DPF (roetfilter) verwijderen
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Ik heb mijn probleem met het roetfilter opgelost. De auto ruil ik morgen in
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
dat kan natuurlijk ook nog ja hahah
wat komt er voor in de plaats want dat is altijd moeilijk na zo een gave bak als een 5 serie
wat komt er voor in de plaats want dat is altijd moeilijk na zo een gave bak als een 5 serie
Ooit een BMW gereden, nooit meer iets anders gewild
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Voor mij geen moeilijke keuze meer. Een vol geladen A6 2.7tdi met net 100.000km op de teller. Dus tja ik zeg BMW in ieder geval voor nu vaarwel.
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Ook een gave auto maar toch jammer dat het niet een bmw is
Maar veel plezier er mee
Maar veel plezier er mee
Ooit een BMW gereden, nooit meer iets anders gewild
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Ik had het vanmiddag met mijn garagist even over het reinigen van het roetfilter en toen kwam ook de katalysator even ter sprake.
Het schijnt dat het bij andere automerken vrij gangbaar is om tezamen met het roetfilter ook meteen de katalysator te laten reinigen/schoonbranden.
Weet iemand hoe dat zit bij onze wagens? Of kan een katalysator gewoon een autoleven mee zonder onderhoud?
Het schijnt dat het bij andere automerken vrij gangbaar is om tezamen met het roetfilter ook meteen de katalysator te laten reinigen/schoonbranden.
Weet iemand hoe dat zit bij onze wagens? Of kan een katalysator gewoon een autoleven mee zonder onderhoud?
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Beste Kronos,
Het roetfilter gaat niet de gehele leeftijd van het voertuig mee. Iedere keer na een regeneratie (verbranden van roet) blijft as en overige bestanddelen over.
Deze niet te verbranden deeltjes zorgen ervoor dat het filter een "kleinere" volume heeft. Deze deeltjes kunnen verwijderd worden door een diepte reiniging.
Het roetfilter moet gedemonteerd en los geslepen worden om tot de kern van het element te komen. Elke cell schoonmaken tot een fabrieksschoon resultaat.
Het verbranden van het roet is wel gebaseerd op een gemiddeld gebruik van het voertuig en niet alleen maar korte stukken. In dit gemiddelde verbruik zal het roetfilter bij 40% verzadiging moeten regenereren (het verbranden van roet). Bij een km stand tussen de 100.000 en 180.000 km (merk en type afhankelijk) is het roetfilter aan vervanging toe of een reiniging.
Na deze diepte reiniging kan het roetfilter voor een lange tijd weer meegaan mits de status/kwaliteit van de motor conform de oorspronkelijke emissie is.
Het verwijderen van het roetfilter zorgt ervoor dat het niet meer conform de type goedkeuring is. Dit kan opgemerkt worden bij een periodieke keuring.
Tevens het toepassen van reinigingsvloeistoffen en doorspoelen met water behoren niet tot een positieve ervaring. Waarom: het wordt te laat toegepast en er zitten zoveel cellen in het element dat deze niet vanzelf droogt. Daarvoor heb je professionele apparatuur nodig.
De kosten van reinigen zijn ca. € 325,- en dan krijg je een fabrieksschoon direct terug te plaatsen roetfilter inclusief rapport.
Wij kunnen je met beide opties helpen. Wij zijn gevestigd in Nederland in de plaats Lelystad onder de naam Topcats.
Heel belangrijk is de reset van de as getal meter voor het voorkomen van een roetfilter melding.
Bij vragen vernemen wij uiteraard graag.
Toon
Het roetfilter gaat niet de gehele leeftijd van het voertuig mee. Iedere keer na een regeneratie (verbranden van roet) blijft as en overige bestanddelen over.
Deze niet te verbranden deeltjes zorgen ervoor dat het filter een "kleinere" volume heeft. Deze deeltjes kunnen verwijderd worden door een diepte reiniging.
Het roetfilter moet gedemonteerd en los geslepen worden om tot de kern van het element te komen. Elke cell schoonmaken tot een fabrieksschoon resultaat.
Het verbranden van het roet is wel gebaseerd op een gemiddeld gebruik van het voertuig en niet alleen maar korte stukken. In dit gemiddelde verbruik zal het roetfilter bij 40% verzadiging moeten regenereren (het verbranden van roet). Bij een km stand tussen de 100.000 en 180.000 km (merk en type afhankelijk) is het roetfilter aan vervanging toe of een reiniging.
Na deze diepte reiniging kan het roetfilter voor een lange tijd weer meegaan mits de status/kwaliteit van de motor conform de oorspronkelijke emissie is.
Het verwijderen van het roetfilter zorgt ervoor dat het niet meer conform de type goedkeuring is. Dit kan opgemerkt worden bij een periodieke keuring.
Tevens het toepassen van reinigingsvloeistoffen en doorspoelen met water behoren niet tot een positieve ervaring. Waarom: het wordt te laat toegepast en er zitten zoveel cellen in het element dat deze niet vanzelf droogt. Daarvoor heb je professionele apparatuur nodig.
De kosten van reinigen zijn ca. € 325,- en dan krijg je een fabrieksschoon direct terug te plaatsen roetfilter inclusief rapport.
Wij kunnen je met beide opties helpen. Wij zijn gevestigd in Nederland in de plaats Lelystad onder de naam Topcats.
Heel belangrijk is de reset van de as getal meter voor het voorkomen van een roetfilter melding.
Bij vragen vernemen wij uiteraard graag.
Toon
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Mijne gewoon laten leeghalen en terug laten zetten. Tevens uitgeschakekeld in de computer nergens meer last van
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
bij mij ook er tussen uit en downpipe met catvervanger geplaatst. heb alleen last van dat me auto veel beter rijdt . die roetpluim bij snel optrekken heb ik ook zelf geen last van
never drive faster than your angel can fly
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:13
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Ook ik had problemen.
Vermogen verlies en veel foutmeldingen bij het uitlezen.
Zelf de roetfilter leeggehaald en bij tuning bedrijf regenereren en EGR uit laten zetten.
Helaas zonder resultaat, van 0 tot 100 in 35 seconden....
Eerst geen tijd om verder te kijken met als gevolg dat de auto helemaal stil viel.
Bleek de roetfilter uit 2 delen te bestaan.
De voorste had ik leeggehaald maar deze was idd niet verstopt.
Een klein er sTukje verderop in de uitlaat zit nog een roetfilter.
Deze is leeggehaald en nu weer zoals vanouds.
Alleen als ik hem kn de kickdown trap heb ik wat rook, Bij normaal gas geven niet.
Ook niet als ik tegen de kickdown zit niet.
Komende week weer naar de garage, helaas heeft mijn vrouw en mijn zoon het uiterlijk van de auto iets gewijzigd.
Voor en achterbumper wat schade. Verzekering kwestie.
Grt.
Frans
Vermogen verlies en veel foutmeldingen bij het uitlezen.
Zelf de roetfilter leeggehaald en bij tuning bedrijf regenereren en EGR uit laten zetten.
Helaas zonder resultaat, van 0 tot 100 in 35 seconden....
Eerst geen tijd om verder te kijken met als gevolg dat de auto helemaal stil viel.
Bleek de roetfilter uit 2 delen te bestaan.
De voorste had ik leeggehaald maar deze was idd niet verstopt.
Een klein er sTukje verderop in de uitlaat zit nog een roetfilter.
Deze is leeggehaald en nu weer zoals vanouds.
Alleen als ik hem kn de kickdown trap heb ik wat rook, Bij normaal gas geven niet.
Ook niet als ik tegen de kickdown zit niet.
Komende week weer naar de garage, helaas heeft mijn vrouw en mijn zoon het uiterlijk van de auto iets gewijzigd.
Voor en achterbumper wat schade. Verzekering kwestie.
Grt.
Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Hallo,
Inmiddels is mijn roetfilter er weer meer dan een jaar uit.
Ik heb echter nog steeds als veel gas geef op de snelweg dat de 535d een behoorlijke rookwolk achterlaat.
Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen? Ik rijd dagelijks 100 km snelweg en er staan inmiddels 317K op de teller.
Inmiddels is mijn roetfilter er weer meer dan een jaar uit.
Ik heb echter nog steeds als veel gas geef op de snelweg dat de 535d een behoorlijke rookwolk achterlaat.
Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen? Ik rijd dagelijks 100 km snelweg en er staan inmiddels 317K op de teller.
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Wel vaker gehoord dat dit 'normaal' is. Heb ik ook al met m'n 525d zonder roetf. dus dan lijkt me dat de 535d best wel meer rookt. Met de roetfilter er nog in, gaf die werkelijk nooit zichtbare rook. Het was altijd transparante rook. En vanaf de dag dat het roetf. is weggehaald rook en reuk. Maar wat rijdt het fijn.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Hallo,
In mijn X5 E53 3.0D BJ. 2006 geeft de computer de errorcode 4166 en 4CF3. Deze komen van de DPF vandaan. Ik merk ook dat na 2 dagen van het wassen van de auto aardig laagje roet aan de achterkant is. Ik zie niet echt rookwolken als ik het gas flink intrap. Soms merk ik wel dat de auto zich inhoudt bij het zachtjes optrekken en komt er een soort V8 gebrul uit de uitlaat.
Is mijn roetfilter aan vervanging toe? Het liefst haal ik de huidige roetfilter leeg en laat ik het regenereren uitzetten maar wordt de hoeveelheid roet dat de auto achterlaat echt meer?
In mijn X5 E53 3.0D BJ. 2006 geeft de computer de errorcode 4166 en 4CF3. Deze komen van de DPF vandaan. Ik merk ook dat na 2 dagen van het wassen van de auto aardig laagje roet aan de achterkant is. Ik zie niet echt rookwolken als ik het gas flink intrap. Soms merk ik wel dat de auto zich inhoudt bij het zachtjes optrekken en komt er een soort V8 gebrul uit de uitlaat.
Is mijn roetfilter aan vervanging toe? Het liefst haal ik de huidige roetfilter leeg en laat ik het regenereren uitzetten maar wordt de hoeveelheid roet dat de auto achterlaat echt meer?
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Zelf merk ik dat het roeten enorm verschilt en afhangt waar en wat je tankt. Zelf de afgelopen maanden bij de lokale Avia de normale diesel getankt, na een periode hiervoor alleen BP premium diesel. Resultaat, meer roeten en ook zelfs bij rijden op snelweg met inhaal acties waarbij er een flinke roetwolk uitkwam. De laatste keer weer eens BP Ultimate diesel getankt en zowaar, het roeten is enorm verminderd. Is voor mij voldoende reden de premium diesel te blijven tanken.
En als je het helemaal goed wilt doen kun je ook GTL diesel tanken. Is wel een stuk duurder maar dan heb je ook zo goed als geen roet meer. 2e nadeel is dat het slechts beperkt beschikbaar is in Nederland en al helemaal voor de particulier. Zie deze link http://www.gtl.nu/locaties
@Zizouaar: Als je een DPF hebt en je uitlaat is zwart dan vermoed ik dan je DPF inmiddels al kapot is. Je hebt dan 2 mogelijkheden, nieuwe plaatsen of DPF eruit. Zou persoonlijk voor het laatste kiezen. Met de juiste brandstof zou je weinig roet moeten hebben. Kan uiteraard ook geen kwaad om bv Forte injector cleaner 1x per zoveel tankbeurten erbij te doen om die schoon te krijgen en te houden en zo ook het roeten tot een minimum te beperken.
-edit-
Foutmeldingen zijn inderdaad van het DPF systeem. :
4CF3 Exhaust Backpressure Sensor
4166 Particulate Filter system. --> DPF flow resistance too low
En als je het helemaal goed wilt doen kun je ook GTL diesel tanken. Is wel een stuk duurder maar dan heb je ook zo goed als geen roet meer. 2e nadeel is dat het slechts beperkt beschikbaar is in Nederland en al helemaal voor de particulier. Zie deze link http://www.gtl.nu/locaties
@Zizouaar: Als je een DPF hebt en je uitlaat is zwart dan vermoed ik dan je DPF inmiddels al kapot is. Je hebt dan 2 mogelijkheden, nieuwe plaatsen of DPF eruit. Zou persoonlijk voor het laatste kiezen. Met de juiste brandstof zou je weinig roet moeten hebben. Kan uiteraard ook geen kwaad om bv Forte injector cleaner 1x per zoveel tankbeurten erbij te doen om die schoon te krijgen en te houden en zo ook het roeten tot een minimum te beperken.
-edit-
Foutmeldingen zijn inderdaad van het DPF systeem. :
4CF3 Exhaust Backpressure Sensor
4166 Particulate Filter system. --> DPF flow resistance too low
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
Misschien is dit een idee? Denk dat het sowieso het proberen waard is
https://www.youtube.com/watch?v=H5JRmwiBd7g
https://www.youtube.com/watch?v=H5JRmwiBd7g
Re: DPF (roetfilter) verwijderen
AUB niet doen.
Feit is dat in veel gevallen door het verwijderen van de Filter niet de oorzaak word weggenomen. Maar alleen het gevolg.
Ik rij nu al 5jaar, heb ik die tijd +/- 70.000km gedaan met veel héél korte afstanden en heb geen probleem met de filter. (hout vasthouden) . Wagen was 4jaar toen ik hem kocht met ik vermoed de originele filter er nog in.
Mijn ervaring is dat zo een filter lang meegaat als je motor maar goed draait zonder overmatig roet uitstoot.
Enigste dat ik gedaan heb is de wervelkleppen verwijderd, EGR klep werkt nog normaal en hij is niet gechipt.
Feit is dat in veel gevallen door het verwijderen van de Filter niet de oorzaak word weggenomen. Maar alleen het gevolg.
Ik rij nu al 5jaar, heb ik die tijd +/- 70.000km gedaan met veel héél korte afstanden en heb geen probleem met de filter. (hout vasthouden) . Wagen was 4jaar toen ik hem kocht met ik vermoed de originele filter er nog in.
Mijn ervaring is dat zo een filter lang meegaat als je motor maar goed draait zonder overmatig roet uitstoot.
Enigste dat ik gedaan heb is de wervelkleppen verwijderd, EGR klep werkt nog normaal en hij is niet gechipt.
Laatst gewijzigd door tom_il op 05 sep 2016, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI