raar geluid bij intrappen koppeling bij schakelen
raar geluid bij intrappen koppeling bij schakelen
Sinds 2 weken hoor ik een raar geluid bij het intrappen van de koppeling wanneer ik schakel. Ik heb even moeten nadenken hoe ik dit geluid moet omschrijven: het lijkt alsof er aan een kleine metalen propeller, ventilator of rad een slinger wordt gegeven waardoor hij gaat draaien, en na 2 seconden is hij uitgedraaid en staat hij weer stil.
Het geluid is alleen te horen wanneer de radio uit staat dus het is niet erg hard.
Het is de afgelopen weken niet erger geworden en ik heb ook geen problemen met schakelen en/of de koppeling. Het geluid is niet hoorbaar wanneer ik stil sta en de koppeling in trap.
ik vraag mij af wat het zou kunnen zijn en of het kwaad kan er mee door te rijden?
Bvd!
Het geluid is alleen te horen wanneer de radio uit staat dus het is niet erg hard.
Het is de afgelopen weken niet erger geworden en ik heb ook geen problemen met schakelen en/of de koppeling. Het geluid is niet hoorbaar wanneer ik stil sta en de koppeling in trap.
ik vraag mij af wat het zou kunnen zijn en of het kwaad kan er mee door te rijden?
Bvd!
E46 316I Sedan (2001) ~ 213.000 km. Eerste BMW.
Re: raar geluid bij intrappen koppeling bij schakelen
Dat klinkt een beetje hetzelfde wat ik had, als je het raam open doet hoor je het beter gok ik...
Bij mij was er een uitlaat beugel afgebroken en die rammelde bij een bepaald toerental tegen het chassis aan en dat duurde zo'n 2 seconden.
Gebeurde bij mij bij het op laten komen van de koppeling of bij langzaam optrekken.
Gr
Stijn
Bij mij was er een uitlaat beugel afgebroken en die rammelde bij een bepaald toerental tegen het chassis aan en dat duurde zo'n 2 seconden.
Gebeurde bij mij bij het op laten komen van de koppeling of bij langzaam optrekken.
Gr
Stijn
Wat is je km stand van de auto? Grote kans overigens dat dit je 2massa vliegwiel is die je hoort klapperen. Heb hetzelfde kortgeleden gehad met mijn koppeling van mijn X3. Koppelingspedaal volledig ingetrapt of niet ingetrapt, niets te horen maar met intrappen of laten opkomen een lekkere ratel. Was alleen hoorbaar met de deur open. Laat door je garage een diagnose stellen als je het niet zeker weet. Mocht het de 2massa vliegwiel zijn laat dan ook je koppeling en drukgroep tegelijktijd vervangen aangezien dat de kosten niet meer zijn.
Ik ben benieuwd wat het is.
Ik ben benieuwd wat het is.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Stijn en h3b, dank voor jullie snelle reacties!
De reactie van Stijn was wat geruststellender dan die van h3b ;-)
km. stand is 213.000. Ik denk dat er niets anders op zit dan een diagnose te laten stellen door een garage. Ik kan er ook nog mee doorrijden maar dan gaat er misschien nog meer kapot. En dat kan natuurlijk ook nog nadat er een diagnose gesteld is.
Als ik zo op internet het een en ander lees, zou het vervangen van het 2massa vliegwiel, koppeling en drukgroep wel eens een dure grap kunnen worden, incl. arbeidskosten zo'n € 1600,=!
En doe je dit dan bij een BMW dealer of misschien bij een bedrijf als http://www.carrec-technocenter.nl ? Of zijn er goedkopere, betrouwbare en vakkundige alternatieven?
h3b, als ik vragen mag, en ervan uitgaande dat je die drie dingen hebt laten vervangen, hoeveel was jij kwijt?
De reactie van Stijn was wat geruststellender dan die van h3b ;-)
km. stand is 213.000. Ik denk dat er niets anders op zit dan een diagnose te laten stellen door een garage. Ik kan er ook nog mee doorrijden maar dan gaat er misschien nog meer kapot. En dat kan natuurlijk ook nog nadat er een diagnose gesteld is.
Als ik zo op internet het een en ander lees, zou het vervangen van het 2massa vliegwiel, koppeling en drukgroep wel eens een dure grap kunnen worden, incl. arbeidskosten zo'n € 1600,=!
En doe je dit dan bij een BMW dealer of misschien bij een bedrijf als http://www.carrec-technocenter.nl ? Of zijn er goedkopere, betrouwbare en vakkundige alternatieven?
h3b, als ik vragen mag, en ervan uitgaande dat je die drie dingen hebt laten vervangen, hoeveel was jij kwijt?
Ik ben 1x bij een "echte" BMW dealer geweest, dat was ook meteen de laatste keer... stelletje prutsers. Er zijn wel een paar goede dealers naar mijn weten; Woerden en Zeist bv. maar goed, dan betaal je idd veel geld.
Volgens mij vraagt Gijsbertsen (zit in Odijk) 600 euro voor de complete koppelingsset incl. montage, vliegwiel erbij kost zo'n 400 euro extra...
Volgens mij vraagt Gijsbertsen (zit in Odijk) 600 euro voor de complete koppelingsset incl. montage, vliegwiel erbij kost zo'n 400 euro extra...
Als ik het zo lees lijkt het me de drukgroep idd.
Het beste alles tegelijk vervangen als het open ligt, alhoewel het vliegwiel zou kunnen blijven zitten al na gelang de km stand.
Het beste alles tegelijk vervangen als het open ligt, alhoewel het vliegwiel zou kunnen blijven zitten al na gelang de km stand.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Ik dacht dat het bij mij ook de drukgroep was... was het dus alleen die uitlaat beugel, klonk echt als een propeller die 2 seconden ratelde.
Dus ff auto op de brug
(naar mijn weten ratelt een versleten drukgroep niet bij deze)
Dus ff auto op de brug
(naar mijn weten ratelt een versleten drukgroep niet bij deze)
dat zou wel een cheap fix zijn :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got!
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
SnowWolf en hj2, dank voor het meedenken en jullie reacties!
Met Ekris Zeist heb ik ook een goede ervaring: na mijn vakantie hoorde ik van de buren dat het alarm te pas en onpas was af gegaan. Ik belde om 11:00 uur naar Ekris Zeist en kon twee uur later meteen even langskomen waar de monteur de auto heeft uitgelezen en heeft gereset. En dat zonder kosten terwijl ik daar geen klant ben (geweest). Maar bij een grote reparatie betaal je daar dan mogelijk weer de hoofdprijs en weet je ook nog niet of ze goed werk leveren, als ik SnowWolf zo lees. Het alarm is sindsdien niet meer af gegaan maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat de accuspanning weer voldoende bleef na er na mijn vakantie weer regelmatig mee te rijden.
Met de tip van Gijsbertsen in Odijk ben ik wel blij; als ik recensies zo lees, lijkt dit een goede en betaalbare garage! Ik denk dat ik daar dan maar een afspraak ga maken.
Wat ik zo nu begrijp is dat wanneer er meer aan de hand is het wenselijk kan zijn een aantal zaken tegelijk te vervangen omdat alles dan toch al open ligt, scheelt weer arbeidsloon. Maar ik hoop natuurlijk op de cheap fix van de afgebroken uitlaat beugel
Ik zal laten weten wat er uit de diagnose komt. Verdere ideeën en suggesties, ook over garages, blijven natuurlijk welkom. Dank!
Met Ekris Zeist heb ik ook een goede ervaring: na mijn vakantie hoorde ik van de buren dat het alarm te pas en onpas was af gegaan. Ik belde om 11:00 uur naar Ekris Zeist en kon twee uur later meteen even langskomen waar de monteur de auto heeft uitgelezen en heeft gereset. En dat zonder kosten terwijl ik daar geen klant ben (geweest). Maar bij een grote reparatie betaal je daar dan mogelijk weer de hoofdprijs en weet je ook nog niet of ze goed werk leveren, als ik SnowWolf zo lees. Het alarm is sindsdien niet meer af gegaan maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat de accuspanning weer voldoende bleef na er na mijn vakantie weer regelmatig mee te rijden.
Met de tip van Gijsbertsen in Odijk ben ik wel blij; als ik recensies zo lees, lijkt dit een goede en betaalbare garage! Ik denk dat ik daar dan maar een afspraak ga maken.
Wat ik zo nu begrijp is dat wanneer er meer aan de hand is het wenselijk kan zijn een aantal zaken tegelijk te vervangen omdat alles dan toch al open ligt, scheelt weer arbeidsloon. Maar ik hoop natuurlijk op de cheap fix van de afgebroken uitlaat beugel
Ik zal laten weten wat er uit de diagnose komt. Verdere ideeën en suggesties, ook over garages, blijven natuurlijk welkom. Dank!
Woerden en Zeist zijn wel ok, maar bv; Utrecht en Amsterdam niet, daar ga ik het verder maar niet over hebben; gewoon niet naar toe gaan met een 3-serie.
Gijsbertsen kan ik je wel aanraden als je daar in de buurt woont, ga daar zelf ook heen.
Bij BMW zit het hem voornamelijk in de onderdeel kosten, arbeidsloon zal wel wat schelen, maar bij het vervangen van de koppeling zal het hooguit een paar minuten schelen.
Voor een indicatie van de onderdeel kosten kun je het beste hier kijken;
http://bmwfans.info
De partsno. kan je weer opzoeken op auto onderdelen sites in Nederland.
Succes
gr
Stijn
Gijsbertsen kan ik je wel aanraden als je daar in de buurt woont, ga daar zelf ook heen.
Bij BMW zit het hem voornamelijk in de onderdeel kosten, arbeidsloon zal wel wat schelen, maar bij het vervangen van de koppeling zal het hooguit een paar minuten schelen.
Voor een indicatie van de onderdeel kosten kun je het beste hier kijken;
http://bmwfans.info
De partsno. kan je weer opzoeken op auto onderdelen sites in Nederland.
Succes
gr
Stijn
Stijn, dank weer voor je reactie!
Gijsbertsen is voor mij goed te doen, daar kom ik op weg naar mijn werk richting Utrecht aardig in de buurt. Het lijkt me nu al een heel prettige garage, fijn zo'n tip te krijgen! Ik ga ze morgen maar eens bellen voor een afspraak.
http://bmwfans.info kende ik niet maar die geeft inderdaad een aardig idee van de kosten van onderdelen
Ik ben benieuwd hoe Gijsbertsen de 'ratel' gaat beoordelen!
Met een groet,
Frank
Gijsbertsen is voor mij goed te doen, daar kom ik op weg naar mijn werk richting Utrecht aardig in de buurt. Het lijkt me nu al een heel prettige garage, fijn zo'n tip te krijgen! Ik ga ze morgen maar eens bellen voor een afspraak.
http://bmwfans.info kende ik niet maar die geeft inderdaad een aardig idee van de kosten van onderdelen
Ik ben benieuwd hoe Gijsbertsen de 'ratel' gaat beoordelen!
Met een groet,
Frank
Ben benieuwd wat Aaron er van denkt, hopelijk valt het mee.
Ik ook, de afspraak bij Gijsbertsen staat voor a.s. donderdag. Wordt vervolgd!
Het geluid is beoordeeld door Gijsbertsen: een loszittend beugeltje onder de uitlaat bleek niet de oorzaak. Aaron vertelde dat van de koppeling onderdeel x licht tegen onderdeel y (ik ben vergeten wat hij precies noemde) lijkt aan te komen maar dat dit vooralsnog geen kwaad kan; ik zou er zo nog jaren mee kunnen doorrijden. Wanneer het geluid harder zou worden of er problemen met de koppeling en/of versnelling komen, is het raadzaam ermee terug te komen.
De koppeling bestaat uit;
-Koppelingsplaat
-Drukgroep
-Druklager
Dus veel kan het niet zijn.
Maar mooi dat het niet ernstig is
-Koppelingsplaat
-Drukgroep
-Druklager
Dus veel kan het niet zijn.
Maar mooi dat het niet ernstig is