E61 530 of 535D

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
RBA
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 nov 2013, 08:32
Locatie: Alkmaar

E61 530 of 535D

Bericht door RBA » 22 aug 2016, 10:51

Beste allemaal,

Na een tijdje weg geweest te zijn van het forum wil ik mijn zoektocht toch weer een beetje gaan herpakken. I.v.m. wat veranderende omstandingheden wil ik gaan kijken voor een E61 Diesel. Met 15-20K km per jaar word het best wel interessant. Nu ben ik alleen opzoek naar tips of goede adviezen mbt de diesels. mijn budget licht rond the 10K dus en will graag een ''fully equiped'' auto hebben dus het zullen veelal auto's zijn met 180-250km zijn die in dit gebied
vallen. Nu zou ik graag van jullie willen weten waar op te letten en wat zijn de echte do's en dont's. Ik heb verhalen over swirlflaps gehoord maar verder kom ik niet echt hele spannende dingen tegen. Als jullie tips hebben hoor ik het graag.

Gr

Remco

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E61 530 of 535D

Bericht door tom_il » 22 aug 2016, 11:03

koop een 530d LCI als je zo probleemloos mogelijk wil rijden.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 162
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: E61 530 of 535D

Bericht door kenza750 » 22 aug 2016, 12:19

tom_il schreef:koop een 530d LCI als je zo probleemloos mogelijk wil rijden.
Denk dat een LCI met 180-250k km's qua budget niet haalbaar is hier in NL.
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E61 530 of 535D

Bericht door tom_il » 22 aug 2016, 12:54

Dan een pre-LCI 530d, 535d is meer risicovol, veel afgeragd met achterstallig onderhoud en dan verkocht wanneer de kosten eraan komen. Zeker bij hogere km standen is dit risiko veel groter.
535d is gewoon complexer met als gevolg meer kans op problemen, sla het forum er hier maar op na.

Ik koop liever een jongere lager km stand auto dan een oudere hoge km-stand. Voor zelfde budget.
Gewoon omdat je hem dan ook nog goed kunt onderhouden ook. Tenzij dat je extra budget overhoud om de wagen in orde te zetten, maar dit is er dikwijls niet.
Heel plezant om een krachtige wagen te kopen voor weinig geld. En als hij geld begint te kosten verder verkopen.
Daarom zie je ook die 535d ook zoveel wisselen van eigenaar. Idem zoals de M5 maar die is dan buiten categorie.
525d E61 2007 pre-LCI

RBA
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 nov 2013, 08:32
Locatie: Alkmaar

Re: E61 530 of 535D

Bericht door RBA » 22 aug 2016, 13:32

Wat is dan bij de 535D de grote showstopper? de basis van het blok is hetzelfde als die van een 530D. en wat zijn de hoge kosten? het grote verschil wat ik begrepen heb zijn voornamelijk de turbo's die verschillen , de 530 heeft er 1 en de 535 twee

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: E61 530 of 535D

Bericht door Degids » 22 aug 2016, 14:20

530d heeft ook nog eens het rvs spruitstuk wat nogal eens wil scheuren.
535d heeft mooi gietijzeren spruitstuk :)

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E61 530 of 535D

Bericht door tom_il » 22 aug 2016, 14:32

idd die 2 turbo's met de sturing ervan.
Vergeet ook niet dat alles van de aandrijflijn ophanging etc ook aan grotere slijtage onderhevig is als het vermogen dat de 535d heeft gebruikt word. En dat is toch de bedoeling waarom zou iemand anders een 535d kopen ?
Stel jezelf de vraag, hoeveel mensen hebben nog genoeg budget over om een dure wagen (want dat was de 535d toch) te onderhouden ? Niet veel want dan zouden ze geen 535d kopen met hoge km stand. Vandaar dat ze snel terug verkocht worden.
Maar als je voldoende budget over hebt ga dan gerust voor de 535d. Of maak dat je zeker bent over de onderhoudshistoriek en laat hem terdege nakijken voor je hem koopt, maar zelfs dan nog hou voldoende budget over.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: E61 530 of 535D

Bericht door Quadrantz » 22 aug 2016, 15:08

Degids schreef:530d heeft ook nog eens het rvs spruitstuk wat nogal eens wil scheuren.
535d heeft mooi gietijzeren spruitstuk :)
530D vanaf 2006 (iig de 231pk versie) heeft ook al het gietijzeren spruitstuk :)

Gebruikersavatar
DennieV
Berichten: 537
Lid geworden op: 25 aug 2013, 20:38

Re: E61 530 of 535D

Bericht door DennieV » 22 aug 2016, 17:20

Maakt niet uit 530d of 535d,als je kosten krijgt loop je op beide leeg.
Eentje met 13 eigenaren of net een half jaar op NL kenteken gruwelijk hard voorbij lopen,niet eens twijfelen.
Gewoon eentje zoeken die je wel iets lijkt en bij een specialist grondig na laten kijken vóór je hem koopt.
Het is nou eenmaal een tientalen keren bewezen feit hier op het forum en de 5-serieclub op FB,boven de 200k kan je veel kosten kort achter elkaar verwachten en moet je helemaal niet schrikken dat je net als mij binnen 2 jaar door de 10k onderhoud/onkosten er doorheen jaagt.
As we speak,die van mij (530d 218pk) staat op dit moment bij de specialist omdat de auto opeens niet meer trekt en met 70km/h de snelweg op moet,zal wel een leuk telefoontje krijgen morgen :rolf:
En dan te bedenken,ik ben 3e eigenaar,auto is altijd dealer/specialist onderhouden en heeft bij de vorige eigenaar in 1 jaar tijd ook aantoonbaar 4k onderhoud gehad.

Kortom,het is en zal een dure auto blijven om te rijden,maar wel een hele fijne :duimen:
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

RBA
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 nov 2013, 08:32
Locatie: Alkmaar

Re: E61 530 of 535D

Bericht door RBA » 24 aug 2016, 07:56

Ja ik vraag me altijd af wat leeg lopen is op een Auto en de waar de hoge bedragen van 4-5-6.000 euro per jaar vandaan komen. Een auto kost geld, reparaties ook, en ik weer dat een turbo of bak revisie geld kost, maar de rest van het reguliere onderhoud heb je de prijzen zelf in de hand. En bv. een pano dak, als het stuk gaat kan je het vervangen of repareren, er zit een wereld van verschil in prijs in en het hangt er natuurlijk vanaf of je zelf nog een beetje handig bent. Bv. Ik koop nooi nieuwe banden, en ben bijna nooit meer als 400/500 euro kwijt voor een setje met 7.5 mm, Als je ze bij de banden boer koopt kan je voor sommige maten rustig 300 euro er bij op tellen, zo zijn er tal van opties om de kosten te drukken. Maar wat zijn nu de meest kritische punten ?

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 162
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: E61 530 of 535D

Bericht door kenza750 » 24 aug 2016, 09:15

ben het grotendeels eens met RBA. Als ik prijzen voorbij zie komen van reguliere onderhoudsdingetjes schrik ik me rot. Met een beetje lef, handigheid en de vele tips/trucs/DIY's op dit forum kom je echt een heel eind. Voordat ik ergens aan begin, lees ik me eerst goed in zodat ik weet wat me te wachten staat. Tot nu toe lukt dat prima.

Als je problemen krijgt met de echte dure onderdelen (turbo, versnellingsbak, motor etc) dan kost het gewoon een hoop geld. Maar dat geldt net zo goed voor een andere auto (heb ooit een Mondeo gehad die meer bij de dealer stond dan bij mij voor de deur, daar kun je ook op "leeglopen" maar dat terzijde). En als ik de onderhoudskosten hoor van mensen met een auto uit de VAG-familie, dan wordt je daar ook niet vrolijk van.

Kortom: het is maar net wat je zelf durft te doen of dat je alles uitbesteedt.
BMW 525d 2007 E61 preLCI
Afbeelding

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: E61 530 of 535D

Bericht door Quadrantz » 24 aug 2016, 09:59

Helemaal mee eens!

Als je rustig de tijd neemt om een goed onderhouden auto te zoeken bij een betrouwbaar adres + een aankoopkeuring doet hoef je hier zeker niet op leeg te lopen!

Ik wilde persé geen panodramadak (grotere kans op problemen) en heb gelijk na aanschaf een aantal kwaaltjes verholpen (nieuwe accu (oude was slecht waardoor kans op storingen), swirlflaps eruit en roetfilter eruit).

Ik heb die van mij bijna 2jr nu, 80K verder en ongeveer het volgende kwijt aan onderhoud/reparatie (gelijk even gecheckt in m'n excelsheet :)):
4500 (dat is incl. 4 beurten waarvan 2 grote, 2x nieuwe banden, remschijven en blokken rondom, thermostaten (ook een kwaaltje) en krukaspoelie (vaak bij 250K)).

Dit bedrag is realistisch als je alles uitbesteed en je geen gekke dingen krijgt als automaat, turbo, motor, etc...

Mijn vorige E46 320D Touring was zelfs ietsje duurder (daar wat meer problemen gehad met ABS) :duim:

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: E61 530 of 535D

Bericht door tom_il » 24 aug 2016, 12:09

ok, maar als je zelfde toepast bij bv een Ford dan gaat deze ook minder kosten in onderhoud.
ik doe ook het meeste zelf en mijn BMW is toch een stuk duurder dan die Mondeo van mijn vrouw in onderhoud.
Hare vorige Focus of mijn oude mondeo hebben praktisch niks gekost kwa onderhoud.
Ik ben tevreden mijn BMW en valt goed mee kwa onderhoud, maar eerlijkheid bied mij ook te zeggen dat ik al stuk meer heb uitgegeven dan ik met vorige wagens heb gedaan. Maar ik klaag niet en had ook niet anders verwacht.
525d E61 2007 pre-LCI

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: E61 530 of 535D

Bericht door Vintiem » 25 aug 2016, 19:25

Je mag de mijne kopen. Iets meer km maar zeker weten dat er weinig mensen zijn die zoveel geld in onderhoud/vervanging heeft gestopt.

Fritsie01
Berichten: 191
Lid geworden op: 11 okt 2014, 15:47

Re: E61 530 of 535D

Bericht door Fritsie01 » 26 aug 2016, 16:06

Mijn 535d heb ik met 250k op de teller gekocht en ben 3e eigenaar, met uiteraard bekende historie en boekjes.
Nu n 2 jaar tijd ruim 80k mee gereden.
Mijn mening is dat als je je verdiept in de auto waarin je wilt gaan rijden je je dus ook een ideeën kunt vormen over de kosten.
Bij mij is het zo dat ik het onderhoud niet zelf kan doen en dan kost het dus een aardige duit, maar je krijgt er een hoop plezier voor terug.
Ik denk dat vergelijkbare luxe auto's met een vergelijkbare motorisering allemaal geld kosten om te rijden, je kunt natuurlijk ook kiezen voor een Dacia logan :gek:
Succes met de keuze.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”