Slippen Automaat
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:27
Slippen Automaat
Beste leden,
Mijn naam is Ricardo.
sinds 2 weken in het bezit van een bmw x5 3.0 benzine bouwjaar 2004.
sinds de aanschaf merk ik dat als ik start met een koude motor en de automatische versnelling in D zet en gas geef, de motor wel toeren maakt maar bijna niet voorruit kom af en toe schokt hij ook weleens. Als ik dan handmatig naar zijn 1e versnelling ga kom ik wel voorruit. De 1e paar 2 km's meter blijft de x5 hoog in de toeren. naderhand als de motor eenmaal opgewarmd is, rijdt hij als een zonnetje en maakt weer normale toeren. ook het starten en wegrijden gaat dan als gewoonlijks. Het komt alleen voor met een koude motor. De garage waarbij ik hem gekocht heb, heeft de bak olie al vernieuwd. Helaas heeft dit niet geholpen.
De automaat slipt verder tijdens het rijden niet en schakelt met een warme motor ook prima. ik ben gisteren langs een automaten specialist geweest en hij heeft erin gereden. hij kon ook niks aanmerken op het schakelen etc. Iemand enige idee wat hij zou kunnen zijn ? misschien iets mechanisch. Koude motor dikkere olie ??? ik heb werkelijk geen idee.
Mvg,
Ricardo
Mijn naam is Ricardo.
sinds 2 weken in het bezit van een bmw x5 3.0 benzine bouwjaar 2004.
sinds de aanschaf merk ik dat als ik start met een koude motor en de automatische versnelling in D zet en gas geef, de motor wel toeren maakt maar bijna niet voorruit kom af en toe schokt hij ook weleens. Als ik dan handmatig naar zijn 1e versnelling ga kom ik wel voorruit. De 1e paar 2 km's meter blijft de x5 hoog in de toeren. naderhand als de motor eenmaal opgewarmd is, rijdt hij als een zonnetje en maakt weer normale toeren. ook het starten en wegrijden gaat dan als gewoonlijks. Het komt alleen voor met een koude motor. De garage waarbij ik hem gekocht heb, heeft de bak olie al vernieuwd. Helaas heeft dit niet geholpen.
De automaat slipt verder tijdens het rijden niet en schakelt met een warme motor ook prima. ik ben gisteren langs een automaten specialist geweest en hij heeft erin gereden. hij kon ook niks aanmerken op het schakelen etc. Iemand enige idee wat hij zou kunnen zijn ? misschien iets mechanisch. Koude motor dikkere olie ??? ik heb werkelijk geen idee.
Mvg,
Ricardo
Re: Slippen Automaat
De bak loopt koud in een speciaal opwarmprogamma en slipt om snel op te warmen,zodra de olie 70 graden is zal de bak normaal reageren.
Dat de bak schokt als die koud is komt door de nog koude olie dit zal s'winters nog meer zijn.
Dat de bak schokt als die koud is komt door de nog koude olie dit zal s'winters nog meer zijn.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:27
Re: Slippen Automaat
Beste BMW Hans,
Dus het slippen van de automaat is volkomen normaal, door dit opwarm programma ?
Het is wel irritant, dat ik niet gelijk weg kan rijden, vooral dadelijk in de koude wintermaanden. Sta ik dadelijk eerst 5 min stil. Maar dus als ik het goed begrijp moet de automaat na het opwarmen automatisch de versnelling weer goed oppakken en kan ik zonder problemen wegrijden ? Ik zal dit zometeen ff gaan testen. Het klinkt best logisch want als de auto eenmaal opgewarmd is heb ik echt nergens meer last van. Moet ik de automaat trouwens in de N of D stand zetten bij het warmdraaien ?
Mvg,
Ricardo
Dus het slippen van de automaat is volkomen normaal, door dit opwarm programma ?
Het is wel irritant, dat ik niet gelijk weg kan rijden, vooral dadelijk in de koude wintermaanden. Sta ik dadelijk eerst 5 min stil. Maar dus als ik het goed begrijp moet de automaat na het opwarmen automatisch de versnelling weer goed oppakken en kan ik zonder problemen wegrijden ? Ik zal dit zometeen ff gaan testen. Het klinkt best logisch want als de auto eenmaal opgewarmd is heb ik echt nergens meer last van. Moet ik de automaat trouwens in de N of D stand zetten bij het warmdraaien ?
Mvg,
Ricardo
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Slippen Automaat
heb al veel onzin gelezen, maar dit slaat wel alles.
Een automaat hoort niet te slippen en moet zijdezacht schakelen.
Zit er wel de juiste en/of voldoende olie in.
Slippende automaat kost je tzt je koppelomvormer
Kan dus mechanisch of electronisch zijn..
Je kunt proberen de adaptiuewaarde te wissen, kijken of dat helpt of uitlezedn en kijken of de bak een foutmelding geeft.
Een automaat hoort niet te slippen en moet zijdezacht schakelen.
Zit er wel de juiste en/of voldoende olie in.
Slippende automaat kost je tzt je koppelomvormer
Kan dus mechanisch of electronisch zijn..
Je kunt proberen de adaptiuewaarde te wissen, kijken of dat helpt of uitlezedn en kijken of de bak een foutmelding geeft.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Slippen Automaat
Dat is nou onzin,ik werk zelf bij een VW dealer en ken een BMW monteur heel goed en die heeft mij zelf de beschrijving van de werking van een ZF bak laten lezen,ik heb 4 BMW's met een automaat gehad en allemaal slipten ze eerst om op te warmen.
Maar je hoort 's morgens wel meteen weg te kunnen rijden alleen zal de lock-up nog niet werken in de opwarm fase en zal het toerental meteen omhoog gaan met gasgeven.
Het zou natuurlijk wel kunnen dat er te weinig olie inzit dat luistert heel nauw met afvullen,de olie mag niet warmer als 40 graden zijn bij het op peill brengen,ATF olie zet namelijk erg uit met warm worden.
Maar je hoort 's morgens wel meteen weg te kunnen rijden alleen zal de lock-up nog niet werken in de opwarm fase en zal het toerental meteen omhoog gaan met gasgeven.
Het zou natuurlijk wel kunnen dat er te weinig olie inzit dat luistert heel nauw met afvullen,de olie mag niet warmer als 40 graden zijn bij het op peill brengen,ATF olie zet namelijk erg uit met warm worden.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:27
Re: Slippen Automaat
Beste Marcel RSD,
Bedankt voor je reactie !
mijn X5 is uitgelezen bij mijn vaste garage en er komt geen automaatbak storing uit.
Ik heb het advies van BMW Hans opgevolgt, zodra de temperatuur goed is, kan ik wel wegrijden. Ik laat hem dan in zijn P stand en hou het toerental op 2000 op de motor/olie op te warmen. Gister uitgetest en vanmorgen weer.
Maar inderdaad wel raadzaam om toch de olie opnieuw te laten vullen ( dit is reeds door de verkoper gedaan) alleen ben ik daar niet bij geweest en wie weet is de olie wel met of een te warme motor, of niet genoeg bijgevuld.
Dus het kan indd geen kwaad om dit alsnog te laten doen. Verder schakelt de auto bij een warme motor boterzacht en kan ik er dan niks negatiefs over zeggen (Bij warme motor) maar het blijft tuurlijk raar dat ik niet gelijk kan wegrijden. Hiervoor een alfa 159 2.2 automaat gehad, daar heb ik nooit bij ervaren.
Mvg,
Ricardo
Bedankt voor je reactie !
mijn X5 is uitgelezen bij mijn vaste garage en er komt geen automaatbak storing uit.
Ik heb het advies van BMW Hans opgevolgt, zodra de temperatuur goed is, kan ik wel wegrijden. Ik laat hem dan in zijn P stand en hou het toerental op 2000 op de motor/olie op te warmen. Gister uitgetest en vanmorgen weer.
Maar inderdaad wel raadzaam om toch de olie opnieuw te laten vullen ( dit is reeds door de verkoper gedaan) alleen ben ik daar niet bij geweest en wie weet is de olie wel met of een te warme motor, of niet genoeg bijgevuld.
Dus het kan indd geen kwaad om dit alsnog te laten doen. Verder schakelt de auto bij een warme motor boterzacht en kan ik er dan niks negatiefs over zeggen (Bij warme motor) maar het blijft tuurlijk raar dat ik niet gelijk kan wegrijden. Hiervoor een alfa 159 2.2 automaat gehad, daar heb ik nooit bij ervaren.
Mvg,
Ricardo
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Slippen Automaat
Beste Hans.
Lees dit niet als een aanval, maar wellich leer je ervan.
Laat ik nu zelf ook een E39 523 met een ZF steptronic automaat gehad hebben. Deze slipte dus niet en was zelfs hartje winter schokvrij. Dus bij het minste beetje gas vetrok hij al. Een automaat kruipt zelfs eenmaal een beetje. Vandaar dat je de rem moet intrappen.
Dus als je gas geeft bij een koude motor en niet van z'n plaats komt dan werkt de koppelomvormer door e.o.a. oorzaak niet en slipt. En dat is dus zeker niet goed en kan zelfs tot verbranding leiden.
Ook weet je blijkbaar niet wat een lock-up is of hoe deze werkt ?
Dit is namelijk een pin die voor een vaste verbinding zorgt in de hoogste versnelling/overdrive bij rond de 90 km/hr.
Bij een steptronic voel je dit ook enigszins wanneer de lock geactiveerd wordt. Je snelheid blijft gelijk, maar je toeren vallen iets terug.
Lees dit niet als een aanval, maar wellich leer je ervan.
Laat ik nu zelf ook een E39 523 met een ZF steptronic automaat gehad hebben. Deze slipte dus niet en was zelfs hartje winter schokvrij. Dus bij het minste beetje gas vetrok hij al. Een automaat kruipt zelfs eenmaal een beetje. Vandaar dat je de rem moet intrappen.
Dus als je gas geeft bij een koude motor en niet van z'n plaats komt dan werkt de koppelomvormer door e.o.a. oorzaak niet en slipt. En dat is dus zeker niet goed en kan zelfs tot verbranding leiden.
Ook weet je blijkbaar niet wat een lock-up is of hoe deze werkt ?
Dit is namelijk een pin die voor een vaste verbinding zorgt in de hoogste versnelling/overdrive bij rond de 90 km/hr.
Bij een steptronic voel je dit ook enigszins wanneer de lock geactiveerd wordt. Je snelheid blijft gelijk, maar je toeren vallen iets terug.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Slippen Automaat
Ik rij al ruim 10 jaar automaat e39 -528i en nu e60 -530i en heb nog nooit last gehad van ''slippen bij koude motor''
dus er zal best wel iets anders aan de hand zijn,
ik zou er toch maar eens naar laten kijken door een echte expert voordat je dadelijk met grotere ellende zit.
Gr.Joop
dus er zal best wel iets anders aan de hand zijn,
ik zou er toch maar eens naar laten kijken door een echte expert voordat je dadelijk met grotere ellende zit.
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Re: Slippen Automaat
Beste Marcel volgens mij loop je een beetje achter de E39 had nog een ouderwetse automaat met alleen een lockup op de hoogste versnelling boven de 2000 tpm,daaronder is er een konstante slip.
Vanaf 2003 zijn de nieuwere ZF19hp en de 26hp uitgekomen met op elke versnelling een lockup waarbij dus ook die warmloopfase geïntroduceerd werd.
Ik heb zowel de oude als de ZF19hp gehad en ook als laatste de 8traps ZF in mijn 1 serie F20.
Zelf de 8traps bak heeft s'morgens een opwarmprogamma met slip,let wel dit was een nieuwe auto dus niks met oude olie enz.
Ook had deze bak weleens schokjes met schakelen,behalve de eerste BMW E46 met de oude automaat die schokloos schakelde(kan ook niet anders met konstante slip) heb ik nog nooit een vloeiend schakelende BMW gehad zelfs de nieuwe dus niet.
Een lockup is allang niet meer mechanisch maar wordt elektronisch geregeld op elke versnelling.
Vanaf 2003 zijn de nieuwere ZF19hp en de 26hp uitgekomen met op elke versnelling een lockup waarbij dus ook die warmloopfase geïntroduceerd werd.
Ik heb zowel de oude als de ZF19hp gehad en ook als laatste de 8traps ZF in mijn 1 serie F20.
Zelf de 8traps bak heeft s'morgens een opwarmprogamma met slip,let wel dit was een nieuwe auto dus niks met oude olie enz.
Ook had deze bak weleens schokjes met schakelen,behalve de eerste BMW E46 met de oude automaat die schokloos schakelde(kan ook niet anders met konstante slip) heb ik nog nooit een vloeiend schakelende BMW gehad zelfs de nieuwe dus niet.
Een lockup is allang niet meer mechanisch maar wordt elektronisch geregeld op elke versnelling.
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Slippen Automaat
Was de X5 van 2004 motorisch niet gebaseerd op de E39 ?
Lockup was ook bij de ZF in de E39 electronisch. Maar het blijft een vaste verbinding tusen bak en cardanas.
Mar om een welles/niets te vermijden. Een slippende automaat hoort niet. Zal idd intern altijd wat kunnen slippen, maar als je gas geeft moet hij aangrijpen en moet je wegrijden. Blijven staan is dus niet in orde.
Lockup was ook bij de ZF in de E39 electronisch. Maar het blijft een vaste verbinding tusen bak en cardanas.
Mar om een welles/niets te vermijden. Een slippende automaat hoort niet. Zal idd intern altijd wat kunnen slippen, maar als je gas geeft moet hij aangrijpen en moet je wegrijden. Blijven staan is dus niet in orde.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: Slippen Automaat
Ik heb al tig automaten gereviseerd en geprepareerd en dit hoort echt niet.
Wanneer de olie nog koud is is het gedrag 99% van de gevallen zelfs stugger/bokkiger dan wanneer hij warm is. Dit komt door de nog koude olie. Dat componenten gaan slippen door slijtage treedt vaak eerder op in warme toestand.
Voordat de olie op bedrijfstemperatuur is wordt de lockup niet gebruikt waardoor je koppelomvormer nog slipt. Dit is helemaal niet erg want de enige frictie die er in je koppelomvormer zit is je lockup en die wordt nu dus niet gebruikt. Door het slippen warmt de olie wel eerder op.
Aangezien jouw auto blijkbaar stil blijft staan in D en hoog in de toeren gaat voordat ie vooruit gaat is er wel wat meer aan de hand. Ik vermoed eerder een probleem met een versleten remband dan een koppelingspakket. Een koppelingspakket zal blijven slippen ook naarmate de temp van de bak toeneemt.
Het kan zijn dat er een remband versleten is en dat je servo maximaal uit moet om de remband te spannen maar dat dit bij een koude motor net niet genoeg is. Wanneer de temp van de bak hoger is en je trommels hierdoor iets toenemen in diameter kan het wel net genoeg zijn. Hoe dan ook lijkt mij het een situatie die niet lang meer duurt voordat het einde oefening is. Wel is het dan handig om te weten wat je onder hoog in de toeren verstaat. Is dat dat ie niet onder de 2500rpm komt of is het veel meer.
Om diagnose te stellen zou je, als je dat met je automaat kan, handmatig met koude motor de versnellingen eens moeten selecteren om te zien in welke versnellingen dit probleem zich wel voordoet en in welke niet. Doet ie het in alle versnellingen dan zal het probleem in je oliepomp of je koppelomvormer kunnen zitten. Is het er enkel maar in een paar versnellingen dan kan het een remband of koppelingspakket zijn.
Mocht het alleen maar in een paar versnellingen zijn dan zou ik, als je er nog mee rijdt, handmatig de versnellingen kiezen waar ie niet slipt en in deze versnellingen rijden tot ie warm is want ik denk dat dit het begin van het einde van je bak is.
Mocht je een vuldop of peilstok hebben of de mogelijkhied om een klein beetje olie af te tappen dan zou ik dat doen om te controleren of de olie verbrandt ruikt.
Succes.
PS. De eerder genoemde opmerking van dat er in dit topic een hoop onzin verteld wordt door mensen die er gen verstand van hebben deel ik. Ook degenen die dingen onzin vonden hebben er ook geen verstand van. Niet dat ik alles weet. Maar wat een hoop bagger wordt er hier gepost.
Wanneer de olie nog koud is is het gedrag 99% van de gevallen zelfs stugger/bokkiger dan wanneer hij warm is. Dit komt door de nog koude olie. Dat componenten gaan slippen door slijtage treedt vaak eerder op in warme toestand.
Voordat de olie op bedrijfstemperatuur is wordt de lockup niet gebruikt waardoor je koppelomvormer nog slipt. Dit is helemaal niet erg want de enige frictie die er in je koppelomvormer zit is je lockup en die wordt nu dus niet gebruikt. Door het slippen warmt de olie wel eerder op.
Aangezien jouw auto blijkbaar stil blijft staan in D en hoog in de toeren gaat voordat ie vooruit gaat is er wel wat meer aan de hand. Ik vermoed eerder een probleem met een versleten remband dan een koppelingspakket. Een koppelingspakket zal blijven slippen ook naarmate de temp van de bak toeneemt.
Het kan zijn dat er een remband versleten is en dat je servo maximaal uit moet om de remband te spannen maar dat dit bij een koude motor net niet genoeg is. Wanneer de temp van de bak hoger is en je trommels hierdoor iets toenemen in diameter kan het wel net genoeg zijn. Hoe dan ook lijkt mij het een situatie die niet lang meer duurt voordat het einde oefening is. Wel is het dan handig om te weten wat je onder hoog in de toeren verstaat. Is dat dat ie niet onder de 2500rpm komt of is het veel meer.
Om diagnose te stellen zou je, als je dat met je automaat kan, handmatig met koude motor de versnellingen eens moeten selecteren om te zien in welke versnellingen dit probleem zich wel voordoet en in welke niet. Doet ie het in alle versnellingen dan zal het probleem in je oliepomp of je koppelomvormer kunnen zitten. Is het er enkel maar in een paar versnellingen dan kan het een remband of koppelingspakket zijn.
Mocht het alleen maar in een paar versnellingen zijn dan zou ik, als je er nog mee rijdt, handmatig de versnellingen kiezen waar ie niet slipt en in deze versnellingen rijden tot ie warm is want ik denk dat dit het begin van het einde van je bak is.
Mocht je een vuldop of peilstok hebben of de mogelijkhied om een klein beetje olie af te tappen dan zou ik dat doen om te controleren of de olie verbrandt ruikt.
Succes.
PS. De eerder genoemde opmerking van dat er in dit topic een hoop onzin verteld wordt door mensen die er gen verstand van hebben deel ik. Ook degenen die dingen onzin vonden hebben er ook geen verstand van. Niet dat ik alles weet. Maar wat een hoop bagger wordt er hier gepost.
Re: Slippen Automaat
O, ja. Een lockup is in 9 van de 10 gevallen gewoon een frictieplaat die door een servo ingeschakeld wordt en daardoor de slip of overrun van je pomprotor ten opzichte van je turbine vastzet. Ik heb ze nog nooit gezien met een pin erin die de boel vastzet. Kan aan mij liggen maar echt mega hoge BS factor.
Desalniettemin, succes.
P.V.A.
Stap 1. Handmatig kijken of er versnellingen of vrouwen zijn die sliploos zijn.
Stap 2. Beetje olie eraf om te controleren of deze verbrandt ruikt.
Stap 3. Naar iemand toe ie er verstand van heeft.
Geldt voor zowel de vrouw als de automaat.
Desalniettemin, succes.
P.V.A.
Stap 1. Handmatig kijken of er versnellingen of vrouwen zijn die sliploos zijn.
Stap 2. Beetje olie eraf om te controleren of deze verbrandt ruikt.
Stap 3. Naar iemand toe ie er verstand van heeft.
Geldt voor zowel de vrouw als de automaat.
Re: Slippen Automaat
Ik heb er niet veel verstand van, maar ik rij al bijna 25 jaar automaat, en dat slippen heb ik nog nooit mee gemaakt…….
Re: Slippen Automaat
Bedenk me net nog iets. Je bak zou wel eens Converter Drainback kunnen hebben. Dan lekt er een klep in je valve body waardoor wanneer je auto langer stilstaat de koppelomvormer grotendeels leegloopt in de bak. Wanneer je dan de auto weer start moet de pomp van je bak eerst de omvormer weer volpompen voordat ie weer normaal rijdt. De koppelomvormer slipt dan erg veel en het kan zomaar zijn dat je 3000-4000rpm moet draaien om de auto een beetje te laten rollen.
Het kan soms wel een paar minuten duren voordat ie weer normaal rijdt.
Wanneer je de auto wegzet en weer binnen een uur of 2 gaat rijden dan duurt het aanzienlijk korter voor ie weer normaal schakelt.
Als dit een beetje klopt met jouw plaatje dan kan dat het wel eens zijn. Kan niet zo heel veel kwaad maar goed is het niet. Wanneer je de bak telkens even de tijd geeft om de omvormer vol te pompen 's-ochtends kan ie nog wel lang mee. Wel voorzichtig zijn dus.
Het kan soms wel een paar minuten duren voordat ie weer normaal rijdt.
Wanneer je de auto wegzet en weer binnen een uur of 2 gaat rijden dan duurt het aanzienlijk korter voor ie weer normaal schakelt.
Als dit een beetje klopt met jouw plaatje dan kan dat het wel eens zijn. Kan niet zo heel veel kwaad maar goed is het niet. Wanneer je de bak telkens even de tijd geeft om de omvormer vol te pompen 's-ochtends kan ie nog wel lang mee. Wel voorzichtig zijn dus.