Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Van de zomer nog alleen een pakking besteld bij DParts. Probleem gelijk over.
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Toevoeging gedaan, omdat ik hier laatst zelf last van heb gehad (en ik dit bij aankoop eigenlijk al vooraf had kunnen merken waarschijnlijk):
De M52 blokken staan erom bekend zeer solide te zijn, maar er zitten altijd rubberen componenten op (slangen etc.) die stuk kunnen gaan. Om problemen in de toekomst uit te sluiten is hier een simpele tip: neem een bus starthulp mee (of een bus deodorant, maar dat stinkt zo) en spuit bij een lopende motor op een aantal plekken: de koppeling tussen de LMM (MAF) en het inlaatspruitstuk, bovenop de kap van het inlaatspruitstuk (in de 'gaten' spuiten, vooral bij de voorzijde) en aan de linkerkant tegen het blok. Als de motor reageert door even kort hoger stationair te draaien weet je het zeker: er is een vacuum lek ergens op de plek waar je spoot. Afhankelijk van de grootte van het lek merk je het wel of niet bij het stationair lopen (instabiel), maar je zal het sowieso zien bij het uitlezen van de ECU (en op termijn produceert het ook een storingslampje). Je ziet dan meldingen van de lambdasensoren achter de katalysator, dat het mengsel 'too lean' is (of op zn duits: Abweichung fett), ook kun je 'burn failures' krijgen op de cilinders. Oftewel: teveel lucht, te weinig brandstof. Dit komt natuurlijk omdat er *na* de LMM nog extra zuurstof bij komt, en daar houdt de ECU dan natuurlijk geen rekening mee.
Dit is niet erg, want de reparatie is vaak simpel en goedkoop. In de meeste gevallen is het gewoon een poreus geworden/gescheurde slang (bijvoorbeeld de retourleiding van de carterventilatie).
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Dat probleem met de kachel weerstand had ik ook, toen het afgelopen zomer 35 graden was, ik heb een hele rit met m'n hoofd uit het raam gehangen, want het was niet uit te houden. Onderweg even bij een garage gestopt om daar ter plekke een nieuwe kachel weerstand in te bouwen. Eindelijk weer airco!W_B schreef:Volgens mij staat het er nog niet tussen.
- Kachelweerstand. Deze gaat vaak stuk bij de eerste generatie facelift modellen. Een kapotte kachelweerstand zorgt er voor dat de blower gaat werken terwijl de auto op slot staat met als gevolg dat hij de accu leeg trekt. (Nieuwe kost circa € 70,- en kan in 20 minuten geplaatst worden)
Nu heb ik het andere kwaaltje dat 'ABS module' heet. Die is stuk, gelijk een en al ellende:
- Geen KM teller
- Geen ABS
- Geen ASC
- Geen dagteller
- Geen verbruiksmeter
- Geen cruise control
- Fluctuerende brandstof meter
- Ruitenwissers functioneren niet meer goed (reageren niet meer op snelheid)
Ik moet nog ff een bedrijf zoeken die dit voor me kan reviseren, alleen heb door onverwacht gezinsuitbreiding ff niet de financiën voor, komt wel, auto rijdt gewoon door, alleen mis je wat luxe features.
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
700 is wat overdreven, je kunt al nieuwe Bosch modules krijgen voor 450 euro (bijvoorbeeld bij Offenga)
Ik zal er even een stukje over bij zetten. Vergeet ook je wielsensoren niet! Die geven ook een ABS lampje, maar dan is de module nog heel. Beste is om de ECU uit te lezen, zodat je kunt zien of de module zelf het heeft begeven of (een van) de rotatiesensoren in de wielen.
Edit: heb de post bijgewerkt. Dank!
Ik zal er even een stukje over bij zetten. Vergeet ook je wielsensoren niet! Die geven ook een ABS lampje, maar dan is de module nog heel. Beste is om de ECU uit te lezen, zodat je kunt zien of de module zelf het heeft begeven of (een van) de rotatiesensoren in de wielen.
Edit: heb de post bijgewerkt. Dank!
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Ik heb de lijst bijgewerkt en wat overzichtelijker gemaakt, zodat het geen lange brij van teksten wordt.
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Super draadje. Bedankt voor je inspanningen .
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Mooi draadje idd.
Is het 3X vervangen van de krukassensor in de laatste 5 jaar ook een kwaal(aan 't worden)?
Wat kan de reden zijn dat deze sensor zo vaak defect raakt?
Is het 3X vervangen van de krukassensor in de laatste 5 jaar ook een kwaal(aan 't worden)?
Wat kan de reden zijn dat deze sensor zo vaak defect raakt?
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Gaaf! een echt goed overzicht; het Bimmerportal waardig vind ik
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
kettingspanner misschien bij de v8?
bekende kwaal
groeten loentje
bekende kwaal
groeten loentje
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Je bedoelt dat die breken? Moet wel iets meer info hebben
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Bijgewerkt: gasdrukveren achterklep touring erbij gezet. Bekend puntje
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:31
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Is er ook nog een link naar een how-to om deze te vervangen?
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Als je op de link onder de woorden 'niet heel ingewikkeld' klikt dan kom je bij een how-to.
Deze viewtopic.php?f=109&t=38292
Deze viewtopic.php?f=109&t=38292
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:31
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
Verschrikkelijk had bedankt! Precies wat ik zocht.
Re: Bekende 'kwaaltjes' en aandachtspunten E39
jep kettingspanner wordt hard en brokkelt af en dan is het over met de v8
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)