Rare visgeur
Rare visgeur
Klinkt misschien heel vreemd maar als ik de kachel aan zet om koud lucht te blazen komt er sinds een paar dagen een vislucht naar binnen.
Pollenfilter heb ik al vervangen en heb ergens onder motorkap ook gezocht naar een mogelijke oorzaak maar kan helemaal niets vinden.
Iemand zoiets al eens meegemaakt en de reden gevonden van deze lucht?
Pollenfilter heb ik al vervangen en heb ergens onder motorkap ook gezocht naar een mogelijke oorzaak maar kan helemaal niets vinden.
Iemand zoiets al eens meegemaakt en de reden gevonden van deze lucht?
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Rare visgeur
De airco zal wel stinken. Komt als de airco een hele poos niet gebruikt wordt, dan zal de condenser (?) gaan stinken.
Ik meen dat dit te verhelpen is met zon spuitbus speciaal daarvoor, al heb ik ook al eens gehoord dat dit maar van tijdelijke aard was.
Wellicht even laten schoonmaken? iig veel voorkomend...
Ik meen dat dit te verhelpen is met zon spuitbus speciaal daarvoor, al heb ik ook al eens gehoord dat dit maar van tijdelijke aard was.
Wellicht even laten schoonmaken? iig veel voorkomend...

Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
Re: Rare visgeur
Waarschijnlijk de verdamper;
http://www.autoairco-marx.nl/images/wer ... ysteem.jpg
Met automatische airco blijft de AC altijd aan en zal de auto "nat" weggezet worden... gaat stinken op een gegeven moment.
http://www.autoairco-marx.nl/images/wer ... ysteem.jpg
Met automatische airco blijft de AC altijd aan en zal de auto "nat" weggezet worden... gaat stinken op een gegeven moment.
Re: Rare visgeur
Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Methode 2 lijkt mij wel te doen waar @blinkert35 naartoe verwijst met zijn link.
Echter heb ik geen idee of het heel veel werk vereist.
@Richel88 heeft het over schoonmaken: is dat een dure klus om te laten doen?
Methode 2 lijkt mij wel te doen waar @blinkert35 naartoe verwijst met zijn link.
Echter heb ik geen idee of het heel veel werk vereist.
@Richel88 heeft het over schoonmaken: is dat een dure klus om te laten doen?
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Rare visgeur
Is het als je de airco aan heb? Of is het alleen koude lucht zonder airco? Of misschien als je eerst de airco aan heb gehad en hem dan uit doet? Vriendin vis gegeten in de auto? Of misschien iets anders?
Ik zou sowieso eerst eventjes een airco refresher halen bij de action, kost een paar euro. Deze zet je aan in de auto en dan zet je de blower of de airco op max (wanneer jij de vislucht ruikt) en dan ga je buiten de auto staan totdat de spray op is.
Heb het zelf ook gedaan want de vorige eigenaar heeft in mijn auto gerookt, heb daarom dus voor de anti tobacco geur gekozen. Airco is nu weer lekker fris, echter als ik de airco uit zet en alleen koude lucht aanzet heb ik ook een beetje een muffe geur dat er uit komt. Stinkt niet trouwens.

Ik zou sowieso eerst eventjes een airco refresher halen bij de action, kost een paar euro. Deze zet je aan in de auto en dan zet je de blower of de airco op max (wanneer jij de vislucht ruikt) en dan ga je buiten de auto staan totdat de spray op is.
Heb het zelf ook gedaan want de vorige eigenaar heeft in mijn auto gerookt, heb daarom dus voor de anti tobacco geur gekozen. Airco is nu weer lekker fris, echter als ik de airco uit zet en alleen koude lucht aanzet heb ik ook een beetje een muffe geur dat er uit komt. Stinkt niet trouwens.
Re: Rare visgeur
Wat Mitslol kun je idd eerst proberen.
AC's zijn gelukkig voor elk auto merk generiek, dus ze werken links of rechtsom allemaal hetzelfde
Voor AC problemen ga ik altijd naar de Euromaster hier in Nieuwegein... ja klinkt gek, maar deze hier heeft er serieus verstand van en zijn ook niet de duurste (werkte vroeger zelf bij een auto AC specialist).
Het zal of de verdamper of de droger zijn of beide (gezien het bouwjaar van je auto), ik zou een overweging maken tussen schoonmaken of vervangen. Het systeem reinigen kost hoe dan ook, ook veel arbeid... dus misschien is nieuw/vervangen wel goedkoper (in verhouding).
Gr
Stijn
AC's zijn gelukkig voor elk auto merk generiek, dus ze werken links of rechtsom allemaal hetzelfde

Voor AC problemen ga ik altijd naar de Euromaster hier in Nieuwegein... ja klinkt gek, maar deze hier heeft er serieus verstand van en zijn ook niet de duurste (werkte vroeger zelf bij een auto AC specialist).
Het zal of de verdamper of de droger zijn of beide (gezien het bouwjaar van je auto), ik zou een overweging maken tussen schoonmaken of vervangen. Het systeem reinigen kost hoe dan ook, ook veel arbeid... dus misschien is nieuw/vervangen wel goedkoper (in verhouding).
Gr
Stijn
Re: Rare visgeur
@Mitslol Zal morgen direct naar de Action gaan.
Ik neem aan dat deze bevestigd moet gaan worden aan de voorste lamellen van de luchtinblaasrroster?
De stand in de auto staat bij mij altijd op AUTO.
Vanavond een stukje naar Alkmaar gereden en alleen maar de AIRCO aangezet en de luchtblaasrooster van boven en voren ingeschakeld. Toen rook ik het echter niet en de lucht was koud wat ik=n de auto werd geblazen.
Andere manieren moet ik nog testen: weet wel dat als de blower uit staat ik niets ruik maar zodra ik deze op AUTO zet ruik ik wel iets.
@SnowWolf Zal aan mijn monteur vragen om de volgende keer het e.e.a. te gaan controleren/testen in orde maken.
Even op en neer naar Nieuwegein is voor mij net iets te ver.
Ik heb geen idee wat een verdamper of droger normaal moet kosten.
PS
Laat maar, de prijzen gevonden en deze liegen er niet om.
Ik neem aan dat deze bevestigd moet gaan worden aan de voorste lamellen van de luchtinblaasrroster?
De stand in de auto staat bij mij altijd op AUTO.
Vanavond een stukje naar Alkmaar gereden en alleen maar de AIRCO aangezet en de luchtblaasrooster van boven en voren ingeschakeld. Toen rook ik het echter niet en de lucht was koud wat ik=n de auto werd geblazen.
Andere manieren moet ik nog testen: weet wel dat als de blower uit staat ik niets ruik maar zodra ik deze op AUTO zet ruik ik wel iets.
@SnowWolf Zal aan mijn monteur vragen om de volgende keer het e.e.a. te gaan controleren/testen in orde maken.
Even op en neer naar Nieuwegein is voor mij net iets te ver.
Ik heb geen idee wat een verdamper of droger normaal moet kosten.
PS
Laat maar, de prijzen gevonden en deze liegen er niet om.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Rare visgeur
Het wil ook wel eens helpen de airco aan en de kachel op voluit 32 grd te zetten voor een tijdje.(ooit eens gelezen ergens)
Kost niets om het te proberen.
Kost niets om het te proberen.
Re: Rare visgeur
Hehe, valt wel mee hoor AC onderdelen zijn altijd ******* duur, bij elke auto van elk merk, ze gaan dan ook behoorlijk lang mee. Maar het granulaat in de droger zal wel redelijk aan z'n einde zijn 
De enige uitschieter die ik zie is de AC compressor van de E46, die is bijna het dubbele van een ander merk auto... maar goed die gaat dan ook zelden kapot.
AC reparaties liegen er helaas idd niet om.

De enige uitschieter die ik zie is de AC compressor van de E46, die is bijna het dubbele van een ander merk auto... maar goed die gaat dan ook zelden kapot.
AC reparaties liegen er helaas idd niet om.
Re: Rare visgeur
Rare geurtjes komen of uit het pollenfilter of het verdamperhuis. In het laatste geval is een reiniging nodig die je niet makkelijk zelf kunt doen. Een simpel spuitbusje gaat je niet helpen.
De filterdroger zit in de koelmiddelkring en die ruik je niet.
Succes,
Rob
De filterdroger zit in de koelmiddelkring en die ruik je niet.
Succes,
Rob
Re: Rare visgeur
Zo'n spuitbus zet je gewoon op je armsteun en die blaast dan vanzelf omhoog, zorg wel dat de auto afgesloten is en dat je er zelf niet in zit.
Des noods koop je een paar van die busjes en anders kan je ook nog een ozonbehandeling doen bij een speciaal poetsbedrijf.
Des noods koop je een paar van die busjes en anders kan je ook nog een ozonbehandeling doen bij een speciaal poetsbedrijf.
Re: Rare visgeur
En zet je systeem ook op recirculatie, anders doet zo'n spuitbus nog weinig. Bij voorkeur zonder recirculatiefilter, als een E46 zoiets heeft tenminste...
De betere setjes hebben een slangetje waarmee je rechtstreeks het kachelhuis ingaat. Die spuit je dan vol met schuim en zorgt dus voor directe afbraak van je schimmeltjes
de rest loopt na verloop van tijd uit de condensafvoeren.
De betere setjes hebben een slangetje waarmee je rechtstreeks het kachelhuis ingaat. Die spuit je dan vol met schuim en zorgt dus voor directe afbraak van je schimmeltjes

Re: Rare visgeur
Pollenfilter is net vervangen maar de geurtjes blijven: mogelijk moet het e.e.a. nog verdwijnen?rob75 schreef:Rare geurtjes komen of uit het pollenfilter of het verdamperhuis. In het laatste geval is een reiniging nodig die je niet makkelijk zelf kunt doen. Een simpel spuitbusje gaat je niet helpen.
De filterdroger zit in de koelmiddelkring en die ruik je niet.
Succes,
Rob
Moet de verdampenhuis dan gedemonteerd worden of hoe moet ik dat zien?
@bilkert35 Kost inderdaad niets om zoiets even uit te testen.
@SnowWolf Zoals gezegd binnenkort maar eens naar mijn monteur gaan en het e.e.a. laten controleren/nakijken.
@Mitslol Over welke bussen heb je het precies over?
@plorie Leg even beter uit hoe ik dat laatste moet doen, begrijp ik even niet.
Vanaf waar moet ik dan gaan spuiten?
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Rare visgeur
Heb nog een vraagje @Mitslol ...... welke standen moet ik nou precies aanzetten?

- Koudste stand
- Hoogste ventilatiestand
- Auto of blazen naar boven, voren en onder?
- Recirculatie op de A stand of die daarnaast?
- Airco aan?
Net z'n busje bij de Action gekocht, had jij deze op de armleuning staan of achter de stoelen?
Deze moet je dus een tijdje in de auto laten zitten met draaiende motor?
Hoelang heb jij dat gedaan?
Daarna de ramen naar beneden en laten ventileren via de natuurlijke manier?

- Koudste stand
- Hoogste ventilatiestand
- Auto of blazen naar boven, voren en onder?
- Recirculatie op de A stand of die daarnaast?
- Airco aan?
Net z'n busje bij de Action gekocht, had jij deze op de armleuning staan of achter de stoelen?
Deze moet je dus een tijdje in de auto laten zitten met draaiende motor?
Hoelang heb jij dat gedaan?
Daarna de ramen naar beneden en laten ventileren via de natuurlijke manier?
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat