Ik rijd momenteel met veel plezier een e36 323 touring. Met uitbreiding van de familie wordt een iets ruimer exemplaar steeds interessanter. Nu heeft de lokale dealer iets leuks staan, op het eerste gezicht. Een E60 545, de v8 dus. Er staat 180k op de teller met volledige (dealer)onderhoudshistorie. Ik overweeg een proefritje te maken en (als ik er inderdaad verliefd op wordt) hem sowieso aan te bieden bij een dealer of specialist voor een grondige inspectie.
Maar goed, die v8...
Na veel lezen op de Nederlandse (en Amerikaanse) fora, kom ik op de volgende bekende kwalen:
* Lekken van koelbuis(rubber ring) die door het motorblok loopt; rubber ringen worden droog en gaan lekken. Hiervoor zou het blok eruit getild moeten worden om een nieuwe buis erin te schuiven. Duur grapje.
* karterventilatie
* klepsteelrubbers
* lekkend panorama dak waarbij water terecht kan komen in de achterbak bij de elektronica.
* trillend stuur bij stevig remmen bij hogere snelheid, kan meerdere oorzaken hebben, duur en goedkoop.
Ik krijg soms het gevoel dat een 535, ook met ruim 300 paardjes, misschien wel een betere keuze is omdat deze (6inlijn) motors (blijkbaar?) minder onderhoudsgevoelig en relatief goedkoper te onderhouden zijn. Althans, dat is mijn ervaring met m'n e36 323 6cylinder die van beton lijkt te zijn

Vragen:
Hebben jullie verder nog tips waar ik op moet letten, of dekt bovengenoemde wel ongeveer de lading?
Aan welk budget moet ik denken voor (voorzien) onderhoud per jaar, is zo'n €2k voldoende of zijn die apparaten doorgaans veel duurder? Het is een wat onmogelijk te beantwoorden vraag, I know. Ik vraag me meer af hoe groot jullie potje is voor onderhoud van dit soort auto's. Ongeveer een maandsalaris? ;-)
Dank voor jullie input
