dat of de versterker niet aanspringt, of hij gewoon geheel kapot is. Tijd voor een DAB+ radio, eentje waar BT, aux en usb ook op zat. en natuurlijk het allerbelangrijkste iets wat nog een beetje in het interieur past.
Ik ben begonnen met de Kenwood BT-73DAB deze is alleen direct weer terug gegaan aangezien na het inbouwen +- 2 uur (ik had alles al mooi weggewerkt) er een vlek in het scherm zat (pixel fouten) deze dus lekker terug gestuurd. Daarna hoorde ik van wat mensen nog meer horror verhalen over Kenwood en heb ik besloten voor de X8700DAB te gaan van Pioneer, deze had op dat moment een actie dat de antenne er bij zat.(hoofd reden waarom ik voor Kenwood ging, daar zat hij standaard bij namelijk scheelt je €50)
Na het inbouwen van deze was ik een stuk meer tevreden. goed ontvangst mooie radio, alleen zit hier een zilveren knop op dus valt hij wat meer op. wel klopt het oranje display perfect met de rest van de displays.
Hier kan ik dus samen met het uitgebreide audio pakket van BMW van genieten wanneer ik vrijdag naar Zuid Frankrijk rij.
En daar komt de volgende belangrijke update aan de auto bij, namelijk Cruise Control. Ik heb een maand of 2 a 3 geleden een setje op de kop getikt voor €50 euro. Wel waren alle kabels door geknipt dus moest ik gaan solderen, nu kan ik dat voor geen meter dus heeft een maatje geholpen met het solderen.
Na alle kabels uitgevogeld te hebben ben ik begonnen met het inbouwen van het mechanische deel, de stelmotor en de bowden kabel. Gelukkig zit die er zo in en moet je voor de bowdenkabel puur even het gasklephuis van de Traction control los halen te samen met de luchtfilterbox. de voorbereiding van de kabel zat er al dus die kon ik er met wat gepast geweld in klikken.
Daarna heb ik de kabel van de stelmotor door de zekeringkast verwerkt, en zo de auto in. (ondertussen had ik het gehele dashboard aan de onderkant gedemonteerd en lag de passagiers kant toch nog open door het inbouwen van de radio.
Mooi moment om de interieur filter te vervangen, want bij de 318 IS touring was dit ook al heeeel lang niet gedaan. En ja hoor ook deze was heel smerig en er kwam genoeg zooi uit zetten, die ook maar even bijbestellen.
Verder met de CC vanaf nu was het een werk van bij de boxes aan de bestuurder en passagiers kant te openen de kabels bij de corresponderende kleuren te steken, bij de kap van het stuur het gat uit dremelen en de hendel installeren.
Dan tijd voor de testrit. Ik had geen idee of het spul werkend was toen ik het aanschafte en daarnaast had ik er een hard hoofd in door al het geknip, gesoldeer en gedoe. maar first try en het werkt perfect. Wel ben ik een elektronisch gaspedaal CC gewend (mijn oude alfa) dus nu dit een gaskabel systeem is was het even wennen. Hij neemt je letterlijk mee als je CC activeert. (je voelt hem echt inzetten).
Nu is het nog tijd om alles dicht te bouwen en vrijdag op mijn gemak naar zuid Frankrijk te rijden.
De tik heb ik nog niet opgelost en doe ik na deze vakantie, want 18 Augustus is het tijd om naar de Ring te gaan zoals wij jaarlijks doen met de groep.