De tikkende 328i Touring.... oh sh**....

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
woutervandriel

Re: De tikkende 328i Touring

Bericht door woutervandriel » 22 apr 2016, 14:08

hahah volgende keer meeten we ;)
Ja snap ik.. kun je na gaan hoe lang een bmw blok door blijft draaien :gek:

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 06 jun 2016, 09:55

Een dikke maand geleden de nokkenassen en vanos vervangen. zodat ik me geen zorgen hoef te maken over de lagerschade van de nokkenassen. Daarnaast was na 3 ton de vanos toch echt op. Patrick had nog nooit zoveel speling gezien zei hij, toen hij de vanos binnen kreeg.

hier nog een foto van na het inbouwen van de nokkenassen en vanos

Afbeelding

De oude nokkenassen (dit is de uitlaatkant)
Afbeelding

Helaas toen ik weer thuis kwam kwam ik er achter dat na dat er veel ratels en tikken weg waren, er een nieuwe bij is gekomen. deze is constant warm of koud en het klinkt als een tsjikkend geluid het gaat mee met de toeren. het klinkt bij cilinder 5 a 6 aan de achterkant aan de uitlaatkant. wij vermoeden dat het het uitlaatspruitstuk is of iets in die trant

Drijfstang lagers is het niet aangezien ik nog 230 (op gps dus hij kan het toch nog :o )heb gereden met het gebakkie sindsdien, en nog wel een paar keer bij de 6800rpm ben geweest.

het heeft een beetje het zelfde geluid als dit. https://www.youtube.com/watch?v=wkN4mPFWgow

En de mogelijke boosdoener, maar ik betwijfel het.

Afbeelding

Wel heb ik er de beste schakelpook ooit aan overgehouden! en rijd de auto beter dan ooit (getik niet mee genomen)

Afbeelding

Ik ga nog achter het getik aan en hoop het op te kunnen lossen want het klinkt nu echt als een hele schrale auto....

Ondertussen heb ik nog een cruise control setje op de kop getikt! :D
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 06 jun 2016, 17:44

Hopelijk is het je spruitstuk, je bent nu wel eens toe aan een goedkope oplossing neem ik aan.
Zat er waarschijnlijk al maar komt nu pas naar voren nu de andere geluiden verstomd zijn, mooi resultaat overigens!
Bij wie heb je trouwens de paraplubak geplundert..... :+

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 06 jun 2016, 17:58

Ja mogelijk dat het toen minder aanwezig was. De tikken en ratels die nu weg zijn waren alleen aanwezig wanneer hij warm was. Ik hoop van het weekend even te kunnen kijken naar het spruitstuk anders word het over 3 weken. Dan ben ik namelijk klaar met dit schooljaar.

Het is een handvat van een hamer. Hij komt van een e30 van een maatje van mij die hem helaas op de ring in de railing had gezet.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 06 jun 2016, 19:20

Kewl!! (Zonde van de E30)

BartS

Bericht door BartS » 06 jun 2016, 21:48

Zeker zonde van die E30, was een E30 met M50B25 swap en wat performance mods, gestript en op semi slicks en een D2 schroefset. Heb er zelf wel is mee gereden was echt een beest.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

Ramon 325 Vanos

Bericht door Ramon 325 Vanos » 07 jun 2016, 06:21

Het kunnen ook de kleppen zijn of de injectors.
Als je een lekende klep heb kan die gaan tikken. en injectoren kunnen ook gaan tikken.

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 07 jun 2016, 12:17

Ik hoop het niet, al loopt hij voor lekkende kleppen te stabiel.

Maar we zien wel weer, ik rij er nu een beetje mee voor lul.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 10 jun 2016, 01:55

Om er de gang een beetje in te houden ( en ik had geen zin om te leren) zijn we begonnen aan de deur die nog steeds vervangen moest worden, eindelijk van dat doffe dingen af.

Afbeelding
Gaan we weer (rotzooi bij de voordeur en voorscherm is een spinnenweb)

De "nieuwe" deur had ik al gestript en stond al klaar in de garagebox. Een belangrijk ding waren de clipjes van het deurpaneel, deze had ik al gesloopt van de nieuwe deur. Natuurlijk maakte dat niet uit aangezien ik het paneel van de oude wilde gebruiken. maar deze keer bij mijn eigen deur brak er helemaal niets af, De voldoening! :gekdoen:

Afbeelding

Verder was het allemaal behoorlijk "straight forward" totdat we bij de pin kwamen van de deurvanger..... en wij hadden geen hamer bij, dachten we.... na veel geklier met van alles en nog wat om de pin er uit te slaan, vonden wij opeens een hamer. Toen was hij er opeens binnen 1 minuut uit.

Afbeelding
Eindelijk eruit

Afbeelding

Hoppa nieuwe deur er in en toen begon het richten van de deur, ook dit is toch wel even passen en meten. Maar gelukkig waren wij met zijn 3e.

Afbeelding
Ja.... Dat past niet

Voor het plakken van de isolering had ik kit bij en voor de zekerheid vloeibare pakking (nog van de 318is touring :rolf: ) uiteindelijk werd het toch de vloeibare pakking. Dat plakt toch wat beter, maar stinkt wel als een gek!

super tevreden met het resultaat, alleen moeten de krassen in de "nieuwe" deur even gepolijst worden.

Afbeelding

Hoop de komende weken nog genoeg aan de auto te doen als ik klaar ben met dit school jaar! :popcorn:

(ondertussen irriteer ik me nog steeds kapot aan die laatste tik in de motor :( , maar god wat rijd hij goed nu!)
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 18 jul 2016, 08:19

En weer tijd voor een update, namelijk een nieuwe DAB+ radio en het inbouwen van Cruise Control.

De antenne van de 328 is belabberd en ik gok ook dat er ooit mee geklooid is. daarbij denk ik ook dat of de versterker niet aanspringt, of hij gewoon geheel kapot is. Tijd voor een DAB+ radio, eentje waar BT, aux en usb ook op zat. en natuurlijk het allerbelangrijkste iets wat nog een beetje in het interieur past.

Ik ben begonnen met de Kenwood BT-73DAB deze is alleen direct weer terug gegaan aangezien na het inbouwen +- 2 uur (ik had alles al mooi weggewerkt) er een vlek in het scherm zat (pixel fouten) deze dus lekker terug gestuurd. Daarna hoorde ik van wat mensen nog meer horror verhalen over Kenwood en heb ik besloten voor de X8700DAB te gaan van Pioneer, deze had op dat moment een actie dat de antenne er bij zat.(hoofd reden waarom ik voor Kenwood ging, daar zat hij standaard bij namelijk scheelt je €50)

Na het inbouwen van deze was ik een stuk meer tevreden. goed ontvangst mooie radio, alleen zit hier een zilveren knop op dus valt hij wat meer op. wel klopt het oranje display perfect met de rest van de displays.

Afbeelding

Hier kan ik dus samen met het uitgebreide audio pakket van BMW van genieten wanneer ik vrijdag naar Zuid Frankrijk rij.

En daar komt de volgende belangrijke update aan de auto bij, namelijk Cruise Control. Ik heb een maand of 2 a 3 geleden een setje op de kop getikt voor €50 euro. Wel waren alle kabels door geknipt dus moest ik gaan solderen, nu kan ik dat voor geen meter dus heeft een maatje geholpen met het solderen.

Na alle kabels uitgevogeld te hebben ben ik begonnen met het inbouwen van het mechanische deel, de stelmotor en de bowden kabel. Gelukkig zit die er zo in en moet je voor de bowdenkabel puur even het gasklephuis van de Traction control los halen te samen met de luchtfilterbox. de voorbereiding van de kabel zat er al dus die kon ik er met wat gepast geweld in klikken.

Afbeelding

Daarna heb ik de kabel van de stelmotor door de zekeringkast verwerkt, en zo de auto in. (ondertussen had ik het gehele dashboard aan de onderkant gedemonteerd en lag de passagiers kant toch nog open door het inbouwen van de radio.

Afbeelding
Afbeelding

Mooi moment om de interieur filter te vervangen, want bij de 318 IS touring was dit ook al heeeel lang niet gedaan. En ja hoor ook deze was heel smerig en er kwam genoeg zooi uit zetten, die ook maar even bijbestellen.

Afbeelding

Verder met de CC vanaf nu was het een werk van bij de boxes aan de bestuurder en passagiers kant te openen de kabels bij de corresponderende kleuren te steken, bij de kap van het stuur het gat uit dremelen en de hendel installeren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan tijd voor de testrit. Ik had geen idee of het spul werkend was toen ik het aanschafte en daarnaast had ik er een hard hoofd in door al het geknip, gesoldeer en gedoe. maar first try en het werkt perfect. Wel ben ik een elektronisch gaspedaal CC gewend (mijn oude alfa) dus nu dit een gaskabel systeem is was het even wennen. Hij neemt je letterlijk mee als je CC activeert. (je voelt hem echt inzetten).

Nu is het nog tijd om alles dicht te bouwen en vrijdag op mijn gemak naar zuid Frankrijk te rijden.

De tik heb ik nog niet opgelost en doe ik na deze vakantie, want 18 Augustus is het tijd om naar de Ring te gaan zoals wij jaarlijks doen met de groep.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

BMWf20 2.0d

Re: De tikkende 328i Touring *Vakantie update*

Bericht door BMWf20 2.0d » 18 jul 2016, 17:18

Mooie mods, van beide zal je veel plezier hebben onderweg......... :ja:

Vind die radio, ondanks ikke OEM-freak, een prima keuze, past goed zo met die oranje display!

Sjeppie

Bericht door Sjeppie » 18 jul 2016, 18:54

Thx! ben nu weer echt overal cruise aan het gebruiken, kan niet meer zonder!

ik vind dat glimspul zoals deze verschrikkelijk maar er is gewoon weg niets anders.
|⊆ ⊇[||||||][||||||]⊆ ⊇|

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 18 jul 2016, 19:07

Maar deze kan er zeker mee door, antenne ontvangst in een E36 is inderdaad ruk, heb ik laatst ervaren, zenders waren zo vertrokken....... -_-

BmwE36Touring

Bericht door BmwE36Touring » 10 aug 2016, 11:05

Blijft een leuk project om te volgen, zit zelf ook te denken aan een DAB+ radio voor in mn Touring, enige wat mij tegenhoud is of er een SD kaart in kan! Houd ook van een strakke afwerking dus als ik een USB aan de voorkant erin heb dan stoort mij dat! :gek:
Dus heb je nog tips?

Die nokkenassen; waren die te betalen en zijn die gelijk aan die van een M51 blok of zijn die ook te koop? Zo ja waar kan ik ze halen?

PS een cd gebruik in al lang niet meer dus hoeft er ook niet op te zitten.
BMW E30 318i Sedan 1989, Zelfgemaakte kleur blauw. [X]
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<

lj328

Bericht door lj328 » 13 aug 2016, 09:19

Goed bezig met de touring, en ik zie dat de originele versnellingspook ook weer is terug gekeerd :duimen:
En inderdaad ook ik heb al een aantal keren gedacht over een DAB+ autoradio, maar mijn Kenwood bevalt mij dan toch zo goed dat ik voorlopig niet aan vervanging denk. Maar inderdaad het zal een stuk beter klinken en het display past goed bij het origineel.

Veel plezier bij de ring alvast :driving:
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”