525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Nu overweeg ik een F11 525xD met alles er op en eraan of zal ik toch een 530 of 535D doen?
Wat met verbruik cq onderhoud?
De 525 zou ik dan vrij snel willen tunen bij Rica.
Wat zijn jullie ervaringen?
Wat met verbruik cq onderhoud?
De 525 zou ik dan vrij snel willen tunen bij Rica.
Wat zijn jullie ervaringen?
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Bij een xd ligt verbruik stukje hoger.
Als je wilt tunen koop dan gelijk een zwaardere 525d en 530d motor zijn gelijk alleen de bak van 530d is zwaarder zelfde als van 535d. 530d heeft maar een turbo zou dus minder kwetsbaar zijn. Maar zou een mooie 535d zeker niet laten staan. Ik heb de 525d zelf wel laten staan en ben voor de 530d gegaan.
Als je wilt tunen koop dan gelijk een zwaardere 525d en 530d motor zijn gelijk alleen de bak van 530d is zwaarder zelfde als van 535d. 530d heeft maar een turbo zou dus minder kwetsbaar zijn. Maar zou een mooie 535d zeker niet laten staan. Ik heb de 525d zelf wel laten staan en ben voor de 530d gegaan.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Dan zou ik ook voor een 530d of 535d gaan.
Xd zou ik nooit kopen in Nederland. Je hebt er hier niets aan echter is de auto wel zwaarder, langzamer en verbruikt meer.
Xd is mooi als je in heuvelachtig gebied woont en er regelmatig sneeuw ligt.
Xd zou ik nooit kopen in Nederland. Je hebt er hier niets aan echter is de auto wel zwaarder, langzamer en verbruikt meer.
Xd is mooi als je in heuvelachtig gebied woont en er regelmatig sneeuw ligt.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Ik zou persoonlijk dus weer wel voor een Xd gaan. Hiervoor had ik 4 wiel aangedreven en ik moet zeggen dat ik dat wel mis....zelfs in NL Mooiste combinatie lijkt mij met de 530D. 535D is natuurlijk de mooiste rijervaring maar volgens mij een stuk gevoeliger qua onderhoud dan de 530.
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Geen profijt? Daar kan ik je nog geen klein beetje gelijk in geven. xDrive levert bij allerlei omstandigheden voordelen op. Nat weer, sneeuw, bochtenwerk, etc. Hij is sneller van de plek, zonder wielspin. xDrive is daarnaast niet langzamer, acceleratie is identiek (beide 6sec in geval van de 530d) aan de non-xDrive.Martijn. schreef:Dan zou ik ook voor een 530d of 535d gaan.
Xd zou ik nooit kopen in Nederland. Je hebt er hier niets aan echter is de auto wel zwaarder, langzamer en verbruikt meer.
Xd is mooi als je in heuvelachtig gebied woont en er regelmatig sneeuw ligt.
Ik zou zelfs durven te beweren dat de xDrive in de praktijk (normale omstandigheden) sneller van de plek is door de afwezigheid van wielspin.
De enige punten waar ik je gelijk in kan geven is het gewicht, hij is inderdaad 95Kg zwaarder en het verbruik 1:18,2 versus 18,9. Dat laatste is natuurlijk verwaarloosbaar.
Mijn collega die ook een 530d heeft, zonder xDrive, baalt als een stekker dat hij geen xDrive heeft genomen. Om de haverklap heeft hij last van wielspin (nat wegdek) en uitbreken in bochten. Dat zijn nu typisch de zaken waar je met xDrive absoluut geen last van hebt. Hij vind die van mij in de bochten veel lekkerder sturen.
Ik zou het iedereen aanraden, mocht de beurs het toelaten.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Er is een ander topic op bimmerportal waar toch wel flink wat negatieve zaken over X-drive naar boven komen
Voornamelijk over erg dure banden die je nodig hebt en mocht er toch 1 net wat meer slijten je ze gelijk alle 4 kunt gaan vervangen.
En dat er wat meer techniek op zit wat ook weer kapot kan gaan (maargoed dat geldt voor alle opties)...
Ik heb met die van mij nog geen last gehad van wielspin...ok nogal zachte winters de laatste paar jaren maar de winterbanden doen ook hun werk
Voornamelijk over erg dure banden die je nodig hebt en mocht er toch 1 net wat meer slijten je ze gelijk alle 4 kunt gaan vervangen.
En dat er wat meer techniek op zit wat ook weer kapot kan gaan (maargoed dat geldt voor alle opties)...
Ik heb met die van mij nog geen last gehad van wielspin...ok nogal zachte winters de laatste paar jaren maar de winterbanden doen ook hun werk
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Wil ik ook even op reageren een collega die met zijn 530d veel wielspin heeft, kan die niet rijden dan of denkt hij dat ie op het circuit zit. Ik heb ook een f10 530d maar heb daar met normaal rijden absoluut geen last van met door rijden ook niet maar als ik ga trappen wel maar dan merk je het nog bijna niet door de tractioncontrole.
Tuurlijk heeft een xd meer grip en de xd verbruikt ook echt wel wat meer en is niet te verwaarlozen.
Bijna heel nl rijd zonder we hebben geen bergen bijna geen sneeuw lijkt me dus echt over bodig en daarbij zijn de onderdelen een stuk duurder en kan er nog meer kapot.
Ik heb het ook allemaal uitgezocht want had ook een hele mooie xd geZien maar werd me afgeraden ben toen alles gaan uitzoeken. Voor mijn met stip op 1 de 530d al een bewezen goede motor 535d tot 150dkm ook daarboven komen turbo en bak aan de beurt bij de e6x teminste zal bij de f series ook wel gebeuren.
Tuurlijk heeft een xd meer grip en de xd verbruikt ook echt wel wat meer en is niet te verwaarlozen.
Bijna heel nl rijd zonder we hebben geen bergen bijna geen sneeuw lijkt me dus echt over bodig en daarbij zijn de onderdelen een stuk duurder en kan er nog meer kapot.
Ik heb het ook allemaal uitgezocht want had ook een hele mooie xd geZien maar werd me afgeraden ben toen alles gaan uitzoeken. Voor mijn met stip op 1 de 530d al een bewezen goede motor 535d tot 150dkm ook daarboven komen turbo en bak aan de beurt bij de e6x teminste zal bij de f series ook wel gebeuren.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Ieder zijn mening.
Collega klaagt over uitbreken in natte bochten. Hier op ons werk loopt een weg het bedrijven terrein op welke nogal scherp is. Hij geeft aan dat wanneer daar water ligt hij de achterkant voelt wegslippen. In diezelfde bocht heb ik geen enkel probleem met uitbreken. Kickdown vanuit stilstand geeft bij mij ook geen piep, bij hem ook weer lciht slippende banden.
Een verschil in verbruik van 700 meter per liter is op een 6-cylinder 3.0 diesel zeker verwaarloosbaar. Als je zuunig had willen rijden had je toch een 518d of 520d gekocht, nietwaar?
Wat betreft kapot gaan, tja alles kan kapot, inclusief xDrive. Maar in dat geval zou ik ook niet voor high executive gaan, al die opties kunnen kapot gaan. Beter ook geen xenon pakken, die lampjes zijn een stuk duurder dan halogeen.....
Mijn punt was dat je niet zomaar kan stellen dat xDrive waardeloos is voor gebruik in Nederland. Ik wijs op de voordelen, die naar mijn mening opwegen tegen de nadelen.
Dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Anders wordt het wel heeeel saai binnen autorijdend Nederland.
Collega klaagt over uitbreken in natte bochten. Hier op ons werk loopt een weg het bedrijven terrein op welke nogal scherp is. Hij geeft aan dat wanneer daar water ligt hij de achterkant voelt wegslippen. In diezelfde bocht heb ik geen enkel probleem met uitbreken. Kickdown vanuit stilstand geeft bij mij ook geen piep, bij hem ook weer lciht slippende banden.
Een verschil in verbruik van 700 meter per liter is op een 6-cylinder 3.0 diesel zeker verwaarloosbaar. Als je zuunig had willen rijden had je toch een 518d of 520d gekocht, nietwaar?
Wat betreft kapot gaan, tja alles kan kapot, inclusief xDrive. Maar in dat geval zou ik ook niet voor high executive gaan, al die opties kunnen kapot gaan. Beter ook geen xenon pakken, die lampjes zijn een stuk duurder dan halogeen.....
Mijn punt was dat je niet zomaar kan stellen dat xDrive waardeloos is voor gebruik in Nederland. Ik wijs op de voordelen, die naar mijn mening opwegen tegen de nadelen.
Dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Anders wordt het wel heeeel saai binnen autorijdend Nederland.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Klopt dit moet ieder voor zich afwegen, dit geldt ook voor andere opties.
Bij mij was PanoDramadak een no-go en wilde persé de 231pk versie (van de 530D), ook liever geen X-drive.
Zo heeft iedereen andere wensen gelukkig
Je moet je gewoon goed in de voor en nadelen verdiepen van bepaalde opties als je een auto op het oog hebt en dan de afweging maken
Bij mij was PanoDramadak een no-go en wilde persé de 231pk versie (van de 530D), ook liever geen X-drive.
Zo heeft iedereen andere wensen gelukkig
Je moet je gewoon goed in de voor en nadelen verdiepen van bepaalde opties als je een auto op het oog hebt en dan de afweging maken
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Idd bmw is een veelzijdige auto die voor bijna iederee opties en smaak kan bieden en ieder ook zijn mening.
Maar wil toch even terug komen over het uitbreken van de collega in de bocht als hij daar last van heeft moet hij er goede banden onder kopen want ik heb daar namenlijk geen last van. Een achterwiel aangedrevenauto heeft meer grip als voorwiel aangedreven dus dan zullen veel mensen daar problemen moeten hebben. En tuurlijk zal de x drive zijn voordelen hebben anders was hij niet gemaakt.
Maar wil toch even terug komen over het uitbreken van de collega in de bocht als hij daar last van heeft moet hij er goede banden onder kopen want ik heb daar namenlijk geen last van. Een achterwiel aangedrevenauto heeft meer grip als voorwiel aangedreven dus dan zullen veel mensen daar problemen moeten hebben. En tuurlijk zal de x drive zijn voordelen hebben anders was hij niet gemaakt.
Vorige e60 530i,530d lci huidige f10 530d
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Inderdaad flauwekul om te zeggen dat de 530 te snel uit zou breken. Natuurlijk kun je hem uit laten breken. Maar dan moet je over het algemeen bewust hoger in de toeren gaan rijden (DS stand) en lekker op het gas gaan, of je moet onbenullig lomp door de bocht douwen. Ik doe het eerste welk 'ns omdat het leuk is. Maar ik ben nog nooit door de auto verrast op momenten dat ik dat niet bewust wilde. Natuurlijk heeft een 4wheeldrive meer grip. Maar in NL heb je dat onder normale omstandigheden en normaal gebruik nooit nodig. Je zou het misschien prettig vinden als je continu aan het stampen bent. Maar daar koop je toch geen 5-serie voor? Dan zou je beter een 3-serie kunnen kopen als je sportiever zou willen rijden.
En vergeet niet dat een 4wheeldrive veel meer slijtagedelen heeft. Qua onderhoud is hij dus duurder. Persoonlijk vind ik xd niet nodig. Wel leuk als je in de sneeuw rijdt. Verder niet.
En vergeet niet dat een 4wheeldrive veel meer slijtagedelen heeft. Qua onderhoud is hij dus duurder. Persoonlijk vind ik xd niet nodig. Wel leuk als je in de sneeuw rijdt. Verder niet.
F31 320DA en E88 120i cabrio
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Ben momenteel in het bezit van een (zeldzame) E61 530 XD.
Auto is geheel origineel en niets aan gewijzigd.
Het valt me elke keer op dat de auto zeer stabiel is in lange doordraaiers. Je voelt de voorkant als het ware bijtrekken. Dus in dagelijks gebruik is een xdrive absoluut een aanrader.
Wat betreft de extra bandenslijtage is het wel zaak om alle vier banden goed op spanning te houden en dan is er ook sprake van een gelijkmatige slijtage.
Ik heb onlangs mijn banden alle 4 vervangen na er 85.000 km mee gereden te hebben. Dit is volgens mij een heel acceptabel gebruik.
Belangrijk bij xdrive zijn de volgende punten:
- bandenspanning
- voorgeschreven velgen met juiste ET waarde (deze is anders dan bij non xdrive)
Het systeem biedt je in de zomer veel dynamisch rijplezier.
In de winter biedt het veel meer veiligheid doordat je op alle vier wielen grip hebt.
Verbruik ligt bij mij rond 1:12,5. Dus rij niet met allen fluwelen voet
En voor ik het vergeet, probleemloos 210.000 km gedaan en meer in het verschiet
Auto is geheel origineel en niets aan gewijzigd.
Het valt me elke keer op dat de auto zeer stabiel is in lange doordraaiers. Je voelt de voorkant als het ware bijtrekken. Dus in dagelijks gebruik is een xdrive absoluut een aanrader.
Wat betreft de extra bandenslijtage is het wel zaak om alle vier banden goed op spanning te houden en dan is er ook sprake van een gelijkmatige slijtage.
Ik heb onlangs mijn banden alle 4 vervangen na er 85.000 km mee gereden te hebben. Dit is volgens mij een heel acceptabel gebruik.
Belangrijk bij xdrive zijn de volgende punten:
- bandenspanning
- voorgeschreven velgen met juiste ET waarde (deze is anders dan bij non xdrive)
Het systeem biedt je in de zomer veel dynamisch rijplezier.
In de winter biedt het veel meer veiligheid doordat je op alle vier wielen grip hebt.
Verbruik ligt bij mij rond 1:12,5. Dus rij niet met allen fluwelen voet
En voor ik het vergeet, probleemloos 210.000 km gedaan en meer in het verschiet
- BMW530xdrive
- Berichten: 354
- Lid geworden op: 01 mei 2015, 11:18
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Zoals ik reeds aangaf, het verhaal van mijn collega rondom uitbreken in de bocht is uitsluitend bij nat weer.
Maar om de discussie hier prettig te houden houd ik het erop dat iedereen het zelf moet uitmaken. Er zullen mensen zijn die het niet adviseren, hun goed recht. Ik heb zowel xDrive als non-xDrive gereden. Ik merk wel degelijk verschil en raad het mensen wel aan. Van "slijtage onderdelen" ben ik niet op de hoogte bij xDrive. Wel extra onderdelen die kapot kunnen gaan. Maar ik ben niet van plan mijn 5-serie langer dan 3 jaar in totaal te tijden. De G30 komt eraan, dus dat wordt een waarschijnlijke opvolger.
Maar om de discussie hier prettig te houden houd ik het erop dat iedereen het zelf moet uitmaken. Er zullen mensen zijn die het niet adviseren, hun goed recht. Ik heb zowel xDrive als non-xDrive gereden. Ik merk wel degelijk verschil en raad het mensen wel aan. Van "slijtage onderdelen" ben ik niet op de hoogte bij xDrive. Wel extra onderdelen die kapot kunnen gaan. Maar ik ben niet van plan mijn 5-serie langer dan 3 jaar in totaal te tijden. De G30 komt eraan, dus dat wordt een waarschijnlijke opvolger.
F10 2012 BMW 530d xDrive, 258PK/560Nm
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Waarom heeft een M5 geen xDrive ?
Omdat het onderstuur geeft als je er sportief mee gaat rijden.
De beste 4x4 systemen schakelen de voorwielen pas in als nodig. Zoniet krijg je dat onderstuur.
Tot nu toe rijd een BMW altijd beter met alleen achterwiel aandrijving, zoniet had de M5 of M3 ook 4x4.
Misschien dat de volgende M5 dit gaat veranderen.
Maw xDrive is ok voor veiligheid maar dynamischer word hij er zeker niet van.
Kosten die komen kijken als het systeem in de soep draait kan je niet vergelijken met een optie die een storing geeft. Kosten zijn vele malen hoger.
Koop je een goede set winterbanden, meer heb je niet nodig in onze landen.
Omdat het onderstuur geeft als je er sportief mee gaat rijden.
De beste 4x4 systemen schakelen de voorwielen pas in als nodig. Zoniet krijg je dat onderstuur.
Tot nu toe rijd een BMW altijd beter met alleen achterwiel aandrijving, zoniet had de M5 of M3 ook 4x4.
Misschien dat de volgende M5 dit gaat veranderen.
Maw xDrive is ok voor veiligheid maar dynamischer word hij er zeker niet van.
Kosten die komen kijken als het systeem in de soep draait kan je niet vergelijken met een optie die een storing geeft. Kosten zijn vele malen hoger.
Koop je een goede set winterbanden, meer heb je niet nodig in onze landen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: 525 / 530 of toch een 535Dtype F11???
Lees dit topic maar eens door veel tips hoe met een xDrive omgaan :
viewtopic.php?f=536&t=50867
viewtopic.php?f=536&t=50867
525d E61 2007 pre-LCI