Na 3 maanden terug een 530i e39 automaat uit 30 Dec 2001 te hebben gekocht, heb ik een probleem. (Bij aankoop wist ik hier wel vanaf)
Ik ga het proberen om zo goed mogelijk uit te leggen..
Ik kan mijn eigen wagen uitlezen dus ik heb alle foutcodes, maar heb er geen verstand van wat ze inhouden...
Iemand met kennis van foutcodes van een E39 die mij een gedeelte of zelfs alles zou kunnen uitleggen zou heel erg fijn zijn.
Ik heb mijn 530 gekocht met een probleem in waarschijnlijk de versnellingsbak, de versnellingsbak is namelijk gewisseld omdat hij slipte. Na het wisselen van de versnellingsbak loopt hij vaak in Noodloop. Dit houdt in dat die waarschijnlijk zover ik zie en merk in 1 versnelling (3?) blijft staan. Hij schakelt niet meer. Na 2 a 3 straten rijden en uit te zetten, sleutel uit contact te hebben gedaan en weer gestart heb is het vaak weg, niet altijd.
Nu heb ik ook gemerkt dat als het erg warm weer is dat hij vaak niet in noodloop start, zodra het weer geregend heeft of ietsje kouder is start hij weer in noodloop. Kan toeval zijn maar dit viel mij op. Ik dacht meteen aan de versnellingsbak olie, bij koud weer zal hij waarschijnlijk dikker zijn dan bij warm weer? Zou het kunnen dat de olie bij warm weer dunner is en hierdoor de versnellingsbak beter loopt? Oftewel de verkeerde olie zit erin? Nu heb ik hem uitgelezen en zal een kenner waarschijnlijk wel zien waar aan het ligt? Misschien dat we er zo samen kunnen uit komen. Ook heb ik gehoord dat een versnellingsbak 6 ventielen heeft en er hier 1 van kapot kan zijn? Maar zal hij dit dan laten zien bij het uitlezen?
Kan wel de olie gaan vervangen of een andere bak erin gaan leggen maar of het dan is opgelost.... Misschien is het wel heel iets anders?
Voor ik dus iets doe wil ik eerst even wat informatie winnen.
Hier onder alle fout codes die mijn Bmw tot nu toe geeft, rapporten zijn vrij nieuw, nog van deze maand.
Heb het motormanagement lampje al 2x gewist maar komt steeds terug.
Vele foutcodes zullen waarschijnlijk met iets anders te maken hebben, mocht iemand iets afweten van een van de foutcodes, gooi het hier neer

Bijlage 4 foto's met foutcodes.
Foutcode 1:
DME
Fault currently present:
Shadow:
7B [ 123 ] Signal, characteristic map cooling, short circuit to negative or open circuit
Fault currently not present:
85 [ 133 ] Signal, CAN ASC 3, timeout elapsed
5A [ 090 ] Exhaust temperature before catalyst, bank 1, signal line, short circuit to negative
5C [ 092 ] Exhaust temperature after catalyst, bank 1, signal line, short circuit to negative
5B [ 091 ] Exhaust temperature before catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative
5D [ 093 ] Exhaust temperature after catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative
Foutcode 2:
IKE
Fault currently present:
BF [ 191 ] Internal fault, EEPROM checksum, coding incorrect/incomplete
Foutcode 3:
LCM
Fault currently present:
16 [ 022 ] Wire, HVAC (LRA) potentiometer, open circuit
1E [ 030 ] Control unit error in HVAC (LRA)
Foutcode 4:
PDC
18 [ 024 ] Voltage, converters in general
Over de 4de foutcode weet ik ietsje meer, alle PDC sensoren zijn vervangen en getest, die zijn goed. Maar het schijnt dat de Pdc te weinig stroom (voltage) krijgen, iemand die dit probleem kent en misschien weet wat er aan te doen is?
Elke keer als ik hem in zijn R (achteruit) zet piept hij wel een aantal seconde, maar niet als ik ergens dichterbij kom. Ik beschik over pdc voor en achter, beide doen het niet.
Hier een screen van mijn Pdc Coding, misschien staat daar iets verkeerd ingevuld?
(Enig idee hoe ik het piep geluid uit zet als ik hem nu in zijn R zet en er niks in de buurt is? Wil hem tijdelijk uitzetten tot het probleem gemaakt is, nu is het vrij irritant.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, nu de winter er weer aan komt lijkt het me niet verstandig om ermee in de sneeuw te gaan rijden met het versnellingsbak probleem.
Elke reactie betreft dit onderwerp is helpend. Kom zelf uit Limburg NL, misschien iemand toevallig in de buurt met verstand?

Groetjes