Bmw e36 cabriodak werkt niet meer

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Jimmyjawa

Bmw e36 cabriodak werkt niet meer

Bericht door Jimmyjawa » 07 aug 2016, 09:11

Beste leden
Ik heb zojuist een 325i e36
Maar het probleem is zojuist dat mijn dak niet meer electrish sluit
De kap waar de dak onderval bij de kofferklep blijft ook helemaal vast alsof het tegen gehouden word
Iemand raad hoe dat kan?
Heb hem al in de noodstand gezet
De motor van de dak zelf ontkoppelt wel maar van de kap niet!
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolink verwijderd
Bmw 325i cabrio
Lelystad

yope

Re: Bmw e36 cabriodak werkt niet meer

Bericht door yope » 10 aug 2016, 14:09

Hoor je de motor van de aandrijving?
Onder de achterbank zit een hendel om de motoren te ontgrendelen, heb je deze hendel bediend? Hierna is de kap alleen nog met de hand te bedienen, en zal de afdekking niet meer volledig dicht gaan als het dak open is. Is dat het geval?
In de kofferbak bevinden zich onder de bekleding aan de linkerkant twee motoren. Deze moeten weer op zijn plek worden geklikt voordat het dak weer elektrisch te bedienen is. Hierna moet het dak ook opnieuw worden ingeleerd.
Zie hier voor meer info:

http://www.ebay.com/gds/How-to-Reset-a- ... 953/g.html

Solanan

Bericht door Solanan » 27 aug 2016, 18:33

Exact dat probleem heb ik ook met mijn E36. Bovenstaande procedure gisteren geprobeerd. 2e motor klikt wel los, andere doet niets. Auto heb ik nu 9 maanden, bij aflevering werkte dak naar behoren, wel is toen de 2e motor vervangen (probleem met slot kofferbak, waardoor motor was doorgebrand) en de dakspanners zijn ook vervangen. Dak heeft het toen een tijdje (iets tussen de 12 en 20 x) naar behoren gedaan, wel steeds meer lawaai tijdens de procedure. Tweede motor doet het nog wel, maar tijdens de procedure blijft het dak halverwege hangen (bij openen). omdat de afdekklep niet omhoog komt. Vervolgens sluiten gaat prima, zekeringen zijn gecheckt en ok. Garage die de 2e motor heeft vervangen heeft er niet veel zin in, wil dat ik de auto breng en dan kijken ze er wel een keertje naar als ze tijd hebben (toch gerenommeerd bedrijf. Uitlezen van de wagen is ook lastig, bij de dealer kan het niet eerder dan over 2 weken, want dit type is niet makkelijk uit te lezen.... Kortom ik voel me een beetje van het kastje naar de muur gestuurd. Wie weet raad en weet dit probleem wel op te lossen? Liefst in Noord-Nederland.

yope

Bericht door yope » 31 aug 2016, 06:13

Begrijp ik goed dat de tweede motor (van de deksel) niet los komt als je aan de noodhendel trekt?
Er horen twee bouwden kabels van de hendel naar achteren te gaan. Een voor elke motor. Zitten die er nog goed vast? Je kan dit zien als je de achterbank verwijdert.
Om de tweede motor te ontgrendelen kan je ook makkelijk aan de zijde van de motor aan de hevel trekken waar het bouwden-kabel aan vast zit...
Het dak zelf heeft enkele micro-switches welke geactiveerd worden als het dak in bepaalde posities komt. Hierdoor kan de ECU bepalen in welke positie het dak zich bevind en stuurt vervolgens de twee motoren aan afhankelijk van de positie. Als een van deze switches het niet doet (open of gesloten contact), dan kan het gebeuren dat hij midden in de beweging stopt (en bijvoorbeeld de tweede motor nooit aanstuurt, omdat hij denkt dat hij zijn tussenpositie nog niet heeft bereikt).
Het mechanisme van het dak zelf is vrij complex, en is van de weinige dingen die ik volgens mij wel aan een expert overlaat als er ooit iets aan mankeert. Ik heb gehoord dat Cabrioservice Memelink er goed in is, maar ik ken dat bedrijf zelf niet. Misschien heb je daar wat aan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”