Gel accu snel leeg door telefoonlader??

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Tijs67

Gel accu snel leeg door telefoonlader??

Bericht door Tijs67 » 07 sep 2016, 23:17

Ik heb een jaar geleden een nieuwe (originele BMW) gel accu aangeschaft (90 AH).
Tot op heden geen problemen mee gehad, start bijvoorbeeld prima.

Nu heb ik sinds kort een telefoonlader voor mijn Samsung S7. Deze tapt stroom via de sigarettenplug.

Toen ik vanmiddag mijn telefoon aan het opladen was en de motor afzette (dus het opladen liep gewoon door), wilde de auto na ongeveer 20 minuten niet meer starten.

Is dat normaal? Voor een gel accu van een jaar oud? Trekt het opladen van een telefoon dan zoveel stroom?

Pikey

Re: Gel accu snel leeg door telefoonlader??

Bericht door Pikey » 08 sep 2016, 09:46

Als je oplader zoveel stroom trekt moet het ding fucking heet zijn en moet je je eerder druk maken over de afzekering (non) en brand. Op m'n tweede accu kan ik via een omvormer ongeveer 20 minuten 1000W verbruiken voor ik door 45Amps heen ben. Dit effe om je een idee te geven. Probeer je auto eens 2 keer achter elkaar te starten. Als dat lukt is je batterij niet dood en moet je het elders zoeken

Tijs67

Bericht door Tijs67 » 08 sep 2016, 22:40

2x achter elkaar starten is geen probleem.
Ben vandaag ook bij de BMW dealer geweest die de accu hebben doorgemeten.
Nu is dat niet zo makkelijk bij een gel accu, maar volgens hen was de accu in goede staat.

Ik moet zeggen dat mijn autoradio met 2 versterkers ook aan stond. Maar dan nog.
De oplader is geen snellader, de telefoon was dan ook niet heet.

Dus nogmaals, is het normaal dat een oplader en een radio (incl 2 versterkers) in 20 minuten mijn accu zodanig verzwakt dat mn auto (330D) niet meer wil starten?

rob75

Bericht door rob75 » 09 sep 2016, 11:48

Een accu van 90 Ah kan volgens mij een uur lang 90A leveren, dus in jouw geval in 20 minuten 270 A. Lijkt me genoeg om een telefoon op te laden.
Dat de accu goed is wil nog niet zeggen dat het laadcircuit ook voldoende is om de belasting die er is voldoende op te vangen. Ik zou het dus daar ergens zoeken. Meet de laadstroom eens tijdens het rijden. Een andere is om de laadspanning eens te meten. Deze moet bij iets meer dan stationair minstens 13 V zijn. Bij voorkeur ergens rond de 13,5V en stijgend naar 14,5V.

Succes,
Rob

freek123

Bericht door freek123 » 09 sep 2016, 11:52

Nee. Kan niet. Een telefoonlader gebruikt mA om te laden. Kan nooit in zo''n korte tijd je accu leegtrekken
BMW X3 1.8d ( F25 ) / 02-2014 / Titansilber
Tuned van 143pK/320Nm naar 220pK/455Nm :duimen:

Joshuwawa

Bericht door Joshuwawa » 10 sep 2016, 16:35

Vergeet inderdaad heel die telefoon. Alleen over een lange periode (nachtje) kan lekstroom of iets dergelijks zorgen dat de auto niet meer start.

Check zoals Rob zegt inderdaad even de laadspanning als de motor draait. En als de auto niet start, wat voor spanning wordt er bij de accu nog gegeven?

JdM

Bericht door JdM » 10 sep 2016, 16:46

Bij mijn weten zijn versterkers absoluut stroomvreters, koppel ze maar eens af en zet hem dan nog eens 20 minuten op contact (met telefoonlader desnoods) denk dat je probleem dan niet meer voorkomt.

Pikey

Bericht door Pikey » 11 sep 2016, 08:51

Met die versterkers noem je inderdaad effe wat op. M'n water verbruik is erg hoog door een druppelende kraan. Oh ja, er zit ook een gat in de waterleiding.....

rob75

Bericht door rob75 » 11 sep 2016, 18:15

Om mijn eerdere berichtje wat te verduidelijken:

- bepaal de laadspanning en -stroom, hiermee zie je wat er gebeurt.
- controleer alle gebruikers.

De genoemde versterker(s) hebben een circuit waarmee het apparaat wordt uitgeschakeld (standby), waardoor opgenomen stroom zo laag mogelijk is. Wanneer de versterker nodig is, dan gaat deze aan. Goede versterkers zijn heel inefficiënt en hebben een hoge ruststroom. Die zorgt voor het leeg raken van de accu. Controleer dus het in- en uitschakelen van dat apparaat.

Daarnaast, een accu is een slijtdeel en ook een nieuwe kan opeens defect raken. De test die gedaan is sluit die mogelijkheid in ieder geval uit.

Groet,
Rob

Tijs67

Bericht door Tijs67 » 19 sep 2016, 21:45

Ik heb het volgende getest:

Alles uit (motor ook): accu meet 12,26 V
Contact stand 1, radio aan, tel.lader NIET aangesloten: accu meet 12,05 V
Contact stand 2, radio aan, tel.lader NIET aangesloten: accu meet 11,86 V

Contact stand 1, radio aan, tel.lader aangesloten, met tel: accu meet 11,98 V
Contact stand 2, radio aan, tel.lader aangesloten, zonder tel: accu meet 11,87 V
Contact stand 2, radio aan, tel.lader aangesloten, met tel: accu meet 11,87 V

Motor aan: accu meet 14,07 V

Wat ik hierboven uit opmaak, is dat de telefoon lader weinig invloed heeft.
De audio installatie wel, maar is dit veel?

Wat zeggen deze waardes nog meer?

JdM

Bericht door JdM » 20 sep 2016, 21:14

Je getallen zeggen dat je dynamo nog goed is en je accu onvoldoende opgeladen. Zie: http://accuweb.nl/speciaal/ontladingsvoltages-accus/
Vaak is het onvoldoende opgeladen zijn ook een teken van een slechte accu, of eentje die slechter wordt.
Je geeft een aantal waardes, maar daarvan weet je het pas goed zeker met een goede multimeter, de meeste goedkope multimeters geven een onjuiste waarde.
Als je wil weten of je apparatuur teveel stroom trekt moet je er een ampèremeter tussen zetten, alleen dan kun je berekenen hoe snel een volgeladen accu van jouw type leeg zou moeten zijn als hij in goede conditie is.
Hier staat ook meer info http://accuweb.nl/speciaal/wat-zijn-oorzaken-lege-accu/

rob75

Bericht door rob75 » 21 sep 2016, 18:28

Als ik de getallen zo zie, zakt de accuspanning snel in onder last. Het lijkt erop dat deze niet meer top is. Ook een accu die een jaar oud is kan al "slijten".
Wat ook kan is dat het laadcircuit niet meer helemaal top is. Dit kan ook de dynamo zijn.
Van belang is ook de laadstroom, die meet je in de kring.

Kijk even goed de aansluitingen bij de accu na. Een beetje rotte massa en je hebt een prima laadspanning, maar een langzaam ontladende accu.

Succes,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”