Velgen met afwijkende ET monteren?

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Gebruikersavatar
Joshua
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 mei 2016, 08:57

Velgen met afwijkende ET monteren?

Bericht door Joshua » 12 jun 2016, 00:57

Kan/mag ik op mijn F20 met wielophanging ET 30 een velg met ET 20 monteren?
Wat zijn de effecten of nadelen? Ik denk dat de velg dan 10mm verder uitsteekt, klopt dat? Mag dat wettelijk gezien?
Heeft iemand hier ervaring mee?
BMW4ever
blok: N62B40

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Velgen met afwijkende ET monteren?

Bericht door Jeremy » 12 jun 2016, 10:20

Ik heb geen idee wat de wettelijke eisen zijn omtrent de spoorbreedte, maar dat zal vast officieel niet mogen. Ik heb op mijn E46 echter bijna 3 jaar met bredere velgen gereden, en ook met OEM velgen met 12 en 15mm spacers erop. Nooit commentaar op gehad en die wagen is toch (te) vaak bij de garage geweest. Nu heb ik een E90 met 15mm spacers achter op OEM wielen en ook hier nog geen gezeur mee gehad.

Ik denk ook dat het een kwestie is van hoe het oogt. Ga je velgen monteren die ver uitsteken, ja dan kan je wel commentaar verwachten. Vul je de kas iets meer op maar staat je wiel nog niet buiten je kas zal je er ook amper wat van horen lijkt me. Ik hou er persoonlijk van als de wielen gelijk staan aan de kas, dus dat je een goed opgevulde auto hebt. Dit oogt zoveel beter dan wanneer je de standaard breedte hebt.

Verder heb ik geen verstand of de F20 het aankan, maar het lijkt me zeer sterk van niet. Op mijn E87 heb ik 15mm spacers achter gehad en dat ging meer als prima. Ook op m'n E46 en nu op m'n E90 ook, dus ik denk dat dat gewoon gaat lukken. Neem dan wel spacers met een centreerhub zodat de naaf verlengd wordt. Zo zorg je ervoor dat je velg mooi centreert op deze ring. Doe je dat niet kan je last krijgen van trillingen.

Gebruikersavatar
Joshua
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 mei 2016, 08:57

Re: Velgen met afwijkende ET monteren?

Bericht door Joshua » 12 jun 2016, 13:42

Dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik wil ook van de standaard 205 bandbreedte gelijk naar 225. Dus lagere ET en bredere band. Bij tuners zie ik dat een fors bredere band wel past, maar dan op een grotere velgmaat.
http://m.autoevolution.com/ktw-launches ... 77166.html

Zijn er F20 rijders die de standaard 16 inch velg met ET30 hebben vervangen door een ET20?
BMW4ever
blok: N62B40

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: Velgen met afwijkende ET monteren?

Bericht door mieske90 » 13 jun 2016, 18:10

Volgens mij mogen de velgen niet meer als 3 cm uitsteken tijdens de apk.
Afbeelding
Volgende evenement:


Gebruikersavatar
custom
Berichten: 118
Lid geworden op: 03 mar 2011, 14:49
Locatie: Roosendaal

Re: Velgen met afwijkende ET monteren?

Bericht door custom » 14 jun 2016, 11:30

Je loopvlak dient binnen de wielkast te vallen.
BMW E87 116i Havana
Renault Megane 1.2 TCE
Super 7 Kitcar.. the project

Looking for a F31

Gebruikersavatar
edjebmw
Berichten: 523
Lid geworden op: 04 jun 2008, 21:57
Contacteer:

Re: Velgen met afwijkende ET monteren?

Bericht door edjebmw » 17 jul 2016, 12:48

Rij zelf met originele F30/F31 velgen en met bandenmaat 225 voor en 255 achter, en dat past net.
Heb achter nog iets extra verlaagt, zodat ze achter mooi in de wielkasten vallen, en voor de schermen iets moeten rollen, en niet extra verlaagt, maat nog gewoon het originele M onderstel.
Ook heb ik de banden van de F30/F31 er onder liggen, en is de omtrek dus iets groter, waardoor de wielkasten mooi gevuld zijn. de exacte maten zijn

8 J
ET 36
225.40.19
BMW onderdeelnummer 36 11 6 796 256


8 1/2 J
ET 47
255.35.19
BMW onderdeelnummer 36 11 6 796 257
Voor alles over de X1 Extreme Edition: www.edje-bmw.nl

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Velgen met afwijkende ET monteren?

Bericht door hj2 » 17 jul 2016, 13:08

En: hoe groter de spacers, hoe groter de asbelasting en dus ook op de lagers. Foutjes en speling in het onderstel worden hierdoor uitvergroot en het is dus belangrijk dat je draagarmen, stuurkogels, wiellagers etc in orde zijn.

Ook nog relevant: Hoe groter de spacers op de vooras (uitgaande van de OEM ET!) hoe meer last je krijgt van trekken aan je stuur bij oneffenheden of ongelijke wegdekafwerking.

Ik heb mijn spacers aan de achterzijde laten zitten, en aan de voorzijde om bovenstaande reden weer verwijderd. Ik vond het absoluut niet 'premium' rijden
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek”