Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Michiel79
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2016, 17:50

Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door Michiel79 » 30 jul 2016, 18:32

beste forummers,

Ik rijd momenteel met veel plezier een e36 323 touring. Met uitbreiding van de familie wordt een iets ruimer exemplaar steeds interessanter. Nu heeft de lokale dealer iets leuks staan, op het eerste gezicht. Een E60 545, de v8 dus. Er staat 180k op de teller met volledige (dealer)onderhoudshistorie. Ik overweeg een proefritje te maken en (als ik er inderdaad verliefd op wordt) hem sowieso aan te bieden bij een dealer of specialist voor een grondige inspectie.

Maar goed, die v8...

Na veel lezen op de Nederlandse (en Amerikaanse) fora, kom ik op de volgende bekende kwalen:

* Lekken van koelbuis(rubber ring) die door het motorblok loopt; rubber ringen worden droog en gaan lekken. Hiervoor zou het blok eruit getild moeten worden om een nieuwe buis erin te schuiven. Duur grapje.
* karterventilatie
* klepsteelrubbers
* lekkend panorama dak waarbij water terecht kan komen in de achterbak bij de elektronica.
* trillend stuur bij stevig remmen bij hogere snelheid, kan meerdere oorzaken hebben, duur en goedkoop.

Ik krijg soms het gevoel dat een 535, ook met ruim 300 paardjes, misschien wel een betere keuze is omdat deze (6inlijn) motors (blijkbaar?) minder onderhoudsgevoelig en relatief goedkoper te onderhouden zijn. Althans, dat is mijn ervaring met m'n e36 323 6cylinder die van beton lijkt te zijn :X

Vragen:

Hebben jullie verder nog tips waar ik op moet letten, of dekt bovengenoemde wel ongeveer de lading?

Aan welk budget moet ik denken voor (voorzien) onderhoud per jaar, is zo'n €2k voldoende of zijn die apparaten doorgaans veel duurder? Het is een wat onmogelijk te beantwoorden vraag, I know. Ik vraag me meer af hoe groot jullie potje is voor onderhoud van dit soort auto's. Ongeveer een maandsalaris? ;-)

Dank voor jullie input :)

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door Vintiem » 31 jul 2016, 06:13

Is deze buis al vervangen? Er is wel een alternatieve oplossing in de vorm van een schuifbare buis maar zelf geen ervaring mee.
Nog niet vervangen dan zou dit het allereerste zijn wat ik preventief zou vervangen.

Ook voor het vervangen van de klepseals zijn trucjes zodat niet de gehele kop eraf moet.
Ik zou de klepseals en koelbuis plus carterventilatie allemaal ineens vervangen. Kost je schat ik zo in een €1000,- waarvan het overgrootste deel uit arbeid zal bestaan. Maar dan weet je zeker dat e.e.a in orde is

Verder kan je (helaas) weinig realistisch zeggen over kosten p/m of per jaar. Het hangt echt af hoe de staat van de auto is. Ik schat in dat je kosten hoger zullen zijn dan je geschatte 2k. Tenminste als je gewoon originele kwaliteitsonderdelen gebruikt wat wel is aan te raden.

Ik zou een aankoopkeuring laten doen bij een specialist. En als je 4k per jaar kan dragen aan kosten gewoon lekker doen. Kan meevallen maar ook inderdaad 4k per jaar zijn.

Gebruikersavatar
rens914
Berichten: 227
Lid geworden op: 28 nov 2014, 21:58

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door rens914 » 31 jul 2016, 09:00

Denk dat je ook rekening moet houden met een extra potje voor het brandstofverbruik.
Een 323 of een 545 is andere koek.
Lees dat je een gezinnetje hebt en daar gaat meestal al veel geld in zitten
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.

Gebruikersavatar
DennieV
Berichten: 537
Lid geworden op: 25 aug 2013, 20:38

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door DennieV » 31 jul 2016, 10:12

Naast de 535d touring is de 545i touring zowat de duurste in gebruik qua onderhoud,niet eens doelend op brandstof.
Je hebt je gelukkig al goed ingelezen :duim:
Als je wat showrooms doorspit zal je zien dat bij deze auto's vaak het ene na het andere komt.
Remleidingen compleet door gerot,koppelomvormer + bak spoelen,dan weer je pdc module,dan weer de mulf,bluetooth heeft dan geen zin meer,wil je smorgens vertrekken staat je reservewielbak vol water,je kan echt alles verwachten bij deze auto's,sedan wat ik rij evengoed en spreek dus uit ervaring.
Iedere jaar 4k opzij houden is wel aan te raden,maar je kan evengoed 3 jaar rond rijden met slechts een apk + onderhoudsbeurt.
De touringrijders zullen hier wel bijspringen met tipa om het eea qua lekkages te voorkomen,gaat je ook al behoorlijk wat euro's schelen.
De aankoopkeuring is ten zeerste aangeraden en garantie eigenlijk ook wel :duim:
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

FrankP_550i

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door FrankP_550i » 02 aug 2016, 07:49

@DennieV;

je noemt toch verbluffend weinig "problemen" die specifiek bij een 545i of 535d naar voren komen;

Remleidingen compleet door gerot,koppelomvormer + bak spoelen,dan weer je pdc module,dan weer de mulf,bluetooth heeft dan geen zin meer,wil je smorgens vertrekken staat je reservewielbak vol water,je kan echt alles verwachten bij deze auto's,sedan wat ik rij evengoed en spreek dus uit ervaring.


Over de 545i V8 > prachtige motor en met goed onderhoud (juiste motorolie) en een goede behandeling (rustig opwarmen) , zie ik een lang leven voor zo'n motor ( op internet is 300.000km voor een V8 geen uitzondering.

Over die koelwaterbuis (mocht het voorkomen); daar is een modificatie voor beschikbaar uit de USA, vele malen goedkoper dan bij de BMW dealer.

gr


p.s. een E60 heeft GEEN panoramadak en kan dus ook niet lekken :gek:

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door tom_il » 02 aug 2016, 08:51

Je vergeet de talloze plaatsen waar ze olie lekken. (Amerikaans forum). Zelf zou ik uitkijken naar een 550i
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
DennieV
Berichten: 537
Lid geworden op: 25 aug 2013, 20:38

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door DennieV » 02 aug 2016, 12:04

FrankP_550i schreef:@DennieV;

je noemt toch verbluffend weinig "problemen" die specifiek bij een 545i of 535d naar voren komen;

Remleidingen compleet door gerot,koppelomvormer + bak spoelen,dan weer je pdc module,dan weer de mulf,bluetooth heeft dan geen zin meer,wil je smorgens vertrekken staat je reservewielbak vol water,je kan echt alles verwachten bij deze auto's,sedan wat ik rij evengoed en spreek dus uit ervaring.


Over de 545i V8 > prachtige motor en met goed onderhoud (juiste motorolie) en een goede behandeling (rustig opwarmen) , zie ik een lang leven voor zo'n motor ( op internet is 300.000km voor een V8 geen uitzondering.

Over die koelwaterbuis (mocht het voorkomen); daar is een modificatie voor beschikbaar uit de USA, vele malen goedkoper dan bij de BMW dealer.

gr


p.s. een E60 heeft GEEN panoramadak en kan dus ook niet lekken :gek:
Joh je meent het :jack:
Ik kan nergens vinden dat ik over een panoramadak gesproken heb.

De punten die ik noem zijn wel specifiek E60/61 en kosten aardig wat duizendjes bij elkaar,toch wel fijn om iemand die uit een E36 komt dat te vertellen,of gaat hij een motor uit een 545i op een skelter bouwen en moeten we daarom enkel over de motor advies geven?
Vandaar dat ik op het einde zei dat de touringboys wel bij zullen springen met verder advies gezien ik een sedan rij ;)
Heb jij met je V8 nog advies behalve dat ene verhaal op internet dat iemand 300.000 gehaald heeft?
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door hj2 » 02 aug 2016, 12:11

Sja... Is de compressor en aanzuigslang al gereviseerd?
Zijn de balgen nog goed?
Is de bekabeling in de scharnieren van de klep al vervangen?
Is de diversity module nog heel en heeft deze de afwateringsmod. al gehad?

Google eens op E61 problems ...
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Michiel79
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2016, 17:50

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door Michiel79 » 05 aug 2016, 09:45

Vintiem schreef:Is deze buis al vervangen? Er is wel een alternatieve oplossing in de vorm van een schuifbare buis maar zelf geen ervaring mee.Nog niet vervangen dan zou dit het allereerste zijn wat ik preventief zou vervangen.
Weet ik niet, zal ik nagaan. Ik heb inderdaad ook gelezen over die 'schoef'buis als handig alternatieve oplossing. Een dealer zal dat waarschijnlijk niet doen, maar een handige specialist waarschijnlijk wel. Klepseals zal ik ook nagaan.


rens914 schreef:Denk dat je ook rekening moet houden met een extra potje voor het brandstofverbruik.Een 323 of een 545 is andere koek.
Ja, dat verwacht ik zeker :) Het is voor mij geen auto voor dagelijks woon-werk verkeer en ander zeer regelmatig gebruik, dus dat scheelt.
DennieV schreef:aast de 535d touring is de 545i touring zowat de duurste in gebruik qua onderhoud,niet eens doelend op brandstof.Je hebt je gelukkig al goed ingelezen Als je wat showrooms doorspit zal je zien dat bij deze auto's vaak het ene na het andere komt.Remleidingen compleet door gerot,koppelomvormer + bak spoelen,dan weer je pdc module,dan weer de mulf,bluetooth heeft dan geen zin meer,wil je smorgens vertrekken staat je reservewielbak vol water,je kan echt alles verwachten bij deze auto's,sedan wat ik rij evengoed en spreek dus uit ervaring.Iedere jaar 4k opzij houden is wel aan te raden,maar je kan evengoed 3 jaar rond rijden met slechts een apk + onderhoudsbeurt.De touringrijders zullen hier wel bijspringen met tipa om het eea qua lekkages te voorkomen,gaat je ook al behoorlijk wat euro's schelen.De aankoopkeuring is ten zeerste aangeraden en garantie eigenlijk ook wel
Dankjewel voor de tips! De aankoopkeuring zal ik dan zeker laten uitvoeren, ook rekening houdend met dit soort punten. Ik zet ze op de lijst.
FrankP_550i schreef:p.s. een E60 heeft GEEN panoramadak en kan dus ook niet lekken
:gek: Dat was dus mijn fout. Ik heb niet goed gekeken. Er zit wel een open dakje in, maar geen panoramadak.
DennieV schreef:De punten die ik noem zijn wel specifiek E60/61 en kosten aardig wat duizendjes bij elkaar,toch wel fijn om iemand die uit een E36 komt dat te vertellen,of gaat hij een motor uit een 545i op een skelter bouwen en moeten we daarom enkel over de motor advies geven?
Alle input is gewaardeerd, dank daarvoor ;)
hj2 schreef:Sja... Is de compressor en aanzuigslang al gereviseerd?Zijn de balgen nog goed?Is de bekabeling in de scharnieren van de klep al vervangen?Is de diversity module nog heel en heeft deze de afwateringsmod. al gehad?Google eens op E61 problems ...
Ik had daar ook e.e.a. over gelezen inderdaad. Ik heb ook wel eens gegoogled op e36 problems, dan schrok ik me ook dood. Tot nu toe gedraagt de oude baas zich nog goed. Er zijn geen garanties met auto's, alles kan kapot. Ik hoop dat ik een goed exemplaar op het oog heb!

Allen dank voor de tips! Als ik overga tot koop zal ik een schowroom topicje aanmaken hier ergens op het forum.

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door Vintiem » 05 aug 2016, 12:09

Heeft deze sedan ook luchtvering??

FrankP_550i

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door FrankP_550i » 05 aug 2016, 19:01

nog een paar adviezen voor de BMW V8 - benzine (of misschien wel LPG) en is van toepassing op eigenlijk alle moderne motoren;

het is een grote motor zo'n V8 uit geheel lichtmetaal; dus vooral rustig op warmen na een koude start voor een kilometer of 10 ( rijd eerst met de kachel volledig uit, vooral 's winters en de stoelverwarming op MAX), dus alle te ontwikkelen warmte komt dan ten goede aan het opwarmen van de motor,

gebruik alleen de juiste en voor geschreven Castrol olie (Castrol Edge 5W30 Titanium of BMW Long Life 04,

wissel volgens schema en de iDrive aanduiding op tijd de olie en olie filters,

voorkom zoveel mogelijk korte ritjes - dit veroorzaakt vooral de slijtage - (beter een rit van 300 km in één keer) dan 20 ritjes van 15 km,

en alle andere tips en (tricks) zijn gelijk aan de andere BMW E60/61 serie.


suc6

FrankP_550i

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door FrankP_550i » 05 aug 2016, 19:02

Vintiem schreef:Heeft deze sedan ook luchtvering??

neen.

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door Degids » 22 aug 2016, 14:17

Is het nou een touring (E61) of een E60 waar de topicstarter het over heeft?
Dat is nogal een verschil namelijk in problemen.
Zo'n 80% van de problemen die ik heb ondervonden zijn allemaal achterklep gerelateerd en dan heb ik het geluk dat ik nog niets met m'n luchtvering aan de hand heb gehad (ook E61 specifiek).

Ik zou in elk geval minimaal 6 maanden garantie willen hebben op zo'n auto. Bedenk altijd: het is niet voor niets dat de vorige eigenaar 'm in de verkoop heeft gedaan.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 aug 2015, 15:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door JWtje » 22 aug 2016, 16:26

Ik rij nu bijna 60K met mijn 545 E61 en heb eigenlijk nog niet zo heel veel meegemaakt waar ik echt door verrast ben en heb me voor te kopen ook verdiept in alle dingen die wel eens k*t kunnen zijn.

Die buis is helemaal geen issue meer. Kitje kost meen ik 200 dollar en kan je redelijk eenvoudig zelf monteren door alleen de waterpomp te verwijderen en de nieuwe buis die net een fractie dunner is er zo van vooraf in te schuiven. Niks meer uit elkaar halen enkel ventilator, radiator, grill, multiriem en waterpomp verwijderen.

Ik heb mijne gekocht met 150K erop.
Ventilator was kapot(Hella €300,-)
Dynamosteunrubbertje(olielekkage/laten maken €400,-)
Reactiearmrubbers vervangen(€100,-)
Schijven en remblokken vervangen(€270)
Accu vervangen(€125)
Multiriem vervangen(€90)
4 x olie en filters((€80,- per keer)

Dus als je reguliere slijtage en onderhoud niet meerekend want die heb je bij een 535 ook dan valt het best mee. €700,- in een jaar. Dus op 60K km €0,012 per km.

Mijne rookte ook best wel als ie lang stationair draaide. Heb er toen Mobil ESP Formula 5W30 ingeflikkerd en toen was het nagenoeg weg. Duurt nu echt minstens een 15-20 minuten voor ie wat rookt en dan is het niet echt storend. Je merkt overigens dat ie vlak nadat ie met Mobil is ververst ook minder rookt dan als ie er bijna 10K in zit.
Voordeel 545 is dat ze standaard al vrijwel alle opties hebben en die heb je bij een 535 niet altijd. De V8 rijdt fantastisch en op LPG rij je goedkoper dan een 530D. Maar je start wel elke ochtend een V8 en dat is gewoon fijn. Heb een keer mijn dak tijdens een hele heftige regenbui op de kantelstand laten staan en dan krijgt dat gootje er ook van langs. Dus toen heeft ie binnen ook een beetje water gehad. Ik heb al die module's die onder het reservewiel zitten nu bovenop de gastank liggen die daar nu zit en daar was niets nat geworden. En aangezien er voor de lpg tank een ontluchting gemaakt moest worden heb je direct ook een waterafvoer voor als je een keer pech hebt.
Zit wel te denken aan een andere auto dus mocht je geïnteresseerd zijn dan moet je maar contact opnemen.

Michiel79
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2016, 17:50

Re: Bmw e60 545i (touring), aankoopadviezen?

Bericht door Michiel79 » 23 aug 2016, 20:16

Degids schreef:Is het nou een touring (E61) of een E60 waar de topicstarter het over heeft?
Dat is nogal een verschil namelijk in problemen.
Zo'n 80% van de problemen die ik heb ondervonden zijn allemaal achterklep gerelateerd en dan heb ik het geluk dat ik nog niets met m'n luchtvering aan de hand heb gehad (ook E61 specifiek).

Ik zou in elk geval minimaal 6 maanden garantie willen hebben op zo'n auto. Bedenk altijd: het is niet voor niets dat de vorige eigenaar 'm in de verkoop heeft gedaan.
Het is een station, E61 dus. Tikfout, sorry.
Ik heb inderdaad gelezen over de achterklep, is dat zo'n bron van ellende?
Luchtvering?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”